Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Volvo Penta 2001 met kleine hapering.

Volvo Penta 2001 met kleine hapering. 28 juni 2014 11:19 #528349

Hoi mensen,
Sinds kort heb ik in mijn boot een VP 2001 uit 1985.
Er was achterstallig onderhoud en volgens de vorige eigenaar "sloeg hij soms over".
Na het vervangen van alle filters en olie, en kleppen gesteld voelde ik de temperatuur te hoog. Geen alarm overigens, Geholpen door het "Ontkalken draadje" op dit forum op kunnen lossen.
Helaas zit er nog een hapering in de loop. Soms na 20 minuten varen een enkele hapering soms vaker, bij statuonair lijkt hij soms af te slaan, maar loopt verder.
Heb ik wat wat pakkingringen van de banjonet-koppelingen varvangen voor originele, er gaat nog injecteurreiniger door de diesel en de aanvoerslang aan de opvoerpomp ziet er oud uit. Die vervang ik nog. En de filter in die pomp heb ik ook gereinigd.

De motor loopt op zich prima dus eigenlijk wil ik er niet te ver induiken. Ook omdat ik varen leuker vind.

Maar zo'n hapering geeft een onbetrouwbaar gevoel, toch?

Waar denkt u dat een hapering vandaan kan komen? Kan het kwaad?

Kan er lucht aangezogen worden door de slangwand van de aanvoerslang?
Kan er een gaatje van een banjonetschroef dicht zitten?
Zou de oude eigenaar de instelling van de brandstofpomp veranderd hebben? Weet u waar dat schroefje zit en hoe dat werkt?
Of een ander idee.

Met vriendelijke groet, Paul.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 met kleine hapering. 28 juni 2014 11:22 #528350

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Zijn er brandstofleidingen die diesel zweten? Diesel uit, lucht in.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 met kleine hapering. 28 juni 2014 11:31 #528351

Das snel!
Ja ik geloof die aanvoerslang. Zou dat kunnen dan? Er staat wat druk op vanuit de hoger liggende tank. Maar als het is...diesel uit lucht in...zonder uitzonderingen.

Moet nu even naar de werkgever :whistle: kijkt morgen hier verder.
Laatst bewerkt: 28 juni 2014 11:42 door KceeMossel2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 met kleine hapering. 28 juni 2014 11:34 #528352

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Lucht is dunner dan diesel...
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 met kleine hapering. 03 juli 2014 19:18 #529933

Ik weet niet of de hapering weg is maar de 30 jaar oude branstofslang was echt wel gaar. Heb de orginele aansluitingen voorzichtig kunnen loszagen en een standaard dieselslangetje (50 cm korter!) met slangenklemmen bevestigt. Zit mooi.
Verder verdenk ik de tank ontluchting.
En de dynamo trok af en toe erg aan de motor door een los draadje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 met kleine hapering. 17 aug 2014 15:26 #541805

Update:
De dynamo werkt goed.
De keer koppeling ook. Maar de schroef is te groot.
De koeling werkt goed.
Aanvoer brandstofslang is nieuw, 3 banjonetverbindingen voorzien van nieuwe koperen ringen. Niets lekt meer.
De kleppen had ik koud afgesteld, dit was fout. Is nu netjes heet 0.3 mm, volgens voorschrift.
De afsluiter bij de tank was heel klein, zit nu een goede kogelkraan voor een goede aanvoer van diesel. Alle oude diesel is weg.
Maar helaas....de hapering blijft. Het begint pas bij bedrijfstemperatuur, op kruissnelheid lijkt het nu goed te gaan, maar als ik gas terugneemt lijkt de motor bijna af te slaan, langzaam varende ontstaan er haperingen.

Mogelijk ga ik er aan wennen en is er geen probleem, op zich heb ik er geen last van met varen. Maar word er kribbig van.

Een moeilijk probleem, erg vervelend. Zou er een oplossing zijn ?
Laatst bewerkt: 17 aug 2014 15:30 door KceeMossel2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 met kleine hapering. 17 aug 2014 16:13 #541830

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7544
Stel je vraag eens op de site van onze dieseldokter Fer. Die weet alles van diesels. www.dieseldokter.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 met kleine hapering. 17 aug 2014 16:39 #541840

  • Basnic
  • Basnic's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 350
Zit er geen lucht in je brandstof systeem?
FF bovenaan je brst filter op je motor laten "bloeden", het liefst met een beetje stampend schip. Doet je (handmatig)opvoerpompje het wel?
Als de motor gaat inhouden en je geeft dan volgas, is het problem dan weg?

succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 met kleine hapering. 17 aug 2014 16:41 #541841

Kun je de compressie meten?
Mogelijk wat compressie verlies.

Een hele grove indicatie is de "onderdruk", met de hand voelen of er veel lucht uit de (open) olie vul opening komt. Dat zou een indicatie kunnen zijn om wèl of niet het werk van compressie meten te doen

Bij een drie cilinder hoort dit niet merkbaar te zijn.
Bij 2 cilinders waarbij zuigers 180º verschillen op de krukas ook amper merkbaar.

Bij ééncilinder of tweecilinder gelijk in top/bodem is het wat moeilijker te bepalen omdat er altijd een forse volume verandering aan de carterkant is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 met kleine hapering. 17 aug 2014 17:19 #541860

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4103
Is het eigenlijk iets heel simpel?
Doet je ontluchting van de brandstof tank het wel?
Zit deze niet verstopt door een slang waar de binnen mantel los van is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 met kleine hapering. 17 aug 2014 19:41 #541948

Dank u weer.
Brst filter ?
Compressie verlies: met de handslinger flinke tegendruk. Maar zonder kleppendeksel hoor ik lucht sissen ?
De ontluchting van de tank heb ik ook onderzocht. De nippel buiten zou dicht kunnen zitten (kan ik nog niet bij) maar met de vuldop open maakt niet uit.
Ik heb de retour flow van de diesel opgevangen en is goed, De opvoerpomp lijkt me het dus niet.

Ik had begrepen dat mechanisch werkende onderdelen, zoals de brandstofpomp en opvoerpomp geen haperingen geven. Het is alles of niets.

Maar het plaatselijk ontluchten ga ik proberen.
Ook de tankontluchting ga ik goed aanpakken.

O, ja de vraag: ja, bij een hoger toerental is probleem weg. Maar voorheen kon hij overslaan na 20 minuten. Dat heb ik nog niet getest sinds ik de afsluiter en diesel heb vervangen.
Laatst bewerkt: 17 aug 2014 20:13 door KceeMossel2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 met kleine hapering. 17 aug 2014 19:53 #541963

  • force10
  • force10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 120
Ik zit ff mee te lezen. Mijn vp 2001 heeft hetzelfde probleem. Sinds vorig jaar al aan zoeken en nog niets concreets gevonden. Net wel 14 dagen gevaren zonder grote problemen, maar voelt nog steeds niet goed. Ook tussendoor nog kop revisie laten doen met verstuiver test.
Blijf het volgen...
Rebell Seaskip 2----Thuishaven Sneek.

Laat de zomer maar komen!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 met kleine hapering. 17 aug 2014 20:10 #541977

Interessant, een zelfde probleem!
Het voelt niet goed, maar eigenlijk geen nadelen voor de werking zelf.
Ik las op een ander forum zelfs dat het "normaal" is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 met kleine hapering. 18 aug 2014 16:58 #542301

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
hapering of is het halen/zagen bij stationeer toerental, lastig om te beoordelen. ben je instaat om een geluidfragment op het forum te plaatsen?.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 met kleine hapering. 18 aug 2014 17:00 #542305

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Fer, zeker ook op vakantie geweest. Long time no see ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 met kleine hapering. 18 aug 2014 17:07 #542317

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
uhmm ga nog

is met gezondheid en zo ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 met kleine hapering. 18 aug 2014 20:25 #542493

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Fer schreef :
uhmm ga nog

is met gezondheid en zo ;)

Nou in ieder geval:"Welkom terug"
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 met kleine hapering. 19 aug 2014 05:24 #542603

Goed idee! Ga ik proberen. (Eerst nog opnemen).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 met kleine hapering. 26 aug 2014 12:20 #545546

Update.
Na het lezen op de site van De Dieseldokter heb ik een nieuw idee gekregen.
De Opvoerpomp.
In theorie zou deze door zijn werking een onderdruk veroorzaken en logisch gezien lucht aan kunnen zuigen.
Dus 2 pakkingen besteld, 1 rubber ring voor onder de deksel van het uitwasbare filtertje en een aluminium ringetje voor onder de centrale bout van dit deksel ( deze ring was van RVS, dus mogelijk niet goed).

Na het losdraaien van het kleine boutje bleek er geen diesel uit te lopen, er zat dus lucht onder het deksel. Klopt dit ??

Alles mooi glad geschuurd en nu met meer aandacht ontluchten dan dat ik eerder deed. Ik wilde ontluchten door het dekselboutje, dat lukte niet, er blijkt hier echt alleen maar lucht IN te gaan.
Deksel vastgezet en ontluchten bij het officiële boutje op de filter. Al pompend blijft hier steeds maar lucht uit te komen, lang volgehouden totdat er schuim uitkwam. Paar keer motor laten lopen, nog wat schuim. Klopt dit ??

Ik denk bij de opvoerpomp de oorzaak gevonden te hebben van de hapering, dus toch lucht.
Maar ik moet nog proefvaren.

Zou de opvoerpomp defect zijn en lucht kunnen aanzuigen ? Of zit er nog erg lang schuimlucht in de filter omdat de pakking van het boutje niet afsloot?

Als ik zeker weet dat dit de oozaak was bericht ik weer.

Hierbij een afbeelding: rechts de pomp/deksel/boutje. En links de filter met de ontluchtbout. (Ook hier lijkt wat onderdruk te staan, dat komt natuurlijk als het membraan in de pomp aanzuigt) gaan wij steeds beter begrijpen hoe dat groene monster werkt!


Laatst bewerkt: 26 aug 2014 16:20 door KceeMossel2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 met kleine hapering. 26 aug 2014 12:58 #545574

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6152
nix monster...die groene dingen zijn best lievvv
Aai de mijne ook regelmatig over het bolletje...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 met kleine hapering. 26 aug 2014 16:41 #545658

Even nog iets anders, de dieseltank ligt boven de motor, de diesel loopt vanzelf de opvoerpomp in.
In mijn boot ligt de Delphi-filter echter onder het bed, dus lager dan de motor.
Doordat dit een "communicerend vat" is moet er dus ook diesel uit lopen. Dat is ook zo want het werkt. Redelijk.
Maar is dit wel een ideale situatie?
Hoe is dat in uw boten geeinstalleerd?
Ik besef nu ik mijn foto zie, dat de diesel-slang nog iets omhoog loopt en dan omlaag gaat naar de opvoerpomp. Wat gebeurd er in deze diesel stroom?

Oké, ik zie weer een mogelijk probleem, lucht die in de bocht van de slang blijft hangen zal ik niet weg krijgen. Dus weer een klusje.
Daarom lag er zeker een heel lange slang over de motor ( origineel) maar ook dit zal niet goed gewerkt hebben.
Laatst bewerkt: 26 aug 2014 17:03 door KceeMossel2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 met kleine hapering. 26 aug 2014 19:19 #545734

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1966
In mijn gibsea 76 zit dit ook zo en het werkt probleemloos.
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 met kleine hapering. 26 aug 2014 19:32 #545742

A, goed te vernemen dat dit gewoon goed werkt. Ik zoek spijkers op laag water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 met kleine hapering. 26 aug 2014 22:44 #545814

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Leuk dat je via mijn site de waarschijnlijke oplossing heb gevonden, ben benieuwd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 met kleine hapering. 02 sept 2014 17:39 #547987

Update, de laatste.(Hopelijk)
Er is geen hapering meer geweest. Het is opgelost!

Vrijwel zeker het ontbreken van het juiste afsluit ringetje onder het boutje van het opvoerpompdeksel ( of de pakking van de deksel zelf), een onderdeel dat lucht aanzuigt, zonder diesel te lekken.

Nu ca. 5 keer ontluchtingsboutje op de brandstoffilter even losgezet, er blijft wat schuim uitkomen, heb ik nog geen verklaring voor.
Laatst bewerkt: 02 sept 2014 17:50 door KceeMossel2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl