Ik heb enkele weken terug een hurley 700 gekocht, met daarbij een yamaha 8pk 2 tact buitenboordmotor uit '99. Deze bevindt zich in de bun. De eerste reis van Woudsend naar Heeg verliep zonder problemen. De tweede keer dat ik met de boot weg ging verliep minder goed. Ik heb voor de reis de motor bijgevuld met benzine. Vervolgens weg gevaren, de motor begon wat over te slaan en na een tijdje bleef hij in een laag toerental hangen. Ook wanneer ik de gashendel open draaide.
Het koelstraaltje achter de bbm was minimaal. Ik dacht dus zelf aan een vieze carburateur en koelingsproblemen. De motor heb ik vervolgens naar de jachthaven monteur gebracht en deze heeft hier naar gekeken. De carburateur is schoongemaakt en het koelingsprobleem opgelost. Nu ging is afgelopen donderdag weer op pad. In eerste instantie leek hij het goed te doen, maar na ongeveer een half uurtje varen sloeg hij ligt over, de gashendel stond op half gas. Ik heb de gashendel iets verder open gedraaid (3/4) de motor begon meer te stotteren en viel zelfs 3 keer uit als ik het gas terug draaide naar half gas.
Gelijk maar terug naar de haven, en de motor weer laten nakijken, carburateur was nu schoon en hij zou geen koelingsproblemen mogen hebben. De monteur dacht nu aan de afvoer van afvalgassen. Uit mijn motor hangt een slang die is aangesloten op de afvoer. De slang gaat omhoog naar een gat in de romp t.h.v. de bovenkant van de buitenboordmotor (de kap). Dit is altijd zo geweest bij de vorige eigenaar, nu in 1x levert het problemen op.
Graag zou ik horen of jullie denken dat dit het probleem kan veroorzaken of dat jullie aan andere mogelijkheden denken.
Groet,
MarcoD