Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 apr 2018 14:56 #937101

Ad zegt het al: dit is een geval van therminsche NOx in tegenstelling tot brandstof gerelateerde "Fuel NOx". Thermische NOx ontstaat inderdaad bij hoge verbrandingstemperaturen en is sterk niet-lineair met de temperatuur (neemt exponentieel toe met de verbrandingstemperatuur).

Als je er (betere menging of door een brandstof die gelijkmatiger ontbrandt) in slaagt om temperatuurspikes te egaliseren (gemiddeld dezelfde temperatuur maar meer constant verdeeld in tijd en plaats) is dat gunstig voor de NOx die ontstaat (neem af omdat de spikes die door het exponentieel karakter veel invloed hebben verminderd worden).

Ik denk dat moderne motoren in het algemeen méér NOx uitstoten, of GTL hierbij gunstigere verbrandingseigenschappen heeft dan "gewone" diesel weet ik niet. Het lijkt niet significant te verschillen in elk geval...
Laatst bewerkt: 21 apr 2018 14:58 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 apr 2018 15:52 #937106

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Nachtvlinder schreef :
Ad zegt het al: dit is een geval van therminsche NOx in tegenstelling tot brandstof gerelateerde "Fuel NOx". Thermische NOx ontstaat inderdaad bij hoge verbrandingstemperaturen en is sterk niet-lineair met de temperatuur (neemt exponentieel toe met de verbrandingstemperatuur).

Als je er (betere menging of door een brandstof die gelijkmatiger ontbrandt) in slaagt om temperatuurspikes te egaliseren (gemiddeld dezelfde temperatuur maar meer constant verdeeld in tijd en plaats) is dat gunstig voor de NOx die ontstaat (neem af omdat de spikes die door het exponentieel karakter veel invloed hebben verminderd worden).

Ik denk dat moderne motoren in het algemeen méér NOx uitstoten, of GTL hierbij gunstigere verbrandingseigenschappen heeft dan "gewone" diesel weet ik niet. Het lijkt niet significant te verschillen in elk geval...

VW sjoemel.
Tijdens NoX test verlaagde de men de hoge verbrandingsdrukken en de daar bij horende hoge verbrandingstemperatuur. Dit deed men door de brandstof op een later tijdstip in te spuiten of d.m.v. een tweetraps inspuiting.
Gevolg aanmerkelijk lagere NOX uitstoot, volgens de Amerikaanse eisen.
Het gevolg was dat de motoren(auto's) een hoger verbruik hadden en dat willen de consumenten niet. Dus sjoemelen tijdens de test en laag verbruik als de auto van de testbank af is.
Ik denk niet dat het veel verschil maakt of je nu Diesel of GTL verstookt.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 21 apr 2018 16:04 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 apr 2018 15:59 #937107

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Yellow Boat schreef :
Tja , het moge maar al te bekend zijn hoe makkelijk sjooemelen met de uitstoot van diesels gaat.
En daarbij maakt Shell echt geen uizondering. Dat weten de Groningers maar al te goed van de verantwoordelijkheid voor de aardbevingen. :angry:

Geldt trouwens voor al die "speciale" soorten brandstof aan de pomp ( in Duitsland nog veel erger) waar de ene nog meer geweldige eigenschappen belooft als de andere.
Allemaal een anderë "tijger in de tank" :laugh:

Lijken wel wasmiddelen :huh:
Ad


VHF gesprek tussen Esso en Shell tanker. Toendertijd hadden ze nog hun eigen tankervloot.
Esso stuurman:" Wat voor lading vervoeren jullie"?
Shell stuurman: "Een nieuw product, TSR"
Esso stuurman:"Hmm, nog nooit van gehoort,waar gebruiken ze dat voor"?
Shell stuurman:"Dat moeten jullie toch weten, het is Tiger Shit Remover"
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 21 apr 2018 16:13 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 apr 2018 16:18 #937109

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Shedi schreef :
Los van alle onderzoeken of beweringen: ik gebruik GTL nu 2 seizoenen. Voorheen had ik altijd een zwarte film vervuiling op de witte romp rond de uitlaat, nu niet meer. Dat moet toch ergens van komen. Verder onderschrijf ik alle eerder genoemde voordelen: rustiger loop, minder stank en rook, iets lager verbruik etc.

Vemoedelijk zal het verbruik van GTL iets hoger zijn, t.g.v. lagere soortelijk massa (Ong 0,75 om 0,85) en een gelijke verbrandingswaarde.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 21 apr 2018 16:19 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 apr 2018 16:24 #937110

Wat bedoel je met "rustiger loop"? Constanter toerental, minder klepgeluid, minder dieselklop, minder trillingen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 apr 2018 16:28 #937111

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Nachtvlinder schreef :
Wat bedoel je met "rustiger loop"? Constanter toerental, minder klepgeluid, minder dieselklop, minder trillingen?

Ik denk dat Shedi "minder dieselklop" ervaart. Is het meest voor de hand liggen i.v.m. ander cetaan getal dan diesel.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 21 apr 2018 16:29 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 21 apr 2018 16:36 #937112

  • Shedi
  • Shedi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 306
Motor loopt beduidend stiller dan op dieselolie. Ik heb een besparing gedurende seizoen vastgesteld van plm 4%. Daarbij vaar ik per seizoen plm. 200 uur op de motor (motorsailor en veel waddentochten). Een contantere loop heb ik niet kunnen vaststellen, want liep op diesel ook al goed. Motor is Sole-mini 29, ingebouwd 2013.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 23 apr 2018 20:22 #937641

Suderse79 schreef :
Afgelopen zomer heb ik de tank volgetankt met GTL. Na een paar weken was het mis. De GTL zat door de olie in het carter. De monteur heeft allemaal testen gedaan en de brandstof pomp laten reviseren. De motor liep als nooit tevoren maar van korte duur. Er zat weer GTL door de smeerolie in het carter. Inmiddels na meer testen op gewone diesel lijkt het goed te gaan. Maar de monteur en het revisie bedrijf zeggen dat de rubbers aangetast zijn door de GTL. Dit dus in zeer korte tijd. Inmiddels heb ik alle GTL er uit gepompt en gewone diesel er in. Ik ben alleen bang dat de brandstof pomp er weer af moet en nagekeken met alle kosten van dien.
Het is een CAV pomp op een thornycroft T90


Hoe merkte je dat er iets met de carterolie aan de hand was voordat je de carterolie liet onderzoeken?
Laatst bewerkt: 23 apr 2018 20:25 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 23 apr 2018 21:03 #937670

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Jollenbaas schreef :
Suderse79 schreef :
Afgelopen zomer heb ik de tank volgetankt met GTL. Na een paar weken was het mis. De GTL zat door de olie in het carter. De monteur heeft allemaal testen gedaan en de brandstof pomp laten reviseren. De motor liep als nooit tevoren maar van korte duur. Er zat weer GTL door de smeerolie in het carter. Inmiddels na meer testen op gewone diesel lijkt het goed te gaan. Maar de monteur en het revisie bedrijf zeggen dat de rubbers aangetast zijn door de GTL. Dit dus in zeer korte tijd. Inmiddels heb ik alle GTL er uit gepompt en gewone diesel er in. Ik ben alleen bang dat de brandstof pomp er weer af moet en nagekeken met alle kosten van dien.
Het is een CAV pomp op een thornycroft T90


Hoe merkte je dat er iets met de carterolie aan de hand was voordat je de carterolie liet onderzoeken?

Ik denk dat het peil in het carter gestegen was ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 24 apr 2018 19:46 #937989

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
phew...zojuist even getankt in Uithoorn...€ 150,8...

dat beginnen toch serieuze prijzen te worden. Maar we hebben weer een voorraad waar we even mee vooruit kunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 25 apr 2018 06:00 #938036

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
douwe schreef :
Shedi schreef :
Los van alle onderzoeken of beweringen: ik gebruik GTL nu 2 seizoenen. Voorheen had ik altijd een zwarte film vervuiling op de witte romp rond de uitlaat, nu niet meer. Dat moet toch ergens van komen. Verder onderschrijf ik alle eerder genoemde voordelen: rustiger loop, minder stank en rook, iets lager verbruik etc.

Vemoedelijk zal het verbruik van GTL iets hoger zijn, t.g.v. lagere soortelijk massa (Ong 0,75 om 0,85) en een gelijke verbrandingswaarde.

Dat is minimaal, omdat de calorische waarde van GTL hoger is dan diesel (44 MJ/kg tov 42,9 MJ/kg) die dan wel wat compenseert. Dus wat je aan GTL meer zult verbruiken zullen wij niet echt merken. De Yanmar 2GM20 in ons bootje verbruikt ongeveer 1 liter per uur, dus 24 liter per dag (heel wat anders dan de bijna 100.000 kg brandstof die we aan boord van mijn werk per dag kunnen verstoken :blush: )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 25 apr 2018 07:03 #938058

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
O.E.B. schreef :
douwe schreef :
Shedi schreef :
Los van alle onderzoeken of beweringen: ik gebruik GTL nu 2 seizoenen. Voorheen had ik altijd een zwarte film vervuiling op de witte romp rond de uitlaat, nu niet meer. Dat moet toch ergens van komen. Verder onderschrijf ik alle eerder genoemde voordelen: rustiger loop, minder stank en rook, iets lager verbruik etc.

Vemoedelijk zal het verbruik van GTL iets hoger zijn, t.g.v. lagere soortelijk massa (Ong 0,75 om 0,85) en een gelijke verbrandingswaarde.

Dat is minimaal, omdat de calorische waarde van GTL hoger is dan diesel (44 MJ/kg tov 42,9 MJ/kg) die dan wel wat compenseert. Dus wat je aan GTL meer zult verbruiken zullen wij niet echt merken. De Yanmar 2GM20 in ons bootje verbruikt ongeveer 1 liter per uur, dus 24 liter per dag (heel wat anders dan de bijna 100.000 kg brandstof die we aan boord van mijn werk per dag kunnen verstoken :blush: )

Dan heeft die boot ruw weg 25000 kW. Dat is nog lang de grootste niet ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 25 apr 2018 07:35 #938068

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
Bijna goed Douwe: 23.500 Kw
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 25 apr 2018 09:07 #938096

  • vribo
  • vribo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 403
Sinds kort is er ook een NXT tankstation aan de Kleine Steng te Westzaan.
Vlakbij het Noordzeekanaal.

Hier is ook GTL verkrijgbaar.

Aan de Zaan bij het bunkerstation te Zaandam kan men ook GTL verkrijgen.
Je moet zeilen
op de wind van vandaag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 25 apr 2018 09:09 #938098

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
O.E.B. schreef :
Bijna goed Douwe: 23.500 Kw

Trouwens met je zeilboot met 1 ltr/uur gebruik je maar 4,6pk van de beschikbare 16.
Maar op ons eigen bootjes hebben we ook nooit haast ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 25 apr 2018 09:12 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 25 apr 2018 12:41 #938140

Inderdaad was het oliepeil veels te hoog. En de motor begon te roken.
Inmiddels met de 'gewone' diesel al 4 test uren gemaakt en het lijkt weer goed te gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 25 apr 2018 12:48 #938145

douwe schreef :
Shedi schreef :
Los van alle onderzoeken of beweringen: ik gebruik GTL nu 2 seizoenen. Voorheen had ik altijd een zwarte film vervuiling op de witte romp rond de uitlaat, nu niet meer. Dat moet toch ergens van komen. Verder onderschrijf ik alle eerder genoemde voordelen: rustiger loop, minder stank en rook, iets lager verbruik etc.

Vemoedelijk zal het verbruik van GTL iets hoger zijn, t.g.v. lagere soortelijk massa (Ong 0,75 om 0,85) en een gelijke verbrandingswaarde.

Ik onderschrijf de voordelen; geen stank, rustige loop en geen roet(film). Ik tank af en toe ook GTL in mijn superzuinige pre-sjoemeldiesel (Audi A2 3L). Daar merk ik dat idd het verbruik iets hoger is. DIt kan ik niet helemaal hard maken, maar het zal in ieder geval enige procenten zijn (tussen de 4 en 7% schat ik in).

Met koningsdag vertrek ik naar de Azoren, ik heb de tank en jerrycans helemaal gevuld met GTL. Aanvullend voordeel: bij bijvullen op volle zee geen stank bij morsen GTL omdat de diesel zelf niet stinkt.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 25 apr 2018 15:49 #938179

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29446
Goede vaart....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 07 juni 2018 11:21 #949889

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
Vanwege het plaatsen van een paar noodstroom aggregaten toch weer in een discussie over V power en aanverwante diesel brandstof terecht gekomen...

Volgens mensen uit de handel is ALLE diesel de "gewone" diesel met 7% bio aandeel, en wordt bij "specials" uit een ander vaatje een kleine hoeveelheid van een "geheimzinnige" vloeistof toegevoegd om de eigenschappen van de brandstof te verbeteren.
Dan heet dat opeens Vpower of traction of iets dergelijks.

Ik ben (ANWB of Shell) info bulletins tegengekomen waar voor Vpower wordt vermeld dat er GTL in zit, maar het aandeel is waarschijnlijk zo laag dat er nauwelijks iets van te meten valt.
Litertje per ton of zo...
(even voorbij gaand aan de wel positieve effecten van deze dopes, die zullen er ook wel zijn)

Dus het bij mij levende idee dat er diverse kwaliteiten diesel bestaan die deels geen bio bevatten lijkt onwaar.
Ergo: Vpower is leuk maar bijvoorbeeld nog steeds agressief voor koper.

GTL is hierin afwijkend en bevat GEEN bio

Alleen vind ik nergens een gewaarmerkt artikel waar de samenstelling van brandstoffen echt in staat vermeld, Alleen maar politiek correcte blabla hoe goed t allemaal wel niet is voor t milieu.

Iemand die wel zoiets weet te vinden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 07 juni 2018 12:38 #949904

HPV schreef :
Ergo: Vpower is leuk maar bijvoorbeeld nog steeds agressief voor koper.

GTL is hierin afwijkend en bevat GEEN bio

GTL zal best wel ergens goed voor zijn maar het is waarschijnlijk maar een vrij kort leven beschoren aangezien het nog steeds een minerale grondslag heeft en dus één van de oorzaken blijft van de CO2 uitstoot. Bio diesel is dat nl niet en zal dus op den duur alle diesel moeten vervangen willen "we" de doelstellingen halen ( of dat lukt is wat anders natuurlijk :whistle: ).
In ieder geval ben ik voorbereid want ik heb de leidingen al vervangen van koper naar rvs :P

Ad
Laatst bewerkt: 07 juni 2018 12:39 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 07 juni 2018 14:17 #949926

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18220
De Yanmar 2GM20F motor van de il Cigno draait inmiddels ruim vier seizoenen op GTL, dit jaar is het vijfde. Naar volle tevredenheid zo ver. Verbruik lag overigens op de afgelopen ZF Pinkstertrip op gemiddeld 1,6 liter/uur bij 2400 toeren.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 07 juni 2018 19:10 #949992

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
tank ook al jaren gtl naar volle tevredenheid.
Net de brandstof filters na drie jaar vervangen en ze waren nog brandschoon. Daar ik geen jan vayne of wiebie surabaja vingertjes heb en het filter via een "handige" hoek moet worden uitgenomen..... lag de complete inhoud onderin. Voordeel twee het stinkt niet. Door deze klunzige actie stinkt onze boot niet naar een oude smeerput.
Laatst bewerkt: 07 juni 2018 19:12 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 07 juni 2018 19:57 #950008

  • kdp
  • kdp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 513
Ik heb niet alle 29 pagina's doorgespit, maar moet alle diesel uit de tank voordat je er GTL in gooit of kun je toevoegen en zo de boel steeds 'aanlengen' ?
als het golft dan golft het goed
niet te stuiten, niet te sturen
duurt het dagen, duurt het uren
als het golft dan golft het goed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 07 juni 2018 20:10 #950018

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18220
Je kunt diesel en GTL in iedere verhouding mengen. Gewoon iedere keer GTL bijvullen is dus geen probleem.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 07 juni 2018 20:16 #950022

  • kdp
  • kdp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 513
Dan ga ik langzaam om, en niet aftappen. Iemand die weet of een Nanni ook GTL lust?
als het golft dan golft het goed
niet te stuiten, niet te sturen
duurt het dagen, duurt het uren
als het golft dan golft het goed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.651 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl