dehler schreef :
Deze koppeling kan een pas flens bevatten.
Deze centreert de flens die je op de link ziet.
Er zijn in het verleden wel eens problemen geweest met het uit lopen van de schroefas.
Immers de spiebaan en conische ring met moer moeten de axiale en radiale krachten opvangen.
De radiale kracht dus loodrecht op de as word opgevangen door de spie.Dit is geen probleem.
De conische ring met de moer moet erg vast gezet worden met een speciaal stuk gereedschap een sleutel met een nok.
60 kg is aardig wat.
Nu de axiale kracht (Kracht die met de lengte richting van de as werkt) Trekt en duwt aan de as.
Er is geen enkele borg in het ontwerp.
Bij Vetus hebben ze een constructie bedacht om er een kerfstift in aan te brengen zoals op de link.
Dit raad ik af.
Wat wel mogelijk is om de de spie te gebruiken en even eens de kerfstift te gebruiken.
Dan kan er niets meer gebeuren.
Het is wel lastiger te demonteren.
De tweede mogelijkheid is om een inbus bout naast 1 van de nokken waar de rubbers over heen gaan een gat te boren en een stukje in de as boren.
Inbus bout in de as boren ongeveer een 8 a 10 mm.
Een bout gebruiken die het totaal gat boorde en getapte gat opvul en met locktite vast lijmt.
Dan is de axiale kracht opgevangen door de conische ring en de inbus bout.
En deze constructie breekt niet.
Stelletje oelewappers bij Vetus met 1 kerfstift.
www.vetusweb.com/manuals/files...01%20r02%2011-04.pdf
Ik wil ter ondersteuning van Vetus toch een aantal dingen rechtzetten in jou verhaal.
De conische ring met moer mits voldoende aangehaald zorgt voor de klemkracht op de as om het koppel
en axiale kracht over te brengen. De spie doet niets aan de axiale kracht ook niet aan de radiale kracht. Bij dit laatste bedoel je waarschijnlijk de tangentiale (omtrekskracht) kracht, daarvoor wel natuurlijk. De tangentiale kracht Klemkracht x frictiecoefficient brengt het koppel over. Bij een spie op toelaatbare vlaktedruk en afschuiving. Een radiale kracht is inderdaad een kracht loodrecht (dwarskracht)op de as die b.v. extra lagerkrachten geeft, maar die hier niet belangrijk is.
De axiale kracht die uit de stuwdruk van de schroef komt is een factor 4 kleiner dan de tangentiale kracht. Dus als er voldoende klemkracht is voor het koppel is er zeker voldoende klemkracht voor de axiale kracht (beide componenten ontbonden (1:4)geeft ca 10% verhoging van de benodigde klemkracht.
Betreffende de stiften. Het plaatje zegt niets of het een kerfstift is of een pen. Een kerfstift in de grotere diameters (rond A), rond 8 bij as 25 en rond 10 bij as 30, is in theoretisch in staat om het benodigde koppel overbrengen zonder de klemkracht(vermogensfactor 3,6 kW/100/min), bij de dunnere maat (rond B)zeker niet. Voor mij is overigens de tekening onduidelijk wat hier bedoeld is (spanhuls met massieve pen?).
De inbusbout aanbrengen zoals je aangeeft zou ik zeker niet doen omdat dit eenzijdig is en je daardoor een behoorlijke onbalans aanbrengt die bij 1500 toeren zeker voelbaar zal zijn. Ook geen eenzijdige inbusstelschroef als het tussenblok aluminium is (s.g. verschil). Een pen sla je zodanig door dat deze geen onbalans meer brengt.
Ik denk dat het grote probleem van deze koppeling zit in het voldoende aanhalen van de moer en het niet goed invetten van de conusvlakken van de ring en het tussenblok (uiteraard de as droog laten). Het opgegeven moment van 60 kg op een halve meter (= 300Nm) is problematisch in de meestal kleine ruimtes die ter beschikking staan. Tevens moet je de koppeling ook nog blokkeren. Ter illustratie een koppel van 300Nm komt overeen met een vermogen van 47 kW bij 1500 rpm. In die zin zijn de types Uniflex 13 en 16 gunstiger. Deze hebben meerdere kleinere bouten om de conus te verspannen, hetgeen gebruikers vriendelijker is.
gr,
Ger