Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Luchtinlaatslang

Luchtinlaatslang 25 jan 2009 16:26 #56196

  • bliepje
  • bliepje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 150
De luchtinslaatslang van mijn binnenboorddiesel komt uit in de kuip (een open gat van omgeveer 10cm doorsnee) en ik ben bang voor inregening en nog meer voor het vollopen van de slang als er een flinke golf achter in de kuip komt.

1) Kan de lucht niet gewoon uit de kajuit komen?
2) Hoe loopt een luchtinlaat bij andere boten?
3) Als de inlaat buiten moet uitkomen, hoe dicht ik deze dan netjes af om de genoemde gevaren te vermijden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Luchtinlaatslang 25 jan 2009 16:32 #56197

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Een erge "ongewone" plek. Bepaald niet lekker als je een breker in de kuip krijgt.
De CE regels schrijven voor dat het machinekamerschot gas- en waterdicht moet zijn. De meeste boten hebben een dergelijke voorziening eenvoudigweg niet. Dus ook niet het probleem en zuigen de lucht weg uit de motorruimte.
Luchthapper en het kachelpijpsysteem is wellicht een oplossing. Is dit een boot van Dick Jr.?
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Luchtinlaatslang 25 jan 2009 16:36 #56198

  • bliepje
  • bliepje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 150
Een erge "ongewone" plek. Bepaald niet lekker als je een breker in de kuip krijgt.
De CE regels schrijven voor dat het machinekamerschot gas- en waterdicht moet zijn. De meeste boten hebben een dergelijke voorziening eenvoudigweg niet. Dus ook niet het probleem en zuigen de lucht weg uit de motorruimte.
Luchthapper en het kachelpijpsysteem is wellicht een oplossing. Is dit een boot van Dick Jr.?
Luchtslang dus overbodig?
Wat bedoel je met het kachelpijpsysteem?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Luchtinlaatslang 25 jan 2009 17:20 #56200

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Ik zeg absoluut niet dat die luchtslang overbodig is. Het enige is de ongewone plek. Maar dat stel jezelf ook al vast.
"Kachelpijp systeem" is een pijp met een T stuk en zwanehals, te zetten op een punt dat niet direct met zeewater in cotact kan komen. Op een 28' wat lastig te vinden, maar een aansluiting binnen in de kuip lijkt me zeker niet geweldig.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Luchtinlaatslang 25 jan 2009 17:30 #56201

  • bliepje
  • bliepje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 150
OK Helder. Dank je!
Ik zal eens kijken of ik er in ieder geval een afwaterpunt in kan maken en dan een betere plek zoeken om een T-stuk uit te laten steken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Luchtinlaatslang 25 jan 2009 17:36 #56203

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Denk maar aan iets in de vorm van een dikke ontluchter zoals je ze op grote schepen ziet; Die lopen in een halve zwanehals, dus in een omgekeerde U vorm, met de mond naar beneden gericht.
Je moet alle risico vermijden dat er water in het hogedruk gedeelte van je motor komt want je krijgt geheid te maken met een gescheurde cylibderkop.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Luchtinlaatslang 25 jan 2009 18:52 #56211

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 854
mijn luchtinlaatslang komt ook uit in de kuip en is tegen inregenen beveiligd met een roosterje. Ik heb trouwens 2 slangen 1x stuurboord 1x bakboord.

Maar ja als er zo'n breker in de kuip komt dan loopt er water in die slang die dat daarna netjes in de bilge put van de motor stort. Daar aangekomen pompt het bilgepompje het water weer overboord.

Mijn luchtinlaatslang zit niet op de motor aangesloten. In de "machinekamer" komt de luchtinlaatslang uit een zijkant, zonder direct op de motor aangesloten te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Luchtinlaatslang 25 jan 2009 21:28 #56233

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Je kan overwegen je inlaat af te schermen met een paddenstoeltje. Deze draai je open als je op de motor vaart en draai je dicht als je de motor niet gebruikt en kans hebt op inwateren. Is een behoorlijke elegante oplossing die ik al vaker gezien heb.

Overigens vraag ik me af of alle motorkisten inderdaad gasdicht zijn....(de mijne in ieder geval niet, ik trek mijn lucht ook vanuit de kajuit. Iets meer lawaai, dat wel..........)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Luchtinlaatslang 25 jan 2009 21:57 #56238

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Dat is dus een van de "zaken" binnen de CE. Echter alle boten die van buiten de EU worden geïmporteerd moeten aan de eis van een gas-waterdicht machinekamerschot voldoen.
Het paddestoeltje is in theorie een oplossing. In de praktijk staat deze of dicht of altijd open. dan is het misschien eenvoudiger dat de motor de lucht gebruikt via zo'n paddestoel uit de ruimte van bakskist etc. In dat geval maak je het gat in de kuip gewoon dicht.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Luchtinlaatslang 26 jan 2009 16:24 #56304

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Ons scheepje heeft 2 schelpen op de kont. Eén voor de luchtinlaat, één voor luchtuitlaat. De luchtinlaat komt vlak bij het luchtfilter van de motor uit. In de luchtuitlaat zit een ventilator welke aanslaat bij een bepaalde temperatuur. Zo heeft de motor altijd verse lucht en blijft de temperatuur in de motorruimte onder controle. De achterhut wordt na veel motoruren niet bloedheet. Motor geuren blijven beter buiten
Vanaf de schelpen op de kont lopen de luchtbuizen omhoog tot onder de hoogste kuiprand. Hierdoor ontstaat een zwanenhals van +/- 50cm. Mocht er ondanks dat toch nog zéér brutaal water binnen komen dan zorgt de bielspomp wel weer voor een droge boot. De luchtinlaat slang zit vrij van het luchtfilter. Een beetje water naar binnen zal geen schade veroorzaken aan de draaiende motor. Op de foto ziet u een schelp.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.115 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl