Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: schroefaspakking

schroefaspakking 03 feb 2013 18:25 #364659

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
Hallo,

Terwijl de boot droog ligt was het mijn bedoeling om de schroefaspakking preventief te vervangen. Na losschroeven van beide inbusboutjes dacht ik dat de as makkelijk achterwaarts uit de flens zou schuiven. Niet dus...
Drie mogelijkheden:

- een forumlid (Fer?) legt uit hoe ik verder moet
- ik vraag een profi en betaal me lichtblauw
- ik handhaaf het credo 'If it ain't broke, don't fix it...'

Iemand?

Zeppos
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schroefaspakking 03 feb 2013 18:28 #364661

Zeppos schreef :
- ik handhaaf het credo 'If it ain't broke, don't fix it...'
Zeppos

:pinch:
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schroefaspakking 03 feb 2013 20:24 #364719

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Zit geen pakkingdrukker, waar is dan die pakking?. Kan ook een watergesmeerd systeem zijn of alleen maar vetgesmeerd.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schroefaspakking 03 feb 2013 20:26 #364723

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ziet er naar uit dat je een watergesmeerde schroefas hebt en geen pakking hoeft te vervangen, ik rubber seal zitten in het messing huis


Wat zit er normaal gesproken op de nippel


Mvg Fer
Laatst bewerkt: 03 feb 2013 20:28 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schroefaspakking 03 feb 2013 20:28 #364726

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Wel roestige klemmen wisselen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schroefaspakking 03 feb 2013 20:30 #364727

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Oja ik ga voor stelling 3 :cheer:



Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schroefaspakking 03 feb 2013 20:32 #364730

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Laat ik nu maar stil blijven. ;) Hoi Fer!.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schroefaspakking 03 feb 2013 20:34 #364731

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Hey Dennis


Neem aan dat jij ook voor stelling 3 gaat :)


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schroefaspakking 03 feb 2013 20:37 #364736

  • Seabird
  • Seabird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 828
Ik vind het rubber er niet fris uit zien. Vier bouten los en de schroefas is los en je kunt het rubber vervangen. Een nieuw rubber kost ongeveer drie euro. En zoals Proost zei, nieuwe klemmen er op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schroefaspakking 03 feb 2013 20:38 #364738

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Hé man, hoe kan ik nu tegen jouw stellingname ingaan zonder mezelf belachelijk te maken?. Natuurlijk nummer 3 :laugh: .
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schroefaspakking 03 feb 2013 20:58 #364746

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Jij jezelf belachelijk maken met jou kennis van lager enz nee dat gaat je niet lukken ;)

We zitten wel op deze zelfde lijn :laugh:

Hoopt je weer gauw te spreken op een meeting :)


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schroefaspakking 04 feb 2013 06:10 #364820

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Ik heb exact dezelfde schroefas constructie in ons schip liggen, en weet ook niet goed wat ik er mee aanmoet.
Die "nippel" heeft bij mij een slangpilaar. Toen ik de boot kocht zat er een doorzichtige slang aan met wat dunne olie erin.
Bij de vraag aan de vorige eigenaar hoe hij bij tewaterlaten de lucht uit het systeem kreeg was de reactie "Lucht?".
Hij had het systeem nog nimmer bekeken.
Inmiddels heb ik de slang vervangen door een olie bestendige slang, en olie in de slang laten lopen.
Het blijft een vreemd systeem. Nergens kan men ontluchten.
Ik heb al geprobeerd olie door de nippel te persen, maar dit lukt niet. Ook vacuüm trekken doet helemaal niets.
De rubberen mof met de slangklemmen is zo hard als steen bij mij, en is niet in te knijpen.

De schroef kan ik, als de boot in het water ligt, met één hand ronddraaien.
Let wel één hand, en niet één vinger.

Heeft iemand meer documentatie en/of kennis van dit systeem?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schroefaspakking 04 feb 2013 08:22 #364849

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
Op de nippel staat idd een slangpilaar waarop een oliereservoir aangesloten is dmv een slangetje.

Een woordje uitleg over de zgn simplex as op dit forum van Tondini dd 02/03/2009:
tondini schreef :
Oliegesmeerde systemen: Het oliepotje dat met een slangetje in verbinding staat met een bus om de schroefas moet heldere olie bevatten. Het niveau moet constant blijven en de olie moet helder zijn. Is de olie mat dan wijst dit op water in de olie en dus defecte keerringen. Deze keerringen eens in de twee jaar vervangen.

Oliegesmeerde assen.

Vooral om het probleem met de smering van de loopbus op te lossen, is de oliegesmeerde schroefas ontwikkeld. Beide lagerbussen zijn hierbij voorzien van één of meerdere oliekeringen, terwijl de schroefaskoker gekoppeld wordt aan een met smeerolie gevuld reservoir. De afdichting aan de motorzijde bestaat in veel gevallen uit een pakkingbus. Een kwetsbaar punt van de meeste oliegesmeerde schroefassen was meestal de achterste oliekering. Er kunnen zich namelijk touw- of ook plantenresten rond de schroefas buiten het schip wikkelen en de oliekering vernielen. Vooral nylon vissnoer is berucht.
Wanneer de achterste kering kapot raakt, komt er niet alleen smeerolie in het water, maar tevens verliest de schroefas zijn smering, waardoor deze te heet wordt en lagers en as beschadigd raken. Het spreekt voor zich dat de fabrikanten van dit soort schroefassen er van alles op verzonnen hebben om dit soort ongerief te voorkomen. Er zijn dan ook verschillende systemen van oliekering en smering op de markt geweest. De bekendste afdichting was die van Simplex, vandaar dat oliegesmeerde schroefassen wel Simplexassen genoemd worden.


Voor alle duidelijkheid: de olie in het reservoir is nog steeds helder en de voorste oliekeerring lekt geen olie. Dus so far so good. Het was enkel de bedoeling de keerringen preventief te vervangen.

Att Seabird: 4 bouten lossen om de as te verchuiven? Bedoel je de klemmen?
Ik heb het idee dat de as zou moeten kunnen schuiven in de keerringen indien ontkoppeld van de flens, niet? Maar door met de hand op een schroefblad te slaan is er geen beweging in te krijgen. En ik durf vooralsnog geen grove middellen aan te wenden.

Iemand een idee? zelfs indien ik de zaak nu zo laat zal het op termijn toch moeten gebeuren...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schroefaspakking 04 feb 2013 08:30 #364852

  • Seabird
  • Seabird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 828
Zie plaatje 2. Als je die bouten lost, kun je, volgens mij, zo de schroefas naar achteren schuiven en kun je een nieuwe rubberen mof er om heen leggen. De boot moet wel op het droge liggen bij deze operatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schroefaspakking 04 feb 2013 08:39 #364854

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
Die bouten bevestigen de 'as-flens' op de 'motor-flens'.
Indien ik die verwijder heb ik nog steeds een flens op de as zitten, dus daar kan de pakking of rubberhuls niet overheen.

De as zit in de flens geborgd dmv twee inbus boutjes en een spie. Beide boutjes zijn los maar ik krijg de as niet uit de flens, tenzij waarschijnlijk met bruute kracht..? :huh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schroefaspakking 04 feb 2013 08:45 #364856

  • Seabird
  • Seabird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 828
Fer weet vast wel hoe je de as los moet krijgen. Bij mij werkt het wel zo. Vier bouten los en ik trek de schroefas zo naar achteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schroefaspakking 04 feb 2013 08:56 #364864

Seabird schreef :
Fer weet vast wel hoe je de as los moet krijgen. Bij mij werkt het wel zo. Vier bouten los en ik trek de schroefas zo naar achteren.

om te voorkomen dat de schroefas "spontaan" eruit zou floepen bij achter uit slaan dat ik een borgplaat in de rubber koppeling gemaakt die vast zat op de as en groter was dan het gat van de koppeling.
misschien heeft de vorige eigenaar ook zoiets bedacht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schroefaspakking 04 feb 2013 09:31 #364880

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
Hoi sietse-ten,

mogelijk, zou ik moeten bekijken.
Dat zal dan wel millimeter werk zijn: zoals je ziet op een van de foto's kan de as mét flens max 11 à 12 mm achteruit (afstand tussen de as-spie en de pakking).
Dus zou er tussen beide flenzen slechts een spleetje opening zijn om een bout los of vast te zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schroefaspakking 04 feb 2013 10:23 #364888

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Wel aardig dat je in de eerste post spreekt van schroefaspakking en daarna over keerringen en nu weer pakking. Je kent ook de verschillen nu hopelijk?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schroefaspakking 04 feb 2013 10:58 #364897

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
oké: het zijn dus keerringen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schroefaspakking 04 feb 2013 16:57 #365033

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Het is een mooi en duur systeem wat je niet vaak tegen komt op zeilboten en zo het lekker zo laten zeker als de boot nog in het water ligt. want het werkt.

De (motor) flans zit waarschijnlijk met prikbouten vast en dan nog zou je met wat technische kracht moeten uitvoeren wil je de boel los halen.


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl