Hallo Michel,
Goed dat je hebt kunnen lokaliseren dat de as krom is.
Als de as eerst wel recht was maar in korte tijd van in gebruik zijn al krom is getrokken kunnen er verschillende oorzaken daarvoor zijn en komen de volgende vragen op:
Het soort staal, de zuiverheid, de bewerkingsmethode en de nabehandeling hebben grote invloed op de kwaliteit van het eindproduct en z’n eigenschappen. Wat waren de toleranties waaronder de as werd geleverd?
Verder is het hier een kip/ei verhaal, namelijk:
Het kan zijn dat de as al krom was bij nieuw installatie maar dat de nieuwe motorrubbers, aslager en as koker alsmede de koppeling bij machten waren om de onbalans te absorberen? Door de slijtage die daarmee gepaard ging in die componenten werden de spelingen groter en werd het euvel wel voelbaar.
Of:
Was de as wel recht in het begin en is hij krom getrokken door krachten van buitenaf zoals bv. de schroef die iets geraakt heeft, zoals eerder genoemd door Tony2920 een hijsband, inzakkende motorrubbers waardoor de uitlijning te veel verlopen is etc. Of er was te weinig axiale speling waardoor de as als het ware klem kwam te zitten tussen de motor krukasflens en de schroefaskoker.
Door het warm worden van de motor zet de krukas ook uit, de koppeling wordt ook warm en de as ook. Er moet genoeg axiale speling zijn om deze uitzettingen op te kunnen vangen. Als die speling er niet is wordt de as opgesloten en is de enige mogelijkheid kromtrekken (kromdrukken). Meestal heb je dan ook schade op de koppeling, lagers, koker etc. wat sneuvelt het eerste. Ook het punt genoemd door Belerio II is een feit. Nieuwe motor fundatie rubbers zakken in onder het gewicht en de werking van een motor. Het is goed om de motor een tijdje op de nieuwe rubbers te laten staan alvorens de aandrijflijn uit te lijnen. Tevens is het belangrijk om zeker in het begin regelmatig de uitlijning te controleren omdat alle rubber componenten in eerste instantie sneller inzakken/verlopen waardoor bijstellen van de uitlijning nodig kan zijn.
Zo zijn er meer theorieën. Wellicht kom je hier nooit achter.
Stappenplan:
- Welk materiaal is er gebruikt voor de as? Wat was de productie methode? Welke normering/toleranties? M.a.w. was de kwaliteit van de as de juiste?
- Hoe heeft initieel de uitlijning plaatsgevonden? Was dat ook met het schip in het water? Of was de boot op de wal? Opgebokt? De uitlijning kan sterk verlopen als je op de wal hebt uitgelijnd en daarna in het water de uitlijning weer controleert. Het beste is om uit te lijnen onder zoveel mogelijk operationele omstandigheden. Afhankelijk van het motor type/merk wordt zelfs aanbevolen om uit te lijnen met warme motor.
- Wat is momenteel de conditie van de motor fundatierubbers, de koppeling, het aslager, de koker, alle bouten vast? Welk component is het meeste gesleten? Of welk component is juist helemaal niet gesleten? Je kunt meten wat de hoogte van de fundatie rubbers nu is en die vergelijken met de hoogte van die rubbers toen ze nieuw waren. Dat zegt je iets of de snelheid en de maat waarin ze zijn ingezakt.
- Was de koppeling o.k. in het begin en op de juiste wijze samengesteld? De koppeling is een belangrijk component waar een axiale en radiale speling moet zijn en/of moet kunnen worden opgevangen. Als dat niet gebeurd moet er iets (anders) buigen of barsten.
- Hoe is momenteel de uitlijning? Welke radiale en axiale speling is er nu? Als je de spelingen ook bij installatie hebt genoteerd kun je e.e.a. nu vergelijken. Dat geeft inzicht wat en hoeveel de uitlijning verlopen is in zo’n korte tijd. Of de uitlijning is niet veel verlopen maar de as is krom getrokken om een van de andere genoemde redenen.
- De as kan men richten maar belangrijk is om eerst te weten of het materiaal wel de juiste is. Anders heb je zo meteen al gauw weer problemen.
Vooraf heb ik de indruk en uitgaande van de verstrekte informatie in je berichten (en als ik nog goed kan lezen), dat de uitlijning op de wal heeft plaatsgevonden en dat daarna de uitlijning in het water niet correct is geweest en dat daardoor de opsluiting van de as niet binnen de toleranties m.b.t. de axiale speling is geweest, en dat dit de oorzaak is geweest. De ontstane krachten op de as moeten overmatige slijtage veroorzaakt hebben op de andere genoemde componenten, dit als bevestiging. Andere twijfel heb ik bij gebrek aan info m.b.t. de as, het materiaal, bewerking etc.
Er zijn nog meer zaken die een rol spelen maar denk dat dit verhaal al lang genoeg is en een startpunt voor het vinden van de oorzaken en een oplossing.
Hoop dat dit je helpt.
MVG
Arend