Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Passende motor voor Etap 22

Passende motor voor Etap 22 29 juli 2008 11:55 #38034

  • Zee?end
  • Zee?end's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Hallo, ik las op dit forum een stukje over welke bbmotor geschikt is voor de Etap 22. Er werd aangeraden 6 a 8 pk te nemen.

Het probleem is echter dat de motor bij de Etap 22 in een 'postzegelgroot' gaatje in de kuipvloer moet passen. Ik had daarin een Mercury 2 takt motor van 6 pk, maar die zat klemvast tegen de binnenspiegel (slijtagesporen zijn nog steeds te zien). Bovendien kon hij alleen maar verplaatst worden door hem tijdens het uittillen een kwartslag te draaien.
Omdat hij ook nogeens bijna 50 kilo weegt, kan ik hem zelf niet hanteren.
6 à 8 pk motoren zijn dus gewoon te groot!

Ik wil dus een andere motor, maar welke? :roll:
Mijn voorkeur gaat uit naar zo'n draagbare 4 takt motor. En het vermogen zou volgens de gewichtberekening (de boot weegt leeg 1250 kg en vol ca 1500) dus minimaal 4,5 pk nodig hebben. Is zo'n 1 cilinder 4 takt wel sterk genoeg voor mijn boot?

Zou een 1 cilinder 5pk Mercury 4 taktmotor met werkschroef voldoende kunnen zijn? Ik ben geen 'zwaarweer zeiler' en mijn motor loopt alleen om de haven in en uit te varen en wanneer ik persé tegen de wind in moet (laatste vakantiedag meestal... je kent het wel). Ik ben een echte zeiler.
Daarom gaat mijn voorkeur ook uit naar 4 takt, vanwege minder stank en vervuiling en herrie.

Graag adviezen/ ervaringen
Magie van wind en water... al wordt 't soms wat later...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passende motor voor Etap 22 29 juli 2008 13:37 #38047

een kennis van mij vaart een oceaan 22 met 5pk mercury en die vaart er ook mee van schoonhoven naar zeeland.

maar 50 kg joh voor zo'n motor? zijn die dingen zo zwaar dan tegenwoordig, meen mij te herinnneren dat onze 2 takt mercury(bj 2000) zo'n 35 kg weegt,

je kan ook eens kijken naar een yamaha die zijn vaak wat kleiner dan een mercury. eventueel even de maten van je bun opnemen en daarmee naar de dealer.


ARco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passende motor voor Etap 22 29 juli 2008 14:39 #38051

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1966
ja, precies een tweetakt, maar viertakt motoren zijn altijd zwaarder.
Maar 4 tact loopt rustiger en is meestal iets sterker, nadeel is dus dat ze zwaar zijn. 2tact heeft als voordeel lekker licht, maargoed nadeel je moet altijd lopen kloten met olie en benzine!

Dus je moet alles maar even afwegen!

Grt
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passende motor voor Etap 22 29 juli 2008 15:04 #38053

  • Zee?end
  • Zee?end's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Bedankt voor jullie reacties... tja misschien woog ie inderdaad geen 50 kilo, maar zo leek het wel... En de staart moest er diagonaal uitgetild worden...

Het geknoei met tweetact olie ken ik en is niet zo'n probleem, maar de stank en de herrie wel! Voor de rest maakt het me niet zoveel uit als de motor maar wat compacter is dan de vorige, en ik er nog wel mee vooruitkom.

groetjes Els
Magie van wind en water... al wordt 't soms wat later...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passende motor voor Etap 22 29 juli 2008 15:18 #38054

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1966
tsja, blijft even overwegen!

Ik heb destijds een 4PK viertact mercury gehad op mijn rubberbootje en nu dan een 15PK 2tact, wel anders, die 4tact liep echt veel mooier.

4tact is heerlijk, maarja inderdaad iets meer gewicht, maargoed ik denk niet dat een probleem is! Zou wel voor Yamaha gaan ofzo!

Grt Mike
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 cilinder? 29 juli 2008 16:01 #38058

  • Zee?end
  • Zee?end's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Tegenwoordig zijn de viertakt motoren tot 8 pk ééncilinders. Ze wegen nog maar ca 25 kilo. Zou het vermogen van zo'n 5 pk 1 cilinder genoeg zijn? of is het op een of andere manier minder dan bij een 5pk 2 cilinder? Vermogen lijkt mij vermogen toch?

En gezien de krappe motorruimte en de hanteerbaarheid lijkt het me ideaal.
groet, Els
Magie van wind en water... al wordt 't soms wat later...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passende motor voor Etap 22 29 juli 2008 16:14 #38059

  • dcourbois
  • dcourbois's Profielfoto
ik heb op mijn kwartonner een selva naxxos zitten 2takt 9.9 pk, deze loopt extreem rustig...stinkt ook niet en weegt 40 kg.

mijn buurman heeft een nieuwe 4takt 8pk, qua brandstof is hij niet heeel veel zuiniger en qua geluid daar zou ik het niet om doen, die 9.9 pk draait bijna stationair door het water....en zelfs met kwartgas kan je fatsoenlijk praten met elkaar...

ik ga voor 2 takt, ook stuk beter voor het zeilen...

wou dit even toevoegen, succes met je beslissing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zo licht mogelijk... 29 juli 2008 16:55 #38060

  • Zee?end
  • Zee?end's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Allemaal bedankt voor jullie meedenken...

Maar ik weet nog steeds niet of ik met een 5pk 1 cilinder 4takt m'n bootje nog vooruit krijg.
Die zware motoren passen dus niet in mijn boot.

De motor moet door een gat in de kuipvloer van ongeveer 25x30 cm.
dat is bij de grotere motoren het probleem.

daarom wil ik graag weten of de hanteerbare kleine 4 taktmotoren krachtig genoeg zijn. Want als ik mijn boot 's winters in het water laat liggen wil ik de motor er graag uit tillen en droog wegbergen (in de kajuit of zo). Ik kan de motor vanwege de 'bun'ook niet opklappen, en de aangroei liegt er niet om, als ik hem in het water laat zitten.

Heeft er iemand ervaring met die lichte 4 taktmotoren in een kajuitzeilbootje vergelijkbaar met de mijne? ( 6,6 meter lang, gewicht 1,25 ton)

Het gaat mij erom dat ik een zo licht mogelijke motor wil, maar geen risico wil lopen dat m'n bootje echt onvoldoende manoeuvreerbaar wordt. Vanwege mijn blinde scheepsmaatje vaar ik eigenlijk nooit meer op groot open water, en alleen met mooi weer(hoewel dat in Nederland héél snel kan veranderen). Wat is het minimum vermogen waarmee ik uit de voeten kan?

groeten, Els
Magie van wind en water... al wordt 't soms wat later...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passende motor voor Etap 22 29 juli 2008 17:06 #38061

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12595
Destijds achter mijn Trotter Pandora, 6.65 x 2.10 x 0.95 mtr. 1150 kg.
had ik een 5 pk. tweetakt.
Heb nooit het gevoel gehad dat dit te weinig was, ook niet op de Oostzee.
Bleef wel met slecht weer zeilen tot in de haven, want met zeegang komt een bbm al snel met zijn schroef boven water.

Albert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passende motor voor Etap 22 29 juli 2008 17:20 #38064

  • Zee?end
  • Zee?end's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Dank je Albert en ook Arco trouwens.
Dan durf ik het wel aan om een 5pktje te kopen... ik heb er eentje op het oog": een Mercury F5ML ( 4 takt langstaart dus) uit 2002. Hij moet 700 euro kosten, wat ongeveer de helft van de nieuwwaarde is, hij heeft net een beurt gehad, en schijnt altijd dealer onderhouden te zijn.
Dat lijkt me een redelijke optie. Ik ga een bod doen.
Els
Magie van wind en water... al wordt 't soms wat later...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passende motor voor Etap 22 29 juli 2008 21:36 #38087

@ zeeeend

heb het stukje gelezen
en vind het leuk dat je snel reacties en adviesen heb gehad zodat je een beslissing kon maken.

vraag me echter 1 ding af

als je je ergert aan de stank van een motor, waarom je deze dan in de winter in je kajuit legt.
ben je niet bang dat de geur dan in je kussens en dergelijke trekt???
wat voor boot maakt niet uit, we varen toch allemaal in het zelfde water
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passende motor voor Etap 22 29 juli 2008 21:49 #38088

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 854
Mijn vriendin heeft een tijdje alleen rondgevaren voordat ik haar geenterd had.

Zij kon zich prima redden met een jonge 2-takt motor. Ze vond hem lekker licht om uit het water te tillen en het geluid viel ook mee.

Ik had echter een nog jongere 4-takt motor liggen. Dus we hebben de 2-takt verkocht. Nadeel was wel dat ze die niet meer zelf uit het water kon trekken en ook het starten (aantrekken van koord) moeilijker ging.

Kortom bij aankoop even testen of dit allemaal wel goed gaat.

succes,
groetjes Frans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passende motor voor Etap 22 29 juli 2008 22:56 #38094

  • Zee?end
  • Zee?end's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Danny, ik haal m'n kussens er 's winters altijd uit ivm vocht, en een boot mag best iets naar motor ruiken, maar ik heb gewoon altijd moeite met de uitlaatgassen van een tweetact voor hij warm is... vooral met windje mee...

en Frans, bedankt voor de tip, ik zal zeker proberen of ik 'm kan tillen een lichtere 2 tactmotor is geen optie, omdat ik toch minstens 5ã 6 pk nodig heb voor mijn boot van 1250 kilo. En nieuwe lichte tweetactmotoren worden niet meer verkocht, alles tot 8 pk is tegenwoordig bijna viertact... En de ouwetjes zijn 2 cilinders en dus weer te zwaar... of?
Els
Magie van wind en water... al wordt 't soms wat later...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passende motor voor Etap 22 30 juli 2008 17:12 #38138

  • Ruud
  • Ruud's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 193
Wij hebben sinds 2 jaar een 6pk Tohatsu 4takt langstaart van 27 kg aan de boot hangen (polyvalk). Vermogen zat, met een laf rukje te starten, en goed te tillen.(is trouwens precies hetzelfde model als Mercury 6pk, alleen goedkoper!)
De Honda 8pk die we hiervoor hadden was niet te tillen (40kg), wel heel degelijk, stil en super krachtig, maar te zwaar voor mijn vriendin om te starten, dus in geval van nood te link.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passende motor voor Etap 22 30 juli 2008 17:46 #38139

  • Zee?end
  • Zee?end's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Ja, ik denk dat ik die 5pk maar laat voor wat ie is... en 'even' doorspaar voor een nieuwe Tohatsu 6Pk ultra langstaart. Mijn boot steekt toch 1,45m en hoe dieper hoe beter... Is inderdaad goedkoper dan de gelijkwaardige Mercury(die geen UL heeft), en schijnt de top in bbm te zijn. Het enige nadeel t.o.v. de Mercury is dat je gashendel en de vooruit/ vrij/ achteruit niet met een hand te bedienen zijn. Maar daar kan een afstandsbediening bij helpen... het is op mijn boot toch lastig om de motor en je helmstok te bedienen en ook nog te zien waar je naar toe gaat (motor zit door de kuipvloer, dus bukken) Een afstandsbediening, die je met je voet een zetje kan geven is dan ideaal... kun je rechtop blijven staan. Nou ja, ik weet het dus nog niet... 1500 euro is een hoop geld voor een motor op een bootje uit 1974... Nog maar even goed over prakkizeren
Magie van wind en water... al wordt 't soms wat later...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passende motor voor Etap 22 30 juli 2008 21:42 #38152

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 854
Wat ik bedoelde met lichte 2 takt was in gewicht. Mijn vriendin haar motor was een 8pk 2takt mariner motor. ik had expres niet het vermogen erbij gezet omdat die veel te veel is.

¤1500,- voor een deel van een oude boot is veel geld. Als je het bekijkt dat bij verkoop de motor apart verkoopt dan valt dit al mee.
Ons oude bootje ook apart verkocht van de veel nieuwere motor.

Een goede motor is een stuk veiliger en scheelt een hoop frustatie en ergenis.

Een afstandsbediening is inderdaad een nette oplossing voor een motor in een bun. Je kan dan ook de stuurarm van de motor afhalen wat weer wat inbouwruimte scheelt. (Hij word dan ook een stuk minder interesant voor het dievengilde).

Wat ik ook zou navragen is of er iets van antifouling is voor buitenboordmotoren. Aangezien je de motor niet uit het water kan halen en dus aangroeit. Ik weet wel zeker dat je geen koperhoudend moet gebruiken.

groetjes Frans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passende motor voor Etap 22 31 juli 2008 11:51 #38195

  • Zee?end
  • Zee?end's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Bedankt voor je goede tips Frans! daar kan ik wat mee. En je hebt gelijk met dat apart verkopen van je motor, dat heb ik trouwens met de oude ook net gedaan. Alleen een boot zonder motor...? Nou ja, daar kun je ook een redelijk ouwetje bijkopen dan.

Dat probleemvrije varen was ook de reden om een nieuwe motor te overwegen... dat is natuurlijk heel veel waard, en als je motor 'raar'of 'niets 'doet, kan dat nog wel eens veel meer gaan kosten dan een nieuwe motor (qua schade aan je eigen boot bv ). Misschien moet ik dan eventjes doorsparen, en is 1500 euro voor een nieuwe 6pk 4takt met ultra langstaart van Tohatsu en een afstandsbediening niet zo gek.

Ook die anti fouling is een goed idee! Zal eens navraag doen wat er op moet, en of het ook op de schroef kan. (die had na een winter in het water een baard van 20cm).
Magie van wind en water... al wordt 't soms wat later...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zo licht mogelijk... 03 aug 2008 16:04 #38330

  • xychix
  • xychix's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 201
Allemaal bedankt voor jullie meedenken...

Maar ik weet nog steeds niet of ik met een 5pk 1 cilinder 4takt m'n bootje nog vooruit krijg.
Die zware motoren passen dus niet in mijn boot.

De motor moet door een gat in de kuipvloer van ongeveer 25x30 cm.
dat is bij de grotere motoren het probleem.

daarom wil ik graag weten of de hanteerbare kleine 4 taktmotoren krachtig genoeg zijn. Want als ik mijn boot 's winters in het water laat liggen wil ik de motor er graag uit tillen en droog wegbergen (in de kajuit of zo). Ik kan de motor vanwege de 'bun'ook niet opklappen, en de aangroei liegt er niet om, als ik hem in het water laat zitten.

Heeft er iemand ervaring met die lichte 4 taktmotoren in een kajuitzeilbootje vergelijkbaar met de mijne? ( 6,6 meter lang, gewicht 1,25 ton)

Het gaat mij erom dat ik een zo licht mogelijke motor wil, maar geen risico wil lopen dat m'n bootje echt onvoldoende manoeuvreerbaar wordt. Vanwege mijn blinde scheepsmaatje vaar ik eigenlijk nooit meer op groot open water, en alleen met mooi weer(hoewel dat in Nederland héél snel kan veranderen). Wat is het minimum vermogen waarmee ik uit de voeten kan?

groeten, Els

sorry ik zie dit topic nu pas.

5-pk 4-tact mercury (vrij nieuw) heeft mij altijd nog goed geholpen op ijmeer en markemeer met mijn etap 22.

Is meer dan genoeg. Ik heb zelf nu een 7,5 2-tact mercury 2-cil (OUD) gekocht omdat ik aan de kade in amsterdam lig en diefstal wil voorkomen. Ben ik nog mee aant sleutelen

Ik ga aanstaande zomer de schade bekijken en indien nodig een rubberen matje oid plaatsen. Ik ken het probeem van de krappe bun.

Als je een keer zeilt zet m dan in de achteruit zodat de motor niet kan kantelen en de achterkant van je bun sloopt (die van mij heeft bij stevige golven een paar klappen gehad doordat snelheid+golf de moter deed kantelen)


Tohatsu ultra langstaart... ach hij zit vrij diep in de bun, op de motor heb ik nog nooit mijn schroef uit t water gehad, zeilend ook niet. wel als je goed op een oor licht komt er soms lucht door de bun naar boven.

Tohatsu vindt ik toch eng, ik hoop na een paar sleutel lessen mijn mercury 7,5 pk 2cil 2-tact zelf te kunnen onderhouden. Ik kan m er alleen in en uit tillen maar dat gaat niet heel gemakkelijk. Bij aaschaf motor altijd even meten of de motor nergens dikker is dan +/- 29 cm, anders krijg je m er inderdaad niet in.

succes met de keuze
Vaart een etap 22
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu? 03 aug 2008 17:30 #38336

  • Zee?end
  • Zee?end's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Dan denk ik dat ik wel kan gaan voor een 5 of 6 pk 4 takt lichtgewichtmotor. Dat ik Tohatsu noemde komt omdat ik van meerdere mensen heb gehoord, dat dat de beste motoren op dit moment zijn hebben ook zeer goede reviews (ANWB). En de ultralangstaart versie is al vanaf 6pk verkrijgbaar. Ik weet dat een gewone langstaart ook voldoende is, maar met flinke golven zit de schroef soms toch vrij oppervlakkig, is me opgevallen. Bovendien steekt mijn Etap 1,45 m, en bij een dergelijke diepgang is het toch hoe dieper de schroef, hoe beter? Dan zou een ultra langstaart ongeveer halverwege de kiel komen... wat ongeveer een inbouw schroef benadert. Bij zo'n grote motor is de trim ook niet in te stellen, hij zit immers klem, en hangt min of meer op de binnenkant van de spiegel (te rechtop) om van de resonantie en gevolgen maar niet te spreken. Ik ga een (goed geventileerde)afdekking maken van teak boven de motor, een afstandsbediening aansluiten, en de gashendel eraf halen...en een goed slot erop natuurlijk) dan is ie niet zo diefstalgevoelig meer denk ik. Ik aarzel alleen nog over 5 of 6 Pk (vanwege het prijsverschil), maar ultralangstaart met werkschroef lijk mij juist fantastisch.
groet Els
Magie van wind en water... al wordt 't soms wat later...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passende motor voor Etap 22 03 aug 2008 19:57 #38355

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 854
hoi Els,

Was een beetje aan het kijken wat je kan kopen.
En ik kom op de prijslijst geen ultralangstaart 5 of 6 pk 4takt tegen?? 8O
www.tohatsu.nl/pdf/Prijslijst%20Tohatsu.pdf

Wat ik ook zag waar we het nog helemaal niet over gehad hebben dat de 5pk 1 cilinder en de 6pk 2 cilinder is. Let op een 2 cilinder loopt een stuk rustiger! Ik snap niet helemaal waarom sommige 6pk's 2cilinders hebben en sommige maar 1, dit zou ik navragen bij de dealer. Dit zou voor mij de reden zijn toch een 6pk te kiezen.

als optie zou ik zeker kiezen.
12 ltr. brandstoftankje (Hier kan je echt lang op varen, 24ltr is te zwaar om even mee naar een benzinepomp te lopen)
handgestart
12v lichtspoel (om de accu op te laden)
eenhandelschakelkast incl. aanbouwset

ene een beetje afdingen ook als ze hem speciaal voor jouw bestellen.
(is mij ook gelukt :wink: )

groetjes Frans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passende motor voor Etap 22 03 aug 2008 21:16 #38366

  • Zee?end
  • Zee?end's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Misschien is de 6 pk ultralangstaart nog niet overal te koop, de prijslijsten zijn vaak niet up to date. Maar bij www.aussenborder-markt.de staat hij er wel al bij.
Deze motoren zijn allemaal 1 cilinders, ook de 6 pk, en dat is vanwege het gewicht. 2 cilindermotoren lopen wel rustiger, weet ik, maar ze zijn ook veel groter en zwaarder. En dat is nou net mijn probleem... (ik had een 6pk tweecilinder)
Tegenwoordig zijn de meeste 4 takt motoren pas vanaf ca 8pk 2 cilinders.

Een oplaadspoel hoef ik niet persé, omdat ik een zonnepaneel op m'n kajuitdakje heb, zodat mijn (nauwelijks gebruikte) accu altijd bijgeladen wordt. (Ik heb stormlantarens voor verlichting). De accu is alleen voor een koelbox en evt de boordverlichting. Is 1 cilinder werkelijk een groot probleem dan? Want de hanteerbaarheid lijkt mij ideaal.
groet, Els
Magie van wind en water... al wordt 't soms wat later...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passende motor voor Etap 22 03 aug 2008 21:34 #38368

  • Zee?end
  • Zee?end's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
O ja, zo'n 12 litertankje is inderdaad handig. Bij de 6 pk motoren zit dat er standaard bij. Mijn 6pk 2taktmotor was met z'n 2 cilinders een regelrechte 'slurper'. Was erg spannend bij het overvaren van m'n boot van Noordschans naar Zaandam , of ik het zou halen tot een 'bereikbaar benzinestation', ondanks m'n volle 12 litertank en 24 litertank. Modderen hoor... als de ene tank leeg was gauw de slang overzetten...Maar ook een 24 litertank kun je bijvullen met jerrycannetjes. Die 24 litertank heeft ook een reservedeel van 5 liter...altijd prettig, dan weet je dat het bijna op is.
Magie van wind en water... al wordt 't soms wat later...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passende motor voor Etap 22 03 aug 2008 22:08 #38372

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 854
Oke is duidelijk, ik denk dat je deze bedoeld.
www.aussenborder-markt.de/auss...tohatsu-liste-4t.htm
deze site is inderdaad duidelijker (duitse grondigheid)

¤600 verschil tussen de 1cilinder en 2cilinder 8O
en inderdaad is het gewicht ook een groot verschil. 27kg of 40kg
De eencilinder is met deze twee andere zwaarwegende argumenten geen probleem meer.

lichtspoel
In de loop van de tijd gaan de meeste mensen vanzelf meer stroom gebruiken. (binnenverlichting, radio, navigatieinstrumenten enz enz.)
Later is dit bij de verkoop van de (losse)motor de lichtspoel een extra verkoopargument.
De huidige lichtspoelen leveren een stuk meer vermogen dan die op de oudere modellen.
Zelf had ik bij mijn motortje de accu niet aangesloten met het officiele kabeltje, die was namelijk echt schreeuwend duur. Zelf gemaakt met een zekering deed het ook goed.

5 of 6pk
Is die 1pk verschil nodig om extra vaart te maken om eerder thuis te zijn (luxe) of om een drukke vaarweg (maas, merwede) sneller over te steken (veiligheid).
Zelf zou ik voor die +/- ¤200,- verschil de 6pk kiezen maar ik weet niet wat je vaargebied, toekomstige vaarplannen en ervaring is.
Dat moet je zelf afwegen.

groetjes Frans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passende motor voor Etap 22 04 aug 2008 09:42 #38389

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Zeeeend schreef:
"Bovendien steekt mijn Etap 1,45 m, en bij een dergelijke diepgang is het toch hoe dieper de schroef, hoe beter? Dan zou een ultra langstaart ongeveer halverwege de kiel komen... wat ongeveer een inbouw schroef benadert."

Dit is onzin!. In de meeste gevallen is de minimale afstand van de schroeftip tot het rompvlak 10 % van de diameter van de schroef. De diepgang van de boot is geen indicatie voor de schroefplaatsing maar de bootvorm zou een rol kunnen spelen i.v.m. de toestroom van het water. Zoals je al aangeeft is er sprake van een bun waarin de motor geplaatst wordt. Zorg je dat de cavitatieplaat van de bbmotor na montage een aantal centimeters onder het wateroppervlak zit. E.e.a. houdt in dat de lengte van de bbmotor bepaalt wordt door de hoogte van de "spiegel" waaraan je de motor ophangt.
Als de motor dieper steekt dan nodig , levert het alleen maar meer gewicht en weerstand op. Als de bovenrand van de bun +/- 41 cm tot het wateropp. is gebruik je een kortstaart, is deze afstand +/- 52 cm dan een langstaart, en bij ongeveer 65 cm gebruik je een extralangstaart.

Misschien heb je hier wat aan, sucses, Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passende motor voor Etap 22 04 aug 2008 11:56 #38402

  • Zee?end
  • Zee?end's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Ik heb gelezen dat bij planerende boten de motor zo ondiep mogelijk moet zitten, en bij zeilboten juist zo diep mogelijk... zie ook het volgende citaat:

'Staartlengte verschilt per boot
Bij het aanschaffen van een buitenboordmotor is de staartlengte van de motor zeer belangrijk. Bij een zeilschip heeft u een diepstekende staart nodig, bij een snelle rubberboot waarmee u planerend wilt varen is een korte staart van wezenlijk belang. Laat u in ieder geval goed voorlichten door de leverancier van de motor. Een deskundig advies is veel meer waard dan een kleine besparing. Leveranciers van buitenboordmotoren spreken van kortstaart, langstaart, extra langstaart tot XXL staart'.

Waarom zouden er dan zelfs XXL staarten bestaan?
Magie van wind en water... al wordt 't soms wat later...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl