Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Motorkoppeling tijdens het zeilen

Motorkoppeling tijdens het zeilen 08 juli 2008 07:01 #36251

Hallo !

Ik meen me te kunnen herinneren dat er al eens iets over dit onderwerp op dit forum werd geschreven, maar ik heb tot nu toe tevergeefs gezocht, vandaar mijn vraag.

Wat doen jullie tijdens het zeilen, als de motor volledig uit is, met de koppeling ervan: laten jullie de schroef meedraaien of gaat de koppeling in vooruit/achteruit om daarmee de schroef vast te zetten ? In de manual van Volvo Penta wordt hierover niets gezegd/aanbevolen. Ik vermoed dat de meningen hierover verdeeld zijn, maar wat is (en waarom) volgens jullie het beste voor de koppeling ?

Ikzelf laat de schroef altijd in neutraal meedraaien, oliegesmeerd is het geheel toch en mijn gevoel zegt me dat een schroef die vast staat, weerstand op de tandwielen en op de keerkoppeling zal uitoefenen, wat me niet allerbest lijkt.

Graag jullie mening, bedankt, Jeroen.
Mijn profielnaam dank ik aan m'n studententijd...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorkoppeling tijdens het zeilen 08 juli 2008 09:26 #36259

De meeste keerkoppelingen kunnen wel tegen het meedraaien van de schroef. Zelf zet ik de koppeling in z'n achteruit, minder slijtage.
Het kost iets snelheid, ooit eens 0,2 knoop gemeten.

Met een klapschroef heb je de beste oplossing denk ik, maar daar hangt een prijskaartje aan.

Je kan ook van de nood een deugd maken en elektriciteit opwekken met een schroefasgenerator.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorkoppeling tijdens het zeilen 08 juli 2008 11:02 #36265

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
kijk ook hier eens:

www.zeilersforum.nl/forum/viewtopic.php?t=4581

succes,

geert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorkoppeling tijdens het zeilen 08 juli 2008 13:52 #36281

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Voor de mensen die de keus niet kunnen maken tussen wel of niet meedraaien van de schroef als het niet schadelijk is voor de KK etc. zou de weerstand bij 2-blads en 3-blads de doorslag kunnen geven.

Geldt voor schroefdiameter 15 ''

Weerstand vaste schroef 2-blads niet meedraaiend 129 N bij 6 knopen
,, meedraaiend 82 N ,,
Weerstand vaste schroef 3-blads niet meedraaiend 353 N bij 6 knopen
,, meedraaiend 85 N ,,

Bron : Test schroeven voor zeilboten Waterkampioen 19-1996

Gr., Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorkoppeling tijdens het zeilen 08 juli 2008 16:55 #36283

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Ik blij dat ik een tweebladsschroef heb :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorkoppeling tijdens het zeilen 08 juli 2008 19:01 #36315

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Heb ook een twwwe blads schroef. Ik stond dan ook raar te kijken toen ik de schroef wilde verwijderen met een driepunts poulie trekker :D . Effe eentje geleed bij klaas en hop schroefje er af... Dusl ik heb de verkeerde poulie trekker maar wel de minste weerstand.... Ach zoals dht J. Cruyff al zei: ieder n..... .... .... ...... :D
laat hem draaien en zet hem nog vaker in de achteruit. Ik hou van rust :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.109 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl