Artemis schreef :
Mijn ervaring in de blakes Taylor kachel met GTL is perfect: geen roet en een rustig brandpatroon. Zou niet anders meer willen.
Oppassen is wel eventuele reactie met bepaalde rubber- of kunststofsoorten (is mijn indruk): ik vul het dagtankje van de kachel bij met zo'n messing handpompje waarmee je olie uit je carter zuigt.
Nietsvermoedend heb ik na gebruik (zonder doorspoelen) het pompje in elkaar opgeborgen. Nadien leek het erop dat GTL de weekmaker uit het rubber of kunststof trekt: het zuigertje was kleiner geworden, pompje werkte niet meer. Ribber (of rubberachtig kunststof voelde ook minder soepel aan)
Het nieuwe pompje haal ik trouw uit elkaar na gebruik, dep ik droog en berg ik in losse onderdelen op. Dit gaat goed.
avdhoeff schreef :
Afgelopen week heb ik contact gehad met Vidol, een bedrijf dat voortkomt uit Shell en dat het gebruik van GTL promoot en klanten (tankstations) werft. Sea Force One stuurde in een bijdrage de verkoopunten die zij noemen (beroepsvaart en watersport door elkaar):
www.vidol.nl/p/77/Shell_GTL_Fuel_Verkooppunten.html
Van Vidol ontving ik een document waar een aantal eigenschappen van GTL in staan. Natuurlijk is het een document van een belanghebbende ('wij van WC eend adviseren WC eend'), maar ze noemen ook een nadeel dat ik niet kende.
Omdat de dichtheid van GTL wat lager is dan de dichtheid van gewone diesel (het is iets dunner) kan het gebeuren dat rubber pakkingen die al wat 'zweten' druppels gaan produceren i.p.v. zweten. Gewone diesel bevat namelijk toevoegingen die ervoor zorgen dat rubber pakkingen een beetje zwellen. Vervangen van de pakkingen is de oplossing, of aandraaien van de koppelingen waar aluminium dichtringen gebruikt worden.
By the way, Salland Olie publiceert op hun website nu ook de stations aan het water.
gtl.nu/nieuws/5/gtl+in+de+watersport
Groeten, Aike
Na het lezen van de 16 pagina's wordt er twee keer geschreven dat GTL invloed heeft of kan hebben op rubberen pakkingen e.d.
Heeft iemand daar al ervaring mee aangezien het membraam van de opvoerpomp van (een soort) rubber is en bij lekkage grote problemen kunnen ontstaan. Heb net zelf door een lekkage aan het membraam het hele pompje gereviseerd en ben toch een beetje huiverig om GTL te gaan gebruiken.
Kwam nog wel dit
zeilmotor.arzv.nl/cms31/72-gtl-diesel artikel tegen. Kan alleen niet zo 1,2,3, zien van welke datum.
Even een quote uit het stukje.
[Het volgende punt van belang is deze: Deze brandstof heeft tot op dit moment GEEN goedkeuring van o.a. vooraanstaande motorenleveranciers zoals Volvo-Penta en Yanmar. De brandstof GTL wordt (nog) NIET geproduceerd onder de EN590 Norm. Het is daardoor niet duidelijk of én welke schadelijke gevolgen deze brandstof heeft op de lange duur aan brandstofpompen en injectoren. Testresultaten op dit gebied zijn tot op heden nog niet voorhanden]