Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 juni 2016 11:31 #746831

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27778
O.E.B. schreef :
Als je die antwoorden weet, zul je begrijpen waarom die schepen op die 'rommel' draaien. Kostprijs is gewoon veel lager dan die paar liters die wij per jaar verstoken in ons jachtje...

Er is een leuze die iedereen die iets aan het milieu zou willen verbeteren ter harte moet nemen: "think global, act local". In iets andere bewoordingen. Doe zelf wat je kunt doen en wijs niet naar andere zaken die véél erger vervuilen. Dat laatste is geen reden om niet ook zelf wat te doen.
Wat betreft het prijs-argument: als iedereen die zware olie stookt wordt verplicht om schonere olie te gaan stoken, gaat de prijs van vervoer wat omhoog, maar daar zal de markt mee moeten dealen. Voor bulk zal vervoer per schip altijd de goedkoopste altijd de goedkoopste methode blijven.

Dus ik begrijp wel waarom de grote zeevaart de smerigste brandstof verstookt die te koop is, maar ze hebben wat mij betreft evenveel plicht als de individuele burger om daarvan af te stappen. Daarom zonder meer vergelijkbsaar en geen appels en peren..
Laatst bewerkt: 21 juni 2016 22:57 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 juni 2016 08:29 #747057

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6652
En als ze nog iets van marges over hadden, dan zouden er ongetwijfeld een paar reders die stap wel willen maken. Maar in een wereld waar de prijs van de brandstof het verschil maakt tussen een vracht wel en niet krijgen, is afdwingen via globale regels de enige manier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 juni 2016 09:32 #747077

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6153
Het is niet waar dat er niets gebeurt op het gebied van de grote rederijen hoor.
en.wikipedia.org/wiki/Maersk_Triple_E_class
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 juni 2016 09:49 #747081

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27778
Apae schreef :
En als ze nog iets van marges over hadden, dan zouden er ongetwijfeld een paar reders die stap wel willen maken. Maar in een wereld waar de prijs van de brandstof het verschil maakt tussen een vracht wel en niet krijgen, is afdwingen via globale regels de enige manier.

Men moet gewoon prijsafspraken maken.
Binnen de Europese Unie mag dat officieel niet, maar dat is een van de zwakheden van de Europese Unie. Men denkt nog steeds dat de markt alles kan regelen.

Soms moet je als overheid iets willen (een schoner milieu) en moet je marktpartijen de gelegenheid geven of dwingen maatregelen te nemen.
Als de rederijen onderling afspreken dat ze schonere brandstof gaan gebruiken en de kosten gewoon doorbereken aan de klant en daarbij het front echt gesloten houden, dan moet de rest van de markt wel mee.

Soms moet het vrije markt principe even wijken, als je een ander doel dat minder op de korte termijn is gericht dan de markt, wilt bereiken. Daarom is het ook belangrijk dat er machten zijn die sterker zijn dan 'de markt' en daarom moet de EU ook blijven..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 juni 2016 10:23 #747092

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6652
Huh? De EU moet blijven omdat die prijsafspraken verbiedt, want prijsafspraken zijn nuttig om hogere doelen te bereiken?
Soms kan ik het niet volgen...

Overigens denk ik niet dat prijsafspraken op een wereldwijde, versplinterde markt echt mogelijk zijn. Daarvoor zijn er gewoon teveel spelers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 juni 2016 11:02 #747101

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29436
"lodewijk schreef :

Dus ik begrijp wel waarom de grote zeevaart de smerigste brandstof verstookt die te koop is, maar ze hebben wat mij betreft evenveel plicht als de individuele burger om daarvan af te stappen. Daarom zonder meer vergelijkbsaar en geen appels en peren..

Grote zeeschepen mogen in EU alleen op echte zwavel arme diesel varen, en al lang niet meer op stook olie.
Wel even de kennis bijstellen!
Daarom zijn de brandstof kosten al sky high.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 juni 2016 11:19 #747108

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27778
WADnWIND schreef :
"lodewijk schreef :

Dus ik begrijp wel waarom de grote zeevaart de smerigste brandstof verstookt die te koop is, maar ze hebben wat mij betreft evenveel plicht als de individuele burger om daarvan af te stappen. Daarom zonder meer vergelijkbsaar en geen appels en peren..

Grote zeeschepen mogen in EU alleen op echte zwavel arme diesel varen, en al lang niet meer op stook olie.
Wel even de kennis bijstellen!

Dat zou moeten betekenen dat men binnengaats aan die verplichting kan worden gehouden. Dat de EU buiten de territoriale wateren (en zeker midden op de Oceaan) waarschijnlijk geen macht heeft, zie ik inderdaad even over het hoofd.
Eerlijk gezegd vraag ik me af in hoeverre er binnengaats ook echt op wordt gehandhaafd. Het zou betekenen dat men voor het binnenlopen van de Maasmond van brandstof moet wisselen en bij vertrek weer. Klinkt niet praktisch.
Wat zou de praktijk zijn? Misschien kun je wat dat betreft mijn kennis ook nog even bijstellen..
Daarom zijn de brandstof kosten al sky high.

Daar hebben we het al over gehad. Ik constateer slechts dat het transport te goedkoop is. Dat kan het zijn omdat men merendeels vaart op de afvalprodukten van de olieindustrie. Vinden we daar nog iets van?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 juni 2016 11:55 #747124

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6153
De meeste schepen moet altijd switchen van zware olie naar lichtere diesel voordat ze binnenlopen en afstoppen. Die zware olie moet heet worden gehouden om te kunnen verpompen en wordt als beton als het afkoeld.

nl.wikipedia.org/wiki/Stookolie
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 22 juni 2016 11:58 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 juni 2016 12:19 #747130

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27778
Jutter schreef :
De meeste schepen moet altijd switchen van zware olie naar lichtere diesel voordat ze binnenlopen en afstoppen. Die zware olie moet heet worden gehouden om te kunnen verpompen en wordt als beton als het afkoeld.

nl.wikipedia.org/wiki/Stookolie

Dat was me even ontschoten, maar ik heb het inderdaad eerder gehoord. Ja, dan is het makkelijk voor de zeevaart om aan de Europese eisen te voldoen..

Het toont wel aan hoe goedkoop de rommel is die ze stoken. De complicatie waar ik het eerder over had heeft men om die reden allang geaccepteerd..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 juni 2016 14:37 #747184

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1750
lodewijk stegman schreef :
Knar schreef :
lodewijk stegman schreef :
..............

Al stook je GTL alleen maar voor het milieu, dan ben je al goed bezig.

waarbij het er volgens mij wel van afhangt hoe je "het milieu" definieert. Immers, volgens het eerder in dit draadje gepubliceerde document is de CO2 "well-to-wheel" emissie 5% hoger.
Maar kijk je naar de lokaal geproduceerde vuiligheid, dan heb je uiteraard gelijk.

Dat verhaal heb ik even gemist. Kun je een linkje geven naar de betreffende pots?
Wat overigens niet wegneemt dat milieu niet alleen over CO2-produktie gaat. Een serieus probleem met diesel is uitstoot van roet en zwavel bij het feitelijke gebruik als brandstof. Ik ben dus zo vrij het 'locale' effect in dit geval wat zwaarder mee te wegen dan de CO2-produktie.

Het gaat om de volgende phrase uit het zin-en-onzin document dat aan het begin van dit draadje gepost werd:
Volgens TNO/ CE Delft is de energie die nodig is om GTL te produceren ca. 1,5 keer zo
hoog als voor normale dieselbrandstof. Door het gunstige uitgangspunt (aardgas), is de
WTW (Well-to-Wheel) CO2-emissie ongeveer 5% hoger dan die van conventionele
dieselbrandstof.


Dick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 juni 2016 15:43 #747207

De scheepvaart is de grootste CO2-producent ter wereld. Meer dan verkeer of industrie of vliegverkeer of huishoudens.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 juni 2016 16:25 #747216

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29436
Baasklusje schreef :
De scheepvaart is de grootste CO2-producent ter wereld. Meer dan verkeer of industrie of vliegverkeer of huishoudens.

En daarom moet de koopvaardij in EU op lichtere diesel varen. Ze klagen daar steen en been over de kosten.
Het kustwacht vliegtuig maakt elke dag inspectie vluchten en houdt dit ook in de gaten. Een dikke pluim boven de schoorsteen is ongeveer een proces verbaal. Ze vragen dan waar vandaan en waar naar toe de reis gaat en staan dan alvast klaar in de haven voor inspectie om monsters te trekken.

Jullie denken dat het allemaal nog zo gaat als in 1975?

Daarbij is het met nieuwe schepen zo dat een nieuwe eigenaar er gebrand is om elke ton brandstof per dag uit te sparen. Veel container schepen varen bijna dead-slow vanwege de brandstof prijzen. ze varen écht geen 24 knopen meer, eerder 15 Kn.

Dus enorm veel minder uitstoot.

Wel bij blijven hé?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 22 juni 2016 16:28 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 juni 2016 17:43 #747224

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1750
Baasklusje schreef :
De scheepvaart is de grootste CO2-producent ter wereld. Meer dan verkeer of industrie of vliegverkeer of huishoudens.

Volgens mij zijn ze inmiddels al lang en breed ingehaald door het wereldwijde aandeel van de datacenters zoals die waarop dit forum draait :P

Dick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 juni 2016 22:19 #747276

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18219
Ach, de vervuiling veroorzaakt door dit forum is virtueel, gezien de server waar we op draaien :P
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 23 juni 2016 06:23 #747291

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8300
Knar schreef :
lodewijk stegman schreef :
..............

Al stook je GTL alleen maar voor het milieu, dan ben je al goed bezig.

waarbij het er volgens mij wel van afhangt hoe je "het milieu" definieert. Immers, volgens het eerder in dit draadje gepubliceerde document is de CO2 "well-to-wheel" emissie 5% hoger.
Maar kijk je naar de lokaal geproduceerde vuiligheid, dan heb je uiteraard gelijk.

Dick

Hier moet ik een beetje ingrijpen. Of tenminste iets van zeggen. De hele milieu discussie lijkt zich toe te spitsen op CO2. Opmerkelijk.

Want CO2 is namelijk zo ongeveer het enige wat uit de uitlaat van een motor komt wat NIET giftig is. Uit de pijp van een bezinemotor komt onverbrandde koolwaterstoffen (CH) in een grote varieteit van vormen waaronder ook aromatische en stikstofoxides (NOx). Allebei zeer giftig. Waarbij NOx de ozon laag aantast, en de CH's broeikaseffecten hebben die tot 100x erger zijn dan die van CO2. Voor een Diesel mag je daar zwaveloxides (SO) bij optellen en grote hoeveelheden roet, fijnstof, en nog meer NOx.

Waar de GTL iets aan doet, is de zwavel (zit er veel minder in) en de CH (het verbrandt beter), en misschien in t verlengde daarvan ook fijnstof maar dat weet ik niet zeker.

CO2 is daarvan werkelijke de minst direct schadelijke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 23 juni 2016 06:26 #747293

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8300
WADnWIND schreef :
Baasklusje schreef :
De scheepvaart is de grootste CO2-producent ter wereld. Meer dan verkeer of industrie of vliegverkeer of huishoudens.

En daarom moet de koopvaardij in EU op lichtere diesel varen. Ze klagen daar steen en been over de kosten.
Het kustwacht vliegtuig maakt elke dag inspectie vluchten en houdt dit ook in de gaten. Een dikke pluim boven de schoorsteen is ongeveer een proces verbaal. Ze vragen dan waar vandaan en waar naar toe de reis gaat en staan dan alvast klaar in de haven voor inspectie om monsters te trekken.

Jullie denken dat het allemaal nog zo gaat als in 1975?

Daarbij is het met nieuwe schepen zo dat een nieuwe eigenaar er gebrand is om elke ton brandstof per dag uit te sparen. Veel container schepen varen bijna dead-slow vanwege de brandstof prijzen. ze varen écht geen 24 knopen meer, eerder 15 Kn.

Dus enorm veel minder uitstoot.

Wel bij blijven hé?

Indirect kan ik dit staven uit eigen getuigenis.

Een jaar of 20 geleden ben ik een paar keer naar Engeland over gestoken. Mij viel toen de enorme stank op die onder de rook van elk willekeurig schip in de TSS te ruiken was. Mengeling van plastic en brandend rubber en verf.

Dat is inmiddels echt verdwenen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 26 juni 2016 07:15 #747783

  • hans1966
  • hans1966's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29
Artemis schreef :
Mijn ervaring in de blakes Taylor kachel met GTL is perfect: geen roet en een rustig brandpatroon. Zou niet anders meer willen.

Oppassen is wel eventuele reactie met bepaalde rubber- of kunststofsoorten (is mijn indruk): ik vul het dagtankje van de kachel bij met zo'n messing handpompje waarmee je olie uit je carter zuigt.

Nietsvermoedend heb ik na gebruik (zonder doorspoelen) het pompje in elkaar opgeborgen. Nadien leek het erop dat GTL de weekmaker uit het rubber of kunststof trekt: het zuigertje was kleiner geworden, pompje werkte niet meer. Ribber (of rubberachtig kunststof voelde ook minder soepel aan)

Het nieuwe pompje haal ik trouw uit elkaar na gebruik, dep ik droog en berg ik in losse onderdelen op. Dit gaat goed.

avdhoeff schreef :
Afgelopen week heb ik contact gehad met Vidol, een bedrijf dat voortkomt uit Shell en dat het gebruik van GTL promoot en klanten (tankstations) werft. Sea Force One stuurde in een bijdrage de verkoopunten die zij noemen (beroepsvaart en watersport door elkaar): www.vidol.nl/p/77/Shell_GTL_Fuel_Verkooppunten.html

Van Vidol ontving ik een document waar een aantal eigenschappen van GTL in staan. Natuurlijk is het een document van een belanghebbende ('wij van WC eend adviseren WC eend'), maar ze noemen ook een nadeel dat ik niet kende.
Omdat de dichtheid van GTL wat lager is dan de dichtheid van gewone diesel (het is iets dunner) kan het gebeuren dat rubber pakkingen die al wat 'zweten' druppels gaan produceren i.p.v. zweten. Gewone diesel bevat namelijk toevoegingen die ervoor zorgen dat rubber pakkingen een beetje zwellen. Vervangen van de pakkingen is de oplossing, of aandraaien van de koppelingen waar aluminium dichtringen gebruikt worden.

By the way, Salland Olie publiceert op hun website nu ook de stations aan het water.
gtl.nu/nieuws/5/gtl+in+de+watersport

Groeten, Aike
Na het lezen van de 16 pagina's wordt er twee keer geschreven dat GTL invloed heeft of kan hebben op rubberen pakkingen e.d.
Heeft iemand daar al ervaring mee aangezien het membraam van de opvoerpomp van (een soort) rubber is en bij lekkage grote problemen kunnen ontstaan. Heb net zelf door een lekkage aan het membraam het hele pompje gereviseerd en ben toch een beetje huiverig om GTL te gaan gebruiken.

Kwam nog wel dit zeilmotor.arzv.nl/cms31/72-gtl-diesel artikel tegen. Kan alleen niet zo 1,2,3, zien van welke datum.

Even een quote uit het stukje.
[Het volgende punt van belang is deze: Deze brandstof heeft tot op dit moment GEEN goedkeuring van o.a. vooraanstaande motorenleveranciers zoals Volvo-Penta en Yanmar. De brandstof GTL wordt (nog) NIET geproduceerd onder de EN590 Norm. Het is daardoor niet duidelijk of én welke schadelijke gevolgen deze brandstof heeft op de lange duur aan brandstofpompen en injectoren. Testresultaten op dit gebied zijn tot op heden nog niet voorhanden]
Een man zonder passie is als de Chinees zonder nasi.
Laatst bewerkt: 26 juni 2016 08:16 door hans1966.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 26 juni 2016 08:22 #747794

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
Ik heb navraag gedaan bij Salland mbt normering en kreeg volgend antwoord eerder deze week:

Qte

Onze GTL voldoet aan de TS 15940.
Er is voor synthetische diesel is geen officiële Europese norm beschikbaar, vandaar dat leveranciers zelf een afgeleide norm hebben samengesteld de TS 15940 onder auspiciën van de NEN.

Met uitzondering van de dichtheid voldoet de GTL aan de EN590 norm.

Uqte

Z
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 26 juni 2016 11:14 #747838

En wat zegt die norm dan betreft het effect op de (niet) genoemde pakking materialen?

Gaan we nu dezelfde kwasie-wetenschap discussie (die ook nooit tot de bodem toe is uitgezocht - waren het nu de dopes of de bulk/; welke dopes zijn dan goed en welke fout) krijgen als in de minerale vs. synthetische motorolie?

De dichtheid van een olie hoeft trouwens niet direct met de viscositeit te relateren.

Overigens is mijn 20 jaar oude VP gewoon voor diesel ontworpen. Daar doet ze het heel erg goed op!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 26 juni 2016 11:19 #747840

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
Joop66 schreef :
WADnWIND schreef :
Baasklusje schreef :
De scheepvaart is de grootste CO2-producent ter wereld. Meer dan verkeer of industrie of vliegverkeer of huishoudens.

En daarom moet de koopvaardij in EU op lichtere diesel varen. Ze klagen daar steen en been over de kosten.
Het kustwacht vliegtuig maakt elke dag inspectie vluchten en houdt dit ook in de gaten. Een dikke pluim boven de schoorsteen is ongeveer een proces verbaal. Ze vragen dan waar vandaan en waar naar toe de reis gaat en staan dan alvast klaar in de haven voor inspectie om monsters te trekken.

Jullie denken dat het allemaal nog zo gaat als in 1975?

Daarbij is het met nieuwe schepen zo dat een nieuwe eigenaar er gebrand is om elke ton brandstof per dag uit te sparen. Veel container schepen varen bijna dead-slow vanwege de brandstof prijzen. ze varen écht geen 24 knopen meer, eerder 15 Kn.

Dus enorm veel minder uitstoot.

Wel bij blijven hé?

Indirect kan ik dit staven uit eigen getuigenis.

Een jaar of 20 geleden ben ik een paar keer naar Engeland over gestoken. Mij viel toen de enorme stank op die onder de rook van elk willekeurig schip in de TSS te ruiken was. Mengeling van plastic en brandend rubber en verf.

Dat is inmiddels echt verdwenen.

Rook je niet de incinerator die nu niet meer in de gebieden gebruikt mag worden...?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 26 juni 2016 13:47 #747879

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
Goed zo Nachtvlinder, houwe zo!

Z
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 26 juni 2016 15:28 #747903

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27778
Joop66 schreef :
Knar schreef :
waarbij het er volgens mij wel van afhangt hoe je "het milieu" definieert. Immers, volgens het eerder in dit draadje gepubliceerde document is de CO2 "well-to-wheel" emissie 5% hoger.
Maar kijk je naar de lokaal geproduceerde vuiligheid, dan heb je uiteraard gelijk.

Dick

Hier moet ik een beetje ingrijpen. Of tenminste iets van zeggen. De hele milieu discussie lijkt zich toe te spitsen op CO2. Opmerkelijk.

Pcies, Joop. Want wat schreef ik nadat Knar dit opmerkte? Lees:
www.zeilersforum.nl/index.php/...ten?start=350#746738

Je moet tegenwoordig zo'n daad helemaal doorlezen voordat je ergens op reageert.. Voor je 't weet heeft iemand al gezegd wat jij wil zeggen..
Laatst bewerkt: 26 juni 2016 15:30 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 26 juni 2016 20:28 #748012

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 434
WADnWIND schreef :
CO2-producent ter wereld. Meer dan verkeer of industrie of vliegverkeer of huishoudens.

Jullie denken dat het allemaal nog zo gaat als in 1975?

Daarbij is het met nieuwe schepen zo dat een nieuwe eigenaar er gebrand is om elke ton brandstof per dag uit te sparen. Veel container schepen varen bijna dead-slow vanwege de brandstof prijzen. ze varen écht geen 24 knopen meer, eerder 15 Kn.

Dus enorm veel minder uitstoot.

Wel bij blijven hé?

En dat leverde een heel aardig artikel op bij LowTech:

www.lowtechmagazine.be/2010/02...ude-zeilschepen.html

Helemaal geen overgang naar GTL nodig: gewoon weer gaan zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 27 juni 2016 08:43 #748093

canuma schreef :

En dat leverde een heel aardig artikel op bij LowTech:

www.lowtechmagazine.be/2010/02...ude-zeilschepen.html

Helemaal geen overgang naar GTL nodig: gewoon weer gaan zeilen.

Alleen klopt dat verhaal natuurlijk aleen bij de juiste wind , zowel qua kracht als richting.
En dat zal , zeker voor dwarsgetuigde schepen zeker niet altijd het geval zijn.
Wat wel zou kunnen is tankers en containerschepen bouwen met bij die 12 knopen behorende motoren en navenant verbruik.
Alleen krijgen die dan mogelijk wel problemen als ze hun snelheid niet aan de omstandigheden kunnen aanpassen. Te langzaam varen bij zware zee schijnt gevaarlijk te kunnen worden door de verhouding van lengte , snelheid en golfhoogte/lengte.
Bovendien zijn er dan door de langere vaartijden weer meer schepen nodig om alles op tijd te kunnen transporteren.En of dat dan onder de streep nog zinvol is vraag ik me af.
Maar daar kunnen andere forumleden vast meer over zeggen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 27 juni 2016 09:25 #748105

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Dit draadje is ooit opgezet om info en ervaringen over GTL uit te wisselen. We hebben het nu over de wereldwijde scheepvaart.

Dit gezegd hebbende, de waanzinnige toename van het containervervoer is voor een groot deel ontstaan doordat we zo nodig arbeidsintensieve producten in China en andere lage lonenlanden moesten laten maken. Zo langzamerhand lijkt de wal dat schip te keren, de lonen in China stijgen snel, en de prijzen gaan daar ook omhoog als ze doorkrijgen dat ze daar iets aan het milieu moeten gaan doen.
Je ziet steeds meer bedrijven die productie gaan terughalen.
We moeten de scheepvaart verplichten schonere brandstoffen te gaan gebruiken, de kosten van de huidige milieuschade komen nu elders terecht. Bij hogere transportkosten zal er ook minder in verre landen geproduceerd gaan worden, en wordt er dus minder gevaren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 1.012 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl