Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 07 sept 2016 09:20 #765969

  • Shedi
  • Shedi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 306
30 cent per liter meer?
Prijsverschil verleden week bij mij in de buurt 9 cent! Normale diesel 1.07,5, GTL 1.16,5 per liter!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 07 sept 2016 09:44 #765972

30 juli betaalde ik ruim 1,40 euro/ltr bij buitenhaven stavoren....maar goed op 100 ltr/jaar is dat ca 4 euro,..dan maar wat minder bierdrinkende vrienden aan boord :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 07 sept 2016 10:23 #765982

  • Shedi
  • Shedi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 306
Nou, eerder 40 euro. En dat is weer heel wat bier!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 07 sept 2016 12:10 #765997

...........ja je hebt gelijk....is een 10 voud van wat ik schreef en dat is idd veeeeel bier.. :laugh: :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 07 sept 2016 13:15 #766008

'Optimaal',

Is jouw Wallas een speciaal diesel model of de standaard Paraffine uitvoering?
Ik vraag me namelijk af of GTL-diesel wel geschikt is om als brandstof voor een paraffinekachel te gebruiken;

Volgens de veiligheidsbladen beval GTL Diesel Alkanen C8 t/m C26, kookpunt 120-380 graden.

Qlima/Zibro kristall, Paraffine afkomstig uit een "Gas To Liquid" proces, bevat C10-C14, kookpunt 183-249 graden.

Iemand ervaring met het stoken van GTL Diesel in een Wallas Paraffine kachel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 08 sept 2016 05:57 #766153

gerwinhaaijema, ik heb nog een oude Wallas sail 1800 (een groene) met lont dus een paraffine geval.
Wat wel opvalt is dat wanneer ik zibro olie gebruik de kachel op een gegeven moment gaat kuchen en loeien (wordt eigenlijk te heet). Met wallas en GTL olie is dat een stuk minder.
Met zibro olie is de warme uitgeblazen lucht ook een stuk heter.
Wel een kanttekening dat mijn oude wallas van binnen ietwat verbouwd is (extra koelribben, aansturing opvoerpomp aangepast...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 08 sept 2016 08:10 #766190

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
gerwinhaaijema schreef :
'Optimaal',

Is jouw Wallas een speciaal diesel model of de standaard Paraffine uitvoering?
Ik vraag me namelijk af of GTL-diesel wel geschikt is om als brandstof voor een paraffinekachel te gebruiken;

Volgens de veiligheidsbladen beval GTL Diesel Alkanen C8 t/m C26, kookpunt 120-380 graden.

Qlima/Zibro kristall, Paraffine afkomstig uit een "Gas To Liquid" proces, bevat C10-C14, kookpunt 183-249 graden.

Iemand ervaring met het stoken van GTL Diesel in een Wallas Paraffine kachel?

De vorige eigenaar stookte onze wallas 2400 op normale diesel, zal niet intensief geweest zijn, wij zijn nu overgestapt op GTL en het werkt prima voor de kachel. Geen petroleum geur meer in de kajuit en mooie schone verbranding, minder stank buiten ook. Ook ik was een beetje sceptisch na de bewering van de vorige eigenaar, maar de overlap is zo groot en de specificatie blijkbaar zo ruim, dat ik het wel aan durfde. Ik heb overigens het niet met Zibro, maar met petroleum vergeleken.


Op onze Spirit stookte we de wallas 1800 zowel met zibro als met petroleum
Victoire 1044
Spirit 28
Laatst bewerkt: 08 sept 2016 08:13 door MvN.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 08 sept 2016 09:48 #766206

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6153
Hier iets over samenstelling van de verschillende merken.
members.upc.nl/h.hoften9/hoofd...randstoffen_anwb.pdf
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 08 sept 2016 11:32 #766227

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29438
Jutter schreef :
Hier iets over samenstelling van de verschillende merken.
members.upc.nl/h.hoften9/hoofd...randstoffen_anwb.pdf

Publicatie 2010...

wat denk je zelf?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 10 sept 2016 18:02 #766706

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
De 'standaard' diesel die nu aan de pomp verkocht wordt (ongeacht het merk) moet voldoen aan de Europese norm EN590. Daarin is voorgeschreven dat de diesel tenminste 7% diesel van biologische oorsprong moet bevatten.

De 'premium' diesels die door de grote oliemaatschappijen worden aangeboden, hoeven geen biocomponenten te bevatten. Afhankelijk van het merk zit er soms een percentage GTL in.

EN590 spec :

Bijlage:

Bestandsnaam: EN590-spec.pdf
Bestandsgrootte:122 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 25 sept 2016 20:38 #770639

  • hans1966
  • hans1966's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29
Ik vaar nu al een tijdje op GTL en ik moet toegeven dat de voordelen die al eerder aangegeven zijn idd kloppen.
De motor rookt en stinkt minder (altijd prettig in een open sloep met wind in de rug) en hij loopt een stuk stiller.
Mijn vrouw zit altijd voorin de rondzit en ik achter aan de helmstok (voor de balans) en we kunnen tijdens het varen op gewone toon met elkaar praten wat met het varen op diesel niet echt altijd mogelijk was (toen deden we alles maar via Whatsapp en sms :laugh: :laugh: :laugh: ). En dat terwijl de motorruimte (MD7) en vloer minimaal geïsoleerd zijn.
Mag dan iets duurder zijn dan gewone diesel, maar dat neem ik voor lief gezien de voordelen. Ik haal het met jerrycan's gewoon aan een onbemande tank in Velsen-Noord.
Bijlagen:
Een man zonder passie is als de Chinees zonder nasi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 26 sept 2016 07:06 #770673

hans1966 schreef :
Mijn vrouw zit altijd voorin de rondzit en ik achter aan de helmstok (voor de balans) en we kunnen tijdens het varen op gewone toon met elkaar praten wat met het varen op diesel niet echt altijd mogelijk was.

Als je omwille van balans zo ver uit elkaar moet gaan zitten, kun je beter een andere sloep kopen, lijkt mij... Tenzij je doelt op een andere balans natuurlijk
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Laatst bewerkt: 26 sept 2016 07:13 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 08 okt 2016 18:12 #774056

  • hans1966
  • hans1966's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29
bertilbeumer schreef :
hans1966 schreef :
Mijn vrouw zit altijd voorin de rondzit en ik achter aan de helmstok (voor de balans) en we kunnen tijdens het varen op gewone toon met elkaar praten wat met het varen op diesel niet echt altijd mogelijk was.

Als je omwille van balans zo ver uit elkaar moet gaan zitten, kun je beter een andere sloep kopen, lijkt mij... Tenzij je doelt op een andere balans natuurlijk
Met die laatste balans zit dat wel goed, maar ik bedoel met balans dat we niet met z'n tweeën aan één kant van de boot gaan zitten waardoor hij scheef gaat hangen.
Maar noem even een 5 tot 6mtr sloep die geen last heeft van scheef hangen als je met meerdere personen aan één kant gaat zitten, want dan overweeg ik meteen een overstap B)

Zo!!! Nu weer over op GTL ;)
Een man zonder passie is als de Chinees zonder nasi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 08 okt 2016 18:43 #774068

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7211
volgens de laatste nieuwsbrief van jachthaven noordergat in lauwersoog word er ook gekeken naar de overstap naar gtl, ik zeg doen.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 06 mrt 2017 09:13 #815015

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 692
In de nieuwsbrief van Datacombinatie (verzekeringstussenpersoon)

8. GTL Brandstof
Diverse tankstations aan het water leveren als vervanger van de traditionele diesel of leveren naast
de traditionele diesel ook GTL diesel. GTL staat voor Gas To Liquid en is een verzamelnaam van olie-
producten welke uit gasvormige koolwaterstoffen zoals aardgas zijn gemaakt. De brandstof zou schoner
zijn, minder roetdeeltjes achterlaten en wordt op sommige tankstations aangeprezen, vooral als er geen
traditionele diesel meer wordt geleverd.

Wij hebben inmiddels een aantal verzekerden welke problemen zeggen te hebben ondervonden na het tanken
van GTL, en hebben een lopende schadeclaim, waarvan wij u graag in de volgende nieuwsbrief op de hoogte
brengen. Wij hebben ook met Yanmar hierover contact opgenomen. Deze raadt het tanken van GTL diesel af.
Eea wordt tevens bevestigd door een Yanmar dealer welke wij spraken.

Wij geven u in overweging alvorens deze (duurdere) brandstof te gaan tanken eerst met uw dealer of
importeur hierover contact op te nemen of uw motor hiervoor geschikt is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 06 mrt 2017 09:17 #815016

Grappig, ik was met exact dezelfde post bezig, dacht even aan een fout in de forumsoftware ;)

Dus zowel "Yanmar" (zou daar de importeur bedoeld mee worden?) als één benaderde Yanmar dealer raden het gebruik van GTL af.

Iemand een idee of dit geïsoleerde incidenten zijn (lijkt er niet op) of wat de achterliggende reden van "Yanmar" kan zijn om het gebruik van GTL te ontraden? Jammer dat het zo vaag blijft...

Ik zie zelf geen enkele noodzaak om GTL te tanken (Volvo Penta / een oude Webasto) aangezien de apparaten aan boord het uitstekend doen op de brandstof waar ze voor ontworpen zijn, maar kan me ook nauwelijks voorstellen waarom GTL niet geschikt zou kunnen zijn voor "uw motor" zoals gesteld wordt.

Heeft iemand dit wel eens nagevraagd bij de importeur? In de massa hype hier lees ik géén negatieve ervaringen...
Laatst bewerkt: 06 mrt 2017 09:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 06 mrt 2017 10:24 #815034

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3380
Nachtvlinder schreef :
Grappig, ik was met exact dezelfde post bezig

idem hier :)

op een ander forum, toen ik op zoek was naar het waarom van aankoeken van de EGR-klep van mijn diesel, werd aangeraden met de nieuwe dieselbrandstof 2-takt olie mee te gieten om de smering en het cetaangehalte te verhogen en een betere verbranding te krijgen in de cilinders.
A rato 200:1
Ondertussen zijn er verschillende tests geweest die deze hele stelling onderuit halen.
"Life is too short to own an ugly boat"
Laatst bewerkt: 06 mrt 2017 10:37 door DavidS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 06 mrt 2017 10:31 #815037

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
massa hype?
Misschien maar wel met merkbare uitkomsten.
in mijn beleving is GTL geen luchtballon, en een schade claim is iets anders dan een erkende oorzaak.

Ben reuze benieuwd welke verdenkingen er zijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 06 mrt 2017 10:47 #815039

Ja, welk verhaal en onderbouwing zal Yanmar hebben?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 06 mrt 2017 10:53 #815041

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 692
Ik was van plan om gtl te tanken, maar door omstandigheden is dat niet gelukt en heb ik er toch maar weer gewone diesel in gedaan. Nu maar ff afwachten..
Laatst bewerkt: 06 mrt 2017 12:33 door Firebolt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 06 mrt 2017 10:56 #815042

Gewone diesel werkt uitstekend: goed plan :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 06 mrt 2017 12:29 #815055

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7570
Er is op internet geen enkel probleem te vinden, dat te wijten zou zijn aan GTL brandstof.

En gewone diesel is ook niet constant van dezelfde kwaliteit. Er wordt steeds meer bio diesel aan toegevoegd en is zwavelarm geworden waardoor de smerende werking voor het brandstof systeem minder is geworden.

De bacterieele problemen met de brandstof zijn nu veel groter geworden. Terwijl je er jaren geleden niets van hoorde.

Dus die oude "vertrouwde" diesel brandstof bestaat niet meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 06 mrt 2017 14:14 #815067

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
Een verzekeringsmaatschappij zal het denkelijk een beetje worst wezen.

De fabrikant van de motor zal GTL niet als geschikte brandstof hebben opgegeven, de eerste EU officiele normering daarvoor is toch pas een paar maanden geleden van kracht geworden?

Zullen motorleveranciers eerst toch akkoord moeten geven dat hun materiaal hiervoor geschikt is.
Zoals volgens mij Mercedes wel heeft gedaan.
Dan pas zal een verzekering onder bepaalde omstandigheden moeten uitbetalen verwacht ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 06 mrt 2017 14:58 #815080

Zoiets verwacht ik ook: zelfs als een keerkoppeling van een nieuwe motor vastloopt kan een fabrikant de fabrieksgarantie void verklaren indien een (nog) niet NENxxxx goedgekeurde brandstof wordt gebruikt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 06 mrt 2017 16:32 #815106

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7570
Nee, zo werkt het natuurlijk niet. Er moet wel een verband zijn met de ontstane schade.

Geldt uiteraard ook voor verzekeringskwesties.

Bovendien als je onderweg bent, weet je langs de waterkant nooit precies wat voor brandstof je tankt.

Daarom neem ik altijd jerrycans mee, om de brandstof bij voorkeur bij een brandstofstation langs de weg te tanken. Is wel een gedoe, maar dan weet je min of meer wat je tankt en dat het redelijk verse brandstof is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.963 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl