Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Volvo Penta 2001 met kleine hapering.

Re: Volvo Penta 2001 met kleine hapering. 07 sept 2014 19:59 #549376

KceeMossel2 schreef :
Vrijwel zeker het ontbreken van het juiste afsluit ringetje onder het boutje van het opvoerpompdeksel ( of de pakking van de deksel zelf), een onderdeel dat lucht aanzuigt, zonder diesel te lekken.
Ik heb een vergelijkbaar probleem, mijn motor valt ook echt uit. Ik kon eerder dit jaar deze opvoerpomp niet goed diesellekvrij maken, deze week maar eens nieuwe pakkingen halen. Thx!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 met kleine hapering. 10 sept 2014 19:58 #550532

Mag ik even shit zeggen ? De hapering is er gewoon nog. Hoogstens ontlucht ik beter. Waardoor de hapering even wegblijft.
Blijkbaar komt er ergens lucht in onderweg naar de filter.
Wie heeft er een idee waar dit zou kunnen zijn ??

Het lijkt dat ik lucht voor borrelen als iK met de hand pomp.
Zou het brandstof traject toch te complex zijn ?

Ba.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 met kleine hapering. 10 sept 2014 20:26 #550553

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik weet niet hoe je systeem er uit ziet maar vervangen alle afdichtingen en het liefs voor aluminium ipv koper .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 met kleine hapering. 10 sept 2014 20:44 #550555

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7619
als ik het goed zie op de foto is de slangklem van de aanvoerslang helemaal aangedraaid? misschien een idee om deze te vervangen voor een kleinere maat die wel goed klemt.
eem iets kleinere klem zal je slang iets inelkaar persen.

soms komt lucht via de gekste plekken
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 met kleine hapering. 11 sept 2014 18:07 #550860

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 857
Ik zie de retour van de injector op het filter zitten.
Zou je het misschien kunnen oplossen door de retour diesel direct in de brandstoftank te laten lopen?
Een klein gaatje in de retourleiding hoeft dan geen probleem meer te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 met kleine hapering. 12 sept 2014 17:05 #551201

Stroomt de retour na de injecteur nogmaals door het filter ? Ik nam aan dat dit direct terug naar de tank ging en heb het hierdoor nooit zo bekeken. Ga ik eens nalopen, bedankt voor de tip.

In theorie heb ik een instroom van lucht zonder dat er diesel uitloopt, kan dit eigenlijk wel?
En kan dit dan ook in de retour zitten ?

De laatste keer was het kamertje boven het membraan van de opvoerpomp niet gevuld met diesel. Zou een specialist nu niet zeggen....ja! ...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 met kleine hapering. 12 sept 2014 17:29 #551208

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
jaaaaaaa
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 met kleine hapering. 12 sept 2014 18:22 #551221

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7619
ja zo liep het bij mijn yanmar ook, dit heb ik even vakkundig de nek omgedraaid.
ik heb het hele filterhuis eraf geschroefd en weggekwakt. vervolgens de diesel aanvoerslang voorzien van een brandstoffilter van een ford transit die ik gewoon tussen de slang heb gemonteerd.
de retourleiding heb ik direct naar de tank geleid via een koelspiraal .

scheelt al met al 5 banjobouten 10 koper ringetjes en een zootje vaste en flexibele leidingen op en om de motor.

sindsdien geen gezeur meer met lucht of lekkage.
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 met kleine hapering. 15 dec 2014 16:18 #579960

Omdat ik nog steeds zoek naar de bron waardoor er lucht in de dieselleiding terecht komt heb ik de opvoerpomp gedemonteerd.
Er zitten verklikkergaatjes onderin de pomp, hier zou diesel uitlopen als het membraan gescheurd zou zijn. Daar dit niet het geval was verdacht ik dit onderdeel niet.
Ik heb de pomp uitgebreid getest in de keukenwasbak gevuld met water. Nu bleek de werking perfect, maar als ik de pomp helemaal indrukte ontsnapte er ineens een piepklein bubbeltje uit het "diesel-uit-gat".

Ik heb het membraan nauwkeurig moeten bekijken voordat ik wat haarscheuren hierin ontdekte, als ik deze uittrok (wat ook in de pomp gebeurd) kon ik er met mijn mond, met moeite, lucht doorheen zuigen.
Met enige zekerheid kan ik dus concluderen dat door deze scheurtjes lucht in de diesel terecht komt, maar geen diesel uit, dit zou immers door de verklikkergaatjes naar buiten lopen.

Ik heb bij Volvo een nieuw membraan kunnen bestellen. Heel goede service, de motor is toch al 26 jaar oud, koste 77€. Met een balpen en chocolaatjes, ik blij. Alles weer in elkaar geschroefd. Over enkele maanden kan ik pas weer de motor testen, houd ik u op de hoogte.
Laatst bewerkt: 15 dec 2014 17:40 door KceeMossel2. Reden: Nog een foto erbij
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 met kleine hapering. 15 dec 2014 18:54 #579999

Mooi speurwerk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2001 met kleine hapering. 07 nov 2016 16:16 #782366

Moest ik nog even melden dat de motor hapervrij loopt !
lekker snel in toeren klimt maar koud moeilijk start, maar daarna een paar dagen gelijk aanslaat zonder gas te hoeven geven.

Ik heb een kleine startaccu kort achter de motor geplaatst met een heel korte +kabel, voor merkbaar meer startpower.
Een Cyrix accu scheider naar een grote huishoudaccu. Werkt automatisch, wel tevreden ermee. Dynamo gereviseerd, acculaadlampje vast gesoldeerd, (Hierna werkte het alarmpiepje niet meer, jammer maar daar hielt mijn kennis op).
Nieuw klein voorzeiltje gekocht en een "Smartroller". Waar ik eventueel nog over kan vertellen.

Dus lucht aangezogen in de diesel via de haarscheurtjes in de membraam van de opvoerpomp.
Laatst bewerkt: 07 nov 2016 16:21 door KceeMossel2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.134 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl