Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: BUKH 10 pk, scheurtje in moterhuis

BUKH 10 pk, scheurtje in moterhuis 27 juni 2008 10:24 #35190

  • joopkat
  • joopkat's Profielfoto
Mijn Bukh heeft ter hoogte van de plaats waar de startmotor zit een scheurtje waardoor er water uit geperst wordt. Het water lijkt deels tussen de plaats waar de startmotor vastzit en de voorkant van de motor te spuiten.
Is er een manier/mogelijkheid om dit te repareren.
De motor startte na de winterstop in een keer en loopt verder als een zonnetje. Ik ben benieuwd of er iemand is met een goede tip.

Groet, Joop
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BUKH 10 pk, scheurtje in moterhuis 27 juni 2008 16:34 #35262

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Vorstschade? Een beetje lasser zou het wel dicht kunnen lassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BUKH 10 pk, scheurtje in moterhuis 27 juni 2008 18:31 #35277

  • joopkat
  • joopkat's Profielfoto
Vorstschade? Een beetje lasser zou het wel dicht kunnen lassen.

Denk dat vorstschade eigenlijk niet kan, laat hem in de winter altijd leeglopen. Vorig jaar had ik ook al veel water in de kiel en nu begrijp ik waar het vandaan kwam.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BUKH 10 pk, scheurtje in moterhuis 27 juni 2008 19:45 #35282

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Wat kan dan de fout zijn? Een verkeerde belasting op bepaalde onderdelen? Is het al een oud beestje zodat de koelkanalen zijn doorgerot of is het een gietfout? Bij een foute belasting moet je eerst de fout opheffen, een gietfout is waarschijnlijk ook wel uit te slijpen en dicht te lassen. In geval het is doorgerot moet je jezelf afvragen of de boel na reparatie niet opnieuw gaat scheuren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BUKH 10 pk, scheurtje in moterhuis 27 juni 2008 21:20 #35291

  • joopkat
  • joopkat's Profielfoto
Wat kan dan de fout zijn? Een verkeerde belasting op bepaalde onderdelen? Is het al een oud beestje zodat de koelkanalen zijn doorgerot of is het een gietfout? Bij een foute belasting moet je eerst de fout opheffen, een gietfout is waarschijnlijk ook wel uit te slijpen en dicht te lassen. In geval het is doorgerot moet je jezelf afvragen of de boel na reparatie niet opnieuw gaat scheuren.

Is wel dertig jaar oud maar zit in een kajuitzeiljacht en is dus niet overdreven veel gebruikt. Ziet er aan de buitenkant dan ook nog prima uit.
Is lassen van gietijzer niet erg riskant, het bevat veel koolstof. De kans op een scheur naast de scheur is door verkeerd uitharden na het lassen dan ook groot lijkt me.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BUKH 10 pk, scheurtje in moterhuis 27 juni 2008 21:54 #35299

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Zou je zo'n scheur ook mogen fixen met vloeibaar staal (in feite een epoxy-variant, maar goed) of kan dat de temperatuurschommelingen niet goed aan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BUKH 10 pk, scheurtje in moterhuis 30 juni 2008 17:15 #35469

  • joopkat
  • joopkat's Profielfoto
Zou je zo'n scheur ook mogen fixen met vloeibaar staal (in feite een epoxy-variant, maar goed) of kan dat de temperatuurschommelingen niet goed aan?

Geen idee of dat wel houd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BUKH 10 pk, scheurtje in moterhuis 30 juni 2008 17:28 #35471

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Geen idee of dat wel houd.

Ik denk het niet, wel als je de motor of de boot snel even wilt oplappen, voor bijvoorbeeld inruil, dan kan je dit doen.
Voor een duurzame reparatie is lassen door een gespecialiseerd vakman de enige optie met behoud van het huidige blok.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BUKH 10 pk, scheurtje in moterhuis 30 juni 2008 20:16 #35498

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Is lassen van gietijzer niet erg riskant, het bevat veel koolstof. De kans op een scheur naast de scheur is door verkeerd uitharden na het lassen dan ook groot lijkt me.
Als je het door een echte vakman laat doen gaat het goed, mogelijk moet de motor uit elkaar om het blok goed te verhitten om de spanningen te ontlaten.

Ik heb ooit een voorbeeld gezien van een gebroken gietijzeren braadpan. Die was door zo'n vakman van een scheepsreparatiewerf in elkaar gelast. Het uiterlijk van de pan was misschien wat minder fraai geworden maar hij heeft nog jaren dienst gedaan.
Is een pan misschien niet helemaal te vergelijken met een motorblok maar de temperatuurverschillen en spanningen in zo'n pan op het vuur zijn wel wat groter dan in een motorblok dat in verhouding geleidelijk opwarmt en niet heter dan zo'n 100 graden wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BUKH 10 pk, scheurtje in moterhuis 30 juni 2008 22:30 #35542

  • joopkat
  • joopkat's Profielfoto
Is lassen van gietijzer niet erg riskant, het bevat veel koolstof. De kans op een scheur naast de scheur is door verkeerd uitharden na het lassen dan ook groot lijkt me.
Als je het door een echte vakman laat doen gaat het goed, mogelijk moet de motor uit elkaar om het blok goed te verhitten om de spanningen te ontlaten.

Ik heb ooit een voorbeeld gezien van een gebroken gietijzeren braadpan. Die was door zo'n vakman van een scheepsreparatiewerf in elkaar gelast. Het uiterlijk van de pan was misschien wat minder fraai geworden maar hij heeft nog jaren dienst gedaan.
Is een pan misschien niet helemaal te vergelijken met een motorblok maar de temperatuurverschillen en spanningen in zo'n pan op het vuur zijn wel wat groter dan in een motorblok dat in verhouding geleidelijk opwarmt en niet heter dan zo'n 100 graden wordt.

Enig idee waar je zo'n echte vakman nog kunt vinden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BUKH 10 pk, scheurtje in moterhuis 01 juli 2008 03:51 #35546

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Enig idee waar je zo'n echte vakman nog kunt vinden?
De 'pannenlasser' was gevonden op de scheepswerf Welgelegen in Harlingen. Dat was nog in de tijd dat de werf aan de Zuiderhaven lag, dus nog wel wat jaren geleden. Misschien dat je links en rechts bij scheepsreparatiewerfen of revisiebedrijven moet informeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BUKH 10 pk, scheurtje in moterhuis 02 juli 2008 06:53 #35638

  • Happydart
  • Happydart's Profielfoto
De beste manier om een scheur in een gegoten motorblok definitief te reparen is met een zogenaamde paternoster.
Naast het begin van de sheur inboren draad trekken en een KOPEREN draadeind indraaien ,opnieuw inboren half in het draadeind en verder in de scheur en opnieuw draad tappen en een draadeindje erin ,en opnieuw half /half inboren .............daarom heet het bij oude vakmensen een paternoster dus.
Wij hebben onze oude hanomag campermotor zo gerepareerd op 260.000km en deze toendertijd na 450.000 km nog verkocht zonder dat hij ooit nog problemen aan deze reparatie vertoonde.
Het moet op die plek dus wel mogelijk zijn om te boren/tappen ,een ongelijk oppervlek hoeft zelfs hier niet altijd een probleem te geven.
Wij hebben koperen bouten gebruik en telkens de kop afgeslepen,koper zet vlugger uit dan de rest en dicht perfect af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BUKH 10 pk, scheurtje in moterhuis 02 juli 2008 07:28 #35646

klinkt naar mijn idee toch ook als vorstschade.

misschien wel eerdere eigenaar die hem hiervoor verkocht heeft ( als je zelf niet 1e eigenaar bent dan )

ik heb het eerste jaar zelf aan de hand gehad dat mijn blok kapot gevroren was.
alleen bij mij zaten er 3 scheuren in van boven tot onder
ik heb toen de motor gelijk in zijn geheel laten reviseren inc een nieuw motorhuis. ( sabb 8 pk )
koste toen der tijd 6000 gulden

kan me voorstellen dat iemand die deze koste voorgeschoteld krijgt zegt,
weg met die hap

een nieuwe motor ( 2e hands )plaatsen is niet altijd de goedkoopste of makkelijkste weg
denk aan de aanpassingen en dergelijke

happydarts's oplossing lijkt me ook een goede als het scheurtje niet te groot is
wat voor boot maakt niet uit, we varen toch allemaal in het zelfde water
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BUKH 10 pk, scheurtje in moterhuis 02 juli 2008 09:00 #35657

  • Happydart
  • Happydart's Profielfoto

happydarts's oplossing lijkt me ook een goede als het scheurtje niet te groot is

Was bij ons ongeveer 12 cm net onder de uitlaatcollector ...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.127 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl