Ik heb zaterdag voor een mooi prijsje nog een Honda 10 PK 4-takt erbij gekocht.
Deze motor zat achter een gezonken boot en heeft een behoorlijke poos onder water gehangen. zeker een heel jaar inclusief de afgelopen winter.
Ik heb eerder een motor gedaan die maar een paar dagen onder water geweest was, maar die heeft daarna een weekje te drogen gehangen voor ik er aan toe kwam. Die motor heeft heel wat werk nodig gehad omdat o.a. de CDI module, zuigerveren en de klepstoters zwaar aangetast waren door corrosie.
En van deze motor had ik dat ook verwacht. ik kocht hem dan ook meer voor onderdelen.
maar vreemd genoeg was de motor gewoon los, en de bougies gaven een sterke zichtbare vonk. Ik heb hem dus gelijk onder handen genomen omdat de signalen er te goed om waar te zijn uit zagen.
De motor draaide binnen een uurtje weer.
Wat hebben we hier van geleerd?
Laat de motor onder water! (desnoods in een bak met kraanwater)
Dit zeker tot het moment dat je hem kan (laten) schoonmaken.
De tijd onder water blijkt in de praktijk niet veel uit te maken voor de kans op een succesvolle reparatie. althans niet als dit om enkele dagen of weken gaat, want pas zodra de motor boven water komt en er zuurstof bij komt is er kans op meer schade.
Probeer de motor niet te starten! Zeker niet voor je de bougies er uit hebt! Water laat zich niet samenpersen en geeft mogelijk schade aan je kleppen en klepstoters als het niet weg kan!
Bij zout water kan je de motor het beste voor je verder gaat ruim spoelen met zoet water, al het zout moet weg! .
In alle andere gevallen: Begin met de bougies er uit te draaien, en het water er uit te laten lopen.
hierna gooi je een flinke scheut olie in de bougie gaten, torn je de motor een paar keer en draai je de bougies er weer in.
Breng hem daarna pas weg, Dit voorkomt een heleboel narigheid!
De mijne komt uit de Leidse gracht dus heb ik hem na de scheut olie in de bougiegaten te hebben gegooit goed gespoeld vanwege het bagger en vuil wat er in zat.
Wat heb ik daarna gedaan?
- CDI module en overige electronische verbindingen losgekoppelt en droog geblazen met perslucht
- Carburateur gedemonteerd en schoongemaakt
- Benzine slangen schoongemaakt
- kleppendeksel er af gehaald en met een kwast met petroleum alle draaiende delen even goed ingesopt. hierna het kleppendeksel er weer op gezet.
- De restanten met water verdunde olie uit het carter gepompt met de Oil Extractor
- Een halve liter petroleum in het carter gegooit.
- bugies er weer uit gedraait
- De motor een minuut of 5 rustig getornd met de accuschroefmachine op het laagste toerental zodat de olie in de cilinders goed het water kan opnemen en de boel kan smeren/conserveren en de petroleum het vocht verdrijft uit de rest van het olietraject van de motor en oxidatie geen kans krijgt
- De Petroleum weer afgezogen uit het carter met de Oil Extractor
- Olie in de cilinder via de bougiegaten er weer uit laten lopen
- Bougies schoongemaakt en er weer in gedraait.
- Verse olie in het carter gedaan en de motor een minuut of 5 rustig rond getornd
- Carburateur er weer op gemonteerd
- CDI en electronica weer aangesloten
Hierna heb ik de motor in de waterbak gehangen, de benzine tank aangesloten, de pompbal goed doorgepompt en de choke uitgetrokken.
Na een paar keer trekken sloeg de motor aan, rookte even stevig door de olie die in de cilinder gegooit is en draaide wat beroerd, na een minuut of 5 liep de motor zonder rookgordijn en gewoon regelmatig zo als het hoort.
Vandaag heeft de motor een ruim uur gedraait in de waterbak, en hij heeft geen enkel probleem gegeven
Nu even een paar uur laten draaien, Dan de olie die er nu in zit weer aftappen en verse olie er in en het is klaar.
Bij de Honda is het oliefilter een aanzuigkorf met schuimfilter die direct in het carter hangt. Die adviseer ik je wel te vervangen, maar dat is wel een flink klusje, dus dat zou ik bij de winterbeurt meenemen, Het blok moet er namelijk voor van het staartstuk af.
Maar bij een extern oliefilter zou ik niet uitstellen en als de olie gewisseld is ook die mee vervangen. en van de winter nog een keer.
Ik hoop dat het voor jullie duidelijk is.
De stap met het petroleum kan je ook met gewone olie doen. maar het gaf mij een beter gevoel met petroleum omdat het dunner is en dus beter door het blok te pompen is als olie en dus ook de laatste beetjes vocht verdrijft.
Wel kwam het tussen de keerring van de aandrijfas door. het is namelijk echt veel te dun. met olie er in geen problemen gezien.
Ik had het staartstuk er al naast staan,ivm inspectie van de impeller en lagers van de keerkoppeling omdat er geen druppel olie in zat, ik wou die namelijk gebruiken voor een andere motor..
Wel makkelijk, want nu kon ik die gelekte petroleum van de aandrijfas af poetsen met een doek.