Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Inhouden van de dieselmotor

Inhouden van de dieselmotor 14 juli 2014 19:32 #532662

Sinds enige tijd heb ik het probleem dat de motor niet harder kan lopen dan 2300 toeren. Daarboven gaat ie in de vrijloop even harder lopen maar vervolgens valt ie helemaal terug in toeren. En in zijn voor of achteruit gaat ie boven de 2300 toeren hard roken en roeten waardoor er zwart water uit de uitlaat komt.

De een zegt dat ik de verstuivers moet laten nakijken, de ander zegt kijk naar je lucht filter en een volgende zegt dat ik de binnenbuis van de uitlaat moet controleren of die niet dicht zit met aanslag.

Allemaal mogelijke oorzaken maar is er ook een logisch check lijst die het probleem van de eenvoudige dingen tot de lastige (kostbare) klussen doorloopt een soort try en error?

Heeft iemand ervaring hiermee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden van de dieselmotor 14 juli 2014 20:12 #532692

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 662
Try je luchtfilter :( door het er gewoon even uit te halen. Dan is ook te zien of het vuil is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden van de dieselmotor 29 juli 2014 18:24 #536168

Even een update van de acties:
Luchtfilter bekeken, is prima
Uitlaat bekeken is schoon
Diesel gecontroleerd, is schoon
Verstuivers gedemonteerd en afgeperst, zijn goed
Brandstofpomp gedemonteerd en na laten kijken, mankeert niets aan.

Zo probleem is nog niet opgelost.
De motor is een yanmar 3gm30f
Daar schijn je nog een instelling op te hebben voor je brandstof pomp.
Waar zit die en hoe kan ik die afstellen?

Alle hulp is welkom
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden van de dieselmotor 29 juli 2014 20:09 #536211

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6878
Dit is vrij plotseling gekomen? Of langzaam erin geslopen en nu bij 2300 toeren het geval?
Wat voor toerentallen kon je eerst probleemloos draaien? En is er in die tussentijd nog onderhoud aan de motor geweest? Zo ja, wat?
Allemaal info die kan helpen een oorzaak op te sporen, of juist uit te sluiten.

Het lijkt er in ieder geval op, alsof ofwel boven die 2300 toeren teveel brandstof wordt toegevoerd, ofwel te weinig lucht, ofwel de motor ineens een zware weerstand te verduren krijgt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden van de dieselmotor 30 juli 2014 14:20 #536406

  • fdr
  • fdr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 197
ik heb ooit vaag iets van hetzelfde gehad...kleppen stonden te strak..
grtn fdr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden van de dieselmotor 30 juli 2014 20:33 #536513

Hoe zuigt je motor lucht aan van buiten? Heb ooit een motor gesmoord met een nieuw tapijtje dat de naden tussen de vloerplanken beter afsloot.....
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhouden van de dieselmotor 31 juli 2014 07:32 #536575

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3999
Is er mogelijk iets met je schroefas of saildrive waardoor de motor maximaal moet werken en het niet trekt ? :ohmy:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.118 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl