Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Koeling / afsluiters 2GM20

Koeling / afsluiters 2GM20 09 jan 2013 08:45 #355418

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8148
Onze Duetta 94 (Yanmar 2GM20) heeft weinig koelwater dat de uitlaat uitkomt. Voordat de boot uit het water is gevist heeft deze een winterbeurt gehad + afstellen door een Yanmar monteur. Deze concludeerde dat de koelpomp minder wordt en dat het leidingwerk richting koelpomp verre van optimaal is.
De koelwaterkraan zit direct onder de motor. Middels vezelversterkte slangen ging dit naar de natte kast waar de wierpot hing, vandaar weer terug naar de koelwaterpomp. (ca 1,5m slang heen en ook weer terug).
Om de koeling te verbeteren heb ik besloten de wierpot uit de natte kast weg te halen en bij de motor in de motorruimte te plaatsen. Voordeel hiervan is uiteraard dat de pot centraal zit in de boot, maar ook dat de lengte van de slangen teruggebracht kan worden naar 2x 60cm.
De slangen vervang ik door slangen met rvs spiraal wapening.
Tot zover alles helder.
Om de slang van de afsluiter af te krijgen heb ik deze moeten demonteren. Dit was sowiezo een wens aangezien de vorige eigenaar het niet nodig vond deze na gebruik te sluiten. Om die reden wilde ik graag de afsluiter inspecteren. En dat was nodig!
De huiddoorvoer + 90° bocht + kraan zijn ¾”. Dit levert een doorstroomopening van ca 15mm. Het heldere licht dat de zaken bij onze boot gemonteerd had heeft echter (om mij volledig onbegrijpelijke redenen) een reduceer geplaatst in de kraan met een 13mm slangtule erin. Daarmee gaat de doorstroomopening naar 8mm. (doorstroomoppervlak van ca.180mm^2 naar 50mm^2!!!)



Tot overmaat van ramp had zich een mossel genesteld in de reduceer zodat er in het geheel geen licht door te zien was….

De 13mm slang zat dus (sterk opgerekt) op een 17mm slangpilaar op de pomp.

Ik denk de koelproblemen dan ook opgelost te hebben…

De slangpilaar is bij demontage beschadigd. Een stuk van de draad is afgebroken. Het breukvlak is roder. Is dit ontzinking?




Afsluiter (messing / niet DZR) / pilaar vervang ik. Zijn er ook slangpilaren in DZR messing? Ik vind alleen afsluiters.

Wat gebruik je als afdichting voor de draad? Ik lees alles van Loctite tot vlas en wel en geen fitterskit.
Bijlagen:
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koeling / afsluiters 2GM20 09 jan 2013 09:05 #355428

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
Hallo,

Heb DZR slangaansluitingen (en ook afsluiters...) gekocht bij ASAP in UK:
www.asap-supplies.com/marine/s...hosetail-connections

Goeie service...

Zeppos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koeling / afsluiters 2GM20 09 jan 2013 09:14 #355433

Inderdaad een typisch voorbeeld van ontzinking.
Uiteraard zijn er ook DZR of bronzen slangpilaren te koop .
Maar dan kan wel eens zoeken worden
Anders kun je ook eens een Engelse website proberen.
Even zoeken naar "DZR" en "hose connector" en ".UK"
Krijg je:
www.google.nl/search?q=dzr+%22...hose+connector%22+uk
Bijv.: hier
www.piratescave.co.uk/?searchStr=dzr
Ook in de bekende Engelse zeilbladen als PBO en Yachtingmonthly ( die in Nederland gewoon in de kiosk liggen) staan dat soor webshops bij de vleet.
In Engeland zijn ze wat verder met de juiste materialen.
Ad
Laatst bewerkt: 09 jan 2013 09:16 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koeling / afsluiters 2GM20 09 jan 2013 09:33 #355439

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18212
Toch wel een sterk motortje dat het met zó weinig koeling nog liep. Ging het temperatuur alarm af? Een verstandig besluit om de koeling radicaal aan te pakken en te verbeteren in ieder geval, grote kans dat de inlaat anders onderweg een keerje afbrak. Of de motor schade op liep vanwege een veel te hoge temperatuur.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koeling / afsluiters 2GM20 09 jan 2013 09:40 #355442

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
Ref: Wat gebruik je als afdichting voor de draad? Ik lees alles van Loctite tot vlas en wel en geen fitterskit

Navraag gedaan bij Loctite voor:

DZR in DZR
brons in brons
DZR in brons +

conische in cilidrische draad en cilindrische in cilindrische:

Hun advies: na ontvetten met Loctite 7063 (spuitbus: Loctite 577

Dat ga ik dus gebruiken...

Groeten,

Zeppos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koeling / afsluiters 2GM20 09 jan 2013 10:21 #355460

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Is die gereduceerde doorlaat niet gemaakt omdat de motor niet op temperatuur kwam?. Zou dit in de gaten houden.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koeling / afsluiters 2GM20 09 jan 2013 11:07 #355480

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Daar heb je toch een thermostaat voor?
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koeling / afsluiters 2GM20 09 jan 2013 11:25 #355487

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8148
Ben er wel uit. Vervang het hele zwikje (inclusief doorvoer en bocht) door dzr. Geen van die delen zijn gemerkt dus ga ervan uit dat het allemaal ontzinkt is. Zal tevens lijken of ik dan de kraan direct op de doorvoer kan zetten ipv met eerst een bocht.
Zal eerst kijken hoe dat zit met conische draad - rechte draad.
Bestel in elk geval in Uk. Hier in de buurt denken ze allemaal dat ik gek ben. Sommige geven zelfs aan dat er alleen std messing / brons is.

Nu nog kijken waar ik alles vind in dzr. Tot nu toe alleen aanbieders gevonden die me deels kunnen leveren. Velen hebben de huiddoorvoer niet in dzr.

Kreeg wel koelwateralarm, maar alleen als ik vol gas voer. Dat heb ik dan ook maar niet gedaan....

Idee is nu 19mm slang van kraan tot wierpot, en dan met 16mm naar de pomp (die 17mm slangpilaar heeft). Scheelt toch ook nog weerstand.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koeling / afsluiters 2GM20 09 jan 2013 11:35 #355490

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
'Tot overmaat van ramp had zich een mossel genesteld in de reduceer zodat er in het geheel geen licht door te zien was…'

Ik zou wel gelijk aan de buitenkant zo'n roostertje plaatsen, zodat de boel minder snel kan verstoppen ( of was er wellicht een heel klein mosseltje naar binnen gekropen, die daar verder gegroeid is? )
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koeling / afsluiters 2GM20 09 jan 2013 11:43 #355496

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8148
Dat roosterje zit er. Vorige eigenaar liet echter de kraan altijd open.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koeling / afsluiters 2GM20 09 jan 2013 11:59 #355500

Koezt schreef :
Dat roosterje zit er. Vorige eigenaar liet echter de kraan altijd open.

Oeps , dan heeft hij geluk gehad dat hij de boot nog aan jou kon verkopen. :unsure:
Ik hoop dat jij dat beter doet?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koeling / afsluiters 2GM20 09 jan 2013 12:00 #355501

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8148
Uiteraard. Daarom deze actie. Houd niet van half werk :whistle:
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koeling / afsluiters 2GM20 09 jan 2013 13:18 #355514

Koezt schreef :
Dat roosterje zit er. Vorige eigenaar liet echter de kraan altijd open.

Ik doe nooit die afsluiter dicht als ik van boord ga, maar goed, had uit een wc-topic al begrepen dat dat wel bijzonder stom is dus ik ga m'n leven beteren :pinch:

Heb hem gelukkig pas net dus zal niet echt een issue zijn. Nu staat alles gelukkig wel dicht.
Laatst bewerkt: 09 jan 2013 13:18 door Accountopverzoekverwijderd16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koeling / afsluiters 2GM20 09 jan 2013 13:42 #355521

Wil graag even inspringen op het topic aangaande de vernauwde doorlaat in het koelwater circuit.

Ik heb een Dufour van ca. 30 jaar oud. Hierin was een Volvo MD2B gemonteerd die ik een paar jaar geleden heb vervangen door een 35PK Beta marine(kubota)

Hier het zelfde probleem als eerder beschreven. Bij een tijd volle kracht varen werd de motor te warm. Nieuwe thermostaat gemonteerd, blok ontkalkt alle slangen en afsuiter verniewd maar geen verbetering.
Kwam tijdens het inbouwen van de nieuwe motor erachter dat de binnendiameter van de huid doorvoer maar 11 mm was terwijl alle slangen en aansluitingen rond de motor 15mm waren.
De huiddoorvoer was orgineel zo ingebouwd door Dufour. Onbegrijpelijk!
Ook gerenomeerde botenbouwers laten dus steken vallen!

Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koeling / afsluiters 2GM20 09 jan 2013 14:39 #355543

Heb je ook wel eens gedacht aan een alternatief in kuststof zoals dit voorbeeld.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koeling / afsluiters 2GM20 09 jan 2013 14:48 #355553

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8148
Heb ik overwogen. Lijkt me alleen vanwege de plaats direct onder de motor niet handig. Mocht er onverhoopt iets mis gaan, lijkt het me nuttig als de afsluiter heel blijft...
Ook lees ik slechte verhalen icm onweer.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koeling / afsluiters 2GM20 10 jan 2013 09:29 #355817

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8148
The story continues:
Vandaag de juwelier bezocht. Had alleen MS58 en C617N messing afsluiters liggen. Slangtules en doorvoeren ongedefinieerd. Werd daar geholpen door een monteur die me vertelde dat alle afsluiters middels een elektrische verbinding aan een anode geknoopt moeten worden en dat daarmee het ontzinken voorkomen wordt...

Kan me niet voorstellen dat Dehler in het geheel vergeten is een anode op de huid te plaatsen met doorverbinding naar binnen :whistle:

Bestel maar gewoon in de UK denk ik. Dan maar bij 2 winkels.

Haal echter eerst de rest ook maar eens los denk ik zo. Lieven nu wat extra klussen, dan straks pluggen slaan.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koeling / afsluiters 2GM20 18 feb 2013 12:55 #369727

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Ook heel boeiend, dat een zinkanode als anode zou moeten werken om zink te beschermen...

Ik ben zelf eigenlijk ook erg verbaasd dat 'gewoon' zeewatervast spul bijna niet te koop is. Overal gewoon messing...
Laatst bewerkt: 18 feb 2013 12:57 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koeling / afsluiters 2GM20 18 feb 2013 13:14 #369732

web schreef :
Ook heel boeiend, dat een zinkanode als anode zou moeten werken om zink te beschermen...

Ik ben zelf eigenlijk ook erg verbaasd dat 'gewoon' zeewatervast spul bijna niet te koop is. Overal gewoon messing...

O jawel hoor . kwestie van googelen op DZR messing of , in het Engels, DZR brass.
Maar ook bronzen afsluiters zijn er genoeg te koop, ook in Nederland.
de reden dat je ze veel minder tegenkomt in Nederland dan bijv. in Engeland is dat messing op zoet water geen probleem is. En in Nederland varen nu eenmaal heel veel boten alleen op zoet water of hooguit eens korte tijd op zou.

En die man die ontzinken wil tegengaan met een anode moeten ze maar gelijk kielhalen want dat is klinkklare onzin.
In messing zitten immers e koper en de zinkmoleculen doro elkaar heen . daarom gaat het daarmee op goed geleidend water (brak of zeewater dus) altijd mis.
Overigens zijn rvs afsluiters ook niet aan te bevelen als je altijd op zeewater ligt.

Heel veel is er al over dit onderwerp geschreven op dit forum.
O.a.hier :
www.zeilersforum.nl/index.php/...de-betere-afsluiters
Ad
Laatst bewerkt: 18 feb 2013 13:17 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl