jerry schreef :
Ik lees in het begin van dit draadje dat het gaat om een Lister in een sloep. En wel 3 cyl. met 30 pk. Bepaald geen hulpmotor voor een zeilboot dus. De boot is waarschijnlijk gebouwd voor vissen op zee en dan is 30 Pk niet overdreven, maar als grachtenboot wel een beetje overdone. Ik denk dat het huidige stationaire toerental gewoon bij de configuratie boot/ motor hoort. Twee oplossingen: niet meer met 30Pk in de gracht varen of er een veel lichter motortje in zetten. Ruil die 3cyl gewoon om voor een 1 cyl van 10 Pk. Kleiner schroefje kan natuurlijk ook.
Misschien een vreemde suggestie: zou er niet 1 van de 3 cylinders " afgeschakeld" kunnen worden?
Scheelt wel veel in het vermogen.
Scheelt inderdaad in vermogen, maar ook in balans van het complete systeem, nu 3 cylinders waarschijnlijk elk een aantal graden ten opzichte van elkaar verschoven in ontstekingsmoment.
Als je er nu 1 van uitschakeld gaat je motor erg beginnen te schudden.
Lijkt me niet gewenst.
Een andere schroef lijkt me de beste oplossing.
Je zult trager varen, en je motor zal minder hard moeten werken.
Andere motor lijkt een duurdere oplossing.
Maar misschien toch even verder navragen.