Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Flexibele schroefaskoppeling plaatsen

Flexibele schroefaskoppeling plaatsen 18 apr 2013 13:33 #389205

  • Vivaig
  • Vivaig's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Hieronder zien jullie de keerkoppeling en de flens van mijn motortje..
[/img]

Daaraan/daarop wordt dan deze flexibele vetus koppeling geplaatst..

[/img]

Nu is mijn vraag, moet hier nog iets tussen geplaatst worden?
De binnenste bouten van de flex passen op de buitenste van de keerkoppeling. In de keerkoppeling zitten dus de vier gaten, met draad.. Is dat voldoende om dus vier bouten vast te draaien?

ook heb ik nog een vraag over de groene pijl van de onderstaande foto, ik zie daar een soort spiebaan? De reden dat ik dit vraag is dat er tussen mijn huidige motor en de schroefas niks zit, geen koppeling ofzo..

[/img]

Graag hoor ik van jullie.

Het is niet dat ik onhandig ben, maar nog nooit met deze materialen gewerkt,

Grtz VIVAIG
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Flexibele schroefaskoppeling plaatsen 18 apr 2013 18:24 #389309

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3986
Lijkt mij een Vetus koppeleing.
Kijk daar eens en dan kan je zien hoe het in elkaar zit en wat er achter gemonteerd kan zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Flexibele schroefaskoppeling plaatsen 18 apr 2013 19:06 #389322

Ik weet niet precies hoe e.e.a. in elkaar zit, maar het is in principe niet alleen belangrijk dat de bouten passen in de gaten op de flens aan de keerkoppeling (steekcirkel en draad), maar vooral de rand in de centrering valt, zodat de schroefas niet slingert. Verder bevat de Flexibele koppeling ook een spiebaan. Deze moet net als de boring overeenkomen met de spiebaan in de schroefas.
gr,
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Flexibele schroefaskoppeling plaatsen 18 apr 2013 19:20 #389329

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Het is niet flexibel aan deze koppelingen en het is echt noodzakelijk dat de motor goed word uitgelijnd ten op zichten schroefas


Mvg Fer
Laatst bewerkt: 18 apr 2013 19:36 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Flexibele schroefaskoppeling plaatsen 18 apr 2013 19:35 #389331

Inderdaad, op de afbeelding is geen flexibele overbrenging, maar gewoon een koppelingsplaat.
De onderstaande afbeelding is een rubber/composiet schijf die wel als flexibele koppeling werkt, zij het matig. Deze is eigenlijk meer bedoeld om je voortstuwingstrein en motor te beschermen als er iets in de schroefkomt, deze breekt namelijk af bij een vantevoren bepaalde maximaal koppel.


Dit is eigenlijk de betere oplossing als je de schroefas eigenlijk los wilt hebben van de motor. Maar dan heb je ook een stuwdruklager nodig en moet de krukas (eigenlijk de uitgaande as van de keerkoppeling) onder een hoek staan met de schroefas.

In dit geval zit het stuwdruk lager er al bij ingebouwd
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 18 apr 2013 19:35 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Flexibele schroefaskoppeling plaatsen 18 apr 2013 19:38 #389332

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
het is idd een vetus koppeling type 6.
als deze tweede hands is heb ik er nog nieuwe rubbers voor liggen voor weinig, dan is hij weer helemaal nieuw.
Belangrijkste tussen de koppeling en de motorflens is dat de pasrand netjes in elkaar past en ook dat de vlakken netjes op elkaar liggen.
Vandaar dat die blauwe verf daar niet hoort te zitten op de motorflens.

Weet jij wie die gaten getapt heeft in de motorflens? Misschien werkt het wel zo, maar sterker is het als je de buitenste gaten van de koppeling gebruikt en nieuwe gaten in de motorflens boort. Dan kan je de koppeling vastzetten met een bout en moer set.

over de spie.
Ik ken deze versie niet....
en volgens de handleiding mag je geen spie gebruiken...

dus eigenlijk 2 opties
1e voor een kleine motor getapte gaten gebruiken
2e voor een grote motor nieuwe gaten boren

ohja de handleiding
www.vetusweb.com/manuals/files...01%20r02%2011-04.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Flexibele schroefaskoppeling plaatsen 18 apr 2013 19:43 #389334

Intussen heb ik e.e.a. nagekeken.
De koppeling is een Vetus model Uniflex. Hiervan zijn er 3 types, Uniflex 13 met diam 130 mm, Uniflex 16 met diam 199 mm en type 6 met diam 137 mm. Welke heb je? De koppeling schroef je rechtstreeks tegen de flens die uit de keerkoppeling komt, mits deze past zoals aangegeven op mijn eerdere post. Past dit niet dan zijn er tussenflenzen te krijgen voor Volvo, Yanmar en Kanzaki keerkoppelingen. De Schroefas moet natuurlijk passen in de boring voor de as. In principe is dit een conische klemnaaf die je op de schroefas vastzet via de ringmoer met een haaksleutel. Het aanhaalkoppel is 30 kgm voor het type 6 koppeling (draad goed insmeren met molycote). Of deze klemming voldoende is om zonder spie te kunnen werken weet ik niet. Dit moet te vinden zijn in de detail info.
Ik denk dat je het type 6 hebt
gr,
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Flexibele schroefaskoppeling plaatsen 18 apr 2013 19:50 #389335

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Zie is niet nodig


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Flexibele schroefaskoppeling plaatsen 18 apr 2013 19:55 #389336

Overigens geeft Vetus op dat je een uitlijnfout van 2 grad mag hebben, maar bij die 2 grad is het max toerental van de as beperkt tot 1500/min.
De boodschap is dus gewoon zo goed mogelijk uitlijnen. Boven deze "statische" uitlijning komt dan nog altijd de fout die je krijgt als je vaart en de drukkracht van je schroef komt via de keerkoppeling op je motorsteunen, waardoor je een extra fout krijgt. (Dit laatste natuurlijk als je geen extra stuwdruklager hebt). Voor een stuwdruklager heb je natuurlijk behoorlijk veel extra ruimte nodig en een geschikte steunconstructie in je boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Flexibele schroefaskoppeling plaatsen 18 apr 2013 20:04 #389337

fransb schreef :
over de spie.
Ik ken deze versie niet....
en volgens de handleiding mag je geen spie gebruiken...



ohja de handleiding
www.vetusweb.com/manuals/files...01%20r02%2011-04.pdf

Ik lees dit zo uit het blad van de "Manual?":
Je hoeft geen spie te gebruiken als je een gat boort in het tussenblok en as met de aangegeven maten en de juiste pasbus en pen gebruikt volgens de tabel.
Mijn conclusie is dus of spie of pen.
gr,
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Flexibele schroefaskoppeling plaatsen 18 apr 2013 20:13 #389339

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6909
ik heb twee jaar geleden zo,n ding nieuw aangeschaft, was toen 210 euro om te proberen om het gerammel van mn schroefas en motor te verminderen.
vorig jaar er weer tussenuit geschroefd , wat een drama . voordeel o zero niks. nadeel , er zit standaard een breekpen bijgeleverd die om de haverklap kapot ging en natuurlijk altijd op momenten dat het klote uitkomt.(slecht weer , in een sluis enz.)
puur uit nood een 8mm stalen breekpen moeten monteren die ik zelf van een schroevendraaier heb gemaakt.
wat mij betreft in 1 woord waardeloos.
de verkooppraat van dit product strookt mijns inziens niet met de waarheid.
heb nog steeds 1 liggen asmaat 25mm teab
voor elke oplossing is er een probleem
Laatst bewerkt: 18 apr 2013 20:14 door b100.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Flexibele schroefaskoppeling plaatsen 18 apr 2013 20:29 #389344

b100 schreef :
ik heb twee jaar geleden zo,n ding nieuw aangeschaft, was toen 210 euro om te proberen om het gerammel van mn schroefas en motor te verminderen.
vorig jaar er weer tussenuit geschroefd , wat een drama . voordeel o zero niks. nadeel , er zit standaard een breekpen bijgeleverd die om de haverklap kapot ging en natuurlijk altijd op momenten dat het klote uitkomt.(slecht weer , in een sluis enz.)
puur uit nood een 8mm stalen breekpen moeten monteren die ik zelf van een schroevendraaier heb gemaakt.
wat mij betreft in 1 woord waardeloos.
de verkooppraat van dit product strookt mijns inziens niet met de waarheid.
heb nog steeds 1 liggen asmaat 25mm teab

Jij noemt de pen van het manualblad een breekpen.
Ik denk dat het geen breekpen is als een soort veiligheid. De eerste koppel overdracht is de klemkracht via de klemconus en als extra de pen of de spie. Die klemkacht krijg je pas als je volgens koppel aanhaald en vooraf de moer met molycote goed ingesmeerd hebt. Als je pen gebroken is heb je daarna natuurlijk een probleem. Doordat de pen breekt (en te weinig klemkracht) gaat de as natuurlijk slippen in de boring en raakt beschadigd. Daarna krijg je ook geen goede klemverbinding meer en hangt je hele verbinding af van je (schroevendraaier) pen. Enige remedie na doorslippen is schroefas vervangen incl klembus van de koppeling.
gr,
Ger
Laatst bewerkt: 18 apr 2013 20:31 door Spirit of Mary.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Flexibele schroefaskoppeling plaatsen 19 apr 2013 06:13 #389390

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3986
Deze koppeling kan een pas flens bevatten.
Deze centreert de flens die je op de link ziet.
Er zijn in het verleden wel eens problemen geweest met het uit lopen van de schroefas.
Immers de spiebaan en conische ring met moer moeten de axiale en radiale krachten opvangen.
De radiale kracht dus loodrecht op de as word opgevangen door de spie.Dit is geen probleem.
De conische ring met de moer moet erg vast gezet worden met een speciaal stuk gereedschap een sleutel met een nok.
60 kg is aardig wat.
Nu de axiale kracht (Kracht die met de lengte richting van de as werkt) Trekt en duwt aan de as.
Er is geen enkele borg in het ontwerp.
Bij Vetus hebben ze een constructie bedacht om er een kerfstift in aan te brengen zoals op de link.
Dit raad ik af.
Wat wel mogelijk is om de de spie te gebruiken en even eens de kerfstift te gebruiken.
Dan kan er niets meer gebeuren.
Het is wel lastiger te demonteren.
De tweede mogelijkheid is om een inbus bout naast 1 van de nokken waar de rubbers over heen gaan een gat te boren en een stukje in de as boren.
Inbus bout in de as boren ongeveer een 8 a 10 mm.
Een bout gebruiken die het totaal gat boorde en getapte gat opvul en met locktite vast lijmt.
Dan is de axiale kracht opgevangen door de conische ring en de inbus bout.
En deze constructie breekt niet.

Stelletje oelewappers bij Vetus met 1 kerfstift.

www.vetusweb.com/manuals/files...01%20r02%2011-04.pdf
Laatst bewerkt: 19 apr 2013 06:14 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Flexibele schroefaskoppeling plaatsen 19 apr 2013 11:15 #389480

dehler schreef :
Deze koppeling kan een pas flens bevatten.
Deze centreert de flens die je op de link ziet.
Er zijn in het verleden wel eens problemen geweest met het uit lopen van de schroefas.
Immers de spiebaan en conische ring met moer moeten de axiale en radiale krachten opvangen.
De radiale kracht dus loodrecht op de as word opgevangen door de spie.Dit is geen probleem.
De conische ring met de moer moet erg vast gezet worden met een speciaal stuk gereedschap een sleutel met een nok.
60 kg is aardig wat.
Nu de axiale kracht (Kracht die met de lengte richting van de as werkt) Trekt en duwt aan de as.
Er is geen enkele borg in het ontwerp.
Bij Vetus hebben ze een constructie bedacht om er een kerfstift in aan te brengen zoals op de link.
Dit raad ik af.
Wat wel mogelijk is om de de spie te gebruiken en even eens de kerfstift te gebruiken.
Dan kan er niets meer gebeuren.
Het is wel lastiger te demonteren.
De tweede mogelijkheid is om een inbus bout naast 1 van de nokken waar de rubbers over heen gaan een gat te boren en een stukje in de as boren.
Inbus bout in de as boren ongeveer een 8 a 10 mm.
Een bout gebruiken die het totaal gat boorde en getapte gat opvul en met locktite vast lijmt.
Dan is de axiale kracht opgevangen door de conische ring en de inbus bout.
En deze constructie breekt niet.

Stelletje oelewappers bij Vetus met 1 kerfstift.

www.vetusweb.com/manuals/files...01%20r02%2011-04.pdf

Ik wil ter ondersteuning van Vetus toch een aantal dingen rechtzetten in jou verhaal.
De conische ring met moer mits voldoende aangehaald zorgt voor de klemkracht op de as om het koppel en axiale kracht over te brengen. De spie doet niets aan de axiale kracht ook niet aan de radiale kracht. Bij dit laatste bedoel je waarschijnlijk de tangentiale (omtrekskracht) kracht, daarvoor wel natuurlijk. De tangentiale kracht Klemkracht x frictiecoefficient brengt het koppel over. Bij een spie op toelaatbare vlaktedruk en afschuiving. Een radiale kracht is inderdaad een kracht loodrecht (dwarskracht)op de as die b.v. extra lagerkrachten geeft, maar die hier niet belangrijk is.
De axiale kracht die uit de stuwdruk van de schroef komt is een factor 4 kleiner dan de tangentiale kracht. Dus als er voldoende klemkracht is voor het koppel is er zeker voldoende klemkracht voor de axiale kracht (beide componenten ontbonden (1:4)geeft ca 10% verhoging van de benodigde klemkracht.
Betreffende de stiften. Het plaatje zegt niets of het een kerfstift is of een pen. Een kerfstift in de grotere diameters (rond A), rond 8 bij as 25 en rond 10 bij as 30, is in theoretisch in staat om het benodigde koppel overbrengen zonder de klemkracht(vermogensfactor 3,6 kW/100/min), bij de dunnere maat (rond B)zeker niet. Voor mij is overigens de tekening onduidelijk wat hier bedoeld is (spanhuls met massieve pen?).
De inbusbout aanbrengen zoals je aangeeft zou ik zeker niet doen omdat dit eenzijdig is en je daardoor een behoorlijke onbalans aanbrengt die bij 1500 toeren zeker voelbaar zal zijn. Ook geen eenzijdige inbusstelschroef als het tussenblok aluminium is (s.g. verschil). Een pen sla je zodanig door dat deze geen onbalans meer brengt.
Ik denk dat het grote probleem van deze koppeling zit in het voldoende aanhalen van de moer en het niet goed invetten van de conusvlakken van de ring en het tussenblok (uiteraard de as droog laten). Het opgegeven moment van 60 kg op een halve meter (= 300Nm) is problematisch in de meestal kleine ruimtes die ter beschikking staan. Tevens moet je de koppeling ook nog blokkeren. Ter illustratie een koppel van 300Nm komt overeen met een vermogen van 47 kW bij 1500 rpm. In die zin zijn de types Uniflex 13 en 16 gunstiger. Deze hebben meerdere kleinere bouten om de conus te verspannen, hetgeen gebruikers vriendelijker is.
gr,
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Flexibele schroefaskoppeling plaatsen 19 apr 2013 11:25 #389484

Aan de topic starter zou ik willen zeggen: Controleer goed de asboring in de koppeling. De koppeling lijkt 2e hands en gezien de problemen die er mee kunnen zijn geweest (zie alle reacties) kan het heel goed zijn dat deze ook geslipt heeft zodat de boring beschadigd is. Je bent dan genoodzaakt een spie te gebruiken die je nu, naar het lijkt, niet in de schroefas hebt. Ook zie ik geen centreerrand (mannetje)aan de koppeling die in de aanwezige centreerrand van de keerkoppelingsflens valt (vrouwtje).
gr,
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Flexibele schroefaskoppeling plaatsen 19 apr 2013 11:59 #389497

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3986
Bedankt Ger, voor je onderbouwing.

