Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za aug 27 @12:00AM
ZF Zomermeeting 2022
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Beste plaats uitlaat

Beste plaats uitlaat 16 dec 2013 19:49 #467835

Hallo allemaal,

Binnenkort wil ik het uitlaatsysteem van mijn Sturgeon 28 uit '78 wat moderniseren. De motor (VP MD7a met saildrive) en de uitlaat zijn net zo oud als de boot. De bovenkant van de motor staat boven de waterlijn. Het uitlaatsysteem bestaat na de motor eigenlijk alleen uit de demper (op een steuntje op de bodeem) en loopt vervolgens met een flinke boog naar boven en weer helemaal terug naar de huiddoorvoer op het vlak. Zie de opening rechtsonder, stuurboord, net boven de waterlijn.



Er zijn al heel wat draadjes geweest over voorkomen van waterslag en hevelen. Daar kom ik wel uit.
Ik wil ook de plek van de huiddoorvoer verplaatsen zodat ik makkelijker kan zien of er (voldoende) koelwater uitkomt en in de lente eventueel antivries kan opvangen. Ik denk aan een uitlaat met terugslagklepje.

De motor geeft nu, zeker met meerdere mensen in de kuip, wel een gezellig "plopperdeplop" geluid maar zicht op wat er gebeurd heb ik eigenlijk niet. Bovendien vraag ik me af of die tegendruk van het water goed is voor de motor.

Wat is nou de beste plek is voor de uitlaat? Hoger achterop de spiegel, met het risico dat de uitlaatgassen hinderlijk achter de boot blijven hangen en het gaat stinken in de kuip of op dezelfde plek als nu maar dan hoger in het vrijboord. De wind voert de uitlaatgassen sneller af maar als je de motor eens hebt bijstaan met aan de wind zeilen ontstaat weer tegendruk.
Je ziet uitlaatdoorvoeren op allerlei plekken maar als ik het uitlaatsysteem ga moderniseren kan ik het nu maken zoals ik zelf wil.
En wellicht maakt het ook niet zoveel uit.

Wellicht dat er onder de ZFérs ervaring is in deze kwestie.

In ieder geval allemaal prettige feestdagen gewenst en een mooi vaarseizoen in 2014,

Krullevaar
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Beste plaats uitlaat 16 dec 2013 19:56 #467836

Zoals op bijgaande foto:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Beste plaats uitlaat 16 dec 2013 20:55 #467859

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Zo hoog aan de spiegel dat de uitlaat niet of nauwelijks onder water komt bij volle toeren en bemanning in de kuip
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Beste plaats uitlaat 16 dec 2013 21:12 #467866

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Vraag jezelf af of je ooit problemen gehad hebt met de huidige plaats van de uitlaat.
Zo niet dan zou ik het laten zoals het is.
De bouwers en ontwerpers weten meestal wel wat het beste is.
Tegendruk? Maximaal 0,02 bar extra, maar dan moet je uitlaat al 20 cm onder water zitten.
Je motor ploft dan zonder mankeren rustig door!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 16 dec 2013 21:18 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Beste plaats uitlaat 16 dec 2013 21:51 #467875

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16317
Op de il Cigno zit de uitlaat op een vergelijkbare plek. Dit heeft nog nooit tot problemen geleidt met tegendruk of zo, dus daarvoor hoef je echt niets te veranderen. Ik herken wel het feit dat je niet kunt zien of er voldoende water uit de uitlaat komt. Maar om alleen daarvoor de boel te verbouwen terwijl het nog nooit problemen heeft gegeven? Als je zekerheid wilt hebben over de koeling helpt een andere plaats van de uitlaat ook niet echt, je zit er tenslotte ook niet de hele tijd naar te kijken. Je gehoor is waarschijnlijk betrouwbaarder, of een temperatuursensor en alarm op de uitlaat. Snelem biedt zo'n sensor nu via de NASA inkoopactie aan trouwens.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Beste plaats uitlaat 16 dec 2013 22:07 #467876

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 764
Ook bij mij zit de uitlaat op die plek, met een beetje snelheid zit die onder water. Van tegendruk nooit last gehad, wel eens nagekeken hoe het bij boten van zelfde merk zat; hetzelfde dus. Je kunt een aftakking maken van je koelwater. Bij mij zat die er al voor een watergesmeerd schroefaslager. Wanneer je dat slangetje in de kuip bij de afvoer laat uit komen dan heb je altijd zicht op koelwater. Wel onder het kuiprooster, anders krijg je natte voeten.
Wel een flinke bocht in de uitlaatslang en en waterlock en beluchter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Beste plaats uitlaat 17 dec 2013 06:53 #467920

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4220
Bij de meeste Compromis modellen zit de uitlaat op een vergelijkbare plek, die bij varen op de motor door de hekgolf onderwater verdwijnt. Bij onze C777 was een ongewenst effect dat de spiegel er na een tijdje op de motor varen door roetaanslag smerig uitziet. Door de terugstromende hekgolf slaan de roetdeeltjes neer op de spiegel en vormen daar een vettige substantie die zich lastig laat verwijderen. Zelfs na inbouw van een nieuwe motor bleef dit fenomeen optreden. Kennelijk roeten Yanmars allemaal een beetje, ik heb nog geen C777 zonder roetaanslag op de spiegel gezien.
Tijdens het varen verdwijnt de uitlaat door de hekgolf flink onder water. Dit levert extra weerstand op in de uitlaat, wat ten koste gaat van het toch al niet overbemeten motorvermogen.
In 2008 heb ik de uitlaat verlegd naar de zijkant, op een punt dat altijd boven de hekgolf blijft. De uitlaatslang sluit daar op aan via een ruime boog naar boven, en vormt daardoor een zwanenhals.



Details kun je hier vinden :
www.compromisclub.nl/ctips/200...laat_gasbun_C777.pdf
Deze oplossing heeft sindsdien prima gefunctioneerd, en is door meerdere collega-C777 bezitters gekopieerd.
Laatst bewerkt: 17 dec 2013 08:42 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Beste plaats uitlaat 17 dec 2013 09:28 #467988

Het vormen van een roetaanslag op de onderkant van de spiegel heb ik dus ook. Ben vergeten om deze reden te noemen om de uitlaat een andere plek te geven. Mijn oude VP-motor rookt ook iets.
Meestal ga ik twee keer per seizoen op de zwemtrap staan om met wat sopwater de spiegel schoon te maken en gebruik ik daarna wat gecombineerde cleaner/was om de boel echt schoon te krijgen. Ik vindt die roetaanslag zóóó armoedig staan.

Overigens merk ik wel dat op de spiegel (enkele jaren terug door een toenmalige eigenaar met 2c-verf geverfde romp) op plaatsen waar de lak wat ouder is de roet zich moeilijker laat wegpoetsen dan een verse "lakreparatieplek" op de spiegel.

Ik ben blij met jullie reacties. Als het 30 jaar goed is gegaan wellicht inderdaad niest aan doen en op mijn gehoor vertrouwen. Maar het gaat mij ook wel om de opvang van antivries. Heb dit jaar trouwens "roze milieuvriendelijkere" antivries gebruikt.

T.a.v. de opmerking dat de jachtbouwer het vast wel goed heeft gemaakt: daar heb ik nogal eens de nodige reserves over. Er werd/wordt ook wel eens wat geëxperimenteerd door bouwers en het zijn bijv. niet altijd deskundigen op het gebied van de finesses van motoren.
Ik mag wel hopen dat zij destijds advies hebben gekregen van de importeur van VP-motoren. Hoewel er dus wel een zwanehals in de uitlaatslang zit maar bijv. geen beluchter o.i.d.

Het verhaal over de uitlaat en gasbun van de compromis van CeesS is voor mij herkenbaar. Zie hieronder.

Wie overigens wat meer wil lezen over mijn keuze voor een Sturgeon 28 en wat ik er tot nu toe aan heb verbeterd kan naar site van de Sturgeons 22 en 28. In een 6-tal korte artikeltjes heb ik e.e.a. beschreven. Er komt denk nog wel meer want "de Steur" is hier en daar wat gedateerd en verdient wat liefde, moeite en ...geld.

Krullevaar
Laatst bewerkt: 17 dec 2013 09:34 door Krullevaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Beste plaats uitlaat 17 dec 2013 10:14 #468011

Ondanks dat ik een vrij nieuwe motor heb ( nou ja , van 2003 dan) krijg ik op den duur ook zwarte aanslag. Ik dank dat elke diesel , zeker zolang hij koud is , altijd wat roet veroorzaakt.
Mijn uitlaat zit vrijwel op dezelfde plek , alleen aan bakboord.
Ik heb ook nog nooit iets gemerkt van vermogensverlies want de bereikte snelheid klopt vrijwel exact met de m.b.v. een speciaal schroevenprogramma berekende waarde .
Is eigenlijk ook vrij onlogisch gezien de verbrandingsdruk die nog steeds (uiteraard sterk verminderd doordat de zuiger inmiddels in de onderste stand staat) vrij hoog is als de uitlaatklep open gaat.
Daarom werken turbo's ook zo goed .
Dat beetje tegendruk door het water valt daartegen in het niet.
Bovendien is de tegendruk in de uitlaat alk beduidend lager als bij een auto omdat de uitlaatgassen enorm worden afgekoeld door het ingespoten water waardoor eveneens het drukverlies over de uitlaat daalt.

ps. Raar eigenlijk dat vrijwel alle foto's van achteren van zeiljachten steeds van stuurboord worden genomen :huh:
Ad
Laatst bewerkt: 17 dec 2013 10:18 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Beste plaats uitlaat 17 dec 2013 10:57 #468025

Inderdaad zijn veel foto's uit dezelfde hoek genomen. Kunnen we ze allemaal mooi vergelijken. ;)

Bij mij is dat trouwens gekomen door de stand van het fototoestel t.o.v. de zon op dat moment. Genomen net na het lekker afsoppen van de boot. Lekker kontje zo toch !

Krullevaar
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Beste plaats uitlaat 17 dec 2013 11:05 #468031

Krullevaar schreef :
Inderdaad zijn veel foto's uit dezelfde hoek genomen. Kunnen we ze allemaal mooi vergelijken. ;)

Bij mij is dat trouwens gekomen door de stand van het fototoestel t.o.v. de zon op dat moment. Genomen net na het lekker afsoppen van de boot. Lekker kontje zo toch !

Krullevaar

Tja alleen kan ik zo geen kimkieler Leisure 27 vinden waar je de uitlaat kunt zien. :ohmy:
Maar hier kun je het wel zien.
De doorvoer ernaast is trouwens van de gasbun.
Ad
Laatst bewerkt: 17 dec 2013 11:13 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Beste plaats uitlaat 17 dec 2013 11:25 #468037

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Krullevaar schreef :
Inderdaad zijn veel foto's uit dezelfde hoek genomen. Kunnen we ze allemaal mooi vergelijken. ;)

Bij mij is dat trouwens gekomen door de stand van het fototoestel t.o.v. de zon op dat moment. Genomen net na het lekker afsoppen van de boot. Lekker kontje zo toch !

Krullevaar

En zoals elk kontje betaamt heeft het ook een uitlaat :laugh: Melige opmerking ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 17 dec 2013 11:26 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Beste plaats uitlaat 17 dec 2013 12:08 #468052

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4220
Yellow Boat schreef :
Ik heb ook nog nooit iets gemerkt van vermogensverlies want de bereikte snelheid klopt vrijwel exact met de m.b.v. een speciaal schroevenprogramma berekende waarde .
Is eigenlijk ook vrij onlogisch gezien de verbrandingsdruk die nog steeds (uiteraard sterk verminderd doordat de zuiger inmiddels in de onderste stand staat) vrij hoog is als de uitlaatklep open gaat.
Daarom werken turbo's ook zo goed.
Dat beetje tegendruk door het water valt daartegen in het niet.
Bovendien is de tegendruk in de uitlaat alk beduidend lager als bij een auto omdat de uitlaatgassen enorm worden afgekoeld door het ingespoten water waardoor eveneens het drukverlies over de uitlaat daalt.
Ad
Veel motorleveranciers specificeren een maximale tegendruk in de uitlaat, die in de orde-grootte van 5 kPa ligt (50 mb), wat globaal overeenkomt met 50 cm waterkolom. In een uitlaatsysteem zonder tegendruk wordt volgens de wet van Bernoulli de druk die lokaal heerst na het openen van de uitlaatklep, omgezet in snelheid. Iedere restrictie in de uitlaat heeft een hogere tegendruk en dus een lagere gassnelheid tot gevolg, en een minder efficient afvoeren van het in de uitlaat geinjecteerde water. Dat op zich veroorzaakt ook weer meer tegendruk. Mijn stelling is dat je tegendruk aan het einde van de uitlaat zoveel mogelijk moet vermijden, dus de uitlaat boven water moet plaatsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Beste plaats uitlaat 17 dec 2013 13:59 #468092

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
CeesS schreef :
Yellow Boat schreef :
Ik heb ook nog nooit iets gemerkt van vermogensverlies want de bereikte snelheid klopt vrijwel exact met de m.b.v. een speciaal schroevenprogramma berekende waarde .
Is eigenlijk ook vrij onlogisch gezien de verbrandingsdruk die nog steeds (uiteraard sterk verminderd doordat de zuiger inmiddels in de onderste stand staat) vrij hoog is als de uitlaatklep open gaat.
Daarom werken turbo's ook zo goed.
Dat beetje tegendruk door het water valt daartegen in het niet.
Bovendien is de tegendruk in de uitlaat alk beduidend lager als bij een auto omdat de uitlaatgassen enorm worden afgekoeld door het ingespoten water waardoor eveneens het drukverlies over de uitlaat daalt.
Ad
Veel motorleveranciers specificeren een maximale tegendruk in de uitlaat, die in de orde-grootte van 5 kPa ligt (50 mb), wat globaal overeenkomt met 50 cm waterkolom. In een uitlaatsysteem zonder tegendruk wordt volgens de wet van Bernoulli de druk die lokaal heerst na het openen van de uitlaatklep, omgezet in snelheid. Iedere restrictie in de uitlaat heeft een hogere tegendruk en dus een lagere gassnelheid tot gevolg, en een minder efficient afvoeren van het in de uitlaat geinjecteerde water. Dat op zich veroorzaakt ook weer meer tegendruk. Mijn stelling is dat je tegendruk aan het einde van de uitlaat zoveel mogelijk moet vermijden, dus de uitlaat boven water moet plaatsen.

De uitlaten van onze boten zit idd.ook boven water maar af en toe even onder water hetgeen geen probleem is.
Bij sommige dure jachten zit de uitlaat van de generatorset wel degelijk onder water hetgeen ook geen probleem oplevert.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: (Beste plaats uitlaat) - Roetaanslag 18 dec 2013 11:19 #468435

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 236
Heb hetzelfde probleem: motor rookt nooit en toch heb ik roetafzetting op de spiegel.
Kan dit opgelost worden met het afregelen van de motor?
Of kan een additief een (veilige) oplossing bieden?

Fer zal hier zeker een antwoord voor klaar hebben...

Z.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: (Beste plaats uitlaat) - Roetaanslag 18 dec 2013 11:36 #468438

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Zeppos schreef :
Heb hetzelfde probleem: motor rookt nooit en toch heb ik roetafzetting op de spiegel.
Kan dit opgelost worden met het afregelen van de motor?
Of kan een additief een (veilige) oplossing bieden?

Fer zal hier zeker een antwoord voor klaar hebben...

Z.
Zelfs de beste motoren stoten roet uit. Inbouwen van een roetfilter zou de enige oplossing zijn.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: (Beste plaats uitlaat) - Roetaanslag 18 dec 2013 12:40 #468453

Ten eerste kan een roetfilter op een boot niet , tenminste niet als de uitlaat watergekoeld is zoals 99% van alle zeiljachten.
En ten tweede krijg je bij een boot het probleem dat , als je steeds korte stukjes vaart om zeil te zetten en zo, het roetfilter weliswaar roet zal verzamelen, het echter vervolgens niet meer kan afbranden zoals dat bij een auto normaliter dient te gebeuren.Immers , een bootmotor zal hopelijk nooit de uitlaat roodgloeiend stoken. :ohmy:
Dat roetfilter zou dan dus op een gegeven moment vol zitten met alle gevolgen van dien.
Lees e.e.a. maar eens na:
www.mgduff.co.uk/pdfs/MGDuff%2...0Products_German.pdf
Vanwege dit soort problemen is met een diesel alleen hele korte stukjes rijden ook niet best voor een roetfilter.

Overigens wordt dit nog interessant als de EU inderdaad ook voor boten een roetfilter verplicht gaat stellen. :huh:
Ad
Laatst bewerkt: 18 dec 2013 12:40 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: (Beste plaats uitlaat) - Roetaanslag 18 dec 2013 12:42 #468455

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 821
Yellow Boat schreef :
Ten eerste kan een roetfilter op een boot niet , tenminste niet als de uitlaat watergekoeld is zoals 99% van alle zeiljachten.
En ten tweede krijg je bij een boot het probleem dat , als je steeds korte stukjes vaart om zeil te zetten en zo, het roetfilter weliswaar roet zal verzamelen, het echter vervolgens niet meer kan afbranden zoals dat bij een auto normaliter dient te gebeuren.Immers , een bootmotor zal hopelijk nooit de uitlaat roodgloeiend stoken. :ohmy:
Dat roetfilter zou dan dus op een gegeven moment vol zitten met alle gevolgen van dien.
Lees e.e.a. maar eens na:
www.mgduff.co.uk/pdfs/MGDuff%2...0Products_German.pdf
Vanwege dit soort problemen is met een diesel alleen hele korte stukjes rijden ook niet best voor een roetfilter.

Overigens wordt dit nog interessant als de EU inderdaad ook voor boten een roetfilter verplicht gaat stellen. :huh:
Ad

Zelfs op koopvaardijschepen zit geen roetfilter, veelste gevaarlijk, schoorsteenbrand e.d.

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: (Beste plaats uitlaat) - Roetaanslag 18 dec 2013 15:41 #468503

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5902
Yellow Boat schreef :
En ten tweede krijg je bij een boot het probleem dat , als je steeds korte stukjes vaart om zeil te zetten en zo, het roetfilter weliswaar roet zal verzamelen, het echter vervolgens niet meer kan afbranden zoals dat bij een auto normaliter dient te gebeuren.Immers , een bootmotor zal hopelijk nooit de uitlaat roodgloeiend stoken.
Dat doet het normale wegverkeer ook niet hoor: schoonbranden gebeurt door de garage en heet "regenereren". Er wordt een heel fijn niet-milieuvriendelijk goedje bijgespoten, waarna bij volgas een partij uitstoot wordt geproduceerd waar je niet goed van wordt. Pure volksverlakkerij, die roetvangers.
Per ongeluk gebeurt het overigens ook weleens bij volgas op de snelweg, als je daar achter rijdt kan je gelijk je auto wassen...
Laatst bewerkt: 18 dec 2013 15:42 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Beste plaats uitlaat 18 dec 2013 17:05 #468533

Blijft dus toch over de uitlaatopening strategisch kiezen en/of, net als ik doe, een keer of twee per jaar even op de zwemtrap "pootje baden" en gelijk de spiegel schoonmaken.

Is met mooi weer toch geen straf ;)

Krullevaar
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Beste plaats uitlaat 18 dec 2013 18:41 #468553

  • Brassman
  • Brassman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 649
Tip voor het opvangen van Joe antivries komend voorjaar:

Pak je puts (10 liter min.),en verzwaar ze meteen kilo of vijf b.v. een straatklinker.
Duw met de bootshaak de puts (waaraan natuurlijk een lijntje zit) de puts tot net onder de rand in het water en bind de lijn op die lengte aan je hek.
koelwaterkraan open, een persoon start de motor en de ander duwt met de pikhaak in de puts om ze onder de uitlaat te houden.

Bij onze Penta 2002 gaat er vijf liter in, dus als de puts driekwart vol zit is alles er wel uit en kan je ze binnenhalen. B)
Catch that Wind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Beste plaats uitlaat 18 dec 2013 20:20 #468607

Brassman schreef :
Tip voor het opvangen van Joe antivries komend voorjaar:

Pak je puts (10 liter min.),en verzwaar ze meteen kilo of vijf b.v. een straatklinker.
Duw met de bootshaak de puts (waaraan natuurlijk een lijntje zit) de puts tot net onder de rand in het water en bind de lijn op die lengte aan je hek.
koelwaterkraan open, een persoon start de motor en de ander duwt met de pikhaak in de puts om ze onder de uitlaat te houden.

Als je mijn foto hebt gezien, start draadje, zie je dat de uitlaat zo laag zit dat ik twijfel of deze truc bij mij gaat werken. Op welke plek op jouw boot zit de uitlaat dan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Beste plaats uitlaat 18 dec 2013 22:23 #468639

  • Brassman
  • Brassman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 649
Vanuit jou uitlaat gerekend een centimeter of vijf hoger boven de waterlijn, ik hoef er ook geen verzwaring in te gooien om de puts op haar plaats te houden.

Probeer het eens als Joe de volgende keer joe motor start, dan weet je gelijk of het een optie is. :)
Catch that Wind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: (Beste plaats uitlaat) - Roetaanslag 19 dec 2013 17:44 #468801

Yellow Boat schreef :
Ten eerste kan een roetfilter op een boot niet , tenminste niet als de uitlaat watergekoeld is zoals 99% van alle zeiljachten.
En ten tweede krijg je bij een boot het probleem dat , als je steeds korte stukjes vaart om zeil te zetten en zo, het roetfilter weliswaar roet zal verzamelen, het echter vervolgens niet meer kan afbranden zoals dat bij een auto normaliter dient te gebeuren.Immers , een bootmotor zal hopelijk nooit de uitlaat roodgloeiend stoken. :ohmy:
Dat roetfilter zou dan dus op een gegeven moment vol zitten met alle gevolgen van dien.
Lees e.e.a. maar eens na:
nl.wikipedia.org/wiki/Roetfilter
Vanwege dit soort problemen is met een diesel alleen hele korte stukjes rijden ook niet best voor een roetfilter.

Overigens wordt dit nog interessant als de EU inderdaad ook voor boten een roetfilter verplicht gaat stellen. :huh:
Ad

Oeps , zat verkeerd linkje in ( maar niemand heeft het kennenlijk gezien... :huh:
Nu klopt het!
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: (Beste plaats uitlaat) - Roetaanslag 19 dec 2013 17:55 #468805

Apae schreef :
Yellow Boat schreef :
En ten tweede krijg je bij een boot het probleem dat , als je steeds korte stukjes vaart om zeil te zetten en zo, het roetfilter weliswaar roet zal verzamelen, het echter vervolgens niet meer kan afbranden zoals dat bij een auto normaliter dient te gebeuren.Immers , een bootmotor zal hopelijk nooit de uitlaat roodgloeiend stoken.
Dat doet het normale wegverkeer ook niet hoor: schoonbranden gebeurt door de garage en heet "regenereren". Er wordt een heel fijn niet-milieuvriendelijk goedje bijgespoten, waarna bij volgas een partij uitstoot wordt geproduceerd waar je niet goed van wordt. Pure volksverlakkerij, die roetvangers.
Per ongeluk gebeurt het overigens ook weleens bij volgas op de snelweg, als je daar achter rijdt kan je gelijk je auto wassen...

Dat schoonmaken door de garage wordt inderdaad ook wel gedaan ( doen de meesten trouwens niet zelf maar ze ruilen je roetfilter bij een gespecialiseerd bedrijf gewoon in) maar ook de auto zelf (of beter de motor management computer) doet dat en wel elke 200-1000km. Tenminste , dat zegt WIKI ervan.En je gaat me toch niet vertellen dat je elke 1000 km naar de garage moet hè? :ohmy:
Maar ja , roetfilters bestonden nog niet toen ik me nog af en toe met dieselauto's bemoeide .

Dat wat j bij de garage of bij een gespecialiseerd bedrijf kunt laten doen wordt juist noodzakelijk wanneer er alleen korte stukjes worden gereden en het roetfilter dus nooit zelf de zaak kan schoonbranden.
Want zo'n ding wordt echt roodgloeiend hoor , net zo als een katalysator.
Vandaar dat bijv. parkeren op droog gras gevaarlijk kan zijn als je net een flinke afstand hebt gereden. En dat is beslist geen sprookje!
Maar misschien moet je eens na een half uurtje snelweg de auto aan de kant zetten op een donkere plek en eens naar het voorste stuk van de uitlaat kijken waar roetfilter of katalysator zit.
Dan kun je zien hoe heet het daar wordt.
Trouwens , als je een turbo hebt kun je ook zioen hoe mooi rood die wordt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.353 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl