Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: een cylinder vol water.......

een cylinder vol water....... 16 juni 2013 16:09 #407555

eindelijk heb ik ook eens een motorprobleem. helaas wel in de vakantie...

wat is het verhaal: (een VP MD 2030D met 800 uur op de klok)
- vanmorgen starten: motor draait een kwart slagje op de startmotor en stopt, kennelijk teveel compressie. Accu is prima.
- kleppendeksel eraf gehaald, staat de luchtinlaat van de middelste cylinder vol water, zo te zien en te ruiken buitenwater, geen koelvloeistof.
- waterslag dus, de middelste cylinder kan het water niet samendrukken en stopt de startmotor.
- uitlaatklep tegen de veerdruk in opengedrukt, motor een paar slaagjes laten draaien op de startmotor, klein fonteintje water eruit.
- kleppendeksel weer erop, en zowaar hij startte direct!
- omdat we een hele dag met wind 7+ precies op de kont hadden gelegen dacht ik dat wellicht door de winddruk op de uitlaat (vlak boven water) en 2 openstaande kleppen middelste cylinder wat water uit de uitlaatdemper door de wind in de cylinder is geduwd. (een beluchter helpt daar niet tegen).
- voorzichtig de haven uit, en zeilen.
- onderweg naar de sluis (3 uur varen) af en toe de motor gestart, geen probleem.
- in de sluis duidelijk problemen met motorvermogen, normaal heb je flink vermogen bij achteruitdraaien, maar nu kwam de motor niet op toeren.
- nu weer in de haven (voorzichtig in de stationair geparkeerd), en weer geen vermogen en geen toeren als de motor beetje moet werken. Wel in de vrij, probleemloos 3500 toeren.
- er komt diesel mee met het uitlaatwater, je ziet en ruikt het
- er zit grijze sludge in de olievuldop, dus water in de smeerolie
dat kan natuurlijk van het water op de zuiger zijn gekomen, een beetje erlangs gelekt.
- het peil van de olie staat nu (vanmorgen niet) ca een halve liter te hoog, maar water is er niet te zien. Het lijkt eerder diesel dan water....
- koelvloeistof in expansievat staat keurig op peil.
- roken is niet bijzonder, niet wit, niet blauw, niet zwart.

Dus ik snap het niet meer....
- een lekke koppakking zou toch verlies van koelvloeistof moeten betekenen? of bellen uitlaatgas in het expansievat?
- olie bij het uitlaatwater is iets met een verstuiver, dat zou kunnen
- geen vermogen is geen compressie op 1 0f meer cylinders?
- of zijn het twee problemen: beetje water via de uitlaat, en ergens een diesellek naar de motorolie waardoor er ook geen vermogen is?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 16 juni 2013 16:13 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 16 juni 2013 16:33 #407560

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12561
de motor heeft eerst een kwartslag gedraaid en toen gestopt.
aangezien water niet in te drukken is, zou het kunnen dat je nu intern mechanische schade heb...
klepstoters krom?
dat zou mi te rijmen zijn met verlies aan vermogen.
volgens mij gevalletje van de kop eraf halen.

en ook zoeken naar de aanleiding
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 16 juni 2013 16:39 #407563

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Klep stelen stoters krom.
Om deze redenen geen compressie genoeg, het dicht de klep zittingen niet meer dicht en/of op het juiste moment.
Lekt waarschijnlijk ook via cups.
Dit naar je opmerkingen van geen compressie genoeg (toeren belast en onbelast) en diesel op het water.
Ik ga mee met SY helios zijn conclusie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 16 juni 2013 16:59 #407571

de kleppen worden door de onderliggende nokkenas via 16 cm lange stoterstangen en een tuimelaar bovenop bediend.
Nu heeft de motor minder minder dan een halve seconde getornd (op de startmotor) voordat hij stopte.
Ik had natuurlijk geen enkel idee dat dit ging gebeuren, was gewoon starten, na de koffie!
Het zou idd kunnen dat de uitlaatklep net op dat moment open moest, en dat de klepstoter van die uitlaatplek (van de cylinder vol water) een optater heeft gekregen en nu krom is. Dat kan ik redelijk eenvoudig constateren door de tuimelaar eraf te halen en te zien of de stoterstang krom is.
De uitlaatklep zou dan niet op tijd en niet genoeg open gaan, dat kan vermogensverlies verklaren.
Maar hoe kan het oliepeil ervan stijgen????
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 16 juni 2013 17:08 #407578

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Zo je verhaal te volgen is er minimaal 1 klep die niet sluit en derhalve ook geen verbranding plaats vind.
Hier door kan diesel lekken in de motor olie.
Dit kan niet na een 1/2 omwenteling maar is de oorzaak al wat langer aan de hand.
Trek je peilstok er uit en hou een lucifer of aansteker on de olie en kijk of het knettert.
Dan zit er water bij.
Succes met je ondervindingen en hoop dat het snel opgelost is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 16 juni 2013 17:29 #407595

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12561
ik denk dat hij de onverbrande diesel niet kwijt kan, dus;
-diesel via de uitlaat op het water
-op de een of andere manier(?) ook naar je carter toe
Dus de kop hoeft er in eerste instantie niet af? dat zou dan weer meevallen
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 16 juni 2013 17:35 #407598

  • snoopy
  • snoopy's Profielfoto
Als je de motor gewoon ronddraait met de hand kun je horen en voelen als er een klep lekt maar een klep gaat niet krom van waterslag,een drijfstang gaat er wel van buigen en water kan ook langs de zuiger het carter inlekken.
Als een drijstang krom is is het vermogen ook minder,minder compressie.
De motor ronddraaien terwijl je een klep omlaag forceert kan wel een klep krommaken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 16 juni 2013 17:40 #407603

kleppendeksel eraf en de klepspeling gecontroleerd:
1 boosdoener, inlaatklep. hele schoteltje boven eraf gebroken.
Die deed dus nog maar een klein beetje mee.....

morgen een nieuwe stoterstang zien te halen, en olie verversen!

ziehier een hele en de kapotte:

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 16 juni 2013 17:48 #407606

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3598
daar kom je waarschijnlijk goed weg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 16 juni 2013 18:31 #407626

duit schreef :
daar kom je waarschijnlijk goed weg

daar lijkt het op ja....
morgen een nieuwe klepstoter vinden bij de VP dealer, olie verversen en daar gaat'ie weer.
blijft wel gek dat er water in een cylinder kan komen, er zit een zwanenhals van wel 1 meter hoog boven de uitlaat. Maar ik houd het op de wind, urenlang 7B recht achterop (de uitlaat in).... iets anders zou ik niet weten...
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 16 juni 2013 19:22 #407649

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Nieuw zal het wel niet worden , dacht dat ze er niet meer waren maar goede 2ehans is geen probleem


De oplossing moet je denk ik zoeken in een uitlaadteruglagklep op de spiegel.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 17 juni 2013 06:03 #407694

Fer schreef :
Nieuw zal het wel niet worden , dacht dat ze er niet meer waren maar goede 2ehans is geen probleem


De oplossing moet je denk ik zoeken in een uitlaadteruglagklep op de spiegel.

nieuwe is besteld bij Aquasport in Hoorn, komt morgenvroeg.

de beluchter:
er zit op (door de werf ingebouwd) een Volvo beluchter die met een slangetje is verbonden met het Volvo waterlock.
In de beluchter geen klepje, staat altijd open.
Bij draaiende pomp kom er een klein waterstraaltje door dat slangetje, de waterlock in.
Als de motor uit staat dan hoort dat slangetje met de lucht in het waterlock verbonden te zijn, niet met het water dat daar ook nog in staat. zo hoort dan hevelen voorkomen te worden.
maar als er teveel water in het waterlock staat (winddruk?) dan kan het wel eens niet goed werken denk ik.
er zijn veel schepen met deze constructie (volvo-standaard immers).
maar ook zijn er vele monteurs die het geen goede oplossing vinden en die een gewone beluchter (zonder slangetje, met ventieltje) adviseren. Volvo schijnt een mooi nieuw model te hebben. Misschien zet ik die er wel in, want waterslag wil ik niet weer!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 17 juni 2013 06:05 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 17 juni 2013 06:10 #407698

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Is het niet eenvoudiger om te zorgen dat de uitlaat niet onder water verdwijnt?. Door tegendruk heb je toch ook de mogelijkheid dat water terug komt. De uitlaatbocht extra hoog brengen neemt ook mee dat je moet kijken of de capaciteit van het waterlock, meestal klein van inhoud, voldoende is.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 17 juni 2013 06:30 #407702

Proost schreef :
Is het niet eenvoudiger om te zorgen dat de uitlaat niet onder water verdwijnt?.

de uitlaat zit op het vlak, vlak bij de spiegel, een halve meter uit het midden, en normaal zit de opening zeker 30 cm boven water.
bij grote golven achterop (ook bij hoge snelheid, de hekgolf) zit hij onder water.
Daarom zit er een zwanenhals voor van minstens 1 meter boven de uitlaatopening. Dat icm het volvo waterlock zou voldoende moeten zijn (de werf bouwt het echt wel serieus in, die weten (wisten) goed wat ze deden en waarom. Maar kennelijk zijn er toch omstandigheden waarin het niet werkt (zonder separate beluchter).....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 17 juni 2013 06:36 #407705

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
Baasklusje schreef :
Fer schreef :
Nieuw zal het wel niet worden , dacht dat ze er niet meer waren maar goede 2ehans is geen probleem


De oplossing moet je denk ik zoeken in een uitlaadteruglagklep op de spiegel.

nieuwe is besteld bij Aquasport in Hoorn, komt morgenvroeg.

de beluchter:
er zit op (door de werf ingebouwd) een Volvo beluchter die met een slangetje is verbonden met het Volvo waterlock.
In de beluchter geen klepje, staat altijd open.
Bij draaiende pomp kom er een klein waterstraaltje door dat slangetje, de waterlock in.
Als de motor uit staat dan hoort dat slangetje met de lucht in het waterlock verbonden te zijn, niet met het water dat daar ook nog in staat. zo hoort dan hevelen voorkomen te worden.
maar als er teveel water in het waterlock staat (winddruk?) dan kan het wel eens niet goed werken denk ik.
er zijn veel schepen met deze constructie (volvo-standaard immers).
maar ook zijn er vele monteurs die het geen goede oplossing vinden en die een gewone beluchter (zonder slangetje, met ventieltje) adviseren. Volvo schijnt een mooi nieuw model te hebben. Misschien zet ik die er wel in, want waterslag wil ik niet weer!

Ik heb iets dergelijks een keer meegemaakt, overigens zonder dat er schade ontstond. Er was toen ook water in de cilinders gekomen. Ook toen was het oliepijl te hoog.
Dat bleek uiteindelijk te komen doordat het slangetje van de beluchter te lang was, in de bilge hing en er in de bilge zoveel water stond dat het slangetje geen lucht meer kreeg. Daardoor is hevelwerking ontstaan en de motor vol gelopen. Klinkt inderdaad alsof bij jou via de waterlock iets dergelijks is gebeurt. De oplossing was toen het slangetje veel korter te maken zodat deze nooit meer in het water van de bilge kan hangen. In jouw geval zou je het slangetje los kunnen halen van de waterlock en gewoon los in het motorruim kunnen laten hangen (maar dus wel kort genoeg). Daarnaast zou je als er (zee)water in de olie is gekomen, de olie zeker 3x moeten verversen, inclusief het oliefilter en telkens tussendoor een uurtje draaien. Op die manier kan je al het water en zout uit de motor halen. Doe je dit niet, dan heb je flinke kans op corrosie.

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 17 juni 2013 07:13 #407712

er zit geen water in de smeerolie, wel diesel, ca 1/4 liter op totaal 3,5 liter smeerolie.
als je de peilstok een vlammetje onder houdt ruikt het als een petroleumlamp...
inmiddels de olie eruit gehaald, zometeen nieuwe erin (moest toch al, 11 maanden oud).
Ik ga wel een nieuwe Volvo beluchter monteren, volgens Aquasport een stuk beter dan de oude en veel beter dan beluchting via de waterlock.

Nu nog vaststellen of er geen schade aan de zuigerstang(en) is (verbogen).
dat kan wellicht het beste met een compressiemeting....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 17 juni 2013 07:18 #407713

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
OK, da's dan nog weer een geluk bij een ongeluk, beter diesel dan water bij je olie....
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 17 juni 2013 07:30 #407717

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7805
Toch wisselen voor het eerste gebruik, met al een beetje diesel in de olie is het smerend vermogen van de olie voor een flink deel weg. Maar dat is Thomas toch al van plan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 17 juni 2013 10:36 #407768

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Philip schreef :
Toch wisselen voor het eerste gebruik, met al een beetje diesel in de olie is het smerend vermogen van de olie voor een flink deel weg. Maar dat is Thomas toch al van plan.
Baasklusje, heb jij handmatige cilinderontluchtingskranen of kleplichters?
Dan zou je voortaan van te voren kunnen rondstarten met de tornkranen of kleplichters open en dan ben je dus altijd safe voor het geval er water in zit, dat wordt er dan uitgeblazen.

Wij hebben op onze boot per cilinder een ontluchtingskraan. Wij tornen altijd met de hand een aantal keren zodat alle cilinders hun eventuele vocht kwijt zijn, motor wordt daarna gestart op perslucht. Is wel een hele grote motor, maar het komt op hetzelfde neer.

Dat zouden ze op alle motoren weer moeten maken.... :cheer:
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 17 juni 2013 11:52 #407784

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Baasklusje schreef :
de kleppen worden door de onderliggende nokkenas via 16 cm lange stoterstangen en een tuimelaar bovenop bediend.
Nu heeft de motor minder minder dan een halve seconde getornd (op de startmotor) voordat hij stopte.
Ik had natuurlijk geen enkel idee dat dit ging gebeuren, was gewoon starten, na de koffie!
Het zou idd kunnen dat de uitlaatklep net op dat moment open moest, en dat de klepstoter van die uitlaatplek (van de cylinder vol water) een optater heeft gekregen en nu krom is. Dat kan ik redelijk eenvoudig constateren door de tuimelaar eraf te halen en te zien of de stoterstang krom is.
De uitlaatklep zou dan niet op tijd en niet genoeg open gaan, dat kan vermogensverlies verklaren.
Maar hoe kan het oliepeil ervan stijgen????

Wanner je ernstig lekke inlaat- of uitlaatkleppen hebt heeft de betreffende cilinder zo weinig compressie dat de ingespoten brandstof niet meer verbrand.
Deze diesel olie loopt dan langs de zuigerveren het carter in.
Gevolg stijgend oliepeil en smeerolie verdunning.
Conclusie: Niet meer draaien met die motor!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 17 juni 2013 12:01 #407787

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Fly-Tour schreef :
Philip schreef :
Toch wisselen voor het eerste gebruik, met al een beetje diesel in de olie is het smerend vermogen van de olie voor een flink deel weg. Maar dat is Thomas toch al van plan.
Baasklusje, heb jij handmatige cilinderontluchtingskranen of kleplichters?
Dan zou je voortaan van te voren kunnen rondstarten met de tornkranen of kleplichters open en dan ben je dus altijd safe voor het geval er water in zit, dat wordt er dan uitgeblazen.

Wij hebben op onze boot per cilinder een ontluchtingskraan. Wij tornen altijd met de hand een aantal keren zodat alle cilinders hun eventuele vocht kwijt zijn, motor wordt daarna gestart op perslucht. Is wel een hele grote motor, maar het komt op hetzelfde neer.

Dat zouden ze op alle motoren weer moeten maken.... :cheer:

Tornkranen,Cilinderontluchtings kranen!!
Dat zijn z.g. indicateurkranen. Kunje een indicateur toestel op zetten en dan alle drukken van het arbeidsproces meten en een indicateurdiagram
trekken waarmee je eventueel je vermogen mee kunt berekenen!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 17 juni 2013 12:06 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 17 juni 2013 13:02 #407804

  • snoopy
  • snoopy's Profielfoto
De klepstoter was gebroken van een inlaatklep dan kan die niet voldoende lucht aanzuigend en dan als gevolg niet genoeg compressie en onvoldoende zuurstof voor ontbranding en dan kan die diesel wel naar het carter zakken via de zuiger.
Maar als die stoter varvangen is,is dat probleem voorbij.
Een klep kan niet krom of een stoter defect door waterslag,een klep is al een beetje open voor odp (vooropening)en als die op de zitting zit is dat ook niet iets wat dan kan beschadigen.
Wat wel kan is dat bij een klep omlaag duwen en dan ronddraaien van de motor de stoter van de tuimelaar afgaat en dat dan(als de klep weer met rust gelaten word) de tuimelaar op de rand van het kommetje van de stoter drukt die dan af kan breken.lijkt mij meer logisch gezien het verhaal.
douwe schreef :
Baasklusje schreef :
de kleppen worden door de onderliggende nokkenas via 16 cm lange stoterstangen en een tuimelaar bovenop bediend.
Nu heeft de motor minder minder dan een halve seconde getornd (op de startmotor) voordat hij stopte.
Ik had natuurlijk geen enkel idee dat dit ging gebeuren, was gewoon starten, na de koffie!
Het zou idd kunnen dat de uitlaatklep net op dat moment open moest, en dat de klepstoter van die uitlaatplek (van de cylinder vol water) een optater heeft gekregen en nu krom is. Dat kan ik redelijk eenvoudig constateren door de tuimelaar eraf te halen en te zien of de stoterstang krom is.
De uitlaatklep zou dan niet op tijd en niet genoeg open gaan, dat kan vermogensverlies verklaren.
Maar hoe kan het oliepeil ervan stijgen????

Wanner je ernstig lekke inlaat- of uitlaatkleppen hebt heeft de betreffende cilinder zo weinig compressie dat de ingespoten brandstof niet meer verbrand.
Deze diesel olie loopt dan langs de zuigerveren het carter in.
Gevolg stijgend oliepeil en smeerolie verdunning.
Conclusie: Niet meer draaien met die motor!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 17 juni 2013 13:07 #407806

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5012
douwe schreef :

Tornkranen,Cilinderontluchtings kranen!!
Dat zijn z.g. indicateurkranen. Kunje een indicateur toestel op zetten en dan alle drukken van het arbeidsproces meten en een indicateurdiagram
trekken waarmee je eventueel je vermogen mee kunt berekenen!

En als je een condoom op zak hebt kun je ook nog eens een idee van je compressie krijgen :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 17 juni 2013 13:17 #407812

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
JRomkes schreef :
douwe schreef :

Tornkranen,Cilinderontluchtings kranen!!
Dat zijn z.g. indicateurkranen. Kunje een indicateur toestel op zetten en dan alle drukken van het arbeidsproces meten en een indicateurdiagram
trekken waarmee je eventueel je vermogen mee kunt berekenen!

En als je een condoom op zak hebt kun je ook nog eens een idee van je compressie krijgen :silly:

????????? :kiss:
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 17 juni 2013 13:48 #407815

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5012
Cilinder naar beneden tornen, condoom op de indicateurkraan, en weer omhoog tornen. Loopt ie leeg dan is er wat aan de hand, lekke klep, zuigerveren, koppakking, etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.342 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl