Omdat ik nog steeds zoek naar de bron waardoor er lucht in de dieselleiding terecht komt heb ik de opvoerpomp gedemonteerd.
Er zitten verklikkergaatjes onderin de pomp, hier zou diesel uitlopen als het membraan gescheurd zou zijn. Daar dit niet het geval was verdacht ik dit onderdeel niet.
Ik heb de pomp uitgebreid getest in de keukenwasbak gevuld met water. Nu bleek de werking perfect, maar als ik de pomp helemaal indrukte ontsnapte er ineens een piepklein bubbeltje uit het "diesel-uit-gat".
Ik heb het membraan nauwkeurig moeten bekijken voordat ik wat haarscheuren hierin ontdekte, als ik deze uittrok (wat ook in de pomp gebeurd) kon ik er met mijn mond, met moeite, lucht doorheen zuigen.
Met enige zekerheid kan ik dus concluderen dat door deze scheurtjes lucht in de diesel terecht komt, maar geen diesel uit, dit zou immers door de verklikkergaatjes naar buiten lopen.
Ik heb bij Volvo een nieuw membraan kunnen bestellen. Heel goede service, de motor is toch al 26 jaar oud, koste 77€. Met een balpen en chocolaatjes, ik blij. Alles weer in elkaar geschroefd. Over enkele maanden kan ik pas weer de motor testen, houd ik u op de hoogte.