Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: koelpomp

Re: koelpomp 26 dec 2012 10:30 #350926

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Heb enkele weken geleden al enkele van deze speeltjes laten aanrukken Douwe.
www.aliexpress.com/item/Free-s...60-15/579271799.html
Hiermee wil ik de toevoer van het koelmiddel naar de boilerspiraal afsluiten wanneer de temperatuur de electronisch ingestelde waarde van 65 (of iets meer) heeft bereikt.

www.aliexpress.com/snapshot/208480309.html
Deze gaat tegen de warmtewisselaar zodat ik het eberspacher circuit kan afsluiten en de zonnecollector online kan brengen.
Maar das werk voor later en een ander topic.
Ik wachte verder nog even af hoe anderen reageren op uw theorie van hoge en lage druk van het koelmiddel.
De gedachte dat groen de hoge druk is laat me maar niet los.
Wat niet wil zeggen dat ik niet verkeer kan zijn natuurlijk.
Maar vergeet niet dat de groene aftakking in buis nummer 5 (schematische tekening van de waterpomp) inpikt
Die komt rechtstreeks uit de pomp nietwaar.
Bijgevolg ben ik geneigd te denken dat dit de hoogste druk is.

Beste groeten
Laatst bewerkt: 26 dec 2012 10:35 door sailbleu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koelpomp 26 dec 2012 11:02 #350931

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
sailbleu schreef :
Heb enkele weken geleden al enkele van deze speeltjes laten aanrukken Douwe.
www.aliexpress.com/item/Free-s...60-15/579271799.html
Hiermee wil ik de toevoer van het koelmiddel naar de boilerspiraal afsluiten wanneer de temperatuur de electronisch ingestelde waarde van 65 (of iets meer) heeft bereikt.

www.aliexpress.com/snapshot/208480309.html
Deze gaat tegen de warmtewisselaar zodat ik het eberspacher circuit kan afsluiten en de zonnecollector online kan brengen.
Maar das werk voor later en een ander topic.
Ik wachte verder nog even af hoe anderen reageren op uw theorie van hoge en lage druk van het koelmiddel.
De gedachte dat groen de hoge druk is laat me maar niet los.
Wat niet wil zeggen dat ik niet verkeer kan zijn natuurlijk.
Maar vergeet niet dat de groene aftakking in buis nummer 5 (schematische tekening van de waterpomp) inpikt
Die komt rechtstreeks uit de pomp nietwaar.
Bijgevolg ben ik geneigd te denken dat dit de hoogste druk is.

Beste groeten
Het is m.i niet zo belangrijk welke leiding naar en van de boiler je afsluit d.m.v een gestuurde klep. Je onderbreekt in beide gevallen de verwarming van de boiler.Waren er geen kleppen met een eigen voeler(dus niet electrisch) te krijgen? Je omzeilt dan weer een stukje electrisch!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 26 dec 2012 11:24 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koelpomp 26 dec 2012 11:32 #350937

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik hen misschien verwarring gezaaid maar snapt ook niet de vraag of we halen dingen door elkaar, Maar goed ik leg het uit zoal ik het zie


Het koelmiddel systeem is al beveiligt door een overdruk dop op de warmtewisselaar er staat een getal op hoe hoog de druk kan worden in het systeem , dit al rond de 0,5 bar liggen


Het schone water systeem moet wel worden beschermt met een overdruk ventiel of je nu wel of geen klep tussen bouwt, wat ik persoonlijk een slecht idee vont

Ik hou me verder afzijdig van dit topic nu

Succes verder


Mvg Fee
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koelpomp 26 dec 2012 11:43 #350943

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Fer schreef :
Ik hen misschien verwarring gezaaid maar snapt ook niet de vraag of we halen dingen door elkaar, Maar goed ik leg het uit zoal ik het zie


Het koelmiddel systeem is al beveiligt door een overdruk dop op de warmtewisselaar er staat een getal op hoe hoog de druk kan worden in het systeem , dit al rond de 0,5 bar liggen


Het schone water systeem moet wel worden beschermt met een overdruk ventiel of je nu wel of geen klep tussen bouwt, wat ik persoonlijk een slecht idee vont

Ik hou me verder afzijdig van dit topic nu

Succes verder


Mvg Fee

Hier was ik het een eerste instantie volledig mee eens.
Zie mijn eerste reactie op dit topic(beren en wolven)!
Maar ja er volgen dan meer vragen en dan ga je meedenken om ingewikkelde ideeen eenvoudiger te maken
Het wiel is al heel lang geleden uitgevonden.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koelpomp 27 dec 2012 05:28 #351094

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Kijk , ik ben fervent voorstander van redundancy systemen , wat zoveel betekent als reserve of backup als iets verkeerd gaat.
Wisten jullie dat ook Seaward (fabrikant van scheepsboilers) 2 temperatuurs begrenzers op het 220v elektrische element heeft staan ?
Daarbovenop nog eens safety en een boiler die tot - dacht ik - 300 PSi (20 bar) is getest.
Ik kocht recent een ketel , sleep de kop eraf , voorzag verschillende leidingen binnenin , maar de meeste voorzieningen stonden er al standaard op hoor , en laste het geheel terug aan elkaar.
Druktestte alles af tot ongeveer 6 bar , dat is dus ruim boven mijn werkdruk/waterpompdruk van 1,5 bar
Maar ik blijf wel met een zelfgemaakte boiler zitten , en dat op zich is en blijft een risico. Nogmaals , moest ik op de markt kunnen kopen wat ik nodig heb dan deed ik dat zonder aarzelen.

Waarom wil ik nu zo graag weten hoe het flowdiagram van het koelmiddel is ?
Wel , de solenoid valve heeft een flowrichting , heeft ook deels te mlaken met de afdichting van afsluitbal.Graag had ik die elektrische klep dus in de juiste stroomrichting geplaatst.
Fer , als laatste vraag , hoe loopt het koelkmiddel in een auto ?
Je kent de thermostaat en de werking ervan zonder twijfel, hoe is de flow van het koelmiddel in een auto ?



Loopt die van de onderzijde (dunner diameter )naar boven toe ?

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koelpomp 27 dec 2012 05:43 #351095

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
sailbleu schreef :
Kijk , ik ben fervent voorstander van redundancy systemen , wat zoveel betekent als reserve of backup als iets verkeerd gaat.
Wisten jullie dat ook Seaward (fabrikant van scheepsboilers) 2 temperatuurs begrenzers op het 220v elektrische element heeft staan ?
Daarbovenop nog eens safety en een boiler die tot - dacht ik - 300 PSi (20 bar) is getest.
Ik kocht recent een ketel , sleep de kop eraf , voorzag verschillende leidingen binnenin , maar de meeste voorzieningen stonden er al standaard op hoor , en laste het geheel terug aan elkaar.
Druktestte alles af tot ongeveer 6 bar , dat is dus ruim boven mijn werkdruk/waterpompdruk van 1,5 bar
Maar ik blijf wel met een zelfgemaakte boiler zitten , en dat op zich is en blijft een risico. Nogmaals , moest ik op de markt kunnen kopen wat ik nodig heb dan deed ik dat zonder aarzelen.

Waarom wil ik nu zo graag weten hoe het flowdiagram van het koelmiddel is ?
Wel , de solenoid valve heeft een flowrichting , heeft ook deels te mlaken met de afdichting van afsluitbal.Graag had ik die elektrische klep dus in de juiste stroomrichting geplaatst.
Fer , als laatste vraag , hoe loopt het koelkmiddel in een auto ?
Je kent de thermostaat en de werking ervan zonder twijfel, hoe is de flow van het koelmiddel in een auto ?



Loopt die van de onderzijde (dunner diameter )naar boven toe ?

Beste groeten

net zo als bij elke motor.
Het gaat er onder in en komt er aan.de bovenkant uit.
Dus cilinderkoppen worden het laatst gekoeld
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 27 dec 2012 06:19 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koelpomp 27 dec 2012 07:49 #351106

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Dat dacht ik ook Douwe , dus mijn beredenering dat de groene aftakking de hogedruk kant is wordt hiermee bevestigd niet.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koelpomp 27 dec 2012 07:51 #351107

Misschien is even een reden voor de juiste flowrichting geven op zijn plaats.
het dikke ding wat tussen die veer zit ( soms is het ook een soort balg) is de "voeler"van de thermostaat die als hij voelt dat het koelwater warm wordt uitzet en het klepje open trekt tegen de veer in. De veer zit dus aan de toevoerkant.
Omdat uiteraard de voeler ( het balgje) in het opwarmende water moet zitten komt het koelwater dus vanaf die richting door de thermostaat.
Als je hem er een keer uit hebt gehaald , leg hem dan eens in een pannetje kokend water dan zie je meteen of en hoe hij werkt.
Op onderstaande plaatjes kun je zien dat ze er niet allemaal hetzelfde uit zien.

Ad

Hier nog een aardig videotje ter verdere verduidelijking:
Laatst bewerkt: 27 dec 2012 08:05 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koelpomp 27 dec 2012 09:30 #351125

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Thanks Yellow boat.
Ik weet genoeg nu , bedankt allen voor het meedenken en we zijn er allemaal weer een beetje slimmer bij geworden ook.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.126 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl