Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Warmtewisselaar stuk: vervangen of repareren?

Warmtewisselaar stuk: vervangen of repareren? 20 feb 2013 11:03 #370498

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8063
Hallo,

Situatie: Yanmar 3GM30 27pk / 20kW met martec warmtewisselaar.

Bij het winterklaar maken enkele maanden geleden is de aftap plug / anode houder van mijn Martec warmtewisselaar stuk gegaan:

Het ding lijkt van brons te zijn en wat je ziet gebeurde bij het losdraaien van de anode.

Repareren?
Is dit nog te fiksen? Lijkt op brons. Het gat afdichten met iets lijkt me makkelijk maar dan kan er geen anode meer in. Iemand tips? Kan je brons lassen / solderen?

Of toch vervangen?
Vervangen kan natuurlijk ook, vooral omdat het wel erg snel overbrak ben ik bang dat het hele ding misschien wel aardig aan het verotten is. Hij is uit 1995 en heeft bijna zijn hele leven op zout doorgebracht.

Het best zou zijn om een originele Yanmar warmtewisselaar te kopen van de 3GM30F maar die zijn duuuur, zeker omdat daar nog het een en ander bijkomt (andere pomp en thermostaathuis). Als iemand nog een gebruikte weet, hoor ik dat graag.

Een nieuwe Martec is natuurlijk ook een oplossing maar ook prijzig, vooral omdat ik voor een stuk minder nieuwe Bowman wisselaars zie langs komen die qua kwaliteit een stuk hoger staan bij mij. Alleen: hoe groot moet die zijn? Ik heb nu een 9 kW op het oog voor een 20kW motor. Is dat genoeg? Ik vraag me af of ik voor die 150 euro de oude wel kan repareren.

Bedankt alvast!

Philip
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Warmtewisselaar stuk: vervangen of repareren? 20 feb 2013 11:08 #370502

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
zie ik het goed en is het materiaal van de wisselraar van koper

zo ja dan kan je een niewue draadbus op harsloderen

die dingen zijn te duur om zomaar weg te gooien

mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Warmtewisselaar stuk: vervangen of repareren? 20 feb 2013 11:13 #370504

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Harsloderen = hardsolderen.
Fer puzzelt veel en wil dat anderen ook hun grijze massa gebruiken :laugh: .
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Warmtewisselaar stuk: vervangen of repareren? 20 feb 2013 11:14 #370506

ik zie aan de binnenkant nog draad zitten....
als je het recht afzaagt heb je dan nog genoeg draad over?
met mischien aan de binnenkant een moer?

groeten
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Warmtewisselaar stuk: vervangen of repareren? 20 feb 2013 11:22 #370508

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8063
Er is nauwelijks nog draad over en aan de binnenkant kom je er niet bij voor een moer of zo. Maar als er een nieuwe bus op kan is dat misschien wel een oplossing. Koper dus? De afgebroken stukjes zijn heel bros.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Warmtewisselaar stuk: vervangen of repareren? 20 feb 2013 11:24 #370511

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8063
Nog een fotootje uit een andere hoek:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Warmtewisselaar stuk: vervangen of repareren? 20 feb 2013 11:29 #370517

Dat stukje schroefdraad is alleen de wanddikte van de warmtewisselaar, dat houd niet veel en is moeilijk dicht te krijgen.

Zou ook even langs de smid gaan en een draadbus op hardsolderen.

Als je zelf het materiaal netjes vlakslijpt met een flappenschijf en een draadbus meeneemt is het zo gebeurd. kwartiertje werk hooguit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Warmtewisselaar stuk: vervangen of repareren? 20 feb 2013 11:30 #370518

is duidelijker ik dacht dat er een dop ofzoiets opzat
ik weet iemand in zeeland die autoradiatoren repareert mischien kan zoiemand er een nieuwe bus op slodderen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Warmtewisselaar stuk: vervangen of repareren? 20 feb 2013 11:31 #370519

Philip schreef :
Koper dus? De afgebroken stukjes zijn heel bros.

Oei , dan vrees ik dat dat ding van messing is gemaakt en alle zink eruit verdwenen is door ontzinking!
Messing is absoluut ongeschikt voor zout water.
Dan zit er niks anders op dan weggooien.
Er is vast wel een website van die Martec dingen waar staat welk materiaal erin zit.
Als je op zout water blijft varen zou ik in ieder geval geen Martec meer kopen als die van gewoon messing zijn.
Dan kun je beter de motor weer terugbouwen naar directe koeling zoals hij dat waarschijnlijk standaard was.

Het beste kun je een mailtje sturen naar Allpa , de nederlandse vertegenwoordiging.
www.allpa.nl/showsite.asp?map_id=7959
Die hebben ook wel onderdelen neem ik aan want die staan ook op de website van de fabrikant;
www.martec.se/farskvattenkylni...vdelar/varmevaxlare/
Alleen zijn die dingen wel knap duur!
Ca. €500 voor eenn compleet nieuwe warmtewisselaar.
Ad
Laatst bewerkt: 20 feb 2013 11:41 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Warmtewisselaar stuk: vervangen of repareren? 20 feb 2013 11:45 #370523

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6148
pantaleimon schreef :
is duidelijker ik dacht dat er een dop ofzoiets opzat
ik weet iemand in zeeland die autoradiatoren repareert mischien kan zoiemand er een nieuwe bus op slodderen

Teun van Nes in Kloetinge
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Warmtewisselaar stuk: vervangen of repareren? 20 feb 2013 11:48 #370525

Jutter schreef :
pantaleimon schreef :
is duidelijker ik dacht dat er een dop ofzoiets opzat
ik weet iemand in zeeland die autoradiatoren repareert mischien kan zoiemand er een nieuwe bus op slodderen

Teun van Nes in Kloetinge

dat is hem :) heeft voor mij wel eens een duif uit mijn mercedesradiator gezaagt(en weer gerepareert)
Laatst bewerkt: 20 feb 2013 11:49 door pantaleimon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Warmtewisselaar stuk: vervangen of repareren? 20 feb 2013 11:56 #370529

Als er een Bloksma ( heten tegenwoordig anders maar is wel al zeer lang de radiateurenspecialist) in de buurt zit kun je daar ook eens proberen.
www.google.nl/search?source=ig...1c6&biw=1280&bih=685
Ad
Laatst bewerkt: 20 feb 2013 11:56 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Warmtewisselaar stuk: vervangen of repareren? 20 feb 2013 12:09 #370532

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8063
Thanks voor alle antwoorden, ik ga eens kijken of er zo'n reparateur in de buurt zit. Maar een goedkoop te krijgen bowman heb ik nog niet helemaal afgedaan.
Yellow Boat schreef :
Philip schreef :
Koper dus? De afgebroken stukjes zijn heel bros.

Oei , dan vrees ik dat dat ding van messing is gemaakt en alle zink eruit verdwenen is door ontzinking!
Messing is absoluut ongeschikt voor zout water.
Dan zit er niks anders op dan weggooien.
Ja daar was ik ook bang voor maar het is wel erg rood voor ontzinkt messing. Het zou ook wel stom zijn om een warmtewisselaar van messing te maken. Bij allpa navragen gaf in het verleden bij andere vragen over dat martec ding niet echt voldoening en Martec site is alleen nog in zweeds maar ik met google translate nog niet echt veel info heb kunnen achterhalen.
Laatst bewerkt: 20 feb 2013 12:10 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Warmtewisselaar stuk: vervangen of repareren? 20 feb 2013 12:28 #370534

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6148
pantaleimon schreef :
Jutter schreef :
pantaleimon schreef :
is duidelijker ik dacht dat er een dop ofzoiets opzat
ik weet iemand in zeeland die autoradiatoren repareert mischien kan zoiemand er een nieuwe bus op slodderen

Teun van Nes in Kloetinge

dat is hem :) heeft voor mij wel eens een duif uit mijn mercedesradiator gezaagt(en weer gerepareert)

Die duif was dus een geluksvogel :laugh: :laugh:
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Warmtewisselaar stuk: vervangen of repareren? 20 feb 2013 12:29 #370535

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8063
Ik heb dankzij jullie tips inmiddels hier in haarlem ook een radiateuren restaurateur gevonden. Eens kijken wat hij vind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Warmtewisselaar stuk: vervangen of repareren? 20 feb 2013 12:30 #370536

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Stuur die zweden een mail in het engels. Over het algemeen kunnen ze daar uitstekend mee uit de voeten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Warmtewisselaar stuk: vervangen of repareren? 20 feb 2013 12:32 #370537

Jutter schreef :
pantaleimon schreef :
Jutter schreef :
pantaleimon schreef :
is duidelijker ik dacht dat er een dop ofzoiets opzat
ik weet iemand in zeeland die autoradiatoren repareert mischien kan zoiemand er een nieuwe bus op slodderen

Teun van Nes in Kloetinge

dat is hem :) heeft voor mij wel eens een duif uit mijn mercedesradiator gezaagt(en weer gerepareert)

Die duif was dus een geluksvogel :laugh: :laugh:

ja, met 140 kmu door mijn grill geboord de pluimen zaten tot op de achterbank(deduifisdood) :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Warmtewisselaar stuk: vervangen of repareren? 20 feb 2013 14:45 #370579

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7038
Ik heb nog een origineel montagevoorschrift van een Martec koelsysteem type 901-1114 van mijn Yanmar 2GM. Het lijkt me dat op jouw warmtewisselaar wel weer een nieuwe bus voor de zinkanode is te solderen ( hardsoldeer). Mijn bootje heeft van 1993 tot 2002 op zout water gevaren met dit systeem en ik zie geen schade door ontzinking. Fer kan je een kopie van het montagevoorschrift sturen; het is in het Zweeds en het Engels. Overigens vaar ik al weer een paar jaar zonder dit systeem, dus met directe koeling. Ik heb het systeem er af gesloopt omdat het el. Pompje te weinig opbrengst had en het temperatuuralarm steeds afging.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Warmtewisselaar stuk: vervangen of repareren? 20 feb 2013 14:54 #370581

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8063
Die montage handleiding heb ik. Echter staat daar niks over gebruikte materialen maar daar kom ik via de Zweden vast wel achter.

Van te weinig opbrengst heb ik geen last, ik heb niet de elektrische pomp in gebruik die martec mee leverde maar een V-snaar aangedreven pomp. Ik hou de motor dan ook graag indirect gekoeld als het even kan want op zich bevalt het prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Warmtewisselaar stuk: vervangen of repareren? 20 feb 2013 16:57 #370619

  • popye
  • popye's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 229
Zie: www.xtrack.nl onder DEVCON Voor reparatie aan diverse materialen. Ik heb er zeer goede ervaring mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Warmtewisselaar stuk: vervangen of repareren? 20 feb 2013 18:26 #370649

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Als je wilt weten uit wat voor materiaal de boel gemaakt is even met een vijl de verf er afkrabben en je ziet de kleur van het materiaal


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Warmtewisselaar stuk: vervangen of repareren? 20 feb 2013 23:13 #370746

  • Ardea
  • Ardea's Profielfoto
Philip schreef :
Die montage handleiding heb ik. Echter staat daar niks over gebruikte materialen maar daar kom ik via de Zweden vast wel achter.

Van te weinig opbrengst heb ik geen last, ik heb niet de elektrische pomp in gebruik die martec mee leverde maar een V-snaar aangedreven pomp. Ik hou de motor dan ook graag indirect gekoeld als het even kan want op zich bevalt het prima.

ik heb de zelfde op mijn MD17C gebouwd.
elektrische pompje vond ik ook niets, deze heb ik door een circulatie pomp met riem op het vliegwiel vervangen.
"gesloten systeem" met koelvloeistof werkt prima.

er is zeker een "sok" met zilversoldeer op te plaatsen.
(let wel op de naad van de dikke buis er naast en binnenwerk)
er zitten standaard zeer korte stiften in, ik heb langere gevonden.
voor montage draad met zuurvrije vasaline insmeren en nooit een probleem.
en vast is vast, hier ziet het naar uit dat te vast fout ging.
Hanno
Laatst bewerkt: 20 feb 2013 23:15 door Ardea.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl