Martinwmd schreef :
Jollenbaas schreef :
@Martinwmd:
Is dat stof nog verder onderzocht op samenstelling?
Was het roest, losgekomen vervuiling oid.?
Nee, dat is niet verder onderzocht maar naar mijn idee lost de aanslag in de tank op in hele kleine deeltjes, zoals ik al zei zagen de filters er helemaal niet vuil uit, ze waren gewoon nog wit maar toch verstopt. Maar ik kan me voorstellen dat dit hele kleine vuil dat door de filtering heen komt toch wat schade aan kan brengen aan pomp en verstuivers.
Daarom denk ik ook dat ze er bij bv Yanmar zo voorzichtig mee zijn om akkoord te gaan.
Als je er van nieuw af aan op gaat varen dan zal het in mijn ogen prima werken, maar in boten die al jaren op gewone diesel gevaren hebben kan het best wel eens tot problemen leiden. Zeker met de moderne commonrail motoren wil je gewoon geen vuil in je brandstof.
Wat betreft de rubbertje die minder soepel worden van gtl denk ik dat dat wel losloopt, dat is volgens mij een kwestie van een dope toevoegen aan de brandstof en dan had shell dat allang gedaan.
Het Is een beetje hetzelfde als jaren geleden met de Aspen brandstof voor benzinemotoren.
Daar waren in het begin ook een hoop voors en tegens maar dit word toch ook al veelvuldig gebruikt en tot veler tevredenheid
Er bestaan kennelijk nogal wat misverstanden omtrent GTL. Qua samenstelling wijkt GTL af van 'gewone' diesel door het ontbreken van aromaten (die de stank en de gevoeligheid voor oxidatie bepalen). De paraffinen in GTL zijn vrijwel van dezelfde samenstelling als die in 'gewone' standaard EN590 diesel.
GTL is door het produktieproces bepaald, zeer constant van samenstelling.
EN 590 diesel kan, afhankelijk van de ruwe oliebron en de raffinaderij, binnen de grenzen van de normeigenschappen, behoorlijk qua samenstelling verschillen. En EN590 bevat volgens EU voorschrift 7% biodiesel.
Voor wat betreft de vermeende werking op rubber : van standaard EN590 diesel met biocomponent zwellen rubber onderdelen en slangen. Zodra je GTL toepast, verdwijnt die zwelling, en na een omschakeling op GTL kunnen afdichtingen gaan lekken. De onderliggende oorzaak is dus niet de GTL maar de vervelende invloed van aromaten en biodiesel in de EN590 diesel.
Van het gesignaleerde stof in filters is het de vraag waar het vandaan komt, de kans dat het van een tankbeurt onderweg stamt is meer aannemelijk. Ik heb in de drie jaar dat ik GTL tank nooit stof aangetroffen, wel roestwater na een tankbeurt (heb ik hier op het forum gerapporteerd)