Nah,
Plenty reacties, leuk hoor, bedankt.
Mijn devies: "Die geneest, heeft gelijk."
Van al die reacties zal ik alleen op die van kinzy antwoorden.
Duidelijk moet zijn dat het, zoals reeds gezegd, om een interkoeling systeem gaat. Het koelmiddel in de motoren gaat door een pijpenbundel die in een bun is geplaatst. Die koeler wordt dus omspoeld door het buitenwater. Voor een dergelijke oplossing kun je dus deze circulatie pompjes wel gebruiken. In overleg met een collega die in de auto-branche les gaf, een pompje uitgezocht bij een dealer, dat zich min of meer gemakkelijk liet monteren, nl. een Opel Corsa pompje. Dat is met wat boutjes op een vlak stuk plaat te monteren. Door het aanlassen van een paar oren aan die plaat en een spaninrichting is het geheel op de motor te zetten. In het blok zitten diverse boutgaten. De beschermkap voor het vliegwiel vervalt. Pulley van een oude wasmachine tegen het vliegwiel, een V-snaartje (A-snaar), et voilà. De rest is slangenwerk. Begonnen als een experiment, toen op de andere motor ook zo opgezet, en nooit meer last gehad. Het zit nog zo. Iemand veronderstelt dat ze de verkeerde kant op zouden draaien; bij mij draait niets verkeerd. Bij het stoppen wandelt de motor op eventuele compressie wat heen en weer, nou prima, voor die pompjes geeft het niks. Origineel zat op de as van het pompje in de Corsa een fan die vaak door aanstoten uit balans raakte. Gevolg: keerring van de pomp lek. Die fan vervalt uiteraard, daarmee ook de kans op lekkage. Wat ik wil benadrukken: Het complete pompje met pulley, afdichting, lagertjes en huis kostte rond 1985 ongeveer 30 gulden, terwijl een waaiertje bij Mulder al 42,50 gulden moest opbrengen. Later vond ik die waaiertjes van Johnson, die waren een stuk goedkoper. Toendertijd wel direct 2 Corsa pompjes reserve gekocht, maar nooit gebruikt. De Volvo pompjes compleet met waaiertjes etc aan mijn buurman gegeven. De koeler is een oude smeeroliekoeler van een hulpmotor uit een zeeschip. Het huis verwijderd en een dekseltje met keerschotten op de einden. Het koelmiddel van één motor circuleert 4x door de ene helft van de bundel.
Zo'n koeler moet je eigenlijk al bij de bouw van het schip implementeren. Achteraf lastig.
Kinzy: Geen foto's op voorraad, maar van harte welkom voor een bezichtiging.
Dat het aan mijn montage van de waaiertjes zou liggen lijkt me onwaarschijnlijk, maar bij motoren en in de liefde sluit ik niks uit.
Bij het derde waaiertje, allemaal aan SB (gloednieuwe) motor, heb ik een monteur van Volvo laten komen, die heeft het voorgedaan, niks bijzonders, maar dat waaiertje streek het vaantje halverwege de Kil al. Na reclame ging er een heel nieuw pompje op, koelmiddel vervangen door water, halverwege de Kil ..... Let wel: off. monteur. Toen ben ik zelf maar eens na gaan denken. Het zou kunnen dat er na dit relaas nog vragen resten, welnu, die zijn altijd welkom.
Een slag grotere impellerpompjes, zoals op Perkins motoren, doet het wel prima. De waaier blijft heel lang goed. Eigen ervaring.
Vr.groet, peter