Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: probleempjes met een buitenboordmotor

probleempjes met een buitenboordmotor 17 dec 2012 09:32 #347849

  • Leplomp
  • Leplomp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 223
Ik heb een buitenboordmotor gekregen die het niet deed en die wou ik gaan repareren. Eerst heb ik het trekmechaminisme gerepareerd. Daarna de bougie en de carbarateur nagekeken/schoongemaakt.
Daarna heb ik het contactpunt gemaakt en toen deed hij het een soort van.

Ik krijg hem alleen gestart met startpilot. Als ik 4 seconden dat spul in de luchtinlaat spuit dan blijft ie lopen op choke. Als ik 1-2 seconden spul erin spuit blijft hij maar 4 seconden lopen.

De stop knop werkt niet. Ik kan hem laten stoppen door de choke weer in te drukken of de bougie er af te halen.

Heeft iemand wat tips?

Hij moet dus blijven lopen ook als ik choke uitdoe.
De stop knop moet gaan werken.
En ik vroeg me af of ik hem in zijn vooruit kan zetten met de choke open.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: probleempjes met een buitenboordmotor 17 dec 2012 09:38 #347852

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Heb je er nieuwe benzine in gedaan ( oude benzine gaat vergommen en verstopt je sproeiers )? En de sproeiers eruitgehaald en schoongemaakt? De regelschroef voor stationair toerental ( dat is die schroef die je carburateur in gaat( met dat veertje eronder )heb je daar al aan gedraaid?
Zou ook de bougie maar even door een nieuwe vervangen.
Stopknop weet ik niet.
Succes! frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: probleempjes met een buitenboordmotor 17 dec 2012 09:40 #347853

  • Leplomp
  • Leplomp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 223
Oja, ik vroeg me af hoeveel en welke kant ik aan dat schroefje op de carburateur moest draaien.
En benzine is ongeveer een maand oud.
Laatst bewerkt: 17 dec 2012 09:41 door Leplomp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: probleempjes met een buitenboordmotor 17 dec 2012 10:06 #347857

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Heb wel het veiligheidskoordje aan de stopknop gezet?. Indien niet staat de stopknop op stop en draait de motor never.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: probleempjes met een buitenboordmotor 17 dec 2012 10:15 #347858

  • Leplomp
  • Leplomp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 223
Proost schreef :
Heb wel het veiligheidskoordje aan de stopknop gezet?. Indien niet staat de stopknop op stop en draait de motor never.

Er zit geen dodemanskoortje bij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: probleempjes met een buitenboordmotor 17 dec 2012 10:15 #347859

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
heb je de contactpuntjes wel opgeschuurd en gecontroleerd of ie op tijd staat door de opening op te meten als ie open staat met het juiste voelermaatje?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: probleempjes met een buitenboordmotor 17 dec 2012 10:17 #347860

  • Leplomp
  • Leplomp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 223
hypervisor schreef :
heb je de contactpuntjes wel opgeschuurd en gecontroleerd of ie op tijd staat door de opening op te meten als ie open staat met het juiste voelermaatje?

Nee, opgeschuurd heb ik het niet. En het lukte me ook niet om met het blote oog te zien of hij open stond. En ik zag hem ook niet dichtgaan. Maar op choke blijft ie lopen dus dan vonkt hij in principte toch goed?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: probleempjes met een buitenboordmotor 17 dec 2012 10:23 #347863

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Leplomp schreef :
Proost schreef :
Heb wel het veiligheidskoordje aan de stopknop gezet?. Indien niet staat de stopknop op stop en draait de motor never.

Er zit geen dodemanskoortje bij.

Zelfs op een 4 pk-tje zit zo'n schuifdingetje aan een kronkelkoordje wat je tussen de stopknop moet doen. Tenzij het om oude kleine motortjes gaat zoals de 2 pk Yamaha waar alleen een drukknopje op de motor zit. Als dat het geval is, tja..
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: probleempjes met een buitenboordmotor 17 dec 2012 10:24 #347864

  • Leplomp
  • Leplomp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 223
Het gaat om een oude 3,5 yamaha langstaart. En er zit een drukknopje naast het gas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: probleempjes met een buitenboordmotor 17 dec 2012 10:26 #347865

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Leplomp schreef :
hypervisor schreef :
heb je de contactpuntjes wel opgeschuurd en gecontroleerd of ie op tijd staat door de opening op te meten als ie open staat met het juiste voelermaatje?

Nee, opgeschuurd heb ik het niet. En het lukte me ook niet om met het blote oog te zien of hij open stond. En ik zag hem ook niet dichtgaan. Maar op choke blijft ie lopen dus dan vonkt hij in principte toch goed?

hoeft niet, als ze geoccideert zijn, net van tijd staan of het asje waar ze op scharnieren (zijn een soort wip-wapjes met een veertje) versleten is dan ontsteekt ie net te laat wat het moeilijke starten kan verklaren.

startpiloot is ether, en brand heel makkelijk. ik zeg dus contactpuntjes eens nazien
Laatst bewerkt: 17 dec 2012 10:28 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: probleempjes met een buitenboordmotor 17 dec 2012 10:30 #347867

  • Leplomp
  • Leplomp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 223
Maar als ik het goed begrijp dan glijd het contactpuntje altijd over de algemene as. En die as is een beetje ovaal waar het contactpunt erover heen glijd. Waardoor hij open en dicht gaat toch? Ik kon dit niet met het blote oog zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: probleempjes met een buitenboordmotor 17 dec 2012 10:31 #347868

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Drukknopje naast het gas, op het stuurhendel neem ik aan. Probeer dat knopje eens naar buiten te trekken. Als dat lukt voor een paar mm dan moet daar de dodemansknopbeveiliging tussen komen.
Zie hier voor zo'n knopje wat ie er tussen moet schuiven, met kabeltje. www.allesvoordeboot.nl/contents/nl/d1765.html
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: probleempjes met een buitenboordmotor 17 dec 2012 10:34 #347870

  • Leplomp
  • Leplomp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 223
Nee, dat kan niet bij deze. Dat weet ik 100% zeker. Het rubber van het knopje gaat namelijk de gashendel naar binnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: probleempjes met een buitenboordmotor 17 dec 2012 10:36 #347871

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
precies, en contactpuntjes stel je af door er een voelermaatje tussen te steken van de waarde genoemd in de servicemanual.

bij 2 takten is het vaak tussen de 0,8 mm en 0,9 mm in maar het is lastig te gokken dus beter even nazoeken. ik heb namelijk ook wel eens 0,35 mm gezien bij een oudere Yamaha en dan is 0,8 wel erg veel...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: probleempjes met een buitenboordmotor 17 dec 2012 10:41 #347872

  • Leplomp
  • Leplomp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 223
Ik kan dit wel gaan doen maar het is een hoop werk om weer bij het contactpuntje te komen. Ook heb ik er niet echt vertrouwen in dat dit de problemen gaat oplossen. En ik kon niks vinden waarmee ik het contactpuntje kon aanpassen. Het zat vast met 2 boutjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: probleempjes met een buitenboordmotor 17 dec 2012 10:46 #347875

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8472
Ik zou de carburator nog eens degelijk nakijken... Als je ontsteking krijgt, maar de boel wil niet lopen (alleen op startpilot) dan is de kans groot dat het daar zit. Temeer omdat hij blijft lopen op choke.

Contactpuntjes kan ook, maar ik denk dat hij dan erg onregelmatig zou lopen als het ontstekingstijdstip niet correct is (met luide knallen in uitlaat enzo).

Het kan zijn dat de vlotter in de carburator vast zit of dat er een sproeierke dicht zit.
Overigens: starpilot niet te vaak gebruiken als je nog een zuiger wil overhouden...
Laatst bewerkt: 17 dec 2012 10:47 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: probleempjes met een buitenboordmotor 17 dec 2012 10:56 #347880

  • Leplomp
  • Leplomp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 223
Oke, en heeft iemand nog een idee hoe ik het best de stop knop kan aanpakken? Als ik hem indruk wat gebeurt er dan? Of wat hoort er dan te gebeuren?
Laatst bewerkt: 17 dec 2012 10:56 door Leplomp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: probleempjes met een buitenboordmotor 17 dec 2012 11:00 #347882

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8472
Ik veronderstel dat dit gewoon een onderbreker van het elektrisch circuit is (bobijn, contactpuntjes ofzo).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: probleempjes met een buitenboordmotor 17 dec 2012 11:12 #347890

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Leplomp schreef :
Het gaat om een oude 3,5 yamaha langstaart. En er zit een drukknopje naast het gas.

Toevallig een yamaha malta? Dan klopt het verhal van die stopknop in elk geval, dat is geen dodemansknop en hoeft dus niks 'achter'
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: probleempjes met een buitenboordmotor 17 dec 2012 11:15 #347893

  • Leplomp
  • Leplomp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 223
Nee, hij ziet er anders uit dan de yamaha malta plaatjes op google. Maar ik weet 100% zeker dat er niks achter moet/kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: probleempjes met een buitenboordmotor 17 dec 2012 11:17 #347894

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Ilex schreef :
Contactpuntjes kan ook, maar ik denk dat hij dan erg onregelmatig zou lopen als het ontstekingstijdstip niet correct is (met luide knallen in uitlaat enzo).

hoeft niet hoor, wanneer het door occidatie of slijtage komt is het vaak heel minimaal en gaan ze eerder net te laat open met moeilijk starten als gevolg omdat een deel van het brandbare menxsel alweer door de uitlaat klep naar buiten is.

verklaart ook dat ie met de choke dicht wel enigzins loopt aangezien ie dan meer benzine als lucht krijgt waardoor het mengsel een betere lucht/brandstof verhouding krijgt als de zuiger weer omlaag gaat en de uitlaatpoort open gaat. en ook dat ie met startpiloot wel start.

maar idd contact punten zijn pas het laatste wat je moet controleren als het niet de carborateur of bougie blijkt te zijn. dat ben ik met je eens.

afstellen gaat met 1 van de 2 schroefjes, degene die richting zit van het ovale asje.

de waarde stel je in als het puntje open staat. daarna draai je hem vast met het voelermaatje er tussen. wel eerst ff schuurpapiertje ertussen door.
Laatst bewerkt: 17 dec 2012 14:15 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: probleempjes met een buitenboordmotor 17 dec 2012 13:36 #347955

klinkt bij mij als een vuile carabrateur
al de sproeiers schoonmaken zal het verschil zijn
het kommetje eraf halen bij de vlotter
in het midden zit een buisje met een kopere schroef met kleine gaatjes erin
deze eruit draaien(voorzichtig)en de kleine gaatjes met een speld schoonmaken
voorzichtig weer terug schroeven en het kommetje weer terugplaatsen(let op de pakking)
en gassen maar
ik hoop dat dit werkt
let ook even op de bougie die zal vet slaan als je te lang met de choke open vaart
groeten
Frank
Laatst bewerkt: 17 dec 2012 13:38 door pantaleimon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: probleempjes met een buitenboordmotor 17 dec 2012 13:48 #347964

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
maar heeft de ts de sproeier nog niet gecontroleerd dan?
Ik heb een buitenboordmotor gekregen die het niet deed en die wou ik gaan repareren. Eerst heb ik het trekmechaminisme gerepareerd. Daarna de bougie en de carbarateur nagekeken/schoongemaakt.
de sproeier is hier tenminste standaard om even door te blazen tijdens een beurt. is heel simpel: even er uit draaien (met de hand of met schroevendraaier, maar niet forceren!) en doorblazen. daarna terugdraaien (handvast is vast zat!)

met een naald er in pielen zou ik niet doen.
Laatst bewerkt: 17 dec 2012 13:49 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: probleempjes met een buitenboordmotor 17 dec 2012 14:12 #347968

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6126
Als het gaat om een 3,5pk luchtgekoelde 1 cilinder uit 1973 dan is dat nog met contaktpuntjes, deze moeten open op 0,4 mm worden gesteld. Dat kan door de puntjes met een schroevendraaier in de daarvoor bestemde gleufjes te verstellen tov de montage basis.De ontsteking wordt gevoed door een magneetspoel en een bobine zorgt voor de piekspanning. Dat alles nog na zoveel jaar feilloos werkt zou een klein wondertje zijn. Al in de jaren '80 is men massaal overgestapt op elektronische ontsteking.De bougie vonkt vaak heel zwak en dat is dan te weinig energie om fijn te draaien. Bougietype is B7HS van NGK.

Naar die uitlaat klep hoef je niet te zoeken, die zit er niet in, het is een 2takt met spoelpoorten, net als een bromfiets.Ik heb wel een manual gevonden die zal ik je mailen als je even je mailadres in een PB stuurt.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: probleempjes met een buitenboordmotor 17 dec 2012 14:36 #347975

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
uitlaat klep zit er idd niet in, ik heb het foutief klep genoemt, want de zuiger wordt als klep gebruikt. de klep is de stand van de zuiger. dat wil zeggen zuiger gestuurd

wanneer je mijn omschrijving leest hieronder snap je misschien waarom ik het toch klep noemde.

wanneer de zuiger naar beneden gaat opent de uitlaatklep. waarna er brandstof ingblazen wordt vanuit het karter.

en wanneer ie omhoog gaat wordt het brandstof/lucht mengsel aan de onderkant vanuit de carborateur het carter ingeblazen. daarna sluit de uitlaatklep en wordt het brandstof/lucht mengsel samen geperst. waarna de bougie af gaat. en het proces van vooraf laat beginnen

zoals je kan lezen staat de uitlaatpoort op het moment dat er bandstof ingeblazen wordt ook open. maar waarom dat is is iets te veel om uit te leggen (expansie)

Laatst bewerkt: 17 dec 2012 14:47 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.160 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl