Beste Annegje,
In een vorige boot van mij (polyester Van de Stadt, type Bries) stond dezelfde motor. Jouw motor is niet model G, maar model H zoals het serienummerplaatje al aangeeft. Het bouwjaar is 1972 en in dat jaar was het dus motor nummer 283.
Model G is een beetje hoger en heeft 10 pk.
Ik meen dat ik er een heel gewone, minerale olie 15W40 in gebruikte, zonder problemen. Leegpompen doe je met een los karterpompje via de schuin geplaatste olievuldop die, als ik me goed herinner, aan SB zijde schuingeplaatst tegen het deksel op het karter zit. Het is wat lastig om met het afzuigslangetje precies het diepste punt te vinden. Met een paar keer heen en weer bewegen en een paar keer pompen lukte het best.
In het boekje van model G lees je hou je de draaiende motor zelf de olie eruit kunt laten drukken op karterdruk. Dit mag omdat de lagers rollenlagers zijn. Voor model H is als handleiding alleen een addendum op model G beschikbaar omdat ze zoveel op elkaar lijken. Bij de H mag je de olie er beslist NIET op karterdruk uit halen, omdat de H normale glijlagers heeft die oliedruk nodig hebben.
Verder is het een oerbetrouwbare motor, mits ie nog een beetje vlot wil starten. Zelf heb ik de Sabb met elektrische voorgloei-inrichting uitgerust, want het gebruik van de gloeikousjes bij koude weer werd ik snel beu. In 6 jaar varen met deze motor heb ik er minder aan hoeven werken dan in het eerste jaar met een Yanmar in de volgende boot (tweede jaar ging al weer veel beter gelukkig).
Heb je een model met keerkoppeling of verstelbare schroef?