De oorzaak dat ze over gestapt zijn naar een kerfstift (dit klopt een kerfstift) dat er klachten waren over het los werken van de schroefas.
Dit is bij de dehler eveneens veroorzaakt.
De tangentiale kracht in je verhaal klopt.
Naar aanleiding van het los draaien heb ik en aparte hefboom gemaakt. (70 cm lang)
Deze past in de gaten die naast de bout gaten zitten van de behuizing die over de koppel rubbers gaan.
Hier door kan ik met de nok sleutel de moer erg vast draaien.
Kan ook anders om de nok sleutel vast zetten en de hefboom gebruiken.
Of de 60 kg gehaald word?
Ik heb mijn best gedaan. :evil:

Het onbalans in de koppeling ga je tegen door de inbus bout zo lang te kiezen dat deze gelijk met de buiten kant koppeling is.
Zit bij mij al een paar jaar en werkt goed.

Er zit een Yanmar 18 pk in.

Blijf het feit dat de constructie niet goed door dacht is.
De as mag er niet uit werken, de montage uitvoering is niet zo maar veranderd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Flexibele schroefaskoppeling plaatsen 19 apr 2013 12:36 #389506

hallo Jaap,
Mogelijk dat de klemkracht niet bereikt wordt door de relatief korte conische ring. Deze ring moet het ingezaagde deel van het tussenblok voldoende vast op de as drukken, terwijl dit deel ter plaatse van de nokken weer stijf is. Ook tpv de moer doet deze ring niets. Het klemvlak is dus ook erg kort. Overigens geeft Vetus voor deze koppeling 48 kW op bij 1500 rpm. Je 18 pk (13 kW) is ver onder het design. De as zou dan zeker niet los mogen werken.
Overigens deze koppeling is ook niet mijn favoriet.
Ik heb zelf enige jaren geleden een Bullflex nagebouwd, maar veel korter. Omdat ik weinig ruimte had kon ik geen standaard Bullflex nemen. Het elastische element van deze koppeling is standaard op de markt verkrijgbaar (niet Vetus)en de rest was draaiwerk volgens tekening.
De schroefas montage is ook via een klembusconstructie, maar dan met meerdere inbusboutjes. Hier kun je wel het benodigde koppel gebruiksvriendelijk op zetten. Zonder spie of pen zit dit al zeker 10 jaar. Overigens mijn motor is slechts 13 pk met een schroefas van 25 mm (super-duplex rvs).
gr,
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Flexibele schroefaskoppeling plaatsen 06 jan 2014 11:48 #473444

  • klamer
  • klamer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Welke type Molykote is nodig voor het installeren van dit type koppeling? Molykote G-N plus?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Flexibele schroefaskoppeling plaatsen 06 jan 2014 16:32 #473519

klamer schreef :
Welke type Molykote is nodig voor het installeren van dit type koppeling? Molykote G-N plus?
Let op, geen Molykote op de as, alleen op de draad en kopse aanlegvlak van de moer die de klembus verspant en op de buitendiameter van de klembus. Voor het type Molycote zou ik me niet te druk maken. Belangrijk is de wrijving verlaging in de schroefdraad om de juiste klemkracht te krijgen.
De Molykote G-N plus als je die hebt is altijd goed.
gr,
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Flexibele schroefaskoppeling plaatsen 06 jan 2014 18:27 #473557

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
wat wil je ervoor hebben B100?
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Flexibele schroefaskoppeling plaatsen 06 jan 2014 18:33 #473560

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6909
jessejohn schreef :
wat wil je ervoor hebben B100?

ik heb je net een tweede bericht gestuurd, sorry :blush:
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.292 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl