Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: koelpomp

koelpomp 25 dec 2012 08:28 #350746

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
In het kader van mijn project om de warmwater boiler te vervangen kom ik ook terecht bij de opwarming door het koelmiddel van de motor.
www.zeilersforum.nl/index.php/...--ingenieur-gevraagd
De opwarming van de boiler door de motor gebeurt via een spiraal in de boiler zoals algemeen wel geweten neem ik aan.
Ik heb een digitale tempmeter op de boiler staan en weet dat bij opwarming door koelmiddel de watertemperatuur boven de 70° C uitkomt ( 70° is de limiet van de huidige meting die wel zal worden vervangen door een andere)
Nu wil ik ook een electrisch afsluitklep installeren op dit koelmiddel cicuit zodat wanneer de boiler op temperatuur is de toevoer van heet koelmiddel naar de spiraal wordt onderbroken.
Eén en ander heeft te maken met het niet te hoog laten oplopen van de boiler temperatuur teneinde de druk in de ketel min of meer onder controle te houden.
Het elektrische element wordt meestal afgesteld op 65°C , althans dat is toch mijn ervaring , dus ik zou ook de opwarming door het koelmiddel willen limiteren op diezelfde temperatuur.
Dat heeft dan weer te maken met de electronische temperatuurregeling die ik zal voorzienop een manier zodat die regeling in feite omnifunctioneel is voor zowel 220 volt opwarming , motor koelvloeistof opwarming en eberspacher opwarming.
Omtrent die laatste manier van opwarming had ik eerder ook al een topic opgestart.
www.zeilersforum.nl/index.php/...uiken-voor-warmwater

Maar dat alles terzijde , ik had dus graag de toevoer van koelvloeistof ook onderbroken bij het bereiken van de gemeenschappelijk ingestelde temperatuur en ga ervan uit dat je dan beter pompuitlaat afsluit eerder dan de pompinlaat.


Hier een foto van het motorfront , hier ging het eigenlijk om het vervangen van de distributieriem , maar de aftakkingen voor de boileropwarming zijn hier goed te zien zodat deze foto hiervoor toepasselijk is.
Op de foto ziet U een rode en een groene cirkel die de aftakkingen aanduiden.
Nu dus de vraag ;
welke kleur heeft nu de hoogste druk.
Mij lijkt het erop dat beide in dezelfde lijn terechtkomen maar dat lkan natuurlijk niet want je hebt een drukverschil nodig om de boilerspiraal van koelmiddel te voorzien nietwaar.
Heeft iemand een idee wat wat is ??

Bedankt , beste groeten en wensen voor de feestdagen.

EDIT:bij het overlezen van mijn posting (spelfouten-check weet je wel) bekeek ik de foto nog eens zeer aandachtig en begon me toch wel iets te dagen.
De rood gemarkerde aftakking bevindt zich bij de thermostaat , die -neem ik aan - op ongeveer 80° C opengaat .
Het lijkt er op dat de rode aftakking achter die thermostaat in het circuit gaat.
Zou het kunnen zijn dat de groene aftakking de hogedruk kant is en nadat de thermostaat is opengegaan (motor op bedrijfstemperatuur) het drukverschil tussen rood en groen wegvalt en derhalve ook de toevoer naar de boilerspiraal ?
Als die redenering klopt dan moet ik de groene aftakking van een solenoid valve voorzien nietwaar ?
Laatst bewerkt: 25 dec 2012 08:54 door sailbleu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koelpomp 25 dec 2012 09:01 #350756

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13663
beste Sailblue
je specifieke vraag kan ik niet beantwoorden (Fer wel denk ik).
Maar over die temp; zoals in mijn project gedaan; geen regeling, gewoon de 80-85 graden door die boiler. Dat gaat gewoon prima. Het koelwatercircuit heeft als het goed is toch een expansievat. Aan de drinkwater (lees douche) zijde wel een vaatje extra gemonteerd, tevens drukopvang voor de elektr. pomp. Ik heb voordat het naar de boiler gaat er zelfs nog een driewegklep tussen zitten; als omloop via een (gewone) radiator. Zodoende gratis verwarming als het koud is (en op de motor wordt gevaren..)
succes
Hans
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koelpomp 25 dec 2012 09:13 #350763

Waarom zou je al die moeite aanhalen?
Het antivries circuit van de motor zal ergens begrensd zijn rond de 80 a 85º.
Je verliest een beetje warmt in je leidingen en ook via je boiler wanden.
De boiler temperatuur zal altijd ietsje lager zijn dan die van het keolmiddel van de motor.

De boiler water temperatuur zal dus maximaal 85º worden.
Dat is toch perfect?
Je hebt een douche extra aan water in de boiler omdat je koud bijmengen moet.

En, zover mij bekend, op de meeste standaard boilers zit al een mengknop voor koudwater bijmengen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koelpomp 25 dec 2012 09:22 #350771

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Hans ,

je hebt ongetwijfeld ook de discussie gevolgd mbt het zelf maken van een boiler.
Wel , ik heb dat project inmiddels afgerond .
De boiler is substantieel groter dan de vorige , het is een rond ketelmodel geworden en niet een rechthoeking model waarvan eerder sprake.
Maar met het oog op veiligheid wilde ik natuurlijk ook de werkdruk in zulke ketel kennen.
Wist je dat bij 25 ° C en een volle ketel de druk na opwarming tot slechts 65° C al is opgelopen tot boven de 5 bar ?
Ik durfde mijn (garage) test niet opvoeren tot 80 ° C opdat ik vreesde dat de mijn pas in elkaar gelast ketel zou kunnen scheuren.
Wellicht is die vrees van scheuren onterecht , maar ik neem aan dat bij 80 à 85° C de druk gemakkelijk tot 10 bar is opgelopen.
Toegegeven , ik heb een safety valve geinstalleerd die bij 7 bar opengaat.
Ik ben zinnens om een safety valve over waterpomp te installeren (is al besteld) van 3 bar zodat via de watertoevoer van de boiler (waar ook de boilerdruk heerst gezien ik geen terugslagklep voorzag) de druk kan worden afgeleid naar de watertank. We spreken hier over slechts enkele deciliters omdat zoals je weet water niet samendrukbaar is en bijgevolg de boiler onmiddelijk drukloos staat.
Ik wil dus die 85° C door motor koelmiddel opwarming vermijden al was het maar als extra voorzorg.

Ik hoor het velen al denken of zeggen , waarom gewoon geen gekeurde boiler kopen.
Geloof me wanneer ik zeg dat ik dat onmiddelijk zou doen indien de geschikte maat voorhanden was.
De door Jeanneau voorziene boilerruimte is te groot voor de huidige door hen geinstalleerde boiler , maar net iets te klein om een groter model te plaatsen.
Je kan maar kopen wat de markt je biedt nietwaar.
Daarom dit zelfproject.
De nieuwe homemade boiler staat al in de boot en vandaag ga ik de Eberspacher opwarming testen , ben benieuwd of dit een kerstgeschenk zal worden :unsure:

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koelpomp 25 dec 2012 09:53 #350777

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13663
vergeten te vermelden, bij mij zit er bij de thermostaatkraan een (standaard) overdruk aflaatventiel. (ik denk 4 bar)

edit; ik lees niets over een drukvaatje, komt dat er ook nog bij? NB overdrukventiel is bij mij nog niet opengegaan, dus zal nu wel (mede door vaatje) onder die 4 bar blijven.

edit2; ik lees volgende bericht; overdruk zal dus wel 3 zijn ipv 4 bar(is nl. standaard ding)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 25 dec 2012 09:57 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koelpomp 25 dec 2012 09:56 #350779

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Met elke boiler moet je rekening houden met de uitzetting van het opgewarmde water. Daar voor zit er op elke boiler een inlaatcombinatie.
Dat is een combinatie van terugslagklep en een ontlastklep. Die laatste staat op 3 bar afgesteld, maar kun je ook lager instellen.
Elke loodgieter kan je zo'n ding leveren, en je kunt niet zonder.
Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 25 dec 2012 09:56 door Petervdw. Reden: typefout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koelpomp 25 dec 2012 10:07 #350785

sailbleu schreef :
Hans ,

je hebt ongetwijfeld ook de discussie gevolgd mbt het zelf maken van een boiler.
Wel , ik heb dat project inmiddels afgerond .
De boiler is substantieel groter dan de vorige , het is een rond ketelmodel geworden en niet een rechthoeking model waarvan eerder sprake.
Maar met het oog op veiligheid wilde ik natuurlijk ook de werkdruk in zulke ketel kennen.
Wist je dat bij 25 ° C en een volle ketel de druk na opwarming tot slechts 65° C al is opgelopen tot boven de 5 bar ?
Ik durfde mijn (garage) test niet opvoeren tot 80 ° C opdat ik vreesde dat de mijn pas in elkaar gelast ketel zou kunnen scheuren.
Wellicht is die vrees van scheuren onterecht , maar ik neem aan dat bij 80 à 85° C de druk gemakkelijk tot 10 bar is opgelopen.

Beste groeten

Nou als dat water opgesloten is in een geheel gevulde boiler loopt kan die druk nog veeeeel hoger worden hoor.
Bij jou zat er waarschijnlijk nog ergens een luchtbel; waardoor dat niet gebeurde .Niet zo vreemd want ook de in het water opgeloste lucht komt er bij hoegre temperatuur uit.
Of de boiler is gewoon een heel klein beetje "boller"(dit keer zonder de i :laugh: ) geworden ( :ohmy: )
Water is nu eenmaal ( net als alle vloeistoffen) niet samendrukbaar ( tenminste niet bij dit soort drukken) en zet wel uit waardoor de druk theoretisch al snel tientallen bar kan oplopen!
Daarom is ook een overdrukventiel een zeer belangrijke voorziening. Alleen hoeft die maar klein te zijn omdat een paar druppels water de druk weer laat zakken.
Bij temperaturen boven 100 graden is dat natuurlijk anders.
Wat ook nog kan is een expansievaatje aansluiten met zo'n rubber membraan erin.
Die zijn er ook in rvs .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koelpomp 25 dec 2012 10:11 #350787

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik zie geen probleem en zou zeker niet een afsluiter er tussen plaatsen dit kan allen maar probleem geven met de koeling

Er varen honderden boten op deze manier en heb nog nooit gehoord dat er probleem zijn met dit huidige systeem dus als het aan mij ligt lekker zo laten
Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koelpomp 25 dec 2012 10:18 #350793

Wat Yellow schrijft, het ontbreken van voldoende grote gasbel, maakt dat de druk steil oploopt.
Dat is de reden voor een (instelbaar) overdrukventiel, terug naar de tank.

De hoeveelheid retour water zal eerder in het centiliter gebied liggen dan in Deciliters.

Het handigst plaats je dit direct over de pomp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koelpomp 25 dec 2012 10:25 #350795

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik heb even over het hooft gelezen dat er de boiler is zelf gemaakt maar dit maakt niet uit voor mijn betoog alleen moer er wel een veiligheidsklep (ontlastklep) worden aangebracht in het schoon water gedeelte


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koelpomp 25 dec 2012 10:34 #350797

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Deze klep bedoel ik , je heb ze in verschillende uitvoeringen






Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koelpomp 25 dec 2012 10:43 #350800

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Even nog voor ik vertrek naar de Eberspacher test.
Er staat uiteraard een drukvatje op de lijn , dat is toch overal standaard procedure neem ik aan.
Nu ben ik er natuurlijk nog niet uit voor wat betreft die hoge/lage druk aftakkingen van het koelmiddel circuit.
Niemand suggesties ?

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koelpomp 25 dec 2012 10:50 #350802

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Naast het druk vast moet je echt het overdrukventiel plaatsen wat ik heb gepost om klappen van het systeem te voorkomen, een expansievat vangt niet alles op en kan stuk gaan als de druk te hoog word en dat zou zonden zijn


Wat voor motor is het?


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koelpomp 25 dec 2012 10:54 #350805

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
VP MD22 toch


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koelpomp 25 dec 2012 10:58 #350807

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Sailbleu,
Als je daar advies over wilt, dan moet je duidelijker foto's maken. De vraag is eigenlijk: hoe loopt het koelwater. Het is duidelijk dat je het koelwater na de thermostaat/pomp (qua druk gezien dan) moet aftappen naar de boilerspiraal en voor de motor (in ieder geval ergens aan de zuigzijde van de pomp weer moet terugvoeren. Best voor de warmtebron, in dit geval je motor.
Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koelpomp 25 dec 2012 11:02 #350811

Altijd de pers regelen bij een (centrifugaal) pomp.

Wat de pers is kun je aan de vorm van het pomphuis zien (meestal)

Wanneer je het niet kunt zien aan het pomphuis, dan voelen welke slang het eerst heet wordt na een koude motor start.
Dat is dan de pers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koelpomp 25 dec 2012 11:05 #350813

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik snap niet wat je met hogedruk bedoel omdat die er op beide slangen staat nauw ja max 0.4 bar. ;)

De slang met het rode rondje is de ingaand slang naar de boiler en de groene dus de retourslang zover ik het nu kan beoordelen.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koelpomp 25 dec 2012 21:08 #350877

Beste Sailblue,

Ik ben met soortgelijks bezig, niet zelfgebouwd, maar een 20 l vatje( helemaal kaal ) gekregen op een Bukh DV20, en heb me dezelfde vraag gesteld. Ik neem aan dat je bedoelt dat er een natuurlijke stroom koelwater op gang komt en van waar uit die gaat stromen(?) als in een ouderwetse koffiepot.
Ik ben met die vraag elders de boer op gegaan en ben bij een Bukh dealer in UK uitgekomen en die gaf aan dat er, in elk geval bij Bukh, direct gekoeld, geen mogelijkheid is dit zonder aanvullende pomp te doen. De titel van dit draadje suggereerde voor mij dat het daarover ging, maar om dat ik een gezamelijk doel zie wil ik er graag over mee praten/denken.

Zit in jouw systeem een aparte pomp, wat voor merk/type, en is het niet voldoende om die via een schakelaar af te laten slaan, als die 'natuurlijke stroming' er toch niet in zit? Zo wil ik het in ieder geval gaan doen.
Bij mij wel gemakkelijker omdat de thermostaat al bij 65 graden reageerd.
Oh ja, bij mij is er nog niets geinstalleerd dus kan het nog alle kanten op zo wel qua installatie aals schakeling.

Met groet,
Marc
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koelpomp 25 dec 2012 21:20 #350881

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
De motor van Sailiblue is indirect gekoeld en de pomp van dit systeem zorg voor de doorstroming , daarnaast heeft deze motor een boiler/ kachel aansluiting waar dit op is aangesloten



Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koelpomp 25 dec 2012 21:33 #350884

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Teveel beren en wolven!
Een standaard overdrukventiel op het warmwatersysteem,zoals toegepast op elke warmwaterboiler, is voldoende. Desnoods met een slangetje er aan wat uitmond in een literfles
Gelukkig Nieuwjaar en veel warm water!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 25 dec 2012 21:36 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koelpomp 25 dec 2012 21:35 #350885

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Nantucket33,
Als je directe koeling hebt, dus met buitenwater, kun je toch de uitlaat van het koelwater vanaf je motor direct door de spiraal van je boilertje laten gaan. Wordt het automatisch 65 graden, warm genoeg voor een douche. Keep it simple.
De zoetwaterruimte van je boiler wel voorzien van een inlaatcombinatie, zodat bij uitzetten de druk niet te veel oploopt. Eventueel volstaat hier ook een enkele ontlastklep, omdat er in het hydrofoorsysteem dat het zoet/drinkwater op druk houdt, ook meestal al een terugslagklep zit. Vaak ook al een expansievaatje, maar daar zou ik bij de uitzetting van de boilerinhoud niet teveel op vertrouwen. Beter een apart ontlastklepje, dat naar je tank terugvoert. Bij CV-zaken verkrijgbaar. Neem vooral overal roestvrije materialen, niets zo smerig als bruin drinkwater.
Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koelpomp 25 dec 2012 22:13 #350887

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Koelwater van een direct gekoelde motor ombuigen of zo, NIET doen

Bij een direct gekoelde motor is het niet mogelijk op een boiler te plaatsen , dot omdat het koelwater te lauw os en daarnaast moet je apostolaten niet aandeel uitlaad rommelen dit gaat koel problemen opleveren en de kop van een Buck is erg gevoelig voor schuren als de motor te warm word


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koelpomp 26 dec 2012 03:38 #350891

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Ik geraak er niet uit , zoveel is tot hiertoe al duidelijk.
Deze discussie krijgt vertakkingen zoals begrijpelijkerwijs meestal het geval is.
Mogelijk moet ik op eigen borst kloppen want ik mixte wel verschillende topics met elkaar wanneer ik mijn vraag stelde.
Dat zet natuurlijk de deur open naar opmerkingen die niet zo direct met de corevraag te maken hebben.

Kijk Fer , de interne koelpomp heeft zoals alle pompen een aanzuig en uilaat.
Dat gegeven zorgt ervoor dat je een drukverschil hebt zodat koelmiddel van punt A naar punt B loopt.
In dit geval de heating spiraal in de boiler.
Met deze uitleg trap ik bij de forumgenoten natuurlijk een open deur in , maar Fer gaf daarover een verwarrende reactie toen hij zei dat er geen hogedruk kant is van de pomp.
Dit gezegd zijnde , blijf ik wel met de vraag zitten , welke kleur is nu die hoge(re)druk kant en welk de lage(re) ?


Hier herken je toch min of meer dezelfde waterpomp als mijn eerste foto nietwaar.
Heb ik het nu goed begrepen wanneer ik zeg dat de koelmiddelflow de richting van de pijl volgt ?
Indien zo , dan is het toch duidelijk dat de groene aftakking de hoge(re)druk kant is van het boiler opwarm circuit.



De layout van de thermostaat.
Het lijkt erop dat de zitting van die thermostaat onderaan zit of vergis ik me ?
Maw , ook hier de vraag , loopt (bij opening van de thermostaat) het koelmiddel in de richting van de pijl ?
Indien zo , dan bevestigt het mijn vermoeden dat inderdaad groen de hogedruk kant is .

@Peter,
ik heb geprobeerd om andere foto's te nemen maar dan moet ik zo dicht komen dat het onoverzichtelijk wordt.

Beste groeten
Laatst bewerkt: 26 dec 2012 03:50 door sailbleu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koelpomp 26 dec 2012 04:29 #350892

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Nantucket33 schreef :
Beste Sailblue,

Ik ben met soortgelijks bezig, niet zelfgebouwd, maar een 20 l vatje( helemaal kaal ) gekregen op een Bukh DV20, en heb me dezelfde vraag gesteld. Ik neem aan dat je bedoelt dat er een natuurlijke stroom koelwater op gang komt en van waar uit die gaat stromen(?) als in een ouderwetse koffiepot.
Ik ben met die vraag elders de boer op gegaan en ben bij een Bukh dealer in UK uitgekomen en die gaf aan dat er, in elk geval bij Bukh, direct gekoeld, geen mogelijkheid is dit zonder aanvullende pomp te doen. De titel van dit draadje suggereerde voor mij dat het daarover ging, maar om dat ik een gezamelijk doel zie wil ik er graag over mee praten/denken.

Zit in jouw systeem een aparte pomp, wat voor merk/type, en is het niet voldoende om die via een schakelaar af te laten slaan, als die 'natuurlijke stroming' er toch niet in zit? Zo wil ik het in ieder geval gaan doen.
Bij mij wel gemakkelijker omdat de thermostaat al bij 65 graden reageerd.
Oh ja, bij mij is er nog niets geinstalleerd dus kan het nog alle kanten op zo wel qua installatie aals schakeling.

Met groet,
Marc

Beste Marc ,

ik ga niet teveel uitweiden over uw vraag omdat anders een kat haar jongen niet meer terugvindt mbt dit topic.
Als je nog even tijd hebt voor uw project zou ik voorstellen : stay tuned op het topic waarvan je de (EDIT : tweede) link vindt in mijn initiele posting.
Ik kan nu al vertellen dat de eberspacher test van gisteren " en grandeur " is afgelopen.
Het resultaat overtreft mijn stoutste verwachtingen en in mijn latere afronding van dat topic zal je wellicht enkele elementen vinden die voor jou van toepassing kunnen zijn.
Wordt dus vervolgd.

Beste groeten
Laatst bewerkt: 26 dec 2012 05:34 door sailbleu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koelpomp 26 dec 2012 08:38 #350910

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
sailbleu schreef :
In het kader van mijn project om de warmwater boiler te vervangen kom ik ook terecht bij de opwarming door het koelmiddel van de motor.
www.zeilersforum.nl/index.php/...--ingenieur-gevraagd
De opwarming van de boiler door de motor gebeurt via een spiraal in de boiler zoals algemeen wel geweten neem ik aan.
Ik heb een digitale tempmeter op de boiler staan en weet dat bij opwarming door koelmiddel de watertemperatuur boven de 70° C uitkomt ( 70° is de limiet van de huidige meting die wel zal worden vervangen door een andere)
Nu wil ik ook een electrisch afsluitklep installeren op dit koelmiddel cicuit zodat wanneer de boiler op temperatuur is de toevoer van heet koelmiddel naar de spiraal wordt onderbroken.
Eén en ander heeft te maken met het niet te hoog laten oplopen van de boiler temperatuur teneinde de druk in de ketel min of meer onder controle te houden.
Het elektrische element wordt meestal afgesteld op 65°C , althans dat is toch mijn ervaring , dus ik zou ook de opwarming door het koelmiddel willen limiteren op diezelfde temperatuur.
Dat heeft dan weer te maken met de electronische temperatuurregeling die ik zal voorzienop een manier zodat die regeling in feite omnifunctioneel is voor zowel 220 volt opwarming , motor koelvloeistof opwarming en eberspacher opwarming.
Omtrent die laatste manier van opwarming had ik eerder ook al een topic opgestart.
www.zeilersforum.nl/index.php/...uiken-voor-warmwater

Maar dat alles terzijde , ik had dus graag de toevoer van koelvloeistof ook onderbroken bij het bereiken van de gemeenschappelijk ingestelde temperatuur en ga ervan uit dat je dan beter pompuitlaat afsluit eerder dan de pompinlaat.


Hier een foto van het motorfront , hier ging het eigenlijk om het vervangen van de distributieriem , maar de aftakkingen voor de boileropwarming zijn hier goed te zien zodat deze foto hiervoor toepasselijk is.
Op de foto ziet U een rode en een groene cirkel die de aftakkingen aanduiden.
Nu dus de vraag ;
welke kleur heeft nu de hoogste druk.
Mij lijkt het erop dat beide in dezelfde lijn terechtkomen maar dat lkan natuurlijk niet want je hebt een drukverschil nodig om de boilerspiraal van koelmiddel te voorzien nietwaar.
Heeft iemand een idee wat wat is ??

Bedankt , beste groeten en wensen voor de feestdagen.

EDIT:bij het overlezen van mijn posting (spelfouten-check weet je wel) bekeek ik de foto nog eens zeer aandachtig en begon me toch wel iets te dagen.
De rood gemarkerde aftakking bevindt zich bij de thermostaat , die -neem ik aan - op ongeveer 80° C opengaat .
Het lijkt er op dat de rode aftakking achter die thermostaat in het circuit gaat.
Zou het kunnen zijn dat de groene aftakking de hogedruk kant is en nadat de thermostaat is opengegaan (motor op bedrijfstemperatuur) het drukverschil tussen rood en groen wegvalt en derhalve ook de toevoer naar de boilerspiraal ?
Als die redenering klopt dan moet ik de groene aftakking van een solenoid valve voorzien nietwaar ?

De rode heeft de hoogste druk!
Die komt uit de motor, dus ook de hoogste temperatuur.
Drukverschil tussen rood en groen trouwens zo klein dat het haast niet te meten is.
De koelwaterpomp van het interne watercircuit van de motor zit in een rondpompsysteem waarvan de druk bepaald wordt door de hoogte van het expansie reservoir van de motor.
Je zou ook een thermostatische klep kunnen zetten in de leiding tussen motor en boiler, die aangestuurd wordt door de watertemperatuur in de boiler.Als het water dan b.v 65 graden is gaat de betreffende klep dicht en stopt het verwarmen!
Circulatie door motor blijft bestaan want het circuit naar je boiler loopt parallel aan je motor circuit.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 26 dec 2012 08:53 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.160 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl