Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 4 takt Honda BF75/100 - welke?

4 takt Honda BF75/100 - welke? 17 dec 2012 10:06 #347856

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Ivm Diefstal van mijn buitenboordmotor kan ik vervroegd op zoek naar een een vervanger

Qua eisen heb ik:

1. 2 cylinder / 4 takt ivm rustige loop
2. minimaal 6 PK op de schroef.
3. Bediening aan de voorzijde
4. Betrouwbaar merk waar goede documentatie van is.
5. CDI ontsteking, Laadspoel en (in de toekomst) om te bouwen naar electrisch start.
6. max +/- 40 KG
7. Losse tank


Ik was aan het sparen voor een jonge gebruikte Honda BF8

helaas had ik de upgrade niet voor dit jaar geplanned staan maar voor na volgend seizoen, en was er dus nog voor aan het sparen. echter was ik nog niet heel ver gezien de andere puntjes die ook geld kosten aan de boot.

Qua budget heb ik er inclusief de uitbetaling van de verzekering 700 euro voor beschikbaar, maar daar moeten accessoires zoals een nieuw SCM goedgekeurd slot en eventueel noodzakelijke onderdelen nog van af.
sleutel uren tel ik niet mee. blijft dus zo'n 500-550 euro voor de aanschaf over. eventueel kan ik iets ruimer gaan maar dan moet ik andere zaken die moeten gaan gebeuren aan de boot uit gaan stellen.

De huidige BF8 is op wat kleine zaken identiek aan de oude BF100 alleen in de prijzen komt de gebruikte oudere BF75/100 meer binnen het budget.

Ik heb de service manual en het werkplaats handboek al doorgenomen en heb eigelijk 3 verschillen gezien.

1. motoren zijn identiek qua gewicht en cilinder inhoud, maar niet qua toerental. het vermogen 7,5 of 10 pk op het blok (6 of 8 pk op de schroef) komt uit het hogere toerental en wordt bepaald door de sproeier en het gebruikte nokkenasje.

2. De BF kan zowel contactpunten als CDI ontsteking hebben, afhankelijk van het bouwjaar.

3. vliegwiel met of zonder starterkrans.

Nu heb ik nog 2 motoren als optie over na wat filteren:

1. een latere 7,5 PK BF75 met CDI ontsteking en starterkrans, maar niet al te netjes qua uiterlijk. deze motor lijkt niet echt goed onderhouden te zijn geweest maar daar is de prijs ook naar.
deze is wel goed om te bouwen naar electrisch start wat gelijk zou kunnen qua budget als de motor verder naast een nieuwe distributieriem, nieuwe olie, bougie en impellers niet veel nodig heeft

2. een vroegere 10 PK BF100 met contactpuntjes die er perfect uitziet en goed onderhouden lijkt te zijn heeft helaas geen starterkrans op het vliegwiel. electrisch startend maken valt dus voorlopig af.

ergens nijg ik dus toch naar de latere 7,5 PK omdat er meer budget is voor de overige wensen welke gelijk gedaan kunnen gaan worden tijdens het onderhoud, en de 2,5 pk meer dus alleen in de hogere toeren er uit komt,

de vroegere 10 pk is alleen heel erg veel netter en lijkt er zo achter gehangen te kunnen worden. mochten de contact punten problemen geven dan kan er altijd nog een CDI ontsteking op komen van een later type af.

Alleen mocht ik die ooit nog electrisch startend willen hebben dan zal er ook nog een ander vliegwiel bij moeten komen, het nokkenasje en sproeiertje in de bf75 aanpassen naar die van de bf100 is dan een goedkopere oplossing.

Is het nu wijs om voor de 7,5 te gaan aangezien die meer in de buurt komt van de wensen en die zelf netjes maken / onderhoud uit te voeren, of is de bf100 waar niet veel aan op te merken is een betere keus ondanks de contactpunten en gebrek aan een starterkrans?

zijn er nog specifieke bekende problemen met deze motoren?
Waar moet ik expliciet op gaan letten als ik ze ga bekijken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 4 takt Honda BF75/100 - welke? 17 dec 2012 10:17 #347861

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Je vraagt naar Honda, weet ik niets van. Is dat niet veel verlies op de overbrengingen als het van 7,5 naar 6 of van 10 naar 8 pk gaat?. Mogelijk kan je ook eens kijken of een Suzuki 8 pk met bediening in het stuurhendel iets is.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 4 takt Honda BF75/100 - welke? 17 dec 2012 10:23 #347862

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
die vermogens verliezen zijn de verliezen die Honda op geeft, dus daar zal ik voor de vergelijking van uit moeten gaan.

de suzuki 8 PK 4 takt is op dit helaas geen optie, daar heb ik nu even geen centjes voor.

soiso was de voorkeur al Honda alleen de BF8 welke nagenoeg identiek is aan de BF100

verder kan ik met het beschikbare budget alleen Parsun/andere chinese klonen van Yamaha kopen maar dat durf ik niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 4 takt Honda BF75/100 - welke? 17 dec 2012 11:27 #347904

  • Hanno
  • Hanno's Profielfoto
jaren geleden had ik een Albatros sloep met in de bun een B75/4
het was toen de 1e 4 takt die er te koop was (obergine kleurig)
deze motor heeft mij heel erg veel plezier gegeven
zuinig stil en een echte werkmotor, dus zeker zeer geschikt voor achter een zeilboot
er staat 100 op MP voor € 585,00
Laatst bewerkt: 17 dec 2012 11:32 door Hanno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 4 takt Honda BF75/100 - welke? 17 dec 2012 11:34 #347909

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
die meneer op marktplaats heb ik idd al benaderd, en die motor is de beschreven BF100

die heeft nog contactpuntjes en mist een starterkrans. is echter wel heel erg netjes
Laatst bewerkt: 17 dec 2012 11:35 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 4 takt Honda BF75/100 - welke? 17 dec 2012 11:37 #347911

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Ik heb dertig (!) jaar lang een Honda 75 gebruikt, zonder 1 storing.
Op Speurders staat er één te koop voor € 450,-.
www.speurders.nl/overzicht/wat...-takt-120519173.html
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 4 takt Honda BF75/100 - welke? 17 dec 2012 11:40 #347914

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6760
Als die 75 vooral optisch minder netjes is, is dat misschien wel de betere keus. Je vorige motor heeft bewezen dat je in een diefstalgevoelige omgeving zit: een minder net uitziend motortje is misschien wat minder jatgevoelig, en met specifieke beschadigingen zeker meer herkenbaar en dus traceerbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 4 takt Honda BF75/100 - welke? 17 dec 2012 11:45 #347918

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
ja die heb ik al bekeken Faran, die wordt het niet, want die heeft geen stuurknuppel.

de beschreven kost hetzelfde en heeft CDI ontsteking, maar met een aangetaste staart, optisch enkel lijkt het. heeft gewoon lang achter een boot gehangen.

die kost hetzelfde plus is meer in de buurt.

@apae, de motor gaat er gewoon elke keer af voortaan. maar de optisch minder nette lijkt prijstechnisch een betere keus als de zeer nette iets verouderde BF100 maar het extra vermogen en juist dat nette uiterlijk van de bf100 spreekt me ook erg aan.
Laatst bewerkt: 17 dec 2012 12:24 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 4 takt Honda BF75/100 - welke? 17 dec 2012 12:35 #347935

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Extra vermogen is misschien niet nodig als je er een werkschroef op zet.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 4 takt Honda BF75/100 - welke? 17 dec 2012 12:49 #347942

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
dat is ook een overweging idd. de 4 pk met werkschroef was ook goed qua vermogen voor het scheepje.

bij hogere toerentallen heeft een werkschroefje toch weinig zin meer wat betekend dat de 7,5 pk dus de betere optie zou zijn.

dan ben ik er uit denk ik :) TNX allemaal. ik ga een afspraak maken om de BF75 te gaan bekijken.
Laatst bewerkt: 17 dec 2012 12:50 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 4 takt Honda BF75/100 - welke? 17 dec 2012 14:35 #347974

  • Hanno
  • Hanno's Profielfoto
op een 4 pk een werkschroef zetten gaat volgens mij niet lukken
de motor kan dan niet op toeren komen en zal een nog slechter resultaat geven
ook een grote kans, dat hij oververhit raakt en vast loopt
de B75/4 heeft een grotere vertraging dacht 1 : 3 en er zat bij mij een werkschroef onder
of de 100 dit heeft weet ik niet
en puntjes is geen probleem, zet er een elektronische ontsteking op en hij loopt mooier en de puntjes branden niet meer in (wel de condensator loskoppelen, anders werkt het niet)
wat is er mis met aantrekken voor die prijs?
Laatst bewerkt: 17 dec 2012 14:39 door Hanno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 4 takt Honda BF75/100 - welke? 17 dec 2012 15:00 #347982

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Hanno,

ik had een werkschroef onder mijn 4 pk, kwam prima op toeren en heeft nooit problemen met de koeling gehad. draaide achter het schip beduidend beter als met een gewone schroef. dat was in het verbruik ook terug te zien.

de bf75 en bf100 zijn identiek op de krukas en de sproeier na.

puntjes is idd geen probleem als ze goed zijn, het totaalplaatje echter wel. ik weet hoe beide systemen werken, en juist de leeftijd van de motoren is wat mij een beetje huiverig maakt voor de contactpuntjes icm condensatoren.

ik bouw dan liever een volledig cdi deel over met een hall sensortje en een magneetje zoals het bij de modernere zit ipv prutsen door de bestaande contactpuntjes te laten zitten en deze alleen als aansturing voor een paar zware fets te gebruiken die gevoed worden vanaf de ontstekingsspoel. Dat blijft ondanks dat ze niet meer inbranden een slijtage deel enkel de condensatoren vormen geen zwak punt meer.

en aantrekken voor die prijs is ook geen probleem, maar in de toekomst zou ik er graag een startmotortje op willen zetten, zodat ook mijn vriendin hem goed kan starten.

dus als de starterkrans al aanwezig is is het tegen die tijd een hele kleine moeite. meerwaarde dus. anders moet ik op zoek naar een ander vliegwiel met starter krans. ook geen probleem.

ik zoek niet de perfecte motor maar de beste basis om de wensen met de tijd op te realiseren. het hoeft niet vandaag of morgen.

de perfecte motor is namelijk voor mij de Honda BF8 maar daar heb ik nu geen centjes voor zonder andere zaken op de lange baan te schuiven. en met een bf75/100 als basis is de voor mij ideale motor technisch gezien op termijn realiseerbaar.
Laatst bewerkt: 17 dec 2012 15:15 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 4 takt Honda BF75/100 - welke? 17 dec 2012 19:35 #348090

  • Hanno
  • Hanno's Profielfoto
had een werkschroef op 4 pk
was deze standaard? dan geen probleem
op een 1 : 2 vertraging plaatsen gaat fout
Laatst bewerkt: 17 dec 2012 19:36 door Hanno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 4 takt Honda BF75/100 - welke? 17 dec 2012 20:26 #348107

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
mijn 4 pk was standaard, ik zou niet weten hoe je de reductie van een koppeling van een buitenboordmotor moet aanpassen zonder er zelf andere vertandingen in te zetten. iets waar ik in elk geval niet aan begin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 4 takt Honda BF75/100 - welke? 17 dec 2012 21:36 #348139

  • Hanno
  • Hanno's Profielfoto
de reductie zit in de haakse overbrenging in staartstuk
de honda is als werkmotor ontworpen
bb motor voor een speedboot hebben een hoog toerental en kleine schroef,
dus hier een werkschroef op zetten gaat niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 4 takt Honda BF75/100 - welke? 18 dec 2012 06:10 #348166

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Ik weet waar ie zit. Had dat stuk net uit elkaar gehad om nieuwe keer ringen te plaatsen.

Werkschroef op bbmotor gaat prima aangezien je de spoed berekend onder andere aan de hand van de inchmaat, waterverplaatsing vermogen en toerental op de schroefas is het flauwekul dat het op een bbmotor niet gaat. Sterker nog ik zou het je juist an raden om een bij het schip passende schroef te monteren.

Maar we gaan hiermee nu wel erg off topic.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.146 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl