Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: buitenboordmotor te rijk afgesteld?

buitenboordmotor te rijk afgesteld? 23 juni 2008 07:29 #34746

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Na mijn "waterindebenzineperikelen" leek mijn motor weer heerlijk te lopen.

Het starten ging zelfs makkelijker dan ooit. Echter, het is inmiddels al twee keer voorgekomen dat hij afsloeg en dan niet meer wilde starten. Best onhandig, midden in de haven of als je net in de sluis ligt...

De eerste keer heb ik een half uurtje gewacht en toen startte hij weer met een knal en een wolkje rook, de tweede keer met een paar keer trekken na een paar uur zeilen. Beide keren liep hij probleemloos. Het afslaan kondigt zich aan door opeens niet meer lekker te gaan lopen, gas geven helpt hier niet.

Kloppen deze gebeurtenissen met een te rijk mengsel? Hoe weet ik of het mengsel niet te rijk en niet te arm is afgesteld?

Motor is een honda 8 pk uit 1999
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: buitenboordmotor te rijk afgesteld? 23 juni 2008 08:24 #34750

  • Barega
  • Barega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
Hallo Sven

Let eens op welke kleur dat wolkje heeft als het wit is duid het er op dat je water in de ontbranding hebt. In dat geval denk ik dat je toch noch wat water in de tank, aanvoerslang, knijpbal of carburateur hebt. (het hoeft maar een paar druppeltjes te zijn)
Het mengsel kan je niet zomaar veranderen je hebt namelijk een vaste hoofd sproeier, alleen voor de lage toeren kan je het mengsel veranderen en dat is zo dat de motor optimaal oppakt.
Groet

Pieter
Kievit 680
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: buitenboordmotor te rijk afgesteld? 23 juni 2008 08:28 #34751

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Lijkt me zo op het eerste gezicht geen mengsel probleem eerder iets met de ontsteking.
De plof met rook word veroorzaakt door backfire dit is onverbrand mengsel in het uitlaatsysteem dat bij de volgende uitlaatslag alnog verbrand, dit komt voor bij te arme mengsels of een te laat onstekingstijdstip.
Ik denk eerder aan de sensor van de onsteking, deze zit onder het vliegwiel boven op de motor, even controleren of deze goed vast zit.
Anders moet je al denken aan de cdi powerpack, dit is dat zwarte kastje ergens opzij van de motor, deze regelt de vooronststeking, de warmdraai/choke fase e.d., hier kan je niets aan doen, alleen vervangen, maar is vrij kostbaar, maar bij een motor van deze leeftijd kan het wel eens voorkomen.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: buitenboordmotor te rijk afgesteld? 17 sept 2009 10:44 #89660

  • rpdebeer
  • rpdebeer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Waarschijnlijk was de eerste keer de waterinlaat onderin de staart verstopt. Toen vervolgens de impeller bent wezen controleren heb je waarschijnlijk het koperen buisje wat in de staart zit niet aan de waterpomp gesloten, dan komt er inderdaad alleen uitlaatgassen uit de water uitlaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.103 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl