Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Geen brandstoftoevoer na ontluchten

Geen brandstoftoevoer na ontluchten 02 nov 2013 14:57 #453661

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
Vandaag het gebruikelijke motoronderhoud gedaan, voorfilter, fijnfilter en oliefilter vervangen.

Bij het ontluchten volgens de gebruikelijke procedure gaat er ergens iets niet zoals het zou moeten gaan. Wat ik altijd doe is de ontluchtingsschroef van het fijnfilter losdraaien en dan pompen met de handpomp tot er diesel komt zonder bellen, dan de verstuivers los, starten tot ook daar brandstof is enz. De motor heeft heel even gelopen, maar sloeg na 2 seconden weer af.

Ik heb vervolgens opnieuw de ontluchting van het fijnfilter losgehaald, schoef eruit gehaald en in de leiding gekeken of er brandstof ging komen. Heb 5 minuten gepompt met de opvoerpomp maar niks. Ik krijg dus geen brandstof bij de ontluchting van het fijnfilter. Op het inlaatspruitstuk zit ook een filtertje, volgens Volvo kan deze bij gebruik van een voorfilter niet verstoppen.

Het enige wat ik kan bedenken is dat dit filter toch verstopt zit. Ik kan er niet bij zonder van alles te gaan demonteren. Iemand nog andere tips?? By the way, de dieseltank is niet leeg. Motor heeft vorige week nog gelopen.

groet,
Maarten
Laatst bewerkt: 02 nov 2013 14:58 door mick.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geen brandstoftoevoer na ontluchten 02 nov 2013 15:01 #453663

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
is het niveau van de brandstof wel hoger dan de opvoerpomp?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geen brandstoftoevoer na ontluchten 02 nov 2013 15:05 #453665

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5899
heeft te maken met de interne stand van het pompje
kleppenlichter omhoog en de
motor even een stukje doordraaien met het vliegwiel
dan pompt hij gewoon
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geen brandstoftoevoer na ontluchten 02 nov 2013 15:16 #453668

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
tcdehoog schreef :
heeft te maken met de interne stand van het pompje
kleppenlichter omhoog en de
motor even een stukje doordraaien met het vliegwiel
dan pompt hij gewoon
ton

Heb ik geprobeerd, helpt niet. kan ook geen stand ''top'' ofzo vinden op het vliegwiel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geen brandstoftoevoer na ontluchten 02 nov 2013 15:17 #453669

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
Fer schreef :
is het niveau van de brandstof wel hoger dan de opvoerpomp?

Dat weet ik niet. Er zit zo'n 10 liter diesel in de tank, zal er morgen wat bij gooien. Het is het proberen waard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geen brandstoftoevoer na ontluchten 02 nov 2013 16:21 #453685

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6735
Staat de afsluiter van de dieseltank wel weer open? Of heb je die niet dicht gehad?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geen brandstoftoevoer na ontluchten 02 nov 2013 16:56 #453697

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Ik zat ook aan de brandstofkraan te denken, maar als die nog dicht staat kan je nooit het grof filter vol krijgen. Ik las wel dat je ook de brandstofleidingen in het hogedruk gedeelte ontlucht. Volgens mij is dat niet nodig na het verwisselen van de filters, je hoeft maar te ontluchten tot en met het fijnfilter. Althans, ik heb het de afgelopen 10+ jaar nooit anders gedaan.

Edit, misschien helpt dit:
- heb je een voorfilter met kijkglas? zo ja, dit dit helemaal vol?
- heb je met het pompen wel de volledige pompslag kunnen maken? Als de krukas in een bepaalde stand staat kan je het hendeltje wel bewegen, maar net niet ver genoeg om te pompen. Door de motor een klein stukje te tornen (eventueel de kleplichters even open zetten) kan je dit verhelpen
- een verstopt filter in het spruitstuk kan niet de oorzaak zijn, dit zit immers ná het fijnfilter
- komt er lucht uit het ontluchtingsschroefje op het fijnfilter als je pompt? Kan je met een klein beetje zeepsop testen. Zo ja, dan zit er gewoon nog lucht in de leidingen
- kan je de dieselleiding na het pompje losmaken? Zo ja, komt er daar diesel uit als je pompt?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 02 nov 2013 17:09 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geen brandstoftoevoer na ontluchten 02 nov 2013 18:49 #453725

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
Dieseltank heeft geen afsluiter. Ik zal morgen weer eens verder kijken, bedankt voor alle tips.

groet,
Maarten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geen brandstoftoevoer na ontluchten 02 nov 2013 20:56 #453745

Ik heb exact hetzelfde meegemaakt! Ik ben erg lang (lees een paar uur) bezig geweest met ontluchten. Ook ik heb gekeken of de pomp wel pompte maar ik voelde echt zware weerstand. De pomp werkte dus gewoon goed. Let wel, bij een normale situatie heb je met 4x pompen gewoon diesel uit de schroef op het filter. Ik had een lamme arm, kramp in mijn hand etc. Wat bleek? Het dieselniveau in het groffilter/waterscheider was gedaald onder de aansluiting van de slang. Dit heb ik via de bovenkant weer aangevuld en toen was alles in twee minuten geregeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geen brandstoftoevoer na ontluchten 03 nov 2013 11:16 #453775

ik weet niet of je er wat aan hebt,maar bij onze motor(perkins) moest je de gashandel op volgas zetten bij het ontluchten

groeten
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geen brandstoftoevoer na ontluchten 03 nov 2013 11:26 #453777

Wat voor motor is het?
Van bijv. bepaalde VP's is de procedure in de manual niet helemaal compleet.
Heb exact jouw probleem gehad tot een dieselmonteur in Hornum op Sylt me dat liet zien!
Van de Volvo Penta MD5 en de MD7 heb ik eventueel wel de juiste procedure.
Ad
Laatst bewerkt: 03 nov 2013 11:26 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geen brandstoftoevoer na ontluchten 03 nov 2013 11:28 #453779

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
Het is een md2010. Ben nu aan boord ern ga ff verder prutsen. Ik houd jullie op de hoogte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geen brandstoftoevoer na ontluchten 03 nov 2013 11:34 #453781

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Misschien heb je hier iets aan :

www.compromisclub.nl/ctips/201...brandstofsysteem.pdf

Overigens hoef je bij een filterwissel alleen de lagedrukzijde te ontluchten (tot aan de HD pomnp). De hogedrukzijde is veel kwetsbaarder dan de lagedrukzijde, reden om er zoveel mogelijk vanaf te blijven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geen brandstoftoevoer na ontluchten 03 nov 2013 11:47 #453784

Ik heb zo'n Perla olieopzuiger. Als ik moet ontluchten,zet ik de draai ik de ontluchtingsbout los. Zet het afsluitslangetje op de opening en met één keer halen heb je brandstof in de motor. Boutje weer terug en starten maar.
Kolibri 800 en Kolibri 900 Dulcinea en Dulcinea
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geen brandstoftoevoer na ontluchten 03 nov 2013 11:50 #453788

Kolibri800 schreef :
Ik heb zo'n Perla olieopzuiger. Als ik moet ontluchten,zet ik de draai ik de ontluchtingsbout los. Zet het afsluitslangetje op de opening en met één keer halen heb je brandstof in de motor. Boutje weer terug en starten maar.

ik doe dat met de olieverversvacuumbol
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geen brandstoftoevoer na ontluchten 03 nov 2013 11:52 #453790

mick schreef :
Het is een md2010. Ben nu aan boord ern ga ff verder prutsen. Ik houd jullie op de hoogte.

Daar zou dat probleem waarover ik schreef niet moeten spelen.
Ik vind trouwens wel de ontluchtprocedure wel erg beperkt maar dat is waarschijnlijk omdat de motor zlfontluchtend zou moeten zijn.
Wat nog zou kunnen is dat er in de injectiepomp een luchtbelletje blijft zitten. dat heeft dit type wel meer.
Dan moet je de klephuizen bovenop de inspuitpomp ( wat tussen de pomp en de leidingen naar de injecteurs zit) en beetje loplossen tot ook daar alleen diesel uitkomt .
maar niet teveel want anders komt de inhoud (veertjes en kogeltjes) je tegemoet.
Daarbij eerst de leidingwartel een beetje los , dan het klephuisje een beetje losdraaien ( nr. 3 op de tekening) tot er alleen diesel komt.
Als laatst klephuis weer vast draaien en leiding weer vast zetten.
En daarna eventueel nog bovenop mde injecteur ontluchten door de wartel wat op te lossen.
Dat hielp bij mijn MD5A ook uitstekend.
Att. Dit ontluchten gaat eigenlijk alleen goed als je de startmotor laat draaien. Maar dan wel beide injecteur toevoeren tegelijk wat losdraaien om te voorkomen dat de motor op één cylinder aanslaat. En her en der genoeg lappen leggen. Geeft anders zo'n rommel :whistle:
Succes. :lol:
Ad
Laatst bewerkt: 03 nov 2013 11:56 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geen brandstoftoevoer na ontluchten 03 nov 2013 11:58 #453796

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
Dieseltank helemaal vol gegooid. Ontlucht en hij loopt weer. Ik denk dat FEr toch gelijk had. Nu mog even het lekkende groffilter aanpakken. Dat is op zich een rotding met al die pakkingen. Het is zo'n delphi 296.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geen brandstoftoevoer na ontluchten 03 nov 2013 12:08 #453803

mick schreef :
Dat is op zich een rotding met al die pakkingen. Het is zo'n delphi 296.

Hoezo, nooit echt problemen mee gehad. Het is inderdaad een beetje fiemelig maar een kwestie van zorgvuldig werken en vooral niet te vast draaien.
En de rubber ringen van tevoren insmeren met een beetje siliconenvet. Blijven ze lekker plakken als met smeerolie en dichten ook beter blijvend af.
Alleen moet je er een beetje goed bij kunnen.
Anders er even helemaal tussenuit halen?
Ik neem tenminste aan dat je de toevoer kunt dichtzetten?
Ad
Laatst bewerkt: 03 nov 2013 12:10 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geen brandstoftoevoer na ontluchten 03 nov 2013 14:52 #453860

mick schreef :
tcdehoog schreef :
heeft te maken met de interne stand van het pompje
kleppenlichter omhoog en de
motor even een stukje doordraaien met het vliegwiel
dan pompt hij gewoon
ton

Heb ik geprobeerd, helpt niet. kan ook geen stand ''top'' ofzo vinden op het vliegwiel.

Bij onze VP MD 2020d en de 2010b van mijn zwager staat een geel streepje op de rand van het vliegwiel. Deze naar 'top" draaien met de klok mee en de handpomp zou moeten werken.
Bij het vervangen van het groffilter kan er nog veel lucht in het systeem zitten. Dan pomp je enkel lucht maar gebeurd er niets heb ik ondervonden.
Oliepomp op het gat van de ontluchtingsschroef fijnfilter en langzaam pompen does the trick.. Omdat de handpomp van de MD 2010 na veel draaien van het vliegwiel in geen enkele stand pompte (tja, lamme hand, erg herkenbaar) heb ik de fijnfilter geheel met diesel afgevuld. Dit werkte, de motor zakte niet meer in bij het gasgeven.

Ik vermoed dat het membraam van de handpomp gescheurd is. In het ontluchtingsgat zag ik het dieselniveau schommelen bij het pompen maar niet toenemen. Iemand een idee of het membraam inderdaad defect is?
|Jeanneau Sun Odyssey 29.2|Sailhorse|Finnjol|Flying Junior|
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geen brandstoftoevoer na ontluchten 03 nov 2013 14:59 #453864

@kapt bob. dat het membraan gescheurd zou zijn hoop ik niet voor je. dan kan er diesel doorlekken naar het carter met alle gevolgen van dien.
slechte smering en de kans dat de motor "op hol" slaat doordat die op de dampen uit het carter gaat lopen.

dus controleer dit heel goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geen brandstoftoevoer na ontluchten 03 nov 2013 16:44 #453919

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
Yellow Boat schreef :
mick schreef :
Dat is op zich een rotding met al die pakkingen. Het is zo'n delphi 296.

Hoezo, nooit echt problemen mee gehad. Het is inderdaad een beetje fiemelig maar een kwestie van zorgvuldig werken en vooral niet te vast draaien.
En de rubber ringen van tevoren insmeren met een beetje siliconenvet. Blijven ze lekker plakken als met smeerolie en dichten ook beter blijvend af.
Alleen moet je er een beetje goed bij kunnen.
Anders er even helemaal tussenuit halen?
Ik neem tenminste aan dat je de toevoer kunt dichtzetten?
Ad

ze hadden het geheel ook schroefbaar kunnen maken. Ik blijf het een slechte constructie vinden.

groet,
Maarten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geen brandstoftoevoer na ontluchten 03 nov 2013 17:58 #453953

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
mick schreef :
Dieseltank helemaal vol gegooid. Ontlucht en hij loopt weer. Ik denk dat FEr toch gelijk had. Nu mog even het lekkende groffilter aanpakken. Dat is op zich een rotding met al die pakkingen. Het is zo'n delphi 296.

Mooi dat hij weer loopt. :)

De constructie is niet geweldig maar dar is de prijs ook na,mijn advies is om altijd een reserve set o-ringen aanboord te hebben
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geen brandstoftoevoer na ontluchten 03 nov 2013 18:00 #453955

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Kapt. Bob schreef :
mick schreef :
tcdehoog schreef :
heeft te maken met de interne stand van het pompje
kleppenlichter omhoog en de
motor even een stukje doordraaien met het vliegwiel
dan pompt hij gewoon
ton

Heb ik geprobeerd, helpt niet. kan ook geen stand ''top'' ofzo vinden op het vliegwiel.

Bij onze VP MD 2020d en de 2010b van mijn zwager staat een geel streepje op de rand van het vliegwiel. Deze naar 'top" draaien met de klok mee en de handpomp zou moeten werken.
Bij het vervangen van het groffilter kan er nog veel lucht in het systeem zitten. Dan pomp je enkel lucht maar gebeurd er niets heb ik ondervonden.
Oliepomp op het gat van de ontluchtingsschroef fijnfilter en langzaam pompen does the trick.. Omdat de handpomp van de MD 2010 na veel draaien van het vliegwiel in geen enkele stand pompte (tja, lamme hand, erg herkenbaar) heb ik de fijnfilter geheel met diesel afgevuld. Dit werkte, de motor zakte niet meer in bij het gasgeven.

Ik vermoed dat het membraam van de handpomp gescheurd is. In het ontluchtingsgat zag ik het dieselniveau schommelen bij het pompen maar niet toenemen. Iemand een idee of het membraam inderdaad defect is?

Bij wijze van test kun je de zuigleiding losmaken aan de opvoerpomp en dan met je duim de zuigopening dicht houden terwijl je met de andere hand en het hendeltje voorpompt. (Let even op dat de motor niet toevallig in een stand staat waarop de opvoerpomp niet kán pompen, anders je motor stukje verdraaien)
Je moet de zuigklepjes en persklepjes dan 'horen' werken (soort slurpend, trillend geluid) en een flink vacuum voelen onder je duim; zo niet is dat een teken dat 'ie het niet goed doet en revisie van je opvoerpomp waarschijnlijk nodig is.

Je kan de pomp ook uit elkaar halen, zie op mijn site hoe dit moet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geen brandstoftoevoer na ontluchten 03 nov 2013 19:00 #453975

Bedankt voor je reactie Fer. Op je website staat een duidelijke uitleg met foto's.
|Jeanneau Sun Odyssey 29.2|Sailhorse|Finnjol|Flying Junior|
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geen brandstoftoevoer na ontluchten 03 nov 2013 19:47 #453995

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 858
mick schreef :
Dieseltank helemaal vol gegooid. Ontlucht en hij loopt weer. Ik denk dat FEr toch gelijk had. Nu mog even het lekkende groffilter aanpakken. Dat is op zich een rotding met al die pakkingen. Het is zo'n delphi 296.

Beste

fijn dat alles weer loopt.

daarom heb ik er een Separ KWA20 ingezet!
1 boutje los filter wissel zonder gesmeer

MrDJ
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.312 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl