Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Waterpomp Farymann A30 10pk omdraaien

Waterpomp Farymann A30 10pk omdraaien 28 apr 2014 13:26 #509889

  • Marcov
  • Marcov's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Hallo allemaal,

Vandaag 3 uur bezig geweest om de impeller te vervangen op de diesel van onze Fellowship. Normaal gesproken bij is dit een klusje van een kwartiertje als de pomp goed bereikbaar gemonteerd is. Helaas zit de pomp op deze motor met het deksel richting achterschip gemonteerd met daar vlak achter een brandstof filter. Zelfs met een vuistje zijn de schroeven amper los te draaien.
Of kan ik het hele pomphuis op een simpele manier los nemen?

Zijn er forumleden die ervaring hebben met het verplaatsen van de waterpomp zodat deze, ook bij calamiteiten, goed bereikbaar is.
Er zit wel een toegangsluik aan de voorkant van de motor.

Maar even een plaatje uit de manual bijgevoegd. De pomp is nummer 34
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterpomp Farymann A30 10pk omdraaien 28 apr 2014 13:39 #509893

bij onze yanmar haal ik met twee bouten/moeren de hele pomp eraf en vervang ik het waaiertje gewoon aan de kajuit tafel

groeten
frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterpomp Farymann A30 10pk omdraaien 29 apr 2014 15:17 #510359

ik heb ook een a30, en de motor is bij mij aan de voorzijde redelijk te bereiken. Vorig jaar gewoon de hele pomp eraf gehaald, met geloof ik 1 of 2 boutjes, maar ik dacht 1. en dan is het een fluitje van een cent.
Ook vorig jaar een nieuwe pomp gemonteerd, is er 1 van johnson die als vervanger is. Ik dacht dat het niet nodig was, maar op advies van een expert nog eens goed naar de pomp gekeken en bleek er toch wel veel slijtage groeven te zijn waardoor een nieuwe impellor maar beperkt genot biedt.
En ik geloof dat een nieuw pompje iets van 180 euri was. En het snaarwiel en ophanging is 1 op 1 over te zetten. Na waarschijnlijk 40 jaar goed functioneren mag een pompje wel met pensioen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterpomp Farymann A30 10pk omdraaien 29 apr 2014 15:27 #510364

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Als de schroefjes metrische draad heeft heb ik speciale gekartelde schroefjes in de aanbieding, vervaardig uit rvs 316L


Met deze schroefjes heb je geen schroevendraaier meer nodig.
Laatst bewerkt: 29 apr 2014 15:28 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterpomp Farymann A30 10pk omdraaien 29 apr 2014 17:19 #510406

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16016
Of het filter verplaatsen?
Laatst bewerkt: 29 apr 2014 17:19 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterpomp Farymann A30 10pk omdraaien 04 mei 2014 12:36 #511717

  • Marcov
  • Marcov's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Bedankt voor de tips.

Ik zal eens op zoek naar een paar inbusboutjes of toch de boutjes van Ferproberen.
Klusje voor de volgende winter :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterpomp Farymann A30 10pk omdraaien 04 mei 2014 13:06 #511718

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Hier onder even een plaatje van de schroefjes die ik verkoop voor 1,25 per stuk. M4.M% en M6 RVS316L

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterpomp Farymann A30 10pk omdraaien 04 mei 2014 13:56 #511726

Dat soort dingen noemen ze kartelbouten of , als het moeren zijn uiteraard kartelmoeren.
En die zijn er in vele soorten en maten.
www.google.nl/search?q=kartelb...artelbouten&tbm=isch
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterpomp Farymann A30 10pk omdraaien 04 mei 2014 13:58 #511728

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
leuke link AD zie dat ik me prijs om hoog moet gooien voor mijn mooie producten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterpomp Farymann A30 10pk omdraaien 04 mei 2014 14:07 #511731

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 383
Farymann A30 dat is een aflopende zaak.

Onderdelen worden schaars een goede vriend heeft er een in zijn zeilboot, ook zoon Ferymann A30 "watergekoeld" staan.

Zijn brandstof injectie pomp was kapot, Laten repareren ging een godsvermogen kosten, Uiteindelijk een hele motor op marktplaats gekocht voor €250,- voor onderdelen, Hier zat nog goedwerkende brandstof injectiepomp op.

Misschien tijd om langzamerhand te gaan sparen voor een andere motor.

Lex
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterpomp Farymann A30 10pk omdraaien 04 mei 2014 14:15 #511736

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
misschien wel maar dat een HD-pomp stuk gaat is uitzonderlijk en voor de rest is met wat creatiefeit een hoop op te lossen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterpomp Farymann A30 10pk omdraaien 04 mei 2014 14:26 #511740

  • onlein
  • onlein's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
2 boutjes los van de waterpompsteun,daarna pomp reviseren en terugzetten. zie: www.zeilersforum.nl/index.php/.../156781-farymann-a30
enne.. oerdegelijk motortje! zo degelijk (en dus zwaar..)maken ze tegenwoordig niet meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterpomp Farymann A30 10pk omdraaien 04 mei 2014 14:59 #511744

  • Marcov
  • Marcov's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Dat loshalen van de steun gaat niet zomaar, moeren passen niet tussen de poelie en het blok door. Motor is op de hand niet te tornen en er is geen ruimte om een sleutel er op te zetten. (zit achter het motorschot.) Fer zijn boutjes de beste oplossing denk ik, dan hoef ik alleen het brandstof filter los te nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterpomp Farymann A30 10pk omdraaien 05 mei 2014 08:04 #511955

Fer schreef :
leuke link AD zie dat ik me prijs om hoog moet gooien voor mijn mooie producten

Haha, ik heb ooit vleugelschroefjes gemaakt van messing boutjes en een erop gedraaid en met hardsoldeer vastgesoldeerd vleugelmoertje ( kon zo gauw geen vleugelboutjes vinden).
En dat zit er na 10 jaar nog steeds op en draai ik makkelijk zelfs met mijn dikke vingers vast en los.
En zoals je wel zult weten zit de watepomp op die vetus dieseltjes op een kl..... :angry: :evil: plaats.

Nog veeeeel goedkoper.... :P :laugh:
Ad
Laatst bewerkt: 05 mei 2014 08:10 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterpomp Farymann A30 10pk omdraaien 17 apr 2016 13:15 #726562

  • Karawi
  • Karawi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Ja dat heb ik de winter 2015/2016 gedaan. Vorig jaar de impeller vervangen nadat ik gelukkig vlak bij de thuishaven geen koeling meer had. Ruim 3 uur zitten sleutelen, moeilijk toegankelijk onder de dynamo. Twee verzinkte hoeken gekocht bij Gamma, nog geen €3/stuk. In elk een gat opgeboord naar 12mm om aan het motorblok te bevestigen en onder het frame door te kunnen. In een smederij een deel om laten zetten zodat er een U ontstaat, gat van 8mm als draaipunt, 10mm om v-snaar te spannen. Impeller draairichting omgekeerd en dus ook aan- en afvoer gewisseld. V-snaar (kleiner) besteld bij ATD.nl. Gemonteerd zie foto's. De impeller is nu in 10 minuten te vervangen.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 17 apr 2016 13:18 door Karawi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterpomp Farymann A30 10pk omdraaien 17 apr 2016 18:28 #726634

Zit de pomp nu nog wel direct aan het blok? Want ezel moet natuurlijk wel mee schudden met het blok..
Zijn dat ook tubano slangen op de afsluiter? Indien ja... Serieus afborrel risico
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “TuTu” voor de funracing en nu de SO 36i Performance “Anilla” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterpomp Farymann A30 10pk omdraaien 18 apr 2016 07:43 #726717

Op zich zijn die Tubano slangen prima maar heelaas gemaakt van EPDM rubber.
En dat kan absoluut niet tegen minerale vetten ,olien of benzine of diesel.
Zelfs een keer met vette vingers aanpakken of een druppeltje knoeien met olie verversen zorgt er voor dat het spul enorm opzwelt en zijn sterkte verliest waardoor er makkelijk gaten in kunnen komen.
Absoluut No-Go voor boten.
Ad
Laatst bewerkt: 18 apr 2016 07:44 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterpomp Farymann A30 10pk omdraaien 18 apr 2016 08:04 #726725

ik geloof overigens niet dat het een tubano slang is bij nader inzien (slang links op de laatste foto)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “TuTu” voor de funracing en nu de SO 36i Performance “Anilla” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterpomp Farymann A30 10pk omdraaien 18 apr 2016 09:47 #726755

ISO788 Hans schreef :
ik geloof overigens niet dat het een tubano slang is bij nader inzien (slang links op de laatste foto)

Dat is inderdaad geen Tubano maar PVC met stalen wapening en bij uitstek geschikt voor (koud) koelwater.
Tubano ziet er zo uit.Dat spul is eigenlijk bedoeld ter vervanging van de sspeciale voorgevormde slangen die je veel bij automotoren ziet.Dat ze daarvoro EPDM kiezen heeft te maken met het feit dat dat materiaal een veel hogere temperaturubestendigheid heeft als normale rubbersoorten. Echter , de bestendigheid tegen olie en veel oplosmiddelen is belabberd
(www.deboerit.nl/pdf/AlgemenerubberEigenschappen.pdf )
Ad
Laatst bewerkt: 18 apr 2016 09:53 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterpomp Farymann A30 10pk omdraaien 19 apr 2016 19:45 #727301

  • Karawi
  • Karawi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
De pomp is via de beugels verbonden met het motorblok, zie meest rechtse foto. De constructie raakt het motorframe niet (een 1 cylinder wil stationair nog wel schudden). De koelwaterslangen van gewapend PVC heb ik op deze foto's nog niet aangesloten. De met staal gewapende doorzichtige slang links en de witte rechts zijn waterafvoeren uit de kuip. Inmiddels tot volle tevredenheid sinds 2 april weer in de vaart. B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl