Voor de meeste kleine jachtmotoren is de claim van centrifugaalwerking van Separ en Racor een lachertje. Wat ze eigenlijk bedoelen is
cycloonwerking, waarbij stoffen met een verschillende dichtheid door versnellingskrachten gescheiden worden. De zwaartekracht doet dit ook al voor ons, zoals in de 'ouderwetse' waterafscheider. Stoffen die zweven in de brandstof (schimmels, gisten, bacterien) kun je op die manier niet scheiden.
Niettemin hebben de filters theoretisch wel een voordeel ten opzichte van andere (zoals bv. Delphi), de brandstof komt onder het filterelement binnen, eventueel water zakt uit en komt niet in contact met het element. Bovendien is de constructie solide, nadeel is dat de filters en filterelementen schreeuwend duur zijn.
De mooie plastic 'glaasjes' als opvangbak, die in alle plaatjes worden getoond, mogen volgens CE niet worden toegepast, vanwege de brandgevaarlijkheid : mocht er brand ontstaan dan smelt het plastic en loopt de brandstof zo de vuurhaard in.