Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Carter overdruk olie en nieuw luchtfilter

Carter overdruk olie en nieuw luchtfilter 05 juli 2014 11:41 #530327

  • bouffie
  • bouffie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Solé mini14 heeft een extern slangetje dat van het blok naar het luchtfilter loopt. Het doel van dit slangetje is gassen en druppels olie die door overdruk uit het carter wegwillen terug te voeren naar het verbrandingsdeel van de motor via de lucht inlaat. Dat slangetje zit dus aangesloten op het luchtfilter.
Nu moet ik een nieuw luchtfilter, want de oude is echt stokoud en inmiddels doordrenkt van de olie.
Maar -komt ie- op dat nieuwe luchtfilter zit geen aansluiting voor dat slangetje. Mijn vraag is dus hoe kan ik dat oplossen?
Ik heb gedacht aan een fles waar ik het slangetje op uit laat komen om de oliedruppels op te vangen. Maar ik weet niet hoe het dan zit met 'gassen' die ook vrijkomen. Ik wil geen stank in de kajuit.
Wie kan mij het nodige inzicht en misschien ook tips geven??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Carter overdruk olie en nieuw luchtfilter 05 juli 2014 12:26 #530334

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
bouffie schreef :
Solé mini14 heeft een extern slangetje dat van het blok naar het luchtfilter loopt. Het doel van dit slangetje is gassen en druppels olie die door overdruk uit het carter wegwillen terug te voeren naar het verbrandingsdeel van de motor via de lucht inlaat. Dat slangetje zit dus aangesloten op het luchtfilter.
Nu moet ik een nieuw luchtfilter, want de oude is echt stokoud en inmiddels doordrenkt van de olie.
Maar -komt ie- op dat nieuwe luchtfilter zit geen aansluiting voor dat slangetje. Mijn vraag is dus hoe kan ik dat oplossen?
Ik heb gedacht aan een fles waar ik het slangetje op uit laat komen om de oliedruppels op te vangen. Maar ik weet niet hoe het dan zit met 'gassen' die ook vrijkomen. Ik wil geen stank in de kajuit.
Wie kan mij het nodige inzicht en misschien ook tips geven??
Gaatje boren ter grote van het slangetje en het slangetje daar insteken.
Wel zorgen dat je het gaatje boort aan de kant van de gefilterde lucht, anders is je filter heel snel weer vuil.
Je kunt ook proberen het filter schoon te maken met dieselolie.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 05 juli 2014 12:30 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Carter overdruk olie en nieuw luchtfilter 05 juli 2014 13:04 #530337

  • undine
  • undine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 124
Ik zou ook proberen het filter eerst te reinigen als vervuiling de enige reden tot vervanging is... Kies je voor de nieuwe, en is het een metalen, zou ik een aansluitstukje erop (laten) lassen, is heel eenvoudig en beste denk ik... Maar als er echt zoveel overdruk is en er zoveel olie langs weggezet wordt zou ik ook laten kijken naar oorzaken en ev revisie maar dat brengt je meteen wel weer ver...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Carter overdruk olie en nieuw luchtfilter 05 juli 2014 13:23 #530340

  • Wibo
  • Wibo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
Kan het geen kwaad om die olie direct in de lucht inlaat te laten uitkomen?
Het gaat niet om spetters maar om condenserende damp. Heb ik me laten vertellen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Carter overdruk olie en nieuw luchtfilter 05 juli 2014 15:05 #530351

  • CO26
  • CO26's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 381
zou ik niet doen, direct in de inlaat. Het luchtfilter werkt ook als vlam dover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Carter overdruk olie en nieuw luchtfilter 05 juli 2014 21:47 #530418

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7619
CO26 schreef :
zou ik niet doen, direct in de inlaat. Het luchtfilter werkt ook als vlam dover.

huh? vlamdover?
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Carter overdruk olie en nieuw luchtfilter 06 juli 2014 06:53 #530447

  • CO26
  • CO26's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 381
Dit gaat natuurlijk over een dieselmotor maar bij benzine motoren kun je een flinke explosie uit de lucht inlaat verwachten als je hem verzuipt.
Prutsen aan de carburateur zonder luchtfilter omdat het kreng niet wil starten of zo. Bij een diesel zal niet gebeuren maar ik ken verhalen van diesels die op hol slaan en daarbij de smeerolie opbranden tot de motor vastloopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.132 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl