Ivm Diefstal van mijn buitenboordmotor kan ik vervroegd op zoek naar een een vervanger
Qua eisen heb ik:
1. 2 cylinder / 4 takt ivm rustige loop
2. minimaal 6 PK op de schroef.
3. Bediening aan de voorzijde
4. Betrouwbaar merk waar goede documentatie van is.
5. CDI ontsteking, Laadspoel en (in de toekomst) om te bouwen naar electrisch start.
6. max +/- 40 KG
7. Losse tank
Ik was aan het sparen voor een jonge gebruikte Honda BF8
helaas had ik de upgrade niet voor dit jaar geplanned staan maar voor na volgend seizoen, en was er dus nog voor aan het sparen. echter was ik nog niet heel ver gezien de andere puntjes die ook geld kosten aan de boot.
Qua budget heb ik er inclusief de uitbetaling van de verzekering 700 euro voor beschikbaar, maar daar moeten accessoires zoals een nieuw SCM goedgekeurd slot en eventueel noodzakelijke onderdelen nog van af.
sleutel uren tel ik niet mee. blijft dus zo'n 500-550 euro voor de aanschaf over. eventueel kan ik iets ruimer gaan maar dan moet ik andere zaken die moeten gaan gebeuren aan de boot uit gaan stellen.
De huidige BF8 is op wat kleine zaken identiek aan de oude BF100 alleen in de prijzen komt de gebruikte oudere BF75/100 meer binnen het budget.
Ik heb de service manual en het werkplaats handboek al doorgenomen en heb eigelijk 3 verschillen gezien.
1. motoren zijn identiek qua gewicht en cilinder inhoud, maar niet qua toerental. het vermogen 7,5 of 10 pk op het blok (6 of 8 pk op de schroef) komt uit het hogere toerental en wordt bepaald door de sproeier en het gebruikte nokkenasje.
2. De BF kan zowel contactpunten als CDI ontsteking hebben, afhankelijk van het bouwjaar.
3. vliegwiel met of zonder starterkrans.
Nu heb ik nog 2 motoren als optie over na wat filteren:
1. een latere 7,5 PK BF75 met CDI ontsteking en starterkrans, maar niet al te netjes qua uiterlijk. deze motor lijkt niet echt goed onderhouden te zijn geweest maar daar is de prijs ook naar.
deze is wel goed om te bouwen naar electrisch start wat gelijk zou kunnen qua budget als de motor verder naast een nieuwe distributieriem, nieuwe olie, bougie en impellers niet veel nodig heeft
2. een vroegere 10 PK BF100 met contactpuntjes die er perfect uitziet en goed onderhouden lijkt te zijn heeft helaas geen starterkrans op het vliegwiel. electrisch startend maken valt dus voorlopig af.
ergens nijg ik dus toch naar de latere 7,5 PK omdat er meer budget is voor de overige wensen welke gelijk gedaan kunnen gaan worden tijdens het onderhoud, en de 2,5 pk meer dus alleen in de hogere toeren er uit komt,
de vroegere 10 pk is alleen heel erg veel netter en lijkt er zo achter gehangen te kunnen worden. mochten de contact punten problemen geven dan kan er altijd nog een CDI ontsteking op komen van een later type af.
Alleen mocht ik die ooit nog electrisch startend willen hebben dan zal er ook nog een ander vliegwiel bij moeten komen, het nokkenasje en sproeiertje in de bf75 aanpassen naar die van de bf100 is dan een goedkopere oplossing.
Is het nu wijs om voor de 7,5 te gaan aangezien die meer in de buurt komt van de wensen en die zelf netjes maken / onderhoud uit te voeren, of is de bf100 waar niet veel aan op te merken is een betere keus ondanks de contactpunten en gebrek aan een starterkrans?
zijn er nog specifieke bekende problemen met deze motoren?
Waar moet ik expliciet op gaan letten als ik ze ga bekijken?