Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Volvo Penta MD7, 2-cil. 13pk

Volvo Penta MD7, 2-cil. 13pk 24 nov 2008 20:16 #50265

  • Ireen
  • Ireen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Hallo,

Ik zit te denken over het kopen van een boot, nl. de Victoire 822. Veel is vernieuwd op de boot, echter de motor, type Volvo Penta MD7, 2-cil. 13pk stamt nog uit de begintijd, nl. 1979. Deze is in 2001 gereviseerd. Nu heb ik weinig verstand van motoren. Ik vraag me af hoelang zo'n motor mee kan gaan en al is de motor gereviseerd, kan ik er dan van uitgaan dat deze motor nog wat jaartjes mee kan of is de kans groot dat ik hier problemen mee ga krijgen?

Alle informatie en tips zijn welkom!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta MD7, 2-cil. 13pk 24 nov 2008 20:27 #50273

  • Jurgen
  • Jurgen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
In onze boot zit een MD6A (nog ouder dus). En die loopt nog prima. Als je maar olie ververst en de koeling in de gaten houdt en hem in de winter niet kapot laat vriezen. Deze motoren zijn in principe zeer basic. Maar wat er niet op zit gaat ook niet kapot. Zonder accu te starten met de zwengel. Natuurlijk zeilen we (gelukkig) meer dan dat we op de motor varen.

Jurgen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta MD7, 2-cil. 13pk 24 nov 2008 20:32 #50277

De Volvo Penta MD7a (en de MD6a)
is een veel ingebouwde dieselmotor,
zowel in saildrive- als in schroefasuitvoering.

Dit type motor staat over het algemeen bekend
als degelijk en betrouwbaar waar weinig aan stuk kan.

Zelf vaar ik met de genoemde MD7a is schroefasuitvoering.
Het onderhoud is eenvoudig uitvoerbaar en de motor voldoet prima.

Daarbij: mocht er onverhoopt wat mee zijn,
er zijn wereldwijd tal van dealers te vinden.

Johan
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klinkt goed! 24 nov 2008 21:01 #50280

  • Ireen
  • Ireen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Fijn om te horen! Klinkt alsof de motor nog wel wat jaartjes mee kan. Tevens is de 2-blads klapschroef in 1999 vervangen en het Brandstoffilter SEPAR 20 in 1994. Weten jullie ook wat er zoal gedaan wordt bij een revisie? Is dit vnl schoonmaken of onderdelen vervangen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta MD7, 2-cil. 13pk 24 nov 2008 22:35 #50288

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Revisie,s zijn er in vele soorten en maten.
Vanaf het zogenaamde reviverven tot en met een complete overhaal waarbij de gehele motor opnieuw wordt opgebouwd volgens orginele specs.
Meestal bedoelt men met de kreet ''gereviseerd'' niet de laatst genoemde optie en wat vaker de eerst genoemde :? .
Er is dus geen zinnig woord van te zeggen, wat niet wegneemt dat deze motortjes gewoon betrouwbaar, makkelijk te onderhouden en eventueel goed te revi....... zijn.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta MD7, 2-cil. 13pk 25 nov 2008 08:17 #50300

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Ik heb in mijn huidige boot een Volvo Penta MD2b uit 1971; in mijn vorige stond een MD2a uit 1970.... nooit problemen mee gehad. en jij vindt een MD7a oud.... :lol: Heb je ook een overzicht wat men er aan gedaan heeft, en door wie is de revisie uitgevoerd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta MD7, 2-cil. 13pk 25 nov 2008 13:06 #50314

  • Ireen
  • Ireen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Bedankt voor jullie antwoorden, kom nu wat dichter bij het besuit te gaan kopen. Nog geen overzicht van de revisie, maar deze is aanwezig, dus deze ga ik opvragen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta MD7, 2-cil. 13pk 25 nov 2008 13:38 #50316

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
als je nog meer wilt weten over de MD7: www.ankan.nl/download2.htm Kan van pas komen als je de boot hebt gekocht... :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta MD7, 2-cil. 13pk 26 nov 2008 18:35 #50462

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Ook ik heb in mijn MAXI 84 een volvo md7a en die loopt al vanaf 1976 als een zonnetje.
gewoon om de 2 jaar filters en impeller vernieuwen en eens in de 5 jaar de termostaat
En ieder najaar olie verversen en antivries er op

Nu is er een verschil.
heeft de boot al die jaren op zoet of zout water gevaren.
altijd op zout ( niet de vacantie ) gevaren dan kunnen de koel kanaalen wel wat dicht zijn.

Ton
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta MD7, 2-cil. 13pk 27 nov 2008 08:00 #50546

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Het dichslibben van de koelkanalen wordt meestal veroorzaakt door een verkeerde thermostaat. Een direct gekoelde motor, zoals de MD7 oorspronkelijk is, mag niet warmer worden dan een graag of 55 omdat er anders ketelsteen wordt afgezet. Dat zorgt voor dichtslibbing, slechtere doorstroming van water, slechtere koeling en dus weer meer afzet van ketelsteen. Er is een hele simpele oplossing voor, een behandeling die je een koffiezetapparaat ook geeft. Thermostaat eruit, wierbak open, motor starten, wierbak bijtanken met schoonmaakazijn en dat net zolang volhouden tot het uit de uitlaat komt. Nachtje laten staan en de zaak is weer schoon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta MD7, 2-cil. 13pk 11 dec 2008 19:31 #51682

  • Ireen
  • Ireen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Bedankt voor jullie reakties. We hebben inmiddels een keuring op de boot en motor! laten uitvoeren met goed resultaat. Zo goed dat we de boot inmiddels hebben gekocht. De motor liep als een trein!

Groeten Gerben en Ireen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta MD7, 2-cil. 13pk 11 dec 2008 19:49 #51683

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Gefeliciteerd met de aankoop en heel veel plezier!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta MD7, 2-cil. 13pk 12 dec 2008 07:19 #51732

Gefeliciteerd met jullie aankoop!

Een Victoire lijkt mij
op zich al een goede keuze,
Dik Koopmans tekent per definitie mooie jachten.

En ook met een Volvo Penta
kom je prima vooruit.

Zeilersgroet,

Johan
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta MD7, 2-cil. 13pk 12 dec 2008 17:36 #51761

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Bedankt voor jullie antwoorden, kom nu wat dichter bij het besuit te gaan kopen. Nog geen overzicht van de revisie, maar deze is aanwezig, dus deze ga ik opvragen.
Bij de prijsbepaling er gewoon van uitgaan dat het een oude motor uit 1979 is. De waarde van de revisie is leuk meegenomen, maar is vergelijkbaar met iedere vorm van noodzakelijk uitgevoerd onderhoud.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta MD7, 2-cil. 13pk 15 dec 2008 11:00 #51948

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Bedankt voor jullie reakties. We hebben inmiddels een keuring op de boot en motor! laten uitvoeren met goed resultaat. Zo goed dat we de boot inmiddels hebben gekocht. De motor liep als een trein!

Groeten Gerben en Ireen

Gefeliciteerd met de aankoop. Mocht je de motor een servicebeurtje willen laten geven dan moet je eens op de site van dieselrepairs.nl kijken. Ik heb er geen belangen bij maar ze claimen wel dat ze ervaring hebben met oudere motoren en daar valt de MD7a wel een beetje onder.. :wink:
Maar als 'ie goed loopt is het meestal het slimste om er nisk aan te doen heeft de ervaring mij geleerd. Althans niet veel anders dan een filtertje vervangen op zijn tijd. Je zal er nog verbaasd over zijn hoe je zo'n oud Pentaatje kan misbruiken zonder dat 'ie het opgeeft... :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta MD7, 2-cil. 13pk 16 dec 2008 15:37 #52081

Mijn motor is uit 1971 en start echt na 1 draai altijd aan.
Niks mis mee met die motor en voor de liefhebber met de juiste prijs heb ik een reserve motor staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta MD7, 2-cil. 13pk 17 dec 2008 08:35 #52133

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Een MD7a uit 1971?? Grappig, ze zijn officieel gebouwd tussen 1976 en 1981.. :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kijk...meer Victoire-zeilers...altijd goed! 06 jan 2009 18:12 #53954

Hey Gerben en Ireen,

ik zag toevallig jullie bericht over de motor, en zag toen dat jullie net een Victoire 822 hebben gekocht.
Mijn vriendin en ik hebben sinds september ook een Victoire 822, dus misschien is het leuk om eens wat informatie uit te wisselen?

Groeten,

Reinier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta MD7, 2-cil. 13pk 08 jan 2009 21:16 #54215

als je problemen krijgt: Hier de workshop manual

www.bluemoment.com/manuals/Vol...6A_MD7A_Workshop.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta MD7, 2-cil. 13pk 08 jan 2009 21:28 #54218

Een MD7a uit 1971?? Grappig, ze zijn officieel gebouwd tussen 1976 en 1981.. :wink:

Volgens mij is de MD7 toch vanaf 1971 gebouwt?. Daarvoor was het de MD6
Overigesn zag ik dat me bootje begin 1972 is....


Overigens beweert deze mijnheer !8)

www.nettivene.com/viewBoat.php?id_boat=313371&PN[0]=latest&PL[0]=listBoat.php&sitelang=1 8)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta MD7, 2-cil. 13pk 09 jan 2009 18:03 #54302

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
De MD7a is de voorloper van de MD7b. Je hebt ook de MD6a en MD6b gehad, dat waren volgens mij een-cylinders van ongeveer 10pk. De 7a is 13 en de 7b 18PK. Als ik het goed in mijn hoofd heb zitten hoor.. :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta MD7, 2-cil. 13pk 09 jan 2009 19:36 #54312

De Volvo Penta MD6A/B en MD7A/B
zijn beide tweecilinders gebaseerd
op hetzelfde motorblok.

De MD5A/B zijn ééncilinders,
met een schuine cilinderligging
om de inbouwhoogte te beperken,
maar dit terzijde.

Tussen MD6 en MD7 modellen
zijn er door de jaren heen
verschillen in luchtfilters,
brandstofpompen, vliegwielen
en startmotoren / dynamo's / dynastart
en keerkoppelingen, en uiteindelijk
vermogensafgifte.








Johan
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.160 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl