Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Schroefassysteem

Schroefassysteem 12 feb 2013 11:42 #368023

Hallo jongens, mijn volvo penta md7a loopt inmiddels als een zonnetje. Nu het inbouwen. Ik zit te prakiseren welke systeem ik ga kiezen. Watersmerend of vetgesmeerd. zelf ben ik voor vetgesmeerd. uiteraard wil ik dit zelf gaan maken.

Ik heb al een as van 25mm.

nu heb ik nog een schroefaskoker nodig (welke binnediameter moet de koker hebben voor een as van 25 en hoe dik?)

verder moet er een rubber komen die over de koker komt en aansluit op de as. aan dit rubber zit een vetnippel.(hier nog tips over?)

Over de schroefaskoker moet aan de buiten en binnen zijde een flens komen die weer over de koker heen geschoven moet worden. deze flens wou ik vastzetten met draadbouten.

Iemand nog tips? bedankt voor het meedenken. groeten niels
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schroefassysteem 12 feb 2013 12:02 #368032

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Ik zou proberen een Exalto of Vetus catalogus te zoeken!
Je kunt dan zelf keuzes maken en bepalen hoe je een en ander uit kunt voeren en wat voor schroefas afdichting het gemakkelijkst te installeren is en wat voor soorten er in de handel zijn.
Met deze leidraad kun je misschien zelf klussen!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 12 feb 2013 12:07 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schroefassysteem 12 feb 2013 14:07 #368049

  • wibo 930
  • wibo 930's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 42
Hoi,

in mij Wibo 930 heb ik het achterste bronzelager vervangen en aan de voorkant heb ik een Volvo seal gezet en het systeem gevuld met vet.
De schroefas zelf is van AISI 316. Dit is nu 6 jaar geleden en voldoet goed.
Heb wel de overweging gemaakt om met water te gaan smeren maar in een stale schroefaskoker lijkt mij dat geen goed idee.
Het achterste schroefas lager heb ik er in geperst en met een verstelbareruimer op maat gemaakt. Daar na heb ik mijn motor op nieuw uitgelijnd met de schroefas. (klokmethode)

Het er inpersen heb ik dan doormiddel van een draadeinddoor de schroefas koker heen testeken en aan te draaien.

Groet Hans (wibo930)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schroefassysteem 13 feb 2013 09:03 #368271

dankjewel hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schroefassysteem 13 feb 2013 09:09 #368275

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8063
Pas in ieder geval op dat je koker qua maat past bij je as! In de catalgi (vetus, exhalto, allpa) kan je dat wel opzoeken. Gelukkig is dat tussen de merken ondelring wel aardig gelijk.

Bij mij was de as 30mm terwijl de koker eigenlijk bedoelt was voor een as van 35mm. Dat betekend dus voor binnen en buiten lager passtukken draaien met extra gedoe en kosten.

Ik ben uiteindelijk voor watergemeerd gegaan met Vetus ZWB30 binnen een een standaard rubber lager buiten. In een stalen koker die even goed een paar lagen primer heeft gekregen. Geen gedoe meer met vetpotten vullen en aandraaien en wel zo goed voor het milieu.
Laatst bewerkt: 13 feb 2013 09:11 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schroefassysteem 13 feb 2013 09:37 #368282

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6148
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schroefassysteem 13 feb 2013 10:07 #368289

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Waarom niet water gesmeerd? Ik heb een Volvo MD2 met watergesmeerde schroefas, werkt perfect en onderhoudsarm. Rubber lager buiten, voldoende ruime schroefas, Volvo seal binnen. Ik had bij een vroegere boot een extra waterinlaat, maar dat zit er nu niet echt op (behalve twee happertjes in de lagerbus) en het werkt ook goed.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schroefassysteem 13 feb 2013 17:14 #368399

Mischien kun je hier nog wat inspiratie op doen, weliswaar vanuit een nieuwbouw situatie. Ik heb gekozen voor een bronzen schroefaskoker aan beide zijden voorzien van schroefdraad voor de bevestiging van buiten en binnen lager. Water gesmeerd met een ontluchting cq. watertaanvoer mogelijkheid achter de Volvo seal. (Ik houd het op ontluchting) Alles is gekozen uit het Exalto assortiment.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schroefassysteem 14 feb 2013 08:59 #368576

Allpa heeft ook van alles op dit gebied:
www.allpa.nl/allpa/allpacatalognl2012.html
Vanaf pagina 420.
Kan elke watersportwinkel voor je bestellen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schroefassysteem 15 feb 2013 07:23 #368901

  • wibo 930
  • wibo 930's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 42
Hoe er ook rekening mee dat water geen smeermiddel is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schroefassysteem 15 feb 2013 08:37 #368931

Hoe er ook rekening mee dat water geen smeermiddel is.

Hoezo dat dan? :ohmy:
Water kan wel degelijk dienen als smeermiddel mits samen met de juiste materialen voor de loopvlakken.
Voorbeeld: de afdichtring aan de waterzijde van een (koel)waterpomp maar opok van een saildrive.
En ook bestaan er legio waterpompen met een stopbuspakking ie dan wel van het juiste materiaal moet zijn.
Ook een rubber buitenlager op een rvs as wordt echt door water gesmeerd.
Maar ook de vrij dure glijringafdichtingen van sommige schroefas systemen worden met water "gesmeerd".
En zo kan ik nog wel meer voorbeelden bedenken.
Waar ik bijv. gewerkt heb in de chemie zijn veel pompen uitgevoerd met glijringafdichtingen die zelfs bij voorkeur met water worden gesmeerd.Smeervloeistoffen moeten nl. naast een beetje smeren vooral ook de wrijvingswarmjte wegkoelen en dat kan water nu eenmaal het beste.
Alleen komen sinds de laatste 20 jaar magneetaandrijvingen steeds meer in zwang die helemaal geen afdichting meer hebben. Heelaas heb ik die nog niet voor een schroefas gezien hoewel dat best mogelijk moet zijn. Alleen zal dat erg duur worden.
Ad
Laatst bewerkt: 15 feb 2013 08:43 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schroefassysteem 15 feb 2013 08:59 #368940

Precies AD.
Daarom moet je bij een Volvo schroefasseal ook bij het tewater laten even op de seal knijpen om de lucht voor de seal te laten ontsnappen zodat het water tot bij de seal staat dit water is essentieel voor de smering en warmte afvoer. Als het water er niet is zou de seal drooglopen en als gevolg van de verhoogde frictie en gebrek aan warmteafvoer verbranden. Je kunt wel deze noodloop verbeteren door vet aan te brengen tussen de afdichtlippen.
Drooglopende seals zijn alleen uit te voeren met PTFE materialen die ahw een tegenlaag afzetten op de as (in de oppervlakteruwheid van de as) van PTFE en zo de frictie drastisch vermindert.
gr.
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.148 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl