Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11

Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11 08 mrt 2013 16:26 #376247

  • Hymer
  • Hymer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Mijn zoon heeft een Compromis met een inboord Volvo md11, de motor heeft zijn bekende koelproblemen, alles aan gedaan, koelkanalen schoongemaakt, themostaat vernieuwen, zonder thermostaat, alle leidingen doorgeblazen, nieuwe impellerpomp. Niets heeft geholpen, als laatste noodmaatregel de in/uitlaat van het koelwater op de pomp zelf gewisseld, dus inlaat wordt uitlaat en uitlaat wordt inlaat, Probleem opgelost!!!.
Dit is een ontwerpfout van Volvo!!!!!
Het enige wat u moet doen is omwisselen van de slangen, alle andere ingrepen kunt u vergeten.
Ik hoop dat ik hier een aantal mensen een plezier mee kan doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11 08 mrt 2013 16:38 #376253

Eh, dus als ik het goed begrijp pompte die eerst het water via de uitlaat naar binnen, en via de koelwaterinlaat weer naar buiten? :-)
Ik denk dat je het iets anders bedoeld maar hoe?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11 08 mrt 2013 16:45 #376260

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Of draait de impellerpomp verkeerd om?


Sta
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11 08 mrt 2013 16:53 #376267

Heb je de pomp er niet verkeerd om opgezet? Inlaat en uitlaat verwisseld, dwz 180 grad verdraaid. Zo'n pomp pompt toch maar een richting uit? Heb je niet gelet op de hoeveelheid water die uit de uitlaat komt? Dat moet voorheen niets geweest zijn en nu gewoon genoeg!
gr,
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11 08 mrt 2013 16:58 #376270

monreve schreef :
Of draait de impellerpomp verkeerd om?

misschien draait de hele motor wel verkeerd om, zo'n ontwerpfout zou me niets verbazen!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11 08 mrt 2013 17:19 #376280

  • Ardea
  • Ardea's Profielfoto
ik heb een MD17C met de zelfde opstelling.
het lijkt er op, dat een vorige eigenaar de pomp 180gr. verdraaid (zoals al eerder aangegeven) heeft gemonteerd.
en dan wordt de inlaat de uitlaat :whistle:
hij moet met de aansluitingen "boven" gemonteerd worden.
en dan is tegen de pomp gekeken rechts de inlaat en .....

ik noem dit geen "ontwerpfout" maar een "domme fout" van wie??? :laugh:
Hanno
Laatst bewerkt: 08 mrt 2013 17:23 door Ardea.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11 08 mrt 2013 19:19 #376329

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Hymer schreef :
Mijn zoon heeft een Compromis met een inboord Volvo md11, de motor heeft zijn bekende koelproblemen, alles aan gedaan, koelkanalen schoongemaakt, themostaat vernieuwen, zonder thermostaat, alle leidingen doorgeblazen, nieuwe impellerpomp. Niets heeft geholpen, als laatste noodmaatregel de in/uitlaat van het koelwater op de pomp zelf gewisseld, dus inlaat wordt uitlaat en uitlaat wordt inlaat, Probleem opgelost!!!.
Dit is een ontwerpfout van Volvo!!!!!
Het enige wat u moet doen is omwisselen van de slangen, alle andere ingrepen kunt u vergeten.
Ik hoop dat ik hier een aantal mensen een plezier mee kan doen.



Welkom op het forum


Er is geen ontwerp fout maar waarschijnlijk wel en fout gemaakt bij het plaatsen van de pomp door u of de vorige eigenaar.

Editie: Hanno vind het niet dom maar niet zo handig whahaha
Mvg Fer
Laatst bewerkt: 08 mrt 2013 19:22 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11 08 mrt 2013 20:47 #376370

  • Ardea
  • Ardea's Profielfoto
hier nog een tip voor eigenaren met zo'n pomp.

er zat bij onze boot een komplete revisie set.(waarde fl. 400,00)
oude pomp ging in ca. 1998 stuk, dus setje erin dacht ik.
helaas in het oude huis met zo'n "bobbel" erop paste dit "nieuwere"model setje niet.
nergens een los huis te koop.
Mulder in Rotterdam ; dan koop je toch een komplete nieuwe á fl 450,00.
met wat speurwerk toen bij Technautic een komplete nieuwe voor fl 254,00 gekocht.
Volvo belazert de kluit, het is gewoon een Jabsco pomp alleen staat er Volvo (dus betalen maar) op het dekseltje

tip; zoek dus eerst bij "niet merk dealers" , maar informeer bv. ook bij o.a. fa. Brezan zij leveren ook veel onderdelen voor "scheepsmotoren"

Volvo en de meeste merken maken heel veel niet zelf, maar toelevering.
nog een leuk voordeeld;
V70 koplamp bij de dealer € 250,00 en met CE keur via internet voor € 60,00 te koop.

let in deze tijden op de "knip" !!!!!
Hanno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11 08 mrt 2013 20:53 #376374

Ik ben wel nieuwsgierig nu. Ik heb zelf een md17c met koelprobelen, in de vorm van stoom uit de uitlaat . De pomp is een jabsco 9900.

Ardea jij geeft aan dat de inlaat als je tegen de pomp aan kijkt rechts zit daar waar de uitlaat(gas) ook zit. En dat de uitlaat links zit?

Bij mij is dat nu niet zo....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11 08 mrt 2013 20:54 #376376

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Heren, foto's maken?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11 08 mrt 2013 20:55 #376378

Faran schreef :
Heren, foto's maken?

Ik ga morgen naar de boot ga gelijk een foto maken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11 08 mrt 2013 21:11 #376380

  • Ardea
  • Ardea's Profielfoto

hierbij een foto van mijn MD17C
rechts de uilaat en wierpot
vanaf de wierpot rechts de keerkoppeling in dan links eruit en rechts (zwarte slang) de pomp in
en bij mij links (zwarte slang)naar de intercooler rechts boven.

het is een beetje Engels/Nederlands rijden zeg maar :whistle:

-het rode handeltje met groene slang dient om bij bv. vervuilt bilgewater in een tankje te kunnen pompen.
- de dikke ribbelslang zuigt hetelucht af.
Hanno
Laatst bewerkt: 08 mrt 2013 21:41 door Ardea.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11 08 mrt 2013 21:16 #376384

Ardea schreef :

hierbij een foto van mijn MD17C
rechts de uilaat en wierpot
vanaf de wierpot via de keerkoppeling RECHTS (zwarte slang) de pomp in
en bij mij links naar de intercooler.

Ja dat is exact andersom dan bij mij. En ik heb ook z'n pomp met een knobbel op het deksel.
Wat zijn de symptomen als ht verkeerdom zit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11 08 mrt 2013 21:30 #376394

  • Ardea
  • Ardea's Profielfoto
die oude pompjes zijn niet kogelgelagerd, maar met gesinterd bronzen busjes.
ook de as is anders.
bij geheel vervangen;
Technautic; ST-138 00210528 (dus niet bij Mulder kopen :whistle: )
ook voor andere motoren pompjes te koop

het maakt niet uit HOE het aangesloten zit.
als je een pomp open maakt, kan je aan de impellor zien of het goed zit.
nl. door de draairichting gaan de schoepjes "schuin/rond" staan
de perskant is die aan de "bolle" kant (schoepjes staan dus boven naar achteren (door de weerstand vlakkedeel in de pomp)
het is weer een hele mond vol.
Hanno
Laatst bewerkt: 08 mrt 2013 22:04 door Ardea.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11 08 mrt 2013 21:50 #376405

Ardea schreef :
die oude pompjes zijn niet kogelgelagerd, maar met gesinterd bronzen busjes.
ook de as is anders.
bij geheel vervangen;
Technautic; ST-138 00210528 (dus niet bij Mulder kopen :whistle: )

het maakt niet uit HOE het aangesloten zit.
als je een pomp open maakt, kan je aan de impellor zien of het goed zit.
nl. door de draairichting gaan de schoepjes "schuin/rond" staan
de perskant is die aan de "bolle" kant (schoepjes staan dus boven naar achteren (door de weerstand vlakkedeel in de pomp)
het is weer een hele mond vol.
Hanno

Niet echt mijn vraag.de pomp hoef ik niet te vervangen. Maar ik heb we rare koel "problemen" en denk met jullie verhaal eventueel een oplossing te hebben.

Wat betreft de draai richting is dat een theoretisch mooi verhaal. Maar die schoepjes staan beide kanten op, omdat een diesel nog weleens terug slaat bij het uitzetten.

Maar is het te proberen waard om de slangen om te ruilen.
Laatst bewerkt: 08 mrt 2013 21:51 door Verwijderd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11 08 mrt 2013 21:53 #376406

Overigens wel interessant die vervanging pomp dat kan wel eens van pas komen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11 08 mrt 2013 22:03 #376408

  • Ardea
  • Ardea's Profielfoto
een diesel hoort absoluut niet terug te slaan, dan zit er iets fout.
ik heb dit nog nooooooit meegemaakt.
hij gaat bij mij rustig tuf tuf tuf (3 cilinder ;) ) uit.
en van het eventueel een keer terug slaan gaan de schoepjes na tig draaiuren niet ineens de andere kant op staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11 08 mrt 2013 22:14 #376413

Ik wil graag ontopic blijven. Vindt het namelijk interresant. Maar de richting van de schoepjes heb ik zondag nog bevestigd 2 stonden tegen de klok in en de laatste de andere kant op. Dit verhaal hoor ik niet voor het eerste, heb zo nog drie voorbeelden met achoepjes de andere kant op. En of dat door een terugslag komt wil ik vanaf zijn dat is mijn verklaaring, zonder gehinderd te zijn van enige kennis.

On topic is wat is nu inlaat en wat is uitlaat aangezien ik niet op mijn schoejes kan vertrouwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11 08 mrt 2013 22:15 #376414

"Als de vinnen van uw impeller in verschillende richtingen wezen toen u hem eruit haalde, zoals de foto van de oud laat zien, GEEN probleem. Dit is komt veel voor. De oorzaak is de terugslag die een dieselmotor kan hebben als je hem uit zet. Soms draait een diesel na de laatste ontbranding en slag of twee terug, en dat zorgt ervoor de vinnen van de impeller andersom gaan staan. Zelfs als u hem in zijn geheel andersom monteert corrigeert hij zichzelf. Ik adviseer het niet, maar het doet ook geen kwaad."

Bron avdhoeff.home.xs4all.nl/zeilen...elpomp-vervangen.pdf

Ben niet de enige :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11 08 mrt 2013 22:30 #376416

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Die stomme impellertjes op die Volvomotoren hebben al voor veel ellende gezorgd. Ik heb er twee in de boot staan, maar ik denk dat ik zo'n 20 van die dingen vervangen heb. Heb interkoeling via een koeler. Uiteindelijk allebei die impellerpompjes er af gehaald, de as doorvoer afgeblind, en aan de vliegwielkant een pulley gezet. Met een V-snaartje een koelwaterpompje van de Opel Corsa erop gezet (zonder fan). Die kocht ik toendertijd met pulley, lagertjes, en waaier compleet voor 30 gulden, terwijl die impellertjes me al 42,50 gulden per stuk kostten. Draait nu al 20 jaar zonder enig probleem.
Evenzo de dynamo's vervangen door 60 A dynamo's met ingebouwde regelaar. De originele Volvo dynamo's zijn maar 30 A en de zg. gemariniseerde regelaars brandden regelmatig uit. Staat je netspanning ineens op 17 Volt. Ook ineens van alle problemen af.
Het draaiende deel van die MD17 is onverwoestbaar, maar de beschreven onderdelen was ik voorheen echt niet gelukkig mee. Gelukkig heb ik er kijk op en kan ik het allemaal zelf maken.
Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 08 mrt 2013 22:35 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11 09 mrt 2013 08:00 #376463

  • kinzy
  • kinzy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Petervdw, ik ben enorm nieuwsgierig hoe jij die pomp van Opel erop hebt geplaatst, ik heb ook al met de gedachte gespeeld om aan mijn MD11c wat aan het systeem te wijzigen, heb je daar fotos van? Welke koeler heb je, zat deze van Volvo erop? Dynamo heb ik ook al vervangen onlangs, beshrijving bij Stroom & elektrische apparatuur aan boord, dynamo met Sterling regelaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11 09 mrt 2013 08:10 #376465

Helemaal snap ik de discussie niet hoor.
Dat soort pompen werkt toch echt heel simpel.
Het water gaat altijd "onderlangs", dus vanaf de aanzuig naar beneden en dan weer omhoog naar de uitlaat.
Afhankelijk van de draairichting gaat het water dus een bepaalde kant op.
Op het plaatje moet de pomp dus voor de met de pijlen aangegeven transportrichting de aangegeven draairichting hebben.
Draait hij andersom , moeten dus de slangen verwisseld worden.
Dit is bij alle merken impellerpompen hetzelfde.
Weliswaar staat er soms een ïn"en "uit"op de pomp maar dat is dan omdat de pomp voor een bepaalde motor is bedoeld.
Gebruik je zo'n pomp dan bij een andere motor ( bijv. omdat het niet de originele is maar een vervangende) kan het voorkomen dat de "in" en de "uit" aanduiding niet meer klopt.
Bij de pomp op de foto moet de pomp dus vanaf de zijde waarvan de foto is gemaakt gezien rechtsom draaien.
Wat ik trouwens merkwaardig vind is dat het koelwater eerst door de keerkoppeling gaat en dan pas naar de pomp. Maar dat kan best normaal zijn bij de MD11A.

Overigens , als zo'n pomp verkeerd om draaid loopt er helemaal geen of nog maar heel weinig koelwater meer .
Ad
Laatst bewerkt: 09 mrt 2013 08:14 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11 09 mrt 2013 08:20 #376467

  • Ardea
  • Ardea's Profielfoto
ik wil absoluut geen betweter zijn, maar zo'n Opel pompje is een circulatie pomp en kan dus probleem opleveren.
ik snap niet goed uit het verhaal of deze in intercooler of buitenwater circuit zit.
voor intercooler met gesloten systeem gaat het goed.
zelf heb ik het ook zo ingebouwd.
voor buitenwatersysteem is een impellerpomp (drukpomp) noodzakelijk.

Ad zo is het voor een ieder heel duidelijk!
bij mijn MD17C gaat het ook eerst door de keerkoppeling.
dus heb ik er een goed bedienbare drainafsluiter op geplaatst
(bij vorst aftappen, zijn heel gevoelig voor stukvriezen huis)

leuk al die verschillende opstellingen van de pomp.
dus om te kontroleren wat de zuig/pers is kan je ook het deksetje eraf halen en even iemand kort laten starten.
zo kan je de draairichting impellor zien.

Hanno
Laatst bewerkt: 09 mrt 2013 08:30 door Ardea.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11 09 mrt 2013 08:36 #376472

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
Plaatje zegt genoeg



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwerpfout koelsysteem Volvo md 11 09 mrt 2013 08:54 #376478

Ardea schreef :
ik wil absoluut geen betweter zijn, maar zo'n Opel pompje is een circulatie pomp en kan dus probleem opleveren.
ik snap niet goed uit het verhaal of deze in intercooler of buitenwater circuit zit.
voor intercooler met gesloten systeem gaat het goed.
zelf heb ik het ook zo ingebouwd.

Hanno

Nou ken ik de Opel corsa niet maar ik neem aan dat dat een zelfde soort pomp is die op alle automotoren zit.
Dat is dan dus een centrifugaalpomp en die hebben inderdaad nog steeds opbrengst als ze de verkeerde kant op draaien. Alleen een factor 2-3 minder en bij een stuk minder opvoerhoogte.
Dat effect is bij alle centrifugaalpompen zo en heel anders dan bij impellerpompen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl