Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: brandstof filterhuis

brandstof filterhuis 24 jan 2013 19:40 #360965

  • popye
  • popye's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 229
Wat is nu de beste keuze van compleet filterhuis voor een dieselmotor in een zeilboot incl. waterafscheider?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstof filterhuis 24 jan 2013 19:53 #360972

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Dat is geen gemakkelijke vraag, racor is het beste mits goed gekozen maar ook erg duur Delphi is goed koop en minder betrouwbaar op de afdichtingen maar niet slecht.

Wat voor motor heb je

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstof filterhuis 24 jan 2013 19:57 #360976

  • Deliefde
  • Deliefde's Profielfoto
The sky is the limit.

Zelf vind ik de Delphi CAV filters erg goed.

Standaard zit op onze boot een Racor (heel erg goed maar duur) en heb er een Delphi naast gezet zodat ik nu een omschakelbaar systeem heb. Op de generator en de waterverwarmer (kachel) heb ik een Delphi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstof filterhuis 24 jan 2013 20:18 #360991

  • popye
  • popye's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 229
Wat voor motor heb je

Mvg Fer[/quote]

Yanmar GM30, Delphi filter wil ik vanaf, altijd geklooi om het luchtdicht te krijgen. Als de motor enkele dagen niet gebruikt is dan is er lucht in het systeem,slecht aanslaan.Alle koperringen ed al vervangen retourleiding onder tank niveau enz.Het kan alleen nog aan het filter liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstof filterhuis 24 jan 2013 20:44 #361007

  • Deliefde
  • Deliefde's Profielfoto
popye schreef :
Wat voor motor heb je

Mvg Fer

Yanmar GM30, Delphi filter wil ik vanaf, altijd geklooi om het luchtdicht te krijgen. Als de motor enkele dagen niet gebruikt is dan is er lucht in het systeem,slecht aanslaan.Alle koperringen ed al vervangen retourleiding onder tank niveau enz.Het kan alleen nog aan het filter liggen.

Nooit last van lucht in het systeem gehad.
Laatst bewerkt: 24 jan 2013 20:45 door Deliefde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstof filterhuis 24 jan 2013 20:47 #361010

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Volgens mij hebben wij ook zo een delphi maar nooit problemen mee gehad, zal eens onder de kap kijken wat er zit

@Fer, hoe bepaald je welk racor de juiste is voor je motor ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstof filterhuis 24 jan 2013 21:21 #361026

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13774
liter/uur
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstof filterhuis 25 jan 2013 06:26 #361061

separ niet de goedkoopste :(
kun je ook makkelijk de filter van vervangen(met schone handen)
ik vind de delphi filters rommel met veel teveel kansen op problemen bij de filter wissel
groeten
Frank
Laatst bewerkt: 25 jan 2013 06:26 door pantaleimon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstof filterhuis 25 jan 2013 06:36 #361062

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8063
Mijn Separ bevalt super, gekocht omdat naast Racor ook deze gezien worden als de beste die er zijn. Ook te krijgen met RVS filters, nooit meer vervangen maar schoonmaken.

Zo'n Delphi heb ik ook gehad en die willen inderdaad wel eens lucht lekken langs de O-ringen. Maar op zich zou het zonder moeten. De mijne komt aan de reserve tank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstof filterhuis 25 jan 2013 08:58 #361087

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Volgens mij werkt een Separ filter alleen goed als je een goede regelmatige flow van diesel heb.
Ik heb ergens gelezen dat ze er een bypass pompje er bij hadden gezet.
Zonder de motor te starten kon de diesel dan rond gepompt worden via het Separ filter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstof filterhuis 25 jan 2013 09:06 #361093

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8063
Separ en ook de grotere Racor's hebben inderdaad ook filtering door centrifugaal werking bij een hoge flow waarbij vuil en vooral water gescheiden wordt. Die flow haalt de opvoerpomp van mijn motor en vele van onze motoren niet, ik heb nauwelijks diesel uit de retourleiding dus mijn flow is nagenoeg gelijk aan mijn diesel verbruik. Met een pompje zou je dat wel kunnen nabootsen.

Maar daarnaast is de 'gewone' werking van het filter ook erg goed en ook zijn de filters eenvoudig te wisselen zonder gedoe met o-ringen etc. Door de lage flow en de grote bezinkbol is er genoeg tijd voor het water en vuil om daar te bezinken voordat de diesel door het filtert zelf gaat. Filter oppervlakte is veel groter dan Delphi dus zal minder snel verstoppen en langer mee gaan.

Wel wat duurder...
Laatst bewerkt: 25 jan 2013 09:10 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstof filterhuis 25 jan 2013 09:24 #361096

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Voor de meeste kleine jachtmotoren is de claim van centrifugaalwerking van Separ en Racor een lachertje. Wat ze eigenlijk bedoelen is cycloonwerking, waarbij stoffen met een verschillende dichtheid door versnellingskrachten gescheiden worden. De zwaartekracht doet dit ook al voor ons, zoals in de 'ouderwetse' waterafscheider. Stoffen die zweven in de brandstof (schimmels, gisten, bacterien) kun je op die manier niet scheiden.
Niettemin hebben de filters theoretisch wel een voordeel ten opzichte van andere (zoals bv. Delphi), de brandstof komt onder het filterelement binnen, eventueel water zakt uit en komt niet in contact met het element. Bovendien is de constructie solide, nadeel is dat de filters en filterelementen schreeuwend duur zijn.
De mooie plastic 'glaasjes' als opvangbak, die in alle plaatjes worden getoond, mogen volgens CE niet worden toegepast, vanwege de brandgevaarlijkheid : mocht er brand ontstaan dan smelt het plastic en loopt de brandstof zo de vuurhaard in.
Laatst bewerkt: 25 jan 2013 10:44 door CeesS. Reden: hydrocycloon link toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstof filterhuis 25 jan 2013 15:34 #361219

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Toxiq schreef :
Volgens mij hebben wij ook zo een delphi maar nooit problemen mee gehad, zal eens onder de kap kijken wat er zit

@Fer, hoe bepaald je welk racor de juiste is voor je motor ?


Door de te bepalen hoeveel brandstof de verpomp zoals hans al aangaf


Racor heeft geen hele kleine filters maar Seapar wel maar dan nog zijn ze vaak nog te groot voor 1,2, en 3cilindermotoren maar altijd beter dan niets.

Deze filters hebben een cyclowerking die alleen op gaat bij veel brandstof omloop en dat mis je bij kleine motoren, niet ter min zijn het nog steeds goede filters zeker als je een RVS uitwasbaar filtereglement er bij koopt.


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstof filterhuis 26 jan 2013 10:19 #361434

  • popye
  • popye's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 229
Ik heb voor de beste optie gekozen, een Separ KWA-20(165 euro ex).De cycloon zal niet werken op onze kleine motoren maar met eventueel een by-pass en opvoerpompje kan je het regelmatig rond laten pompen en doet de cycloon wel zijn werk. Zonder cycloon werking filter hij altijd nog beter dan de andere minder duurdere filters en geen geklooi met meerdere o-ringen.
www.filterwebshop.nl (Snijder)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstof filterhuis 26 jan 2013 13:38 #361481

Je moet van het cylconisch separeren niet zoveel voorstellen. Brandstof separators voor het scheiden van water en vuil werken bij een omwenteling van 7500 min-1 Het e.a. is afhankelijk van de dichtheid van de twee stoffen die je wilt scheiden. Dus een kleine werveling in de filter zal niks uitmaken, het zal meer uitmaken dat alles kan uitzakken,settelen, door het zo langzaam mogelijk door de filter te laten gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstof filterhuis 26 jan 2013 13:44 #361482

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
popye schreef :
geen geklooi met meerdere o-ringen.

Blijft een bron van aandacht, die O-ringen, ook bij Separ : "The seals required for an element change are integral, in other words, the element itself has the required seals. However, when servicing the KWA filter we recommend that the bowl and lid seals are inspected in case they need replacing. Biocides in the fuel, higher bio-diesel mixes and high water levels in the storage tank can cause the fuel to have a higher acidity level. This will mean the seals will require more frequent replacing"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brandstof filterhuis 26 jan 2013 14:43 #361492

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8063
CeesS schreef :
nadeel is dat de filters en filterelementen schreeuwend duur zijn.
vind je? die elementen ksoten iets van 15 eur. Wat duurder dan die delphi dingen maar je hoeft ze minder vaak te vervangen. en anders een rvs versie: nooit meer vervangen.. de filters in hun geheel zijn wel aan de prijs.
De mooie plastic 'glaasjes' als opvangbak, die in alle plaatjes worden getoond, mogen volgens CE niet worden toegepast, vanwege de brandgevaarlijkheid : mocht er brand ontstaan dan smelt het plastic en loopt de brandstof zo de vuurhaard in.
als je dat een bezwaar vind, neem je er een met metalen bol. die zijn er (in ieder geval bij separ) ook gewoon. of een hitte schild, die heb ik op mijn separ.

Dezelfde keuze speelt overigens bij delphi met glazen of metalen bol ook.
Laatst bewerkt: 26 jan 2013 14:44 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.141 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl