Belerion II schreef :
Jou tank ziet er overigens hetzelfde uit als de mijne. Weet jij of er een anti slingerschot in de tank zit? Mijn voornemen is om een mangat aan de kopse zijkant aan te brengen om de tank goed te kunnen reinigen.
Overigens heb ik tot nu toe nog geen problemen ondervonden met verontreinigingen in de tank
In mijn tank (inhoud 35 L, uitwendige afmetingen 600x175x320 mm) heeft geen slingerschotten. De lengteas van de tank staat in langsrichting van boot, bij stampbewegingen heb je dus best wel golfbewegingen van de brandstof in de tank. Ik heb er echter nooit problemen mee gehad, in de zin dat daardoor lucht in het systeem zou kunnen komen.
Als mangat gebruik ik de aansluiting van de tankmeter, een gat van rond 40 mm. Je kunt door dit gat de tank inwendig inspecteren en leegpompen. Ter plekke echt degelijk schoonmaken is een probleem, daarvoor heb ik de tank uitgebouwd.
Bijgaand een foto van de definitieve nieuwe situatie van de tankaansluiting, uitgevoerd in RVS 316.
Voor wat betreft de aansluitingen rond het groffilter / waterafscheider (in mijn geval een Delphi) ben ik nog bezig een optimale oplossing uit te werken. Nu de aanzuig vanuit de tankonderzijde is uitgevoerd, komen alle ongerechtigheden direct in het filter. Daarom wil ik het Delphi filter 'achterstevoren' aansluiten. Daarbij wordt de vloeistofstroom eerst in de kunststof beker geleid, laat hier water en grove zware bestanddelen achter, en gaat pas dan door het filterelement. Qua werking vergelijkbaar met een Separ filter, afgezien van de door Separ geclaimde centrifugewerking (die in de meeste gevallen sowieso niet aanwezig is). Onderstaand doorsneden van een Delphi en een Separ filter.
Delphi (de pijlen geven de 'normale' stroomrichting weer) :
Separ :
In het verleden zijn er op bv. het nl.sport.varen forum uitgebreide discussies over het omkeren van de Delphi filterwerking geweest. Ik meen nu een oplossing te hebben gevonden, inclusief ontluchting, die de in het verleden opgevoerde nadelen niet heeft. (wordt vervolgd)