Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: gezonken buitenboordmotor weer draaiend maken

gezonken buitenboordmotor weer draaiend maken 12 okt 2014 21:11 #559822

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Ik heb zaterdag voor een mooi prijsje nog een Honda 10 PK 4-takt erbij gekocht.

Deze motor zat achter een gezonken boot en heeft een behoorlijke poos onder water gehangen. zeker een heel jaar inclusief de afgelopen winter.

Ik heb eerder een motor gedaan die maar een paar dagen onder water geweest was, maar die heeft daarna een weekje te drogen gehangen voor ik er aan toe kwam. Die motor heeft heel wat werk nodig gehad omdat o.a. de CDI module, zuigerveren en de klepstoters zwaar aangetast waren door corrosie.

En van deze motor had ik dat ook verwacht. ik kocht hem dan ook meer voor onderdelen.

maar vreemd genoeg was de motor gewoon los, en de bougies gaven een sterke zichtbare vonk. Ik heb hem dus gelijk onder handen genomen omdat de signalen er te goed om waar te zijn uit zagen.
De motor draaide binnen een uurtje weer.

Wat hebben we hier van geleerd?

Laat de motor onder water! (desnoods in een bak met kraanwater)
Dit zeker tot het moment dat je hem kan (laten) schoonmaken.
De tijd onder water blijkt in de praktijk niet veel uit te maken voor de kans op een succesvolle reparatie. althans niet als dit om enkele dagen of weken gaat, want pas zodra de motor boven water komt en er zuurstof bij komt is er kans op meer schade.

Probeer de motor niet te starten! Zeker niet voor je de bougies er uit hebt! Water laat zich niet samenpersen en geeft mogelijk schade aan je kleppen en klepstoters als het niet weg kan!

Bij zout water kan je de motor het beste voor je verder gaat ruim spoelen met zoet water, al het zout moet weg! .

In alle andere gevallen: Begin met de bougies er uit te draaien, en het water er uit te laten lopen.

hierna gooi je een flinke scheut olie in de bougie gaten, torn je de motor een paar keer en draai je de bougies er weer in.

Breng hem daarna pas weg, Dit voorkomt een heleboel narigheid!

De mijne komt uit de Leidse gracht dus heb ik hem na de scheut olie in de bougiegaten te hebben gegooit goed gespoeld vanwege het bagger en vuil wat er in zat.

Wat heb ik daarna gedaan?

- CDI module en overige electronische verbindingen losgekoppelt en droog geblazen met perslucht
- Carburateur gedemonteerd en schoongemaakt
- Benzine slangen schoongemaakt
- kleppendeksel er af gehaald en met een kwast met petroleum alle draaiende delen even goed ingesopt. hierna het kleppendeksel er weer op gezet.
- De restanten met water verdunde olie uit het carter gepompt met de Oil Extractor
- Een halve liter petroleum in het carter gegooit.
- bugies er weer uit gedraait
- De motor een minuut of 5 rustig getornd met de accuschroefmachine op het laagste toerental zodat de olie in de cilinders goed het water kan opnemen en de boel kan smeren/conserveren en de petroleum het vocht verdrijft uit de rest van het olietraject van de motor en oxidatie geen kans krijgt
- De Petroleum weer afgezogen uit het carter met de Oil Extractor
- Olie in de cilinder via de bougiegaten er weer uit laten lopen
- Bougies schoongemaakt en er weer in gedraait.
- Verse olie in het carter gedaan en de motor een minuut of 5 rustig rond getornd
- Carburateur er weer op gemonteerd
- CDI en electronica weer aangesloten

Hierna heb ik de motor in de waterbak gehangen, de benzine tank aangesloten, de pompbal goed doorgepompt en de choke uitgetrokken.

Na een paar keer trekken sloeg de motor aan, rookte even stevig door de olie die in de cilinder gegooit is en draaide wat beroerd, na een minuut of 5 liep de motor zonder rookgordijn en gewoon regelmatig zo als het hoort.

Vandaag heeft de motor een ruim uur gedraait in de waterbak, en hij heeft geen enkel probleem gegeven

Nu even een paar uur laten draaien, Dan de olie die er nu in zit weer aftappen en verse olie er in en het is klaar.

Bij de Honda is het oliefilter een aanzuigkorf met schuimfilter die direct in het carter hangt. Die adviseer ik je wel te vervangen, maar dat is wel een flink klusje, dus dat zou ik bij de winterbeurt meenemen, Het blok moet er namelijk voor van het staartstuk af.

Maar bij een extern oliefilter zou ik niet uitstellen en als de olie gewisseld is ook die mee vervangen. en van de winter nog een keer.

Ik hoop dat het voor jullie duidelijk is.

De stap met het petroleum kan je ook met gewone olie doen. maar het gaf mij een beter gevoel met petroleum omdat het dunner is en dus beter door het blok te pompen is als olie en dus ook de laatste beetjes vocht verdrijft.

Wel kwam het tussen de keerring van de aandrijfas door. het is namelijk echt veel te dun. met olie er in geen problemen gezien.

Ik had het staartstuk er al naast staan,ivm inspectie van de impeller en lagers van de keerkoppeling omdat er geen druppel olie in zat, ik wou die namelijk gebruiken voor een andere motor..
Wel makkelijk, want nu kon ik die gelekte petroleum van de aandrijfas af poetsen met een doek.
Laatst bewerkt: 12 okt 2014 22:01 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gezonken buitenboordmotor weer draaiend maken 12 okt 2014 21:33 #559828

Wat mij betreft mag dit een sticky worden - goed geschreven handleiding zo!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gezonken buitenboordmotor weer draaiend maken 12 okt 2014 21:55 #559835

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Tnx Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gezonken buitenboordmotor weer draaiend maken 12 okt 2014 22:02 #559837

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ik ben wel bereid om dit even in een artikeltje om te zetten, dat past wat beter dan een sticky. Waarmee ik overigens niets af wil doen aan de waarde van deze post, integendeel!
Mephisto, heb je ook foto's gemaakt tijdens je reddingsoperatie? Details van zuigerveren, CDI en dat soort dingen? Die kunnen de tekst wat meer laten spreken. Hoeft niet hier, je mag ze ook mailen natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gezonken buitenboordmotor weer draaiend maken 12 okt 2014 22:14 #559843

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Nee ik was in mijn eentje bezig en had een paar goed zwarte handen.

Maar zuigerveren zie je in dit geval niks aan, die zie je niet eens.

Die zie je pas als je het blok helemaal uit elkaar trekt.
En dat is weer iets wat helemaal niet noodzakelijk is in dit geval. Dat komt namelijk pas voor als hij al weer een tijdje boven water is.
Die schade voorkom je juist met de scheut olie in het bougie gat.

Het is echt bijna alleen maar extern werk, Foto's kan ik wel maken en er wat pijlen in zetten met een nummertje. En een nummertje in de tekst zetten bij de stap.

De motor staat nog in de werkplaats. De kleppendeksel moet er toch nog een keer af, er tikt een klepje lichtelijk, Die moet ff gesteld worden.
Dat ga ik van de week doen. Ik zal dan ook wel wat foto's maken voor in de post
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gezonken buitenboordmotor weer draaiend maken 12 okt 2014 22:16 #559844

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Leuk, laat maar komen!
Artikel/post komen dan in de categorie waar ook de staartstukolie-vervanging in staat. Een van de meest gelezen artikelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gezonken buitenboordmotor weer draaiend maken 13 okt 2014 12:17 #559990

  • snoopy
  • snoopy's Profielfoto
Alleen hier ook weer dat water in de cilinder,kromme kleppen en stoters enz kan veroorzaken en dat lukt echt niet.
Vastgeroeste kleppen wel weer en die kans is weer aanzienlijk bij motoren die onder water hebben gestaan dus dat is wel handig om ff te controleren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gezonken buitenboordmotor weer draaiend maken 13 okt 2014 13:08 #560000

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
snoopy,

Je zet er met het aantrek koord meer kracht op als je denkt.
En zeker als je electrisch start.

Wedden dat de kleppen en/of stoters krom zijn als er genoeg water in staat en je hard genoeg trekt.

Water comprimeert niet en zoekt gewoon de weg van de minste weerstand. Dat zijn of je zuigerveren of je kleppen. En dan nog eerder de kleppen als de zuigerveren.
Een andere uitweg is er niet.

Als de motor draaiend ten onder gaat is het nog leuker, Dan kan je in de meeste gevallen de klok gelijk zetten op waterslag.

Na de ervaring afgelopen zaterdag is roest juist het minste waar ik bang voor ben.
Laatst bewerkt: 13 okt 2014 13:09 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gezonken buitenboordmotor weer draaiend maken 13 okt 2014 14:39 #560017

  • snoopy
  • snoopy's Profielfoto
Het is technisch onmogelijk om een gesloten klep krom te maken en de stoter word met een omhooggaande zuiger nooit bedient in de slag,de opening begint altijd al een aantal graden voor odp.(vooropening)
Bij waterslag zijn de kleppen gesloten(anders natuurlijk helemaal geen probleem),het water drukt dan op de klep zelf die rondom aanligt op de zitting dat krijg je niet krom of beschadigt voordat de zuiger zelf of eerder nog de drijfstang het allang begeven heeft.
Vastgeroeste kleppen komt best wel voor overigens maar zoveel motoren heb ook niet uit de plomp gevist,had het meer bij oldtimers of langdurige stalling.Maar zoveel werk is het niet om dat ff te controleren als je het kleppendeksel er toch al afhebt.
Mooiste wat ik heb gezien was een gestuikte drijfstang niet krom dus maar een beetje verdikt en een aantal mm korter,genoeg om een lagere compressieverhouding te veroorzaken en veel minder vermogen.(2t waterscooter).

ps wil wel wedden dus dat je het niet lukt een klep krom te krijgen met watrerslag.
Laatst bewerkt: 13 okt 2014 14:40 door snoopy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gezonken buitenboordmotor weer draaiend maken 13 okt 2014 15:07 #560025

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Als er water in je cylinders komt, en de zuiger probeert dat samen te persen, dan lukt dat niet. Het resultaat is dat je zuiger met een klap tot stilstand komt.

Zuigers, cylinders en kleppen zijn bedoeld om een mengsel van zuurstof en benzine aan te zuigen en samen te persen. Water is bij lange na niet zo samenpersbaar als dat mengsel.

ik neem aan dat je weet hoe een 4-takt motor werkt?

zodra de aanzuigklep sluit net na de 1e slag en de uitlaatklep gesloten is net na het begin van de 2e slag (compressieslag) treed het gevaar op. er staat geen klep meer open, en het water wordt omhoog geperst. er hoeft maar een klein beetje in te zetten en je bent de sjaak.

de hoeveelheid die in de cilinder kan staan is zo'n 80% van de inhoud die er is als de zuiger helemaal beneden is, maar 20% water is al genoeg voor serieuze schade, het is wel degelijk mogelijk dus.

Dat kan de volgende schade veroorzaken:

De zuiger kan beschadigd geraakt zijn (scheurtje...)
De lagering van de zuigerstang kan beschadigd zijn
De zuigerstang kan krom geslagen zijn.
De krukas kan uit balans geslagen zijn.)
De klepstelen kunnen krom geslagen zijn, de kleppen gaan dan niet meer goed dicht

Ik zeg het niet voor niks. Hoe jij kan zeggen dat het technisch onmogelijk is... daar kan ik met mijn pet niet bij.

de schades komen voor, zoek maar eens op het forum naar waterslag, je zal meerdere gevallen tegen komen.

en nee, ik ga niet met je wedden, ik hoef niet te wedden om te weten dat de motor die ik er voor uit het rack trek defect zal gaan. Ik heb al een kop op de plank liggen van een 4 takt met waterslag.
Laatst bewerkt: 13 okt 2014 15:09 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gezonken buitenboordmotor weer draaiend maken 13 okt 2014 17:10 #560050

  • snoopy
  • snoopy's Profielfoto
Ik heb al geschreven waarom het niet kan lees dat nog maar eens door .
(Kromme kleppen, defecte bediening ,andere schades natuurlijk wel )
Laatst bewerkt: 13 okt 2014 17:12 door snoopy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gezonken buitenboordmotor weer draaiend maken 13 okt 2014 18:19 #560073

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5270
Ik ben geen expert maar een klep die openstaat kan niet krom door druk van mengsel wel door verkeerde timing, klep open zuiger hoog.
Enige wat kan is een klep die niet open kan omdat de druk erg hoog is (water onder druk) de nok van de nokkenas zal dan de klepstoter die dus niet naar beneden kan opzij drukken en de klepsteel zal dus krom gaan aan de nokkenas zijde
Bij kleppen die door tuimelaars bediend worden kan de klep niet krom lijkt me, er gaat dan iets anders stuk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gezonken buitenboordmotor weer draaiend maken 13 okt 2014 18:28 #560077

  • snoopy
  • snoopy's Profielfoto
Dat klopt en op momenten dat water slag kan plaatsvinden zijn de kleppen onbedient dus Dan kunnen de kleppen ook niet krom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gezonken buitenboordmotor weer draaiend maken 13 okt 2014 19:28 #560091

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Het meest komt de bovenliggende nokkenas met nokken die direct op tuimelaars die op de kleppen duwen voor bij de buitenboordmotoren.

daarbij gaat idd vaak alleen de tuimelaar krom, met enkel een lage compressie als gevolg.

maar nogmaals dat betekend niet dat het niet kan.

Het betreft vaak een klep die is blijven hangen doordat het steeltje die door de tuimelaar omlaag geduwd wordt krom geduwd is. of vast gelopen is door het plotselinge temperatuursverschil van het koude water.

maar ook heb ik gezien dat de bevestiging waar de veer en de tuimelaar aan trekken afbreekt met als gevolg dat de klep letterlijk uit de zitting valt en op de zuiger terecht komt.

Dit kan allemaal gebeuren door de abrubte stop van de motor doordat er water in staat. je hebt maar 1 spanningsscheurtje of zwakte nodig.

als daarbij ook schade aan de nokkenas, drijfstangeb of krukas is opgetreden wordt het helemaal spannend.

vergeet niet dat er maar 1 cilinder vol water hoeft te staan en de andere cilinder op dat moment niet met dezelfde slag bezig hoeft te zijn.

als een motor al draaiende op een beetje toerental te water gaat reken er dan maar op dat je het hele rijtje schade te pakken hebt.

nogmaals ik heb een kop liggen van een motor met waterslag, en die heeft wel degelijk kromme kleppen die niet meer goed sluiten. het blok zelf had een kromme krukas.

maar ik deel de mening dat de kans klein is als je een motor achter een gezonken boot af haalt.tenminste zolang niemand hem geprobeerd te starten heeft.

wat overigens niet betekend dat je zomaar kan zeggen dat het niet mogelijk is. het is wel degelijk mogelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gezonken buitenboordmotor weer draaiend maken 13 okt 2014 20:40 #560117

  • snoopy
  • snoopy's Profielfoto
We hadden het over waterslag en motoren weer gangbaar maken zonder risico en niet over de gevolgen als een motor op toeren van de spiegel afdondert dan komt er wel wat meer bij kijken maar dat is natuurlijk nooit als je aan een koordje trekt of elektrisch start.
Ik heb ook de meest vreemde schades gezien maar je stelde zelf dat de kleppen krom kunnen van handmatig of elektrisch starten met waterslag en dat is gewoon onzin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gezonken buitenboordmotor weer draaiend maken 13 okt 2014 20:49 #560121

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
je zal niet de eerste zijn snoopy, laten we het daar maar op houden
maar dit is vechten tegen de bierkaai. en daar heb ik geen zin in. zeker aangezien het alleen maar behulpzaam bedoelt is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gezonken buitenboordmotor weer draaiend maken 20 okt 2021 07:41 #1333884

  • JDK88
  • JDK88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Dag, Super duidelijk geschreven. Dit helpt me om mijn eigen motor vast weer in orde te krijgen. Heeft 2dagen op de bodem gelegen.

Heeft u misschien een lijst van schoonmaakspullen die benodigd waren voor het schoonmaken? Speciale gebruiksartikelen, vloeistoffen etc?

Alvast bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.149 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl