Op de nippel staat idd een slangpilaar waarop een oliereservoir aangesloten is dmv een slangetje.
Een woordje uitleg over de zgn simplex as op dit forum van Tondini dd 02/03/2009:
tondini schreef :
Oliegesmeerde systemen: Het oliepotje dat met een slangetje in verbinding staat met een bus om de schroefas moet heldere olie bevatten. Het niveau moet constant blijven en de olie moet helder zijn. Is de olie mat dan wijst dit op water in de olie en dus defecte keerringen. Deze keerringen eens in de twee jaar vervangen.
Oliegesmeerde assen.
Vooral om het probleem met de smering van de loopbus op te lossen, is de oliegesmeerde schroefas ontwikkeld. Beide lagerbussen zijn hierbij voorzien van één of meerdere oliekeringen, terwijl de schroefaskoker gekoppeld wordt aan een met smeerolie gevuld reservoir. De afdichting aan de motorzijde bestaat in veel gevallen uit een pakkingbus. Een kwetsbaar punt van de meeste oliegesmeerde schroefassen was meestal de achterste oliekering. Er kunnen zich namelijk touw- of ook plantenresten rond de schroefas buiten het schip wikkelen en de oliekering vernielen. Vooral nylon vissnoer is berucht.
Wanneer de achterste kering kapot raakt, komt er niet alleen smeerolie in het water, maar tevens verliest de schroefas zijn smering, waardoor deze te heet wordt en lagers en as beschadigd raken. Het spreekt voor zich dat de fabrikanten van dit soort schroefassen er van alles op verzonnen hebben om dit soort ongerief te voorkomen. Er zijn dan ook verschillende systemen van oliekering en smering op de markt geweest. De bekendste afdichting was die van Simplex, vandaar dat oliegesmeerde schroefassen wel Simplexassen genoemd worden.
Voor alle duidelijkheid: de olie in het reservoir is nog steeds helder en de voorste oliekeerring lekt geen olie. Dus so far so good. Het was enkel de bedoeling de keerringen preventief te vervangen.
Att Seabird: 4 bouten lossen om de as te verchuiven? Bedoel je de klemmen?
Ik heb het idee dat de as zou moeten kunnen schuiven in de keerringen indien ontkoppeld van de flens, niet? Maar door met de hand op een schroefblad te slaan is er geen beweging in te krijgen. En ik durf vooralsnog geen grove middellen aan te wenden.
Iemand een idee? zelfs indien ik de zaak nu zo laat zal het op termijn toch moeten gebeuren...