Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: vervangen inboard diesel

vervangen inboard diesel 09 apr 2004 11:48 #3665

  • kees448
  • kees448's Profielfoto
Wie geeft mij advies?

Ik ben (weer) eigenaar van mijn Albin Vega kajuitzeilboot. Ik had de boot namelijk deze winter verkocht, mits de motor nog in goede tot redelijke conditie zou zijn.
De rest valt verder wel in te vullen :cry: :cry:

De huidige motor is een volvo penta md6a ( twee cilinder diesel )uit 1976.
Wie weet welk merk / type het meest geschikt is om deze motor te vervangen (lees goedkoopst) in zowel aanschaf als montage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen inboard diesel 09 apr 2004 12:09 #3666

  • Dieter
  • Dieter's Profielfoto
Als ik het goed heb wil je de Albin nog steeds verkopen (?).
Dan lijkt het mij gewoon verstandig wat van de prijs af te doen ipv de (grote) kosten en moeite dat een nieuwe motor met zich meebrengt te willen betalen! Het is maar zeer de vraag of je die extra kost er ook effectief uithaalt bij een verkoop...

Dieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen inboard diesel 09 apr 2004 13:40 #3667

  • kees448
  • kees448's Profielfoto
De Huidige koper heeft zich terug getrokken en krijgt het aankoop bedrag terug gestort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen inboard diesel 09 apr 2004 17:46 #3669

  • Dieter
  • Dieter's Profielfoto
Kijk eens naar www.dolphinengines.co.uk/
Die zijn erg klein en goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen inboard diesel 10 apr 2004 09:12 #3673

  • kees448
  • kees448's Profielfoto
Reviseren was volgens een officiele volvo dealer geen optie meer, aangezien er geen overmaatse zuigers meer te leveren zijn :?: :?:
Toch zie ik in genoeg advertenties een volvo penta staan die recent nog is gereviseerd!?
Als iemand een adres of naam voor mij heeft dan hoor ik het graag. (liefst in noord Nederland).

André
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen inboard diesel 10 apr 2004 10:21 #3674

  • Dieter
  • Dieter's Profielfoto
Dat zou me sterk verwonderen... Trouwens wat is er zo stuk aan je motor? Hoe is dit vastgesteld? Welke metingen heb je (laten) doen? Heb je de cilinders bekeken? ....?

Dieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen inboard diesel 10 apr 2004 22:08 #3676

  • kees448
  • kees448's Profielfoto
De motor wou niet meer starten. Volgens de werf was het simpel; "einde verhaal"
Echter ben ik vanmiddag voor het eerst weer naar mijn boot geweest om te kijken of alles compleet afgeleverd was door de "vorige eigenaar", doe de sleutel er in en na een klein minuutje starten sloeg ie aan.
Ik heb toen de eigenaar van de werf er maar eens bijgehaald, en die snapte er helemaal niets van. Op mijn vraag of zij tijdens de controle van de motor iets gemeten hadden moest hij toegeven dat zij niet in de binnen zijde van de motor hadden gekeken.
Het was hun gevoel. En als ik het zeker wou weten kon hij een inspectie laten uitvoeren door een revisie bedrijf, maar dat zou mij ongeveer 450 euro kosten.
Ik heb ze vanmiddag gevraagd of er een compressie test kon worden gemaakt, en dit is gelijk uitgevoerd.
De resultaten waren niet goed: Haast geen compressie.
Wel merkte de monteur op dat de verstuivers onder dikke smeer zaten ( roestachtigeoliepap). Hij zij dat een goede schoonmaak en nieuwe zuigerveren nog wel eens een uitkomst kan zijn.
Dus al met al ben ik weer wat hoop voller gesteld. Nu nog iemand vinden die mij met deze klus kan helpen.
De motor heeft de laatste acht jaren nauwelijks gelopen, dat kan wel eens de boosdoener zijn geweest.
Mijn schoonvader heeft de boot nieuw gekocht, en altijd met erg veel aandacht onderhouden maar 8 jaar geleden heeft mijn zwager de boot geèrfd (na het overlijden van mijn schoonvader) maar de afstand van woning en haven heeft hem partner gespeeld. Toen ik de boot 2 jaar geleden heb overgenomen was hij dan ook behoorlijk verwaarloosd.
Maar na heel wat zweet kan ik toch zeggen dat hij er weer mooi bijstaat.
Nu de motor nog.....

Nou, een heel verhaal. maar dan is in ieder geval het verleden van de motor bekend.

André
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen inboard diesel 11 apr 2004 13:36 #3679

  • Dieter
  • Dieter's Profielfoto
Verstuivers die dik onder de smeer zitten kan wijzen op verschillende dingen: olieschraapveren die stuk zijn zodat olie mee de verbrandigsruimte binnenkomt. Je zou dit kunnen zien en ruiken aan een blauwe rook tijdens het draaien van de motor.
Ook is het mogelijk dat één van de klepzittingen/klepdichtingen het begeven heeft, waardoor weer olie bij verstuivers geraakt kan zijn.

Als de verstuivers aangekoekt zijn (dwz de verbrandingstemperatuur is lange tijd erg laag geweest, bvb door steeds zeer kortstondig motorgebruik in combinatie met vorige mankementen) zou het ook kunnen dat de zuigerveren aangekoekt zijn en hun werk niet meer kunnen uitvoeren. Dit zou de lage compressie kunnen verklaren.

Andere reden van lage compressie kan te veel klepspeling of aangekoekte klepzittingen zijn: de compressie verdwijnt dan gewoon via uitlaat.

Wat kun je doen? (Als je geen kennis van zaken hebt, maar toch eerst de kat uit de boom wilt kijken vooraleer grote kosten te maken.)
Controleer klepspeling (of laten doen). Indien ok, haal cilinderkop er af en kijk naar de staat van de cilinderwanden. Zie je geen diepe krassen of extreme verkleuringen, dan zou het nog wel kunnen meevallen.
Zijn de zuigers erg aangekoekt dan kan het verhaal van opkuisen - honen - nieuwe zuigerveren inderdaad uitkomst bieden.
Wil je dit doen, dan moet je ineens de ovaliteit van de zuigers en cilinders laten meten (werkje van niks) en deze waarden vergelijken met de fabrieksgegevens. Elke fabriekant geeft uitersten op, dwz tot waar er sleet mag zijn vooraleer revisie nodig is. Dit geeft je een beeld van de slijtage.

Revisie (zelf gedeeltelijke) is nooit goedkoop. Maar zoals Pieter zei: het is nog altijd goedkoper dan een nieuwe! Als ik de levensgeschiedenis van jouw motortje lees denk ik dat het wel zal meevallen. Laat nu wel je motor niet draaien vooraleer olie en oliefilter vervangen is!! Na 8 jaar blijft van de smerende werking niks meer over!

Dieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen inboard diesel 11 apr 2004 21:48 #3681

  • kees448
  • kees448's Profielfoto
Super! ik wil jullie (Pieter en Dieter) bedanken voor de geweldige informatie, jullie hebben er voor gezorgd dat ik de paasdagen een stuk opgewekter meemaak.
De stap die ik nu ga ondernemen is een aantal bedrijfen opbellen. Ik zal mij door jullie tips en uitleg een stuk zekerder tegenover een diesel monteur voelen.

p.s. de olie en filter zijn vorig jaar vervangen te samen met een grote beurt ( tenminste dat kan ik uit de rekening opmaken).

Mannen, bedankt.


André
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen inboard diesel 29 aug 2012 09:47 #314353

Henny de Bruyn, Weesp 0294-410350
heeft loop-en sloop md 6a + nieuwe onderdelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen inboard diesel 29 aug 2012 10:01 #314365

Daar zal hij blij mee zijn, 8 jaar na dato :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen inboard diesel 29 aug 2012 10:02 #314366

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Reactie op topic van 8 jaar geleden! Wellicht een record... :whistle:
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen inboard diesel 29 aug 2012 10:13 #314373

welkom van durleen. :)
eerste bericht en direct een record... ook dat is een record denk ik.

Maar voor de VP bezitters is het wellicht wel een nuttig adres... dat dan weer wel...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.123 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl