Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Sleutel tijdelijk onvindbaar...

Sleutel tijdelijk onvindbaar... 12 nov 2013 13:23 #456792

Hey iedereen,

Zoals bij velen onder jullie waarschijnlijk leg ik de sleutels van de boot steeds op dezelfde plek om verlies ervan te voorkomen. Een grote opruimactie op de boot en thuis echter zorgde ervoor dat de sleutel tijdelijk onvindbaar is... Niet zo'n gigantisch probleem gezien hij érgens tussen de spullen moet zitten, maar natuurlijk valt het verlies van iets pas op als je het echt nodig hebt... Aankomend weekend moet de boot worden verplaatst omwille van baggerwerken in de haven, en daarvoor moet natuurlijk wel de motor draaien!

De vraag is dus of het mogelijk is om bvb rechtstreeks 12V uit de batterij te voeden aan de startmotor zonder hierbij gebruik te maken van het contactslot? Het gaat om een Volvo Penta 2002 motor, het contactslot is ook van Volvo, maar daar weet ik het precieze model niet van... Komen achteraan veel draden uit, dus weet niet of daar wel aan te prullen valt :s.

Bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sleutel tijdelijk onvindbaar... 12 nov 2013 13:33 #456796

orchidius schreef :
Hey iedereen,

Zoals bij velen onder jullie waarschijnlijk leg ik de sleutels van de boot steeds op dezelfde plek om verlies ervan te voorkomen. Een grote opruimactie op de boot en thuis echter zorgde ervoor dat de sleutel tijdelijk onvindbaar is... Niet zo'n gigantisch probleem gezien hij érgens tussen de spullen moet zitten, maar natuurlijk valt het verlies van iets pas op als je het echt nodig hebt... Aankomend weekend moet de boot worden verplaatst omwille van baggerwerken in de haven, en daarvoor moet natuurlijk wel de motor draaien!

De vraag is dus of het mogelijk is om bvb rechtstreeks 12V uit de batterij te voeden aan de startmotor zonder hierbij gebruik te maken van het contactslot? Het gaat om een Volvo Penta 2002 motor, het contactslot is ook van Volvo, maar daar weet ik het precieze model niet van... Komen achteraan veel draden uit, dus weet niet of daar wel aan te prullen valt :s.

Bedankt!

Op zich geen probleem.
Starten gaat zelfs heel simpel met een vrij dun draadje van 10-20 cm( :huh: ) want de stroomtoevoer voor het draaien van de startmotor zelf gaat sowieso niet via het startslot.
Alleen krijgt de alternator ook geen voorbekrachtiging en zal dus mogelijk niet of sterk vertraagd gaan laden.
Erg is dat echter niet.
En , afhankelijk van het type motor kun je hem ook niet meer zo makkelijk uitzetetn.
VP2002.Ik zal eens kijken in de handleiding naar het schema.
Stoppen geen probleem want dat is mechanisch.
Starten zie plaatje.Gaat het beste met een tuk stugge woning installatiedraad, geen "bootdraad".
Maar pas op je vingers en kijk uit voor de draaiende delen zoals de V-snaar :evil:
Ad
Laatst bewerkt: 12 nov 2013 13:50 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sleutel tijdelijk onvindbaar... 12 nov 2013 13:35 #456798

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7809
Ik ken jouw motor niet maar bij de meeste motoren is dat een eitje.
Als je er bij het paneel niet uitkomt, kan je het ook bij de motor doen als daar alles (brandstofpomp, koelwaterpomp, stop-knop etc) mechanisch gebeurt.

'Gewoon' de plus vanaf de accu ergens aftakken en verbinden met de schakelcontact van het start relais. Kan met een redelijk dunne draad (2,5mm2 of 4mm^2), hoeft niet met een startkabel. Starten kan iets langer duren omdat je niet voorgloeid. Ook zal de dynamo de accu niet bijladen maar dat is niet zo erg voor zo'n kort stukje.
Laatst bewerkt: 12 nov 2013 13:35 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sleutel tijdelijk onvindbaar... 12 nov 2013 13:48 #456807

Philip schreef :
Ik ken jouw motor niet maar bij de meeste motoren is dat een eitje.
Als je er bij het paneel niet uitkomt, kan je het ook bij de motor doen als daar alles (brandstofpomp, koelwaterpomp, stop-knop etc) mechanisch gebeurt.

'Gewoon' de plus vanaf de accu ergens aftakken en verbinden met de schakelcontact van het start relais. Kan met een redelijk dunne draad (2,5mm2 of 4mm^2), hoeft niet met een startkabel. Starten kan iets langer duren omdat je niet voorgloeid. Ook zal de dynamo de accu niet bijladen maar dat is niet zo erg voor zo'n kort stukje.

De plus "ergens aftakken" is onnodig.
Immers op de dikke kabel aan de startmotor zit een heeeeleboel plus. :lol:
Ad
Laatst bewerkt: 12 nov 2013 13:48 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sleutel tijdelijk onvindbaar... 12 nov 2013 13:49 #456809

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7809
Die dikke kabel is ook "ergens" ;)
Zelf stop ik een schroevendraaier oid tussen die dikke kabel en het schakelcontact. Maar dat is bij een andere motor, geen idee of dat bij deze ook kan.
Laatst bewerkt: 12 nov 2013 13:53 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sleutel tijdelijk onvindbaar... 12 nov 2013 13:51 #456810

Philip schreef :
Die dikke kabel is ook ergens ;)

Laten we dat maar aannemen..... :laugh: :laugh:
Maar je zult ze de kost moeten geven die ervoor speciaal een draadje aan de accu knopen.
:P
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sleutel tijdelijk onvindbaar... 12 nov 2013 14:00 #456816

Super Yellowboat! Gewoon kwestie dus om te zoeken naar dat ding van op je mooie prent en daar overbruggen? (De lettertjes kan ik niet lezen)
Laatst bewerkt: 12 nov 2013 14:01 door orchidius.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sleutel tijdelijk onvindbaar... 12 nov 2013 14:05 #456823

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7809
Dat ding ziet er in het echt zo uit:
Laatst bewerkt: 12 nov 2013 14:05 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sleutel tijdelijk onvindbaar... 12 nov 2013 14:08 #456824

Juist zo dus:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sleutel tijdelijk onvindbaar... 12 nov 2013 14:10 #456827

  • 2linkerhanden
  • 2linkerhanden's Profielfoto
zeg met recht "DING"
wat een slecht onderhoud
even schoonmaken en in de zuurvrije vasaline zetten lijkt mij geen overbodige luxe hier
(vinden ze het gek als hij niet wil starten)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sleutel tijdelijk onvindbaar... 12 nov 2013 14:13 #456830

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7809
Dat was de eerste hit op google :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sleutel tijdelijk onvindbaar... 12 nov 2013 14:15 #456832

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Bij mij, toen de sleutel in het slot afbrak, kon ik het achterste (electrische) deel van het contactslot van binnenuit losschroeven van de slotcylinder, waarna ik er een schroevendraaier in kon zetten en de motor starten.

Zo'n contactslot op je boot is écht een wassen neus eigenlijk... daarom ga ik het ook vervangen door drukknoppen.

Vind ik veiliger - in die zin dat je de motor altijd gemakkelijk kunt starten... wat ik belangrijker vind dan een matige beveiliging tegen 'ongevraagd lenen'. Noot: de hoofschakelaar blijft in een afsluitbare kist tegen datzelfde 'ongevraagd lenen', maar is varend natuurlijk altijd aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sleutel tijdelijk onvindbaar... 12 nov 2013 14:17 #456836

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Philip schreef :
Zelf stop ik een schroevendraaier oid tussen die dikke kabel en het schakelcontact.

Kijk uit dat je daarbij geen massa (= bijna al het metaal op en rond (start)motor) raakt, die dikke kabel is vaak zo dik (en een startaccu sterk genoeg) dat je die schroevendraaier ermee vast kan lassen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sleutel tijdelijk onvindbaar... 12 nov 2013 14:21 #456840

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7809
web schreef :
Zo'n contactslot op je boot is écht een wassen neus eigenlijk... daarom ga ik het ook vervangen door drukknoppen.

Vind ik veiliger - in die zin dat je de motor altijd gemakkelijk kunt starten... wat ik belangrijker vind dan een matige beveiliging tegen 'ongevraagd lenen'. Noot: de hoofschakelaar blijft in een afsluitbare kist tegen datzelfde 'ongevraagd lenen', maar is varend natuurlijk altijd aan.
Dat heb ik precies hetzelfde gedaan. Sleutel (=contact aan bij mij) vervangen door een knop. Starten was al een knop...

En dan nog eens zo aangesloten dat je die eerste knop niet eens persé aan hoeft te zetten zodat je altijd meteen kan starten. Alleen doen de metertjes het dan niet en is de dynamo onbekrachtigd maar hij doet het wel meteen gewoon. Mooiste zou zijn om contact en starten in 1 knop te verenigen. Zoals bij de nieuwste Yanmars gebeurt.
Laatst bewerkt: 12 nov 2013 14:28 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sleutel tijdelijk onvindbaar... 12 nov 2013 14:38 #456848

Geweldige hulp jongens, foto's en alles! Kan niet meer foutgaan lijkt me :p
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sleutel tijdelijk onvindbaar... 12 nov 2013 14:40 #456849

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7809
Oh jawel :whistle: Hoe gaat je motor uit? Met een trekkabel oid?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sleutel tijdelijk onvindbaar... 12 nov 2013 14:45 #456851

Philip schreef :
Oh jawel :whistle: Hoe gaat je motor uit? Met een trekkabel oid?

Had ik al geschreven. Net als bij de oude MD's.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sleutel tijdelijk onvindbaar... 12 nov 2013 14:45 #456852

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Zit er nog een elektrisch opvoerpompje in je systeem ergens die via je contactslot wordt geschakeld?
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sleutel tijdelijk onvindbaar... 12 nov 2013 14:45 #456853

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 793
Ik heb me eens laten vertellen dat als de motor loopt (en dus de dynamo aandrijft) en het contactslot (per ongeluk) uit staat, dat dan de dynamo vrij snel naar de knoppen gaat. Loopt TS dat risico niet als hij de motor aan de praat krijgt zonder gebruik van het contact slot?

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sleutel tijdelijk onvindbaar... 12 nov 2013 14:57 #456857

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7809
Daar zijn al diverse topics over geweest: als je laadkabel niet geschakeld is over je contactslot (en dat is doorgaans zo), kan er niks stuk gaan.
Yellow Boat schreef :
Had ik al geschreven. Net als bij de oude MD's.
Standaard ja. Maar ik ben al eens een VP2003 tegengekomen met een door de werf ingebouwde electrische solenoid om de boel uit te zetten. Wij maar zoeken naar de stopknop... Zou toch knap lullig zijn als dat hier weer het geval is :P Overigens krijgt TS hem dan gewoon niet gestart. Hetzelfde geldt voor een eventuele electrische opvoerpomp die er natuurlijk niet hoort maar er wel ingebeund kan zijn. Dan stopt je motor en natuurlijk nét als je wil afremmen...

Het zal allemaal wel loslopen en voor minstens 90% zit het er ook niet maar ik zou dat wel even willen checken.
Laatst bewerkt: 12 nov 2013 15:01 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sleutel tijdelijk onvindbaar... 12 nov 2013 15:08 #456860

2linkerhanden schreef :
(vinden ze het gek als hij niet wil starten)

inderdaad, gek! Of zit de hele motor er niet aan :woohoo:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 12 nov 2013 15:20 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sleutel tijdelijk onvindbaar... 12 nov 2013 15:08 #456861

Philip schreef :
Standaard ja. Maar ik ben al eens een VP2003 tegengekomen met een door de werf ingebouwde electrische solenoid om de boel uit te zetten. Wij maar zoeken naar de stopknop... Zou toch knap lullig zijn als dat hier weer het geval is :P Overigens krijgt TS hem dan gewoon niet gestart.

Waarom dat dan??
Normaliter wordt een stopsolenoid alleen bekrachtigd als je de motor stopt en niet als hij draait.
Tenminste , bij mijn Vetus wel.
Anders zou die Solenoid knap heet kunnen worden als hij bijv. een dag lang bekrachtigd blijft.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sleutel tijdelijk onvindbaar... 12 nov 2013 18:36 #456931

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 500
Er zijn ook motoren met een startrelais. Relais niet bekrachtigd. Motor niet aan. Stop zetten van de motor is de stroom van het relais afhalen.
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sleutel tijdelijk onvindbaar... 12 nov 2013 18:55 #456940

Zoals al gezegd weet ik met zekerheid dat mijn motor te stoppen is door de dieseltoevor af te snijden met de daarvoor voorziene "hendel"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sleutel tijdelijk onvindbaar... 12 nov 2013 19:22 #456959

Evert schreef :
Er zijn ook motoren met een startrelais. Relais niet bekrachtigd. Motor niet aan. Stop zetten van de motor is de stroom van het relais afhalen.

Wat bedoel je met "startrelais"?
Een extra relais in de stroom vanaf het contactslot wat een aparte draad vanaf de accu direct naar de startmotor schakeld?
Omdat immers de stroom naar de startsolenoid alleen aanwezig moet zijn tijdens het starten draait de motor ook zonder dat gewoon dooor.
Maar mischien zijn er hele speciale schakelingen waarbij je altijd spanning van de accu naar de motor moet hebben om die te laten lopen?Maar misschien kun jij dan een E-schema hier plaatsen waar e.e.a. wel mis gaat zonder spanning ?
Ik ken in ieder geval alleen diesels ( de "ouderwetse" kleinere die in de meeste jachten zitten) die ook rustig doorlopen als je de startaccu gewoon helemaal loskoppelt (bijv. hoofdschakelaar uit).Dat is juist een mooi ding bij die motoren . Daarom kunnen sommige ook nog steeds ook met een slinger gestart worden.Voor grotere moderne motoren die ook in autos zitten geldt dat meestal niet meer omdat daar de injectie electrisch bedient wordt en niet meer door een mechanische inspuitpomp.
Natuurlijk alleen doen als er een tweede accu via een splitter wordt geladen anders kan het de alternator kosten :ohmy:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.309 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl