Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: maximale aanzuighoogte Bukh DV20

maximale aanzuighoogte Bukh DV20 17 dec 2012 11:40 #347913

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Hallo allemaal,

ik wil mijn dieseltank verplaatsen van uit het achterschip naar een plaats in de bilge/kiel. Dit scheelt me wat gewicht in het achterschip (beter gedrag in golven) en ik heb plek in de kiel voor een extra tank :-) Laag gewicht is sowieso goed.

Nu vroeg ik me af of ik de tank verticaal gezien straffeloos onder de motor mag plaatsen? Krijg ik dan problemen met het aanzuigen van de diesel?
De verticale afstand van bodem-tank tot aan het fijn dieselfilter op de motor is ongeveer 1 meter.

Op dit moment staat de tank verticaal gezien boven het niveau van de motor.

Graag jullie advies!
groet,
Jeroen
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Laatst bewerkt: 17 dec 2012 11:41 door MoonRiver.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: maximale aanzuighoogte Bukh DV20 17 dec 2012 11:49 #347920

MoonRiver schreef :
Hallo allemaal,

ik wil mijn dieseltank verplaatsen van uit het achterschip naar een plaats in de bilge/kiel. Dit scheelt me wat gewicht in het achterschip (beter gedrag in golven) en ik heb plek in de kiel voor een extra tank :-) Laag gewicht is sowieso goed.

Nu vroeg ik me af of ik de tank verticaal gezien straffeloos onder de motor mag plaatsen? Krijg ik dan problemen met het aanzuigen van de diesel?
De verticale afstand van bodem-tank tot aan het fijn dieselfilter op de motor is ongeveer 1 meter.

Op dit moment staat de tank verticaal gezien boven het niveau van de motor.

Graag jullie advies!
groet,
Jeroen

Op zich moet de pomp op de motor dat , denk ik , wel aankunnen . Alleen ben je dan heel erg gevoelig voor minime luchtlekkages in de aanzuigleiding die meteen door lucht in de brandstof een motoruitval kunnen betekenen. En die gaatjes kunnen zo klein zijn dat er hooguit diesel uit "zweet" als er wel druk op staat.
Ook het goed ontluchten van het systeem wordt erg lastig of zelfs onmogelijk bij. na een groffilter wisseling
Ik zou een extra electrische brandstofopvoerpomp pomp installeren zoals die ook veel auto's hebben, en die zo laag mogelijk vlak bij de tank plaatsen.
Ad
Laatst bewerkt: 17 dec 2012 11:51 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: maximale aanzuighoogte Bukh DV20 17 dec 2012 12:11 #347928

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Zoal Ad het al aangaf geeft dit vooral problemen met ontluchten en ik persoonlijk o niet de tank onder het de opvoerpompplaatsen, het geeft te veel gedoe met onderhoud.

1 meter onder de motor is erg veel en gaat niet goed werken.

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 17 dec 2012 12:12 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: maximale aanzuighoogte Bukh DV20 17 dec 2012 12:20 #347930

klein dag tankje boven de motor en met een hand(vleugel) pomp die dag tank vullen via een fijnfilter/waterafscheider.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: maximale aanzuighoogte Bukh DV20 17 dec 2012 12:28 #347932

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8052
echt boven de motor waarbij je constant dieseldruk hebt schijnt ook niet goed te zijn bij oudere motoren. Lekkende plunjers -> diesel bij de olie in je carter en daardoor (snel) dalende smerende werking van de olie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: maximale aanzuighoogte Bukh DV20 17 dec 2012 12:36 #347936

Philip schreef :
echt boven de motor waarbij je constant dieseldruk hebt schijnt ook niet goed te zijn bij oudere motoren. Lekkende plunjers -> diesel bij de olie in je carter en daardoor (snel) dalende smerende werking van de olie.

Natuurlijk komen dat soort dingen voor maar eigenlijk pas als de tank echt hoog staat ( 1 meter of nog hoger) en dat soort problemen lees je ook maar zelden.
Ik heb al 15 jaar een boot met de tank zo'n 30-40 cm boven de motor ( bijna de helft daarvan met een oude MD5A) en daarvan alleen gemak gehad., vooral bij het ontluchten.
Dat doorlekken kan ook eigenlijk alleen gebeuren als je brandstofpomp op de motor defect raakt en/of je verstuivers gaan lekken. En bij beide zaken merk je dat al eerder , als je tenminste zoals het hoort regelmatig het oliepeil checkt je brandstofpomp schoonmaakt ( dat gaasje wat erin zit) en je verstuivers zo elke 500-1000 draaiuren (laat ) checkt.
Maar ja , bij een gebrekkig onderhoud gaat er nog wel meer mis .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: maximale aanzuighoogte Bukh DV20 17 dec 2012 12:44 #347940

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Een dagtaak zou een oplossing kunnen zijn maar niet met een handpomp, stel je voor dat je eens vergeet brandstofbij te pompen als je de havenhoofd een sluis in vaart.

Daarnaast word een vrij simpel brandstofsysteem verander in en complexer systeem waar meer stukgaan kan gaan.


Al met al lijkt het me geen goed idee


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: maximale aanzuighoogte Bukh DV20 17 dec 2012 12:48 #347941

Fer schreef :
Een dagtaak zou een oplossing kunnen zijn maar niet met een handpomp, stel je voor dat je eens vergeet brandstofbij te pompen als je de havenhoofd een sluis in vaart.

Daarnaast word een vrij simpel brandstofsysteem verander in en complexer systeem waar meer stukgaan kan gaan.


Al met al lijkt het me geen goed idee


Mvg Fer
het heeft bij mij maar 15 jaar naar volle tevredenheid gewerkt :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: maximale aanzuighoogte Bukh DV20 17 dec 2012 13:38 #347958

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Nou dan lijkt het me duidelijk - geen goed idee dus.
De tank is al niet al te groot (50 liter) en er dan nog een tweede dagtank van zeg 20 liter voor terug te plaatsen met alle extra's eromheen is te veel gedoe...

jammer en bedankt voor de input!
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Laatst bewerkt: 17 dec 2012 13:46 door MoonRiver.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: maximale aanzuighoogte Bukh DV20 17 dec 2012 14:46 #347977

  • Hanno
  • Hanno's Profielfoto
als er wat ruimte is in de BB en SB banken, in ieder b.v. een 30L tank
niet te hoog of laag en banken zijn vaak ondingen om iets te pakken
via de bilge doorverbinden
wel op beide een ont/beluchting nodig
simpel zelf te maken van WBP en een aantal lagen speciale 2 com. van de IJssel

ik heb zo 2x 65 L gemaakt
vragen?
Laatst bewerkt: 17 dec 2012 14:51 door Hanno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: maximale aanzuighoogte Bukh DV20 17 dec 2012 15:02 #347983

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Hanno schreef :
als er wat ruimte is in de BB en SB banken, in ieder b.v. een 30L tank
niet te hoog of laag en banken zijn vaak ondingen om iets te pakken
via de bilge doorverbinden
wel op beide een ont/beluchting nodig
simpel zelf te maken van WBP en een aantal lagen speciale 2 com. van de IJssel

ik heb zo 2x 65 L gemaakt
vragen?

ja, zou op zich ook kunnen, er is ruimte maar wel een vraag :-)
wat is WBP?
en in zo'n geval - hoe voorkom je dat bij helling de ene leeg loopt in de andere, maar ze wel beide te vullen zijn, en de motor altijd diesel krijgt via 1 slangetje? Gebruik je dan twee leidingen richting de motor, daar via twee filters en dan een T stuk naar de motor?

Ik heb overigens wisselende verhalen gelezen over dieseltanken van epoxy...
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Laatst bewerkt: 17 dec 2012 15:05 door MoonRiver.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: maximale aanzuighoogte Bukh DV20 17 dec 2012 16:22 #347998

Voor het werk wat je ervan hebt zou ik niet gauw zelf een tank van epoxy maken wat trouwens op zich prima kan mits je de juiste type epoxy gebruikt.
Alleen bij bijzondere vormen kan zoiets zinvol zijn voor zo'n klein tankje.
Ik zou gewoon zo'n kunststof tank kopen bijv. van Vetus . Ik heb er zelf ook een van 42 liter en die hebben nog als voordeel dat je van buiten het niveau kunt zien. En veel meer kosten dan zelfgemaakt doen ze ook niet .
Bijv: www.vanrijwatersport.nl/index....cle&aid=8102&lang=NL
of
www.vetus-shop.com/vetus-fuel-...42-litre-p-1788.html
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: maximale aanzuighoogte Bukh DV20 17 dec 2012 16:25 #348000

MoonRiver schreef :
wat is WBP?

dat is luxe multiplex, Water & Boil Proof, bijv. Bruynzeel Hechthout.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 17 dec 2012 16:25 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: maximale aanzuighoogte Bukh DV20 17 dec 2012 16:37 #348002

Hoe gaat een verzekering om met een zelfgebouwde WBP tank ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: maximale aanzuighoogte Bukh DV20 17 dec 2012 16:53 #348008

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Yellow Boat schreef :
Voor het werk wat je ervan hebt zou ik niet gauw zelf een tank van epoxy maken wat trouwens op zich prima kan mits je de juiste type epoxy gebruikt.
Alleen bij bijzondere vormen kan zoiets zinvol zijn voor zo'n klein tankje.
Ik zou gewoon zo'n kunststof tank kopen bijv. van Vetus . Ik heb er zelf ook een van 42 liter en die hebben nog als voordeel dat je van buiten het niveau kunt zien. En veel meer kosten dan zelfgemaakt doen ze ook niet .
Bijv: www.vanrijwatersport.nl/index....cle&aid=8102&lang=NL
of
www.vetus-shop.com/vetus-fuel-...42-litre-p-1788.html
Ad

Ja, zon tank kopen is het probleem niet en heeft ook mijn voorkeur. alleen passen die dan weer net niet. De ruimte onder de banken is zeer beperkt en al vanaf het verticale schot schuin omhoog...
En die flex zakken passen wel, maar daarbij kun je zonder visuele indpectie niet zien of ze bijna leeg zijn.

Maar ik had ook gelezen over verzekeringskwesties en zelfbouw tanks...
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: maximale aanzuighoogte Bukh DV20 17 dec 2012 18:53 #348061

  • Hanno
  • Hanno's Profielfoto
MoonRiver schreef :
Hanno schreef :
als er wat ruimte is in de BB en SB banken, in ieder b.v. een 30L tank
niet te hoog of laag en banken zijn vaak ondingen om iets te pakken
via de bilge doorverbinden
wel op beide een ont/beluchting nodig
simpel zelf te maken van WBP en een aantal lagen speciale 2 com. van de IJssel

ik heb zo 2x 65 L gemaakt
vragen?

ja, zou op zich ook kunnen, er is ruimte maar wel een vraag :-)
wat is WBP?
en in zo'n geval - hoe voorkom je dat bij helling de ene leeg loopt in de andere, maar ze wel beide te vullen zijn, en de motor altijd diesel krijgt via 1 slangetje? Gebruik je dan twee leidingen richting de motor, daar via twee filters en dan een T stuk naar de motor?

Ik heb overigens wisselende verhalen gelezen over dieseltanken van epoxy...

even een aanvulling
zoals ik al las WBP is watervastverlijmd multiplex
voor de zijkanten heb ik 10mm genomen
de ronding rompmodel van 4mm
na het zagen alles in de injectihars gezet
de deksels zijn van RVS 3mm op hardhouten latten rondom boven in
in de onderrand ook een hhlat
inelkaar geschroefd en behandeld met 2 lagen speciale 2 componenten coating voor diesel (fa. de IJssel)
ik heb de bestaande dekaansluiting kunnen gebruiken en hier een t-stuk met daaraan speciale slang geschikt voor diesel naar de tanks
de aansluitingen heb ik van messing huiddoorvoeren gemaakt
vullen 25mm aansluiting
per tank 1/4" met afsluiter 5cm boven de bodem
per tank 1/8" met afsluiter onderin (drain)
de 3/8"afsluiters gaan naar T-stuk, dan naar waterafschijder enz.
bovenop kleine be/ontluchtingen, die "van binnen naar buiten"wijzen zodat bij helling er niets uitloopt en aangesloten op slang die uitkomt in een fles in de kettingbak
ik zuig uit beide tanks te gelijk, de kleine leiding voorkomt snel hevelen
het was even puzzelen, maar zitten er al ca.15 jaar in en nooit een probleem ondervonden

op een autosloop b.v. 2 kleine kunsstoftanks kopen kan natuurlijk ook
hiermee kan je ook veel doen
Laatst bewerkt: 17 dec 2012 19:18 door Hanno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: maximale aanzuighoogte Bukh DV20 17 dec 2012 19:06 #348069

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Helder! Klinkt als mooie oplossing. Het lastigste lijkt me het dicht krijgen van het mangat eigenlijk.
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: maximale aanzuighoogte Bukh DV20 17 dec 2012 19:22 #348081

  • Hanno
  • Hanno's Profielfoto
dit vergat ik te melden
hier zit een 2mm dikke rubberen diesel bestendige pakking tussen
om de 5cm deksel op de lat rondom geschroefd
de aansluitingen had ik ook fout vermeld
zuig 1/4"
drain 1/8"
ik heb eerst van karton een doos/mal gemaakt
Laatst bewerkt: 17 dec 2012 19:23 door Hanno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: maximale aanzuighoogte Bukh DV20 17 dec 2012 23:00 #348153

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
sietse-ten schreef :
Fer schreef :
Een dagtaak zou een oplossing kunnen zijn maar niet met een handpomp, stel je voor dat je eens vergeet brandstofbij te pompen als je de havenhoofd een sluis in vaart.

Daarnaast word een vrij simpel brandstofsysteem verander in en complexer systeem waar meer stukgaan kan gaan.


Al met al lijkt het me geen goed idee


Mvg Fer
het heeft bij mij maar 15 jaar naar volle tevredenheid gewerkt :whistle:

Dat geloof ik meteen maar ik raad het af om het dit zo maar uit tevoren bij de topic starter

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: maximale aanzuighoogte Bukh DV20 17 dec 2012 23:04 #348154

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
MoonRiver schreef :
Nou dan lijkt het me duidelijk - geen goed idee dus.
De tank is al niet al te groot (50 liter) en er dan nog een tweede dagtank van zeg 20 liter voor terug te plaatsen met alle extra's eromheen is te veel gedoe...

jammer en bedankt voor de input!


En verstandige keuze dat je het niet gaat doen, ik torpedeer niet graag een idee maar ik weet uit ervaring als monteur dat dit soort aanpassingen aan een bestaand systeem niet goed gaat werken


Mvg Fer
Laatst bewerkt: 17 dec 2012 23:05 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: maximale aanzuighoogte Bukh DV20 18 dec 2012 08:01 #348186

MoonRiver schreef :
Helder! Klinkt als mooie oplossing. Het lastigste lijkt me het dicht krijgen van het mangat eigenlijk.

Wat daarbij veel helpt is een rond mangat i.p.v. rechthoekig of vierkant. Rond is veel makkelijker dicht te krijgen met minder boutjes. En uiteraard de mangat flens en deksel dik genoeg maken zodat ze niet verbuigen buigen bij het dichtschroeven.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: maximale aanzuighoogte Bukh DV20 18 dec 2012 08:52 #348206

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Misschien leuk ter verduidelijking: dit is een doorsnede van het schip (beetje gefotosjopt)
de gele tank is de huidige plaats van de dieseltank (erg ver naar achteren naar mijn mening)
Op de roze plekken kan de nieuwe dieseltank komen.
De plek naast de watertank (blauw) was de plaats waar ik het over had.
De oranje tank is de oude (sterk vervuilde) ingelamineerde dieseltank. Het heeft dus vroeger wel zo gezeten, maar de vorige eigenaar kon me niet vertellen waarom deze tank buiten gebruik is genomen. Deze tank is niet schoon te maken.

De roze plek voorin onder de bank zou een mogelijke plek zijn voor een dieseltank. Maar dan heb je wel weer een aanzuig lengte van bijna 3 meter...
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Laatst bewerkt: 18 dec 2012 08:54 door MoonRiver.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: maximale aanzuighoogte Bukh DV20 18 dec 2012 10:02 #348222

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Een tank onder de motor geef probleem met oa ontluchten, en dit is echt wel een serieus probleem hoor dus vermoed dat dit een van de redenen zijn waarom de tank is verplaats.

Ik persoonlijk zou geen dieseltank in me leef ruime willen hebben maar 3 meter horizontaal zou moeten kunnen zo lang het laagte niveau van de diesel in de tank maar boven de opvoerpomp blijft.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: maximale aanzuighoogte Bukh DV20 18 dec 2012 10:27 #348227

Als extra een elektrisch membraam pompje, wat je naar keuze gebruikt om te ontluchten of via het contact gelijktijdig met de motor laat draaien??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: maximale aanzuighoogte Bukh DV20 18 dec 2012 10:35 #348229

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Dat kan en werkt, maar je kan niet een mechanische en een elektrisch opvoerpomp samen gebruiken. dus of de mechanische pomp verwijderen of de elektrische alleen gebruiken om te ontluchten.


Maar persoonlijk zeg ik lekker late voor wat het is

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 18 dec 2012 10:36 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl