Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11

Re: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11 09 mrt 2013 08:56 #376480

  • Ardea
  • Ardea's Profielfoto
Henk,
heel mooi deze prent.
als het nu niet gesnapt wordt???
Hanno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11 09 mrt 2013 09:02 #376482

Petervdw schreef :
Die stomme impellertjes op die Volvomotoren hebben al voor veel ellende gezorgd. Ik heb er twee in de boot staan, maar ik denk dat ik zo'n 20 van die dingen vervangen heb.
Vr.groet, peter

Dan ligt dat echt niet aan die impellerpompen maar aan de inbouw daarvan.
Normaal doen die dingen het prima en gaat de impeller minstens 200-300 draaiuren mee is mijn eigen ervaring.
Alleen bijv. een te nauwe toevoer of afvoer kan inderdaad impellers kosten.
Een nadeel van de "auto" centrifugaalpompen is dat de opbrengst veel minder gedefinieerd is dan bij een impeleerpomp. Wat meer weerstand geeft direct minder opbrengst en kan dus probleme veroorzaken.
Dat er op alle miljoenen bootmotoren al vele tientallen jaren alleen impellerpompen worden gebruikt als buitenwaterpomp is echt niet toevallig.
Als dat altijd problemen zou opleveren was dat allang anders.
En het enige wat die pompjes met Volvo Penta te maken hebben is de naam van VP op het dekseltje.
Ze worden echt niet door VP gemaakt maar bijv. door Jabsco of Johnson.
het is wel zo dat er verschillende materialen worden gebruikt voor de impellers. vet je deze in met bijv. wwatervast mineraal vet dan kan dat vrij snel een kapotte impeller opleveren als deze niet van daarvoor geschikt rubber is.Daarom is siliconenvet of eventueel vaseline beter.
Nitril is beter warmtebestendig en bestendig tegen olien en brandstof , echter weer wat minder slijtvast dan de andere gebruikte rubber neopreen.
Meestal wordt neopreen gebruikt alleen moet je daarbij absoluut geen mineraal vet gebruiken als smeermiddel want dan gaat de levensduur fors achteruit.
Bij Nitril kan dat wel.
Ad
Laatst bewerkt: 09 mrt 2013 09:16 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11 09 mrt 2013 09:18 #376492

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Ardea schreef :
een diesel hoort absoluut niet terug te slaan, dan zit er iets fout.
ik heb dit nog nooooooit meegemaakt.
hij gaat bij mij rustig tuf tuf tuf (3 cilinder ;) ) uit.
en van het eventueel een keer terug slaan gaan de schoepjes na tig draaiuren niet ineens de andere kant op staan.

De draairichting van iedere diesel die in goede conditie is "waggelt", als je hem stopt, even heen en weer voordat hij helemaal stilstaat. Is een indicatie van een goede compressie!
Het zou dan kunnen dat er een paar schoepjes te hoogte van de "camplate" de andere kant opblijven staan.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 09 mrt 2013 09:30 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11 09 mrt 2013 11:04 #376511

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Nah,
Plenty reacties, leuk hoor, bedankt.
Mijn devies: "Die geneest, heeft gelijk."
Van al die reacties zal ik alleen op die van kinzy antwoorden.
Duidelijk moet zijn dat het, zoals reeds gezegd, om een interkoeling systeem gaat. Het koelmiddel in de motoren gaat door een pijpenbundel die in een bun is geplaatst. Die koeler wordt dus omspoeld door het buitenwater. Voor een dergelijke oplossing kun je dus deze circulatie pompjes wel gebruiken. In overleg met een collega die in de auto-branche les gaf, een pompje uitgezocht bij een dealer, dat zich min of meer gemakkelijk liet monteren, nl. een Opel Corsa pompje. Dat is met wat boutjes op een vlak stuk plaat te monteren. Door het aanlassen van een paar oren aan die plaat en een spaninrichting is het geheel op de motor te zetten. In het blok zitten diverse boutgaten. De beschermkap voor het vliegwiel vervalt. Pulley van een oude wasmachine tegen het vliegwiel, een V-snaartje (A-snaar), et voilà. De rest is slangenwerk. Begonnen als een experiment, toen op de andere motor ook zo opgezet, en nooit meer last gehad. Het zit nog zo. Iemand veronderstelt dat ze de verkeerde kant op zouden draaien; bij mij draait niets verkeerd. Bij het stoppen wandelt de motor op eventuele compressie wat heen en weer, nou prima, voor die pompjes geeft het niks. Origineel zat op de as van het pompje in de Corsa een fan die vaak door aanstoten uit balans raakte. Gevolg: keerring van de pomp lek. Die fan vervalt uiteraard, daarmee ook de kans op lekkage. Wat ik wil benadrukken: Het complete pompje met pulley, afdichting, lagertjes en huis kostte rond 1985 ongeveer 30 gulden, terwijl een waaiertje bij Mulder al 42,50 gulden moest opbrengen. Later vond ik die waaiertjes van Johnson, die waren een stuk goedkoper. Toendertijd wel direct 2 Corsa pompjes reserve gekocht, maar nooit gebruikt. De Volvo pompjes compleet met waaiertjes etc aan mijn buurman gegeven. De koeler is een oude smeeroliekoeler van een hulpmotor uit een zeeschip. Het huis verwijderd en een dekseltje met keerschotten op de einden. Het koelmiddel van één motor circuleert 4x door de ene helft van de bundel.
Zo'n koeler moet je eigenlijk al bij de bouw van het schip implementeren. Achteraf lastig.
Kinzy: Geen foto's op voorraad, maar van harte welkom voor een bezichtiging.

Dat het aan mijn montage van de waaiertjes zou liggen lijkt me onwaarschijnlijk, maar bij motoren en in de liefde sluit ik niks uit. :P
Bij het derde waaiertje, allemaal aan SB (gloednieuwe) motor, heb ik een monteur van Volvo laten komen, die heeft het voorgedaan, niks bijzonders, maar dat waaiertje streek het vaantje halverwege de Kil al. Na reclame ging er een heel nieuw pompje op, koelmiddel vervangen door water, halverwege de Kil ..... Let wel: off. monteur. Toen ben ik zelf maar eens na gaan denken. Het zou kunnen dat er na dit relaas nog vragen resten, welnu, die zijn altijd welkom.
Een slag grotere impellerpompjes, zoals op Perkins motoren, doet het wel prima. De waaier blijft heel lang goed. Eigen ervaring.
Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 09 mrt 2013 11:08 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11 09 mrt 2013 11:09 #376512

Yellow Boat schreef :
Helemaal snap ik de discussie niet hoor.
Dat soort pompen werkt toch echt heel simpel.
Het water gaat altijd "onderlangs", dus vanaf de aanzuig naar beneden en dan weer omhoog naar de uitlaat.
Afhankelijk van de draairichting gaat het water dus een bepaalde kant op.
Op het plaatje moet de pomp dus voor de met de pijlen aangegeven transportrichting de aangegeven draairichting hebben.
Draait hij andersom , moeten dus de slangen verwisseld worden.
Dit is bij alle merken impellerpompen hetzelfde.
Weliswaar staat er soms een ïn"en "uit"op de pomp maar dat is dan omdat de pomp voor een bepaalde motor is bedoeld.
Gebruik je zo'n pomp dan bij een andere motor ( bijv. omdat het niet de originele is maar een vervangende) kan het voorkomen dat de "in" en de "uit" aanduiding niet meer klopt.
Bij de pomp op de foto moet de pomp dus vanaf de zijde waarvan de foto is gemaakt gezien rechtsom draaien.
Wat ik trouwens merkwaardig vind is dat het koelwater eerst door de keerkoppeling gaat en dan pas naar de pomp. Maar dat kan best normaal zijn bij de MD11A.

Overigens , als zo'n pomp verkeerd om draaid loopt er helemaal geen of nog maar heel weinig koelwater meer .
Ad

Nou op mijn pomp staan er niet van die mooie pijltjes hoor:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11 09 mrt 2013 11:10 #376513

douwe schreef :
Ardea schreef :
een diesel hoort absoluut niet terug te slaan, dan zit er iets fout.
ik heb dit nog nooooooit meegemaakt.
hij gaat bij mij rustig tuf tuf tuf (3 cilinder ;) ) uit.
en van het eventueel een keer terug slaan gaan de schoepjes na tig draaiuren niet ineens de andere kant op staan.

De draairichting van iedere diesel die in goede conditie is "waggelt", als je hem stopt, even heen en weer voordat hij helemaal stilstaat. Is een indicatie van een goede compressie!
Het zou dan kunnen dat er een paar schoepjes te hoogte van de "camplate" de andere kant opblijven staan.

Bedankt! ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11 09 mrt 2013 11:10 #376514

henkvd schreef :
Plaatje zegt genoeg




HELDER!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11 09 mrt 2013 12:39 #376531

  • kinzy
  • kinzy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Peter, bedankt voor de verdere uitleg van uw koelsysteem met Corsa pomp. Dat het bij jou om een interkoelsysteem zou gaan had ik al begrepen. Zoals gezegd speelde ik al lang met de gedachte om van een direct gekoeld systeem over te schakelen naar een interkoeling systeem, het aanwenden van een pomp van de Corsa kan daarbij dan zeer interesant zijn. voor het koelen zou ik dan een of andere warmtewisselaar moeten bedenken, is een polyster boot, vandaar. Jammer dat u geen fotos voor handen hebt, zou wel gemakkelijk geweest zijn, maar geen erg. Ik zal wel even opzoeken hoe zo een pomp Corsa midden jaren 80 eruit ziet. De uitnodiging voor bezichtiging waardeer ik van harte maar wordt een beetje lastig denk ik, woon in Belgie helemaal tegen de Franse grens. Groet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11 09 mrt 2013 12:50 #376535

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
kinzy,
Situatie duidelijk.
Ik zal toch proberen om een paar foto's te maken. Helaas niet van de koeler uitwendig, want de boot ligt in het water. Kost wel even tijd, op het moment regent het hier pijpestelen. In een polyester boot is het inderdaad minder gemakkelijk als in een stalen boot. Maar in de handel zijn wel van die wat kleinere koelersetjes te koop. Ik heb er wel eens een ingebouwd voor een 6 cil.DAF. Weliswaar in een stalen kruiser, maar het leek me niet al te moeilijk om dat aan te passen naar polyester.
U hoort zo snel mogelijk van mij, zeker en vast.
Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11 09 mrt 2013 13:22 #376540

Leg me eens uit wat er bij een polyester boot moeilijker is aan het ombouwen naar een interkoeler ?
Uiteeraard praat ik niet over kielkoeling want dat is bij een stalen boot makkelijker.
Overigens is het helemaal niet zo verstandig en ook niet zo zinvol om een motor die bedoelt is voor directe koeling om te bouwen.
Het zou alleen zin hebben als je ook de motortemperatuur verhoogt waardoor de motor wat efficienter draait en misschien beter wordt gesmeerd maar dat kan bij oudere motoren tot problemen leiden omdat er allerlei rommel los kan komen en uitgeharde pakkingen kunnen gaan lekken.
Alleen bij een totale revisie zou het enige zin hebben .
En uitereaard als je zelf een motopr mariniseert.
Ad
Laatst bewerkt: 09 mrt 2013 13:23 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11 09 mrt 2013 13:35 #376541

  • Ardea
  • Ardea's Profielfoto
ik heb hier in een ander topic al veel over uitgelegd.
(zie topic dd 26 dec. 2009 Yanmar 2GM20-zelf een intercooler inbouwen,
hier heb ik alles uitgelegd)
ik heb een Martec intercooler ingebouwd.
elektrische pompje vervangen door een circulatiepomp.
(dacht van een Mazda extern model met huis kompleet,meeste autopompen zitten in het blok en hebben geen los huis)
de riem loopt gewoon op het vliegwiel.
i.p.v. 58gr. thermostaat zit er een 72gr. in.
hoger mag niet anders wordt hij te heet en loopt vast.
motor loopt nu zeer mooi rookt amper en presteert beter.
ook de verbrandiengslucht zuig hij "van buiten" i.p.v. uit motorruimte.
koudere lucht bevat meer zuurstof dus ook betere/schonere verbranding.
Hanno
Laatst bewerkt: 09 mrt 2013 13:42 door Ardea.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11 09 mrt 2013 17:39 #376613

  • Hymer
  • Hymer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Ik merk wel dat een discussie heb los gemaakt, de foto geeft aan dat het de juiste in en uitlaat is, dat is te zien aan de draairichting, de pomp op de Volvo DM11 draatt de andere kant op als de foto. Dat het wel degelijk een ontwerpfout van Volvo is kun je zien aan de opstelling, de uitgang, zoals op de foto, is verbonden met het uitlaatspruitstuk middels een koelpijpje dat in de pomp ingeschoven is, via de T aansluiting op het spruitstuk komt het koelwater in de motor en via rondcirculering in de motor gaat het via de thermostaat door de bypass naar de uitlaat. Via de T aansluiting gaat het ook naar de bypass voor als de motor nog niet op temparatuur is.
Kijk, als je een koelprobleem hebt naar de draairichting van de impeller en uw probleem is opgelost, succes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11 09 mrt 2013 18:10 #376635

  • Hymer
  • Hymer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Pomp kan niet verkeerd gemonteerd worden, ook al zou je hem 180 graden draaien verandert er niets aan de draairichting van de impeller.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11 09 mrt 2013 18:21 #376641

  • Hymer
  • Hymer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Het pompje Kost bij Mulder motoren € 285,=, bij van Rijn watersport in Capelle a/d IJssel
€ 155,80 het is een orgineel Johnson, type F4B-9 impellerpompje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11 09 mrt 2013 20:15 #376686

"Pomp kan niet verkeerd gemonteerd worden, ook al zou je hem 180 graden draaien verandert er niets aan de draairichting van de impeller."

Met verkeerd om monteren is ook bedoeld 180 graden verdraaid, dus inlaat en uitlaat is dan verwisseld. Uiteraard gaat de pomp niet de andere kant uit draaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11 09 mrt 2013 21:23 #376717

Het plaatje is zondermeer helder, maar dan heb ik het toch al 20 jaar verkeerd op mijn netvlies gehad ! :ohmy:

Ik was n.l. on de veronderstelling dat het water de pomp uitgeduwd werd.
Niet dus.

Mijn MD7B pomp heeft overigens de IN en UIT pijpjes onder zitten, zoals aangegeven op de de onderste tekening!

(artist impression..)
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 09 mrt 2013 21:27 door aad-first32.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11 10 mrt 2013 05:45 #376751

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8290
Yellow Boat schreef :
Een nadeel van de "auto" centrifugaalpompen is dat de opbrengst veel minder gedefinieerd is dan bij een impeleerpomp. Wat meer weerstand geeft direct minder opbrengst en kan dus probleme veroorzaken.

Ad

Ad, dat is een reden. Een reden die veel dwingender is: Het is op een boot niet gegarandeerd dat er sprake is van een totaal gevuld en ontlucht koelsysteem. Als een waaier (centrifugaal) pomp een flinke bel lucht hapt, is het gewoon afgelopen. Daarna doettie helemaal niks meer. In vaktermen: hij is niet zelfaanzuigend.

Onze impeller pomp is een verdringerpompje. Het is er niet goed voor, maar hij pompt ook een beetje lucht. Daardoor kan hij zichzelf vullen, ook alsie leeg is. Daarom issie wel zelfaanzuigend.

In een auto weet je bhoorlijk zeker dat dit allemaal voor elkaar is. De Volvo MD11 waar het hier over gaat, heeft een directe koeling. M.a.w. de vissen zwemmen door de motor.

Overigens: een ontwerp fout is dit niet. Die motortjes staan in ZOVEEL boten, ook de mijne. Niks aan het handje. Als de pomp in jouw boot iets raars doet/deed, is daar een keer iets aan verprutst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11 10 mrt 2013 05:45 #376752

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8290
Spirit of Mary schreef :
"Pomp kan niet verkeerd gemonteerd worden, ook al zou je hem 180 graden draaien verandert er niets aan de draairichting van de impeller."

Met verkeerd om monteren is ook bedoeld 180 graden verdraaid, dus inlaat en uitlaat is dan verwisseld. Uiteraard gaat de pomp niet de andere kant uit draaien.

Hij pompt nog immer dezelfde kant uit, alleen staan de pijltjes nu verkeerd om.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11 10 mrt 2013 06:48 #376763

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
aad-first32 schreef :
Het plaatje is zondermeer helder, maar dan heb ik het toch al 20 jaar verkeerd op mijn netvlies gehad ! :ohmy:

Ik was n.l. on de veronderstelling dat het water de pomp uitgeduwd werd.
Niet dus.

Mijn MD7B pomp heeft overigens de IN en UIT pijpjes onder zitten, zoals aangegeven op de de onderste tekening!

(artist impression..)

Je had wel gelijk, het water wordt de pomp uitgeduwd nadat het er eerst ingezogen is!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11 10 mrt 2013 08:51 #376795

  • Ardea
  • Ardea's Profielfoto
tja als je niet eerst iets aanzuigt, valt er ook niets te verpompen :blush:

leuk draadje geworden;
pomp buisjes boven, onder, achter, opzij enz. enz. :laugh:
hoe wat en waar hij zit maakt niet uit, hij zit er om te pompen.

simpele kontrole;
haal de slang ,die tegenover de wierpot aansluiting op de pomp is aangesloten even los en start dan.
geen water foutje!!!(Apeldoorn bellen helpt niet)

Hanno
Laatst bewerkt: 10 mrt 2013 08:54 door Ardea.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11 10 mrt 2013 09:03 #376806

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
Topic titel kan inmiddels aangepast worden in: ooit eens de pomp 180 graden gedraaid terug geplaatst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11 10 mrt 2013 12:31 #376951

douwe schreef :
aad-first32 schreef :
Het plaatje is zondermeer helder, maar dan heb ik het toch al 20 jaar verkeerd op mijn netvlies gehad ! :ohmy:

Ik was n.l. on de veronderstelling dat het water de pomp uitgeduwd werd.
Niet dus.

Mijn MD7B pomp heeft overigens de IN en UIT pijpjes onder zitten, zoals aangegeven op de de onderste tekening!

(artist impression..)

Je had wel gelijk, het water wordt de pomp uitgeduwd nadat het er eerst ingezogen is!

nog even twee filmpjes, dan is dit draadje helemaal af.



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11 10 mrt 2013 13:13 #376961

  • Ardea
  • Ardea's Profielfoto
nog een leuke variant "haakse" pijpjes B)
deze is wel wat TE groot voor ons doel denk ik :whistle:
Laatst bewerkt: 10 mrt 2013 13:14 door Ardea.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11 10 mrt 2013 20:45 #377126

  • Hymer
  • Hymer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Bij de pomp die ik heb beschreven staan de in en uitlaat poort boven, de pomp draaien is geen optie, daar de saildrive er practisch tegenaan gemonteerd is. Als je tegen het koelprobleem aanloopt heb je niet in de gaten dat het probleem in de draairichting van de pomp zit, gelukkig heb ik het gevonden.
Duidelijk zijn de filmpjes en de technische tekening van de pomp. Dit geeft veel mensen en ook monteurs een prima handleiding om dit probleem te tackelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl