Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: water gekoelde uitlaat hoeveel water

Re: water gekoelde uitlaat hoeveel water 19 feb 2013 16:35 #370208

Het thermisch rendement van een kleine diesel motor is ongeveer 25% het grootste gross gaat verloren via de uitlaatgassen. Je kan rustig rekenen met 40% van het vermogen wat er aan vermogen in de uitlaat gassen zit.




Trouwens een turbo geeft ongeveer 4% rendements verbetering want de uitlaatklep gaat eerder open om overdruk voor de turbo te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: water gekoelde uitlaat hoeveel water 19 feb 2013 16:57 #370215

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
happybuccaneer schreef :
Het thermisch rendement van een kleine diesel motor is ongeveer 25% het grootste gross gaat verloren via de uitlaatgassen. Je kan rustig rekenen met 40% van het vermogen wat er aan vermogen in de uitlaat gassen zit.


Inderdaad, als 3 kW het nuttige mechanische vermogen is, verdwijnt er dus een equivalent van 40/25 van 3 Kw = 4,8 kW de uitlaat uit (een deel als warmte, een deel als kinetische energie)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: water gekoelde uitlaat hoeveel water 19 feb 2013 17:07 #370220

Een 4.2 kW aan warmte?

En totaal 12 kW opgenomen vermogen uit de diesel?

Slaat eigenlijk helemaal nergens op zo'n generator. :-)

Ben benieuwd. Hoop dat ik van de zomer tijd vind om hem in te bouwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: water gekoelde uitlaat hoeveel water 19 feb 2013 18:31 #370254

zag deze pomp op marktplaats "shurflo trailking 10"

zou deze geschikt zijn, of is de combinatie membraam pomp en 10 l/min te veel van het goede?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: water gekoelde uitlaat hoeveel water 19 feb 2013 18:46 #370270

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Kijk eens of deze gen. stroom beveiligd is.
Meestal verbranden ze als er te veel stroom gevraagd word.
(Stator verbranding)
De chinese zijn niet tot zeer slecht beveiligd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: water gekoelde uitlaat hoeveel water 19 feb 2013 18:56 #370276

hoe zie ik dat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: water gekoelde uitlaat hoeveel water 20 feb 2013 08:15 #370429

CeesS schreef :

Het is niet de bedoeling om de uitlaatgassen volledig terug te koelen, dat gaat sowieso niet lukken in een simpele uitvoering van een watergekoelde uitlaat zoals hier. Vandaar de 'natte vinger' aanname dat je slechts 10% wegkoelt. Overigens is het maar een rekenvoorbeeld om de methode van berekening aan te geven.

Nou , als je maar 10% van het motorvermogen(dus 1/3 van totaal warmte uitlaatgas) wegkoeld wordt het uitlaatgas dus 200-300 graden i.p.v. 300-400 graden.
Heb je bar weinig aan.
Nee je moet het uitlaatgas toch echjt terugkoelen vanaf 300-400 graden naar zeg ergens flink onder de 100 graden.
Maar pas op. Dat is niet zo makkelijk uit te rekenen . Je moet namelijk ook , behalve het gas de daarin aanwezige waterdamp condenseren. Bij verbranding van diesel ontstaat nl heel veel water , maar liefst iets van 2,5 maal de kg. diesel als ik het zo even gauw uitreken.
En om waterdamp te condenseren heb per kg je meer dan 500 keer zoveel water nodig als om uitlaatgas te koelen.
Reken maar gewoon met 5 liter per minuut.
Maar gewoon proberen kan uiteraard ook. Wel zotgen dat je bij het proberen de generator ook maximaal electrisch(!) belast , anders zegt het weinig.

Overigens geldt die 25% efficientie uit die plaatjes volgens mij voorr een klassieke benzinemotor . Van dieselmotoren ken ik getallen van 30% ( bij ons type) tot 45% voor een motor met turbo.
Ik denk dat dat getal van die plaatjes MEER het gemiddelde is voor een automotor en dat klopt wel omdat de efficientie ook afhangt van de rijomstandigheden en snelheid.
Bij maximum vermogen/snelheid van de motor is dat 30-35% maar bijv in de stad daalt dat al gauw naar 15% ! Let op , die efficienties zijn niet t.o.v. het motorvermogen maar van de verbrandingswaarde van de bij de betrefende snelheid verbruikte diesel.
Ad
Laatst bewerkt: 20 feb 2013 10:15 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: water gekoelde uitlaat hoeveel water 20 feb 2013 08:20 #370431

ad, sorry, waar haal jij die 600/800 graden vandaan bij een diesel motor.
ik heb bijna mijn hele leven gewerkt met diesel motoren, grote hoog rendement , vaak met turbo s. als de uitlaat temperatuur op 450 graden kwam zat de motor echt aan zijn tax. stond de uitlaat al rood (donker) te gloeien. bij een diesel motor in je auto kun je met je hand de uitlaat , stationaair , dicht houden zonder naar de dokter te moeten.

ik denk dat dit prutteltje in zijn uitlaat echt niet boven de 300 graden zal komen, ook omdat de koel lucht ook nog langs het uitlaat stuk blaast.

er zal ook nog, hoop ik een demper aan hangen.

edit: laten we de ts helpen met raad waar hij wat aan heeft zonder de hele wiki te citeren. die kleine impeller pompjes op een 5pk tje geven ook niet zo veel water en koelen ook nog eens de motor.
Laatst bewerkt: 20 feb 2013 08:24 door sietse-ten overleden 2014.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: water gekoelde uitlaat hoeveel water 20 feb 2013 08:39 #370436

sietse-ten schreef :
ad, sorry, waar haal jij die 600/800 graden vandaan bij een diesel motor.
ik heb bijna mijn hele leven gewerkt met diesel motoren, grote hoog rendement , vaak met turbo s. als de uitlaat temperatuur op 450 graden kwam zat de motor echt aan zijn tax. stond de uitlaat al rood (donker) te gloeien. bij een diesel motor in je auto kun je met je hand de uitlaat , stationaair , dicht houden zonder naar de dokter te moeten.

ik denk dat dit prutteltje in zijn uitlaat echt niet boven de 300 graden zal komen, ook omdat de koel lucht ook nog langs het uitlaat stuk blaast.

er zal ook nog, hoop ik een demper aan hangen.

edit: laten we de ts helpen met raad waar hij wat aan heeft zonder de hele wiki te citeren. die kleine impeller pompjes op een 5pk tje geven ook niet zo veel water en koelen ook nog eens de motor.


volgens mij lukt het helemaal niet
vanwege de temperatuur in de machinekamer en de lucht die aangezogen moet worden
als het torretje draait gelijk een blower met buitenlucht erop richten
en de uitlaat gewoon een kachelpijp(webasto oid) naar buiten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: water gekoelde uitlaat hoeveel water 20 feb 2013 09:08 #370448

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6151
Ja ik ben ook van mening dat het met een luchtgekoelde diesel in een afgesloten machinekamer niet lukt.Misschien kan Frans- Jan eens wat duidelijker zijn over wat voor schip we het hebben en hoe het met de koeling en de luchtvoorziening van zijn Kromhout is gesteld.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: water gekoelde uitlaat hoeveel water 20 feb 2013 09:10 #370450

Ik ga het geloof ik maar gewoon proberen.
heb in middels ook een ander pompje gevonden

www.nauticgear.nl/techniek-aan...slimline-pompen.html

Dit is gewoon een centrifugaal pompje dus kun je makkelijk wat knijpen.

Vroeger op die oude kruiplijners stond ook vaak een lucht gekoeld hatzje als nood of bak motor, en die hadden niet altijd geforceerde ventilatie.

Hoop dat het met de warmte ontwikkeling wat meevalt,en wat ik al zei, het is niet de bedoeling om hem een hele dag te laten draaien.

Ik was meer geinteresseerd in de opbrengst een koelwater pompje op een klein motortje. En vroeg me ook een beetje af hoe het gaat als bij zo'n motor het koelwater nog koud is, en het water alleen maar over de motor circuleerd, en niet de uitlaat in gaat.
Laatst bewerkt: 20 feb 2013 09:43 door frans-jan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: water gekoelde uitlaat hoeveel water 20 feb 2013 09:44 #370465

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
frans-jan,
Dat gaat gewoon prima lukken. Bedrijfstijd een uurtje, grote MK. Niet teveel aan rekenen en gewoon praktisch proberen. Probleem is het pompje voor 12 volt en ca. 5 ltr/min. Die kleinste Talamex lenspompjes (Taselaar) geven al 25 ltr per min. Moet ik nog zien, hoor, maar zal het de helft zijn, so what. Kosten 30 iri of zoiets. Gebruiken niet teveel stroom. Complicatie: die dingen moet je onder water zetten in een bun, bakje, of oude wierpot. Of gewoon om te proberen aan een stuk tuinslang even overboord hangen. Een dempertje wil ik wel voor je tekenen of desnoods maken vlgs tekening.
Vr.groet, peter

Ah, je was me voor. En met een nog goedkoper pompje. Niet te snel aan knijpen denken. En uiteraard de opstelling zo maken dat er geen water terug de motor inloopt of hevelt. Succes.
Laatst bewerkt: 20 feb 2013 09:50 door Petervdw. Reden: cross bericht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: water gekoelde uitlaat hoeveel water 20 feb 2013 10:24 #370483

sietse-ten schreef :
ad, sorry, waar haal jij die 600/800 graden vandaan bij een diesel motor.
ik heb bijna mijn hele leven gewerkt met diesel motoren, grote hoog rendement , vaak met turbo s. als de uitlaat temperatuur op 450 graden kwam zat de motor echt aan zijn tax. stond de uitlaat al rood (donker) te gloeien. bij een diesel motor in je auto kun je met je hand de uitlaat , stationaair , dicht houden zonder naar de dokter te moeten.

ik denk dat dit prutteltje in zijn uitlaat echt niet boven de 300 graden zal komen, ook omdat de koel lucht ook nog langs het uitlaat stuk blaast.

er zal ook nog, hoop ik een demper aan hangen.

edit: laten we de ts helpen met raad waar hij wat aan heeft zonder de hele wiki te citeren. die kleine impeller pompjes op een 5pk tje geven ook niet zo veel water en koelen ook nog eens de motor.

Je hebt inderdaad gelijk , ik had de verbrandingstemperatuur in mijn hoofd maar door de enoorme expansie koelt die inderdaad behoorlijk af.
Ik heb het aangepast maar ook dan blijven de gassen bij maar 10% van de 30% te heet voor een ongeisoleerde uitlaat in een boot.
Vergeet ook niet dat bij een auto de uitlaat flink wordt gekoeld door de rijwind en bij stilstand door de ventilator.
Ik denk trouwens dat de koelventilator bij dat luchtgekoelde diedeltje de uitlaat niet echt veel zal koelen hoor.
Bij een automotor bijv. wordt immers het blok en de cilinderkop waat het erste deel van de uitlaat door loopt door water gekoeld.

Overigens spreekt ook dit PDFje van de Bovag over maximaal 800 graden dus wie er nou gelijk heeft? :unsure: ;)
www.bovag.nl/media/files/cijfe...ftotnadenken.doc.pdf
Pagina 12 onder vraag12.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: water gekoelde uitlaat hoeveel water 20 feb 2013 10:34 #370487

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6151
Uitlaat gassen zullen rond de 400gr C zitten. En voor lucht koeling heb je minstens 6x zoveel nodig als voor waterkoeling (massa koelmiddel)
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: water gekoelde uitlaat hoeveel water 20 feb 2013 10:35 #370488

Voor de geïntegreerde,

Het is een garnalen / zuider zeekotter van 14 meter.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 20 feb 2013 10:39 door frans-jan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: water gekoelde uitlaat hoeveel water 20 feb 2013 11:02 #370497

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
frans-jan,
Kijk, dat zijn de mannen die voor vader tabak mogen halen. En dan met een originele Kromhout. Tof schip.
Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: water gekoelde uitlaat hoeveel water 20 feb 2013 11:50 #370527

Het thermisch rendement van een diesel is hooguit 40% en dan praat je over een direct ingespoten, turbocharger met intercooling. Ik vaar zelf met een MAN B&W die een op z'n best op 44% rendement heeft op zware olie.

Uitlaatgassen zitten in de grootte van 400 graden bij gewone diesel en 480 bij zware olie.

Nu moet je niet teveel voorstellen van de kleine dieseltje en die zal best wel tussen de 25 en 30% rendement zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: water gekoelde uitlaat hoeveel water 20 feb 2013 11:50 #370528

Jutter schreef :
Uitlaat gassen zullen rond de 400gr C zitten. En voor lucht koeling heb je minstens 6x zoveel nodig als voor waterkoeling (massa koelmiddel)

Wat betreft de soortelijke warmte klopt dat wel.
Heelaas is de warmteoverdrachtscoefficient van lucht veel lager dan die van water . Scheelt wel ongeveer een factor 40-50.
Omdat het wel niet zal lukken om zoveel koelriboppervlak op een motor te maken met een oppervlak dat 50 keer zo groot is als bij een watergekoelde motor ( bij een echte koelradiator van een auto heb je dat trouwens ook nodig maar daar lukt dat wel) heb je dus nog veel meer lucht nodig.
Ad
Laatst bewerkt: 20 feb 2013 11:52 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: water gekoelde uitlaat hoeveel water 20 feb 2013 22:36 #370740

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Zou nuttig kunnen zijn het ding eerst eens te laten draaien en kijken wat er uitkomt en of dit nuttig bruikbaar is. Kleine goedkope generatortjes geven vaak een zaagtand of blokgolf, in de meeste gevallen in ieder geval niets wat met een sinus te maken heeft, en veel elektrische apparaten raken daar ernstig door ontstemd.
De betere (bijvoorbeeld de Honda i10/i20) zijn gelijkstroomgeneratoren met een ingebouwde inverter, die geven over hun hele bereik een correcte sinus, maar zijn dan ook navenant duurder.

Aad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl