CeesS schreef :
Het is niet de bedoeling om de uitlaatgassen volledig terug te koelen, dat gaat sowieso niet lukken in een simpele uitvoering van een watergekoelde uitlaat zoals hier. Vandaar de 'natte vinger' aanname dat je slechts 10% wegkoelt. Overigens is het maar een rekenvoorbeeld om de methode van berekening aan te geven.
Nou , als je maar 10% van het motorvermogen(dus 1/3 van totaal warmte uitlaatgas) wegkoeld wordt het uitlaatgas dus 200-300 graden i.p.v. 300-400 graden.
Heb je bar weinig aan.
Nee je moet het uitlaatgas toch echjt terugkoelen vanaf 300-400 graden naar zeg ergens flink onder de 100 graden.
Maar pas op. Dat is niet zo makkelijk uit te rekenen . Je moet namelijk ook , behalve het gas de daarin aanwezige waterdamp condenseren. Bij verbranding van diesel ontstaat nl heel veel water , maar liefst iets van 2,5 maal de kg. diesel als ik het zo even gauw uitreken.
En om waterdamp te condenseren heb per kg je meer dan 500 keer zoveel water nodig als om uitlaatgas te koelen.
Reken maar gewoon met 5 liter per minuut.
Maar gewoon proberen kan uiteraard ook. Wel zotgen dat je bij het proberen de generator ook maximaal electrisch(!) belast , anders zegt het weinig.
Overigens geldt die 25% efficientie uit die plaatjes volgens mij voorr een klassieke benzinemotor . Van dieselmotoren ken ik getallen van 30% ( bij ons type) tot 45% voor een motor met turbo.
Ik denk dat dat getal van die plaatjes MEER het gemiddelde is voor een automotor en dat klopt wel omdat de efficientie ook afhangt van de rijomstandigheden en snelheid.
Bij maximum vermogen/snelheid van de motor is dat 30-35% maar bijv in de stad daalt dat al gauw naar 15% ! Let op , die efficienties zijn niet t.o.v. het motorvermogen maar van de verbrandingswaarde van de bij de betrefende snelheid verbruikte diesel.
Ad