Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: bb-motor nakijken

bb-motor nakijken 17 apr 2013 15:59 #388926

  • Edr
  • Edr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 344
heb een 7,5 4-takt Honda bb-motor, oudje.
Wil tegen een schappelijk prijsje de BB na laten kijken in de omgeving Grou, Leeuwarden.
Weet iemand een adresje oid. Of word het een inruilverhaal.
Laatst bewerkt: 17 apr 2013 15:59 door Edr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bb-motor nakijken 17 apr 2013 16:10 #388931

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Wij hebben die motor ook zo'n 20 jaar gehad. Heeft ons nooit in de steek gelaten.
Googelen levert op:

www.bovenkampwatersporttechnie.../divers/motoren.html
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bb-motor nakijken 17 apr 2013 16:41 #388952

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Ik heb dezelfde motor, alleen de 10 pk versie, zelfde blok, zelfde inhoud, maar met andere nokkenas en andere sproeier in de carborateur. hierdoor maakt ie net iets meer toeren.

Althans de eerdere 7.5 pk heeft een kleinere inhoud (type b75 heeft 149 cc) de bf75 is identiek aan de b100/bf100 en veel nieuwere types.

Er kan op de impeller (waterpomp), thermostaat en de distributieriem niet veel mee mis zijn als de motor netjes behandeld is geweest.

De oudere versies hebben nog contactpuntjes en condensatoren. de nieuwere hebben CDI ontsteking. de eerste is iets gevoeliger als de laatste , maar doorgaans leveren ze niet echt veel problemen op

De 8 pk motor die momenteel als de BF8 verkocht wordt is nog grotendeels gebaseerd op dezelfde techniek.

Deze motor is absoluut een onderhouds beurtje waardig, ze zijn ondanks hun leeftijd zeer geliefd. Het zijn super degelijke motoren die hun tijd ver vooruit waren. Ze staan er om bekend dat ze zelfs na lange stilstand nog makkelijk aan te trekken zijn.

Niet alle onderdelen zijn helaas meer te krijgen maar een goede dealer weet hier echt wel raad mee gezien het feit dat ze nog steeds in productie zijn en er meer als genoeg in omloop zijn. Zeker de 7.5 pk motoren.

De Schiffart in grou of idd Bovenkamp in Leeuwarden staan in het dealerlijstje en moeten je dus kunnen helpen.

Ik zal het werkplaats handboek even voor je op mijn dropbox zetten en door sturen per pb
Laatst bewerkt: 17 apr 2013 16:45 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bb-motor nakijken 17 apr 2013 17:38 #388970

  • Edr
  • Edr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 344
Hypervisor,

bedankt voor de uitgebreide informatie. Bedankt ook voor de adressen, denk dat de Schiffart voor mij makkelijker is, gewoon naast de deur.

Een handboek is altijd welkom, ik kijk ernaar uit.
hypervisor schreef :
Ik heb dezelfde motor, alleen de 10 pk versie, zelfde blok, zelfde inhoud, maar met andere nokkenas en andere sproeier in de carborateur. hierdoor maakt ie net iets meer toeren.

Althans de eerdere 7.5 pk heeft een kleinere inhoud (type b75 heeft 149 cc) de bf75 is identiek aan de b100/bf100 en veel nieuwere types.

Er kan op de impeller (waterpomp), thermostaat en de distributieriem niet veel mee mis zijn als de motor netjes behandeld is geweest.

De oudere versies hebben nog contactpuntjes en condensatoren. de nieuwere hebben CDI ontsteking. de eerste is iets gevoeliger als de laatste , maar doorgaans leveren ze niet echt veel problemen op

De 8 pk motor die momenteel als de BF8 verkocht wordt is nog grotendeels gebaseerd op dezelfde techniek.

Deze motor is absoluut een onderhouds beurtje waardig, ze zijn ondanks hun leeftijd zeer geliefd. Het zijn super degelijke motoren die hun tijd ver vooruit waren. Ze staan er om bekend dat ze zelfs na lange stilstand nog makkelijk aan te trekken zijn.

Niet alle onderdelen zijn helaas meer te krijgen maar een goede dealer weet hier echt wel raad mee gezien het feit dat ze nog steeds in productie zijn en er meer als genoeg in omloop zijn. Zeker de 7.5 pk motoren.

De Schiffart in grou of idd Bovenkamp in Leeuwarden staan in het dealerlijstje en moeten je dus kunnen helpen.

Ik zal het werkplaats handboek even voor je op mijn dropbox zetten en door sturen per pb
Laatst bewerkt: 17 apr 2013 17:40 door Edr. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bb-motor nakijken 17 apr 2013 17:57 #388974

  • Edr
  • Edr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 344
Hypervisor,

handboek ontvangen, ga ermee aan de slag . . . bestuderen dan.
Bedankt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bb-motor nakijken 18 apr 2013 05:57 #389067

De schiffart in Grou heb ik goede ervaringen mee, erg meedenkend en goede service.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bb-motor nakijken 18 apr 2013 06:07 #389071

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Dan voeg ik er nog aan toe dat die motoren heel populair zijn, ook onder de mensen die ze ongevraagd meenemen en ze 'voor weinig' weer verkopen. Dus: een goed(gekeurd) slot!

Het 'pimpen' van de kap kan trouwens ook schelen de 'pikkans'. Netjes spuiten/lakken in de kleur van de boot, bijvoorbeeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bb-motor nakijken 18 apr 2013 15:30 #389231

  • Edr
  • Edr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 344
Was ik al van plan (cosmetische ingreep), onderlaag in mooi blauw als de boot, opnieuw spuiten bovenlaag, éénlaag fullcolor print van HONDA en 3 lagen vernis, wat wil je nog meer. De motor word dan duurder dan de boot. Uiteraard zijn dit soort werkzaamheden niet de hoogste prioriteit, de motor goed aan de praat krijgen en houden is prioriteit 1.

Veiligheidsslot zat er al op tijdens koop.
beewee schreef :
Dan voeg ik er nog aan toe dat die motoren heel populair zijn, ook onder de mensen die ze ongevraagd meenemen en ze 'voor weinig' weer verkopen. Dus: een goed(gekeurd) slot!

Het 'pimpen' van de kap kan trouwens ook schelen de 'pikkans'. Netjes spuiten/lakken in de kleur van de boot, bijvoorbeeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bb-motor nakijken 20 mei 2013 13:40 #398071

  • Edr
  • Edr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 344
Vraag mij af of deze motor voorzien kan worden van een afstandbediengs automaat.


hypervisor schreef :
Ik heb dezelfde motor, alleen de 10 pk versie, zelfde blok, zelfde inhoud, maar met andere nokkenas en andere sproeier in de carborateur. hierdoor maakt ie net iets meer toeren.

Althans de eerdere 7.5 pk heeft een kleinere inhoud (type b75 heeft 149 cc) de bf75 is identiek aan de b100/bf100 en veel nieuwere types.

Er kan op de impeller (waterpomp), thermostaat en de distributieriem niet veel mee mis zijn als de motor netjes behandeld is geweest.

De oudere versies hebben nog contactpuntjes en condensatoren. de nieuwere hebben CDI ontsteking. de eerste is iets gevoeliger als de laatste , maar doorgaans leveren ze niet echt veel problemen op

De 8 pk motor die momenteel als de BF8 verkocht wordt is nog grotendeels gebaseerd op dezelfde techniek.

Deze motor is absoluut een onderhouds beurtje waardig, ze zijn ondanks hun leeftijd zeer geliefd. Het zijn super degelijke motoren die hun tijd ver vooruit waren. Ze staan er om bekend dat ze zelfs na lange stilstand nog makkelijk aan te trekken zijn.

Niet alle onderdelen zijn helaas meer te krijgen maar een goede dealer weet hier echt wel raad mee gezien het feit dat ze nog steeds in productie zijn en er meer als genoeg in omloop zijn. Zeker de 7.5 pk motoren.

De Schiffart in grou of idd Bovenkamp in Leeuwarden staan in het dealerlijstje en moeten je dus kunnen helpen.

Ik zal het werkplaats handboek even voor je op mijn dropbox zetten en door sturen per pb
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bb-motor nakijken 20 mei 2013 18:57 #398223

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2259
Sluit me volledig aan bij Hypervisor.
Het zijn betrouwbare motoren die met goed onderhoud heel lang meegaan.
Honda was toendertijd de eerste met een 4-takt BBM.
Vrienden hebben een BF100 met electronische ontsteking (staat CDI achter op de kap) en wij hebben zelf een BF75 met puntjes.
De carburateur is gevoelig voor vervuiling dus wees voorzichtig met "oude" benzine.
Goed schoonmaken en voor de zekerheid een (bromfiets)filtertje in de benzineleiding.

Voor het vervangen van de impeller moet de aandrijfas losgemaakt worden van het staartstuk.
Als de BBM lang in het water gestaan heeft dan kan het voorkomen dat beide assen op elkaar vastgeroest zijn en kan je een serieus probleem hebben.
Zoals gezegd is de motor erg veel verkocht en zijn er eventueel "nieuwe" staartstukken te krijgen voor weinig.
Vervanging was bij onze BF75 helaas nodig.

Het is zeker mogelijk om een AB-bediening te gebruiken.
Deze worden soms op MP aangeboden.

Veel originele onderdelen worden verkocht door Lings in de UK: www.lingshondaparts.com/

Moraal van het verhaal: De motor is zeker een goede servicebeurt waard !

Groeten, Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.299 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl