Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: maximale aanzuighoogte Bukh DV20

Re: maximale aanzuighoogte Bukh DV20 18 dec 2012 12:16 #348282

Fer schreef :
Dat kan en werkt, maar je kan niet een mechanische en een elektrisch opvoerpomp samen gebruiken. dus of de mechanische pomp verwijderen of de elektrische alleen gebruiken om te ontluchten.


Maar persoonlijk zeg ik lekker late voor wat het is

Mvg Fer

Met dat laatste kan ik alleen maar instemmen.
Maar je hoeft de bestaande brandsofpomp echt niet te verwijderen hoor.Alleen het heveltje van de aandrijving eruit slopen. Kwestie van het pennetje eruit tikken en weg is tie . De electrische pomp kan de diesel dan gewoon door de klepjes drukken want die laten nu eenmaal (aleen) door in de juiste richting.

Trouwens, zo'n zinloos oud object ergens onder in een boot zou me niet lekker zitten. Ik zou er een motoruitbouw voor over hebben om dat op te ruimen of in ere te herstellen.
Trouwens misschien ook een prima plek voor extra ballast.
Ad
Laatst bewerkt: 18 dec 2012 12:18 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: maximale aanzuighoogte Bukh DV20 18 dec 2012 13:26 #348307

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Bij mij aan boord zit de brandstoftank onder het niveau van de motor (Yanmar 1GM10). Yanmar geeft aan, dat een niveauverschil van 0,5 m toelaatbaar is. Bij een goed uitgevoerd en onderhouden systeem is dit geen probleem. Bij sommige filters blijft na het ontluchten (na bv een filterwissel) een luchtbel achter. Ik heb dat opgelost door een ontluchtingspompje in te bouwen ( zie hier), maar er zijn ook filterkoppen te koop met ingebouwde ontluchtingspomp (zie bv hier)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: maximale aanzuighoogte Bukh DV20 18 dec 2012 13:32 #348309

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Yellow Boat schreef :
Trouwens, zo'n zinloos oud object ergens onder in een boot zou me niet lekker zitten. Ik zou er een motoruitbouw voor over hebben om dat op te ruimen of in ere te herstellen.
Trouwens misschien ook een prima plek voor extra ballast.
Ad

De oude tank heb ik via een gat geleegd en schoongemaakt zo goed en zo kwaad als dat ging. Extra ballast op die plek wil ik niet (is ook niet nodig - het schip is zwaar genoeg :-)), dus na schoonmaken weer netjes afgesloten en klaar...Ik kan er nog bij in geval van nood, tis alleen een beetje loze ruimte.
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: maximale aanzuighoogte Bukh DV20 18 dec 2012 16:35 #348395

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Fer schreef :
Dat kan en werkt, maar je kan niet een mechanische en een elektrisch opvoerpomp samen gebruiken. dus of de mechanische pomp verwijderen of de elektrische alleen gebruiken om te ontluchten.


Maar persoonlijk zeg ik lekker late voor wat het is

Mvg Fer

Ik sluit me hier bij aan!
Niet alleen om de technische rompslomp, maar ook om het feit dat ik met mijn boot het verschil in vaareigenschappen amper voel wanneer ik met een volle of bijna lege brandstof tank zeil. Gaat om een boot van 10 mtr met een tank van 65 liter!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 18 dec 2012 16:37 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: maximale aanzuighoogte Bukh DV20 18 dec 2012 17:09 #348407

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Ik snappem ;)

De reden dat ik er uberhaupt over zat te denken is dat de boot te veel achterover helt in het water liggend. Hij ligt 10 cm dieper achterin dan bij de bouw. Dat kan ik zien nu ik de het onderwaterschip heb ontdaan van de antifouling - de waterlijn achterop is 10 cm opgetrokken en de groene aangroei rand laat zien dat dat niet zonder rede was. Tevens lozen mijn loosgaten op het dek nu niet goed (die bij de bouw op het laagste punt zaten in het gangboord) waardoor ik flinke vogelbadjes heb (en verzamelpunt voor troep, bladeren en zand :blush: )

Ik heb het roer al thuis en dat ben ik volledig aan het opknappen - daar heb ik al eerder een topic over geopend:
www.zeilersforum.nl/index.php/...-druk-van-droog-roer

dat was namelijk lek (vorstschade) en zat vol water.
Op de antwoorden die ik kreeg maakte ik op dat de opwaardse druk van een droog roer minimaal zal zijn en dat dat niet de reden is dat de boot achterover helt, dus dan is mijn conclusie dat toch die tank ervoor zorgt dat de gewichtstrim niet optimaal is.
Ik heb de twee ankers al voorop liggen, de bijboot ligt in de punt, en ook de BBM hangt in een kledingkast bij het toilet.
Misshcien dan toch maar met lood de boel proberen recht te trimmen...
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Laatst bewerkt: 18 dec 2012 17:10 door MoonRiver.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: maximale aanzuighoogte Bukh DV20 19 dec 2012 08:47 #348546

Ik kan me onmogelijk voorstellen dat die 50 liter tank achter in ej boot de oorzaak is dat je boot zo achterover helt.
Ik neem tenminste aan dat het om die taling 30 gaat.
In mijn boot ( 8,2 meter) zit de 42 liter tank achterin en daarvan merk ik nauwelijks iets.Hooguit een cm of 2.
Ik zou daarom maar eens gaan zoeken naar andere mogelijke oorzaken. Bijv. : zit de motor in jouw boot verder naar achteren als bij andere boten van dat type .
Of het is een "gedesignde" eigenheid van de Taling 30 .
Maar dan moeten andere eigenaars daar wel wat over kunnen zeggen.
Op zich is alle gewincht zoveel mogelijk middenin altijd goed maar of dat bij jouw probleem een grote rol speelt betwijfel ik.
Misschien is de boot ook wel gedesigned met 100 meter 12 mm ketting in de ankerbak en een 50 kg anker. :ohmy:

Of de oorspronkelijke waterlijn was gewoon verkeerd aangebracht al klopt dat weer niet met die loosgaatjes in de kuip.
Ad
Laatst bewerkt: 19 dec 2012 08:52 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: maximale aanzuighoogte Bukh DV20 19 dec 2012 11:16 #348581

Zelf heb ik een stalen S-spant met een DV20 erin.
De motor staat op de branstoftank, de diesel wordt opgezogen door een standpijp van ca 80 cm in de tank. De membraampomp overbrugt dus ongeveer een meter. Met deze constructie heb ik nooit problemen gehad, ook niet met ontluchten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.125 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl