Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wierfilter openen.... met of zonder spec.sleutel?

Wierfilter openen.... met of zonder spec.sleutel? 08 nov 2014 12:09 #568858

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10167
Beste collega winterklaarmakers,

Wie gebruikt een wierpotdekselsleutel? Ik had laatst aardig wat moeite om mijn wierpotdeksel los te krijgen zonder deze te beschadigen. Ja..ja.. niet te vast draaien ik weet het. Maar de angst voor lucht in het systeem, net wanneer je het niet kunt gebruiken, is/was groter. Zo'n sleutel leek me handig of: Hoe maken jullie je wierpot open?


Laatst bewerkt: 08 nov 2014 12:11 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierfilter openen.... met of zonder spec.sleutel? 08 nov 2014 12:17 #568866

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9075
Met de hand. Te strak kan de o-ring beschadigen. Te los merk je direct aan je koelwater.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Contact graag via email of bellen, zie website.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierfilter openen.... met of zonder spec.sleutel? 08 nov 2014 12:35 #568869

  • Goforith
  • Goforith's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Hier ook handmatig. Dan voel je wat je doet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierfilter openen.... met of zonder spec.sleutel? 08 nov 2014 12:37 #568871

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
en vaseline op de ring smeren voor de afdichting
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierfilter openen.... met of zonder spec.sleutel? 08 nov 2014 15:11 #568916

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1928
Ik heb zo'n sleutel. Vastdraaien handmatig, los met de sleutel. Om wat voor reden dan ook zit de dop vaster na een tijdje.

Sleutel ligt bovenop in de bak met gereedschap. Al een paar keer kroos in de wierbak, dat heb ik nu binnen 2 minuten er weer uitgehaald.

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierfilter openen.... met of zonder spec.sleutel? 08 nov 2014 16:03 #568933

O-ring goed insmeren met zuurvrije vaseline en handvast aandraaien. Geen gereedschap nodig.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 08 nov 2014 16:03 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierfilter openen.... met of zonder spec.sleutel? 08 nov 2014 18:42 #568999

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10167
Ik heb twee potten vaseline aan boord. Dus ook hier wordt deze voor gebruikt maar net als bij Dekadent ben ik waarschijnlijk bij het dichtdraaien wat te enthousiast. Of we zijn gewoon te sterk :laugh: Maar dan weer niet sterk genoeg voor het losdraaien vandaar de vraag.
De laatste keer voorzichtig met de waterpomp tang met een doek ertussen op een van de vier "poten" van de plus... ik denk nu knapt de deksel of hij gaat open...
Toch wat minder, uit angst voor luchtlekkage, op zeker de deksel dichtdraaien dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierfilter openen.... met of zonder spec.sleutel? 08 nov 2014 19:24 #569011

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
Is het rubber van die o-ring wel bestand tegen vaseline? Ik weet dat er veel o-ringen bestaan die niet tegen aardolieproducten bestand zijn. Ze zwellen en worden hard en daardoor nog moeilijker te verwijderen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierfilter openen.... met of zonder spec.sleutel? 08 nov 2014 19:29 #569014

  • Setto
  • Setto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 150
Vipe6 schreef :
Is het rubber van die o-ring wel bestand tegen vaseline? Ik weet dat er veel o-ringen bestaan die niet tegen aardolieproducten bestand zijn. Ze zwellen en worden hard en daardoor nog moeilijker te verwijderen.

Voor O-ringen van viton hoef je nergens bang voor te zijn, wij gebruiken ze op het werk voor hydroliek/smeer olie systemen enzo.

En je hebt ook nog speciale o-ringen vet (molykote 55) gebruiken we ook veel.

Hoop dat je er wat aan hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierfilter openen.... met of zonder spec.sleutel? 08 nov 2014 20:54 #569041

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10167
Vipe6 schreef :
Is het rubber van die o-ring wel bestand tegen vaseline? Ik weet dat er veel o-ringen bestaan die niet tegen aardolieproducten bestand zijn. Ze zwellen en worden hard en daardoor nog moeilijker te verwijderen.

Doe het al jaren met vaseline (zuurvrije) rubbers zijn nog perfect.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierfilter openen.... met of zonder spec.sleutel? 08 nov 2014 21:24 #569052

  • taan
  • taan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Met de oliefiltertang. Die heb ik toch al aan boord. Kan je heel beheerst kracht mee zetten zonder dat de boel stuk gaat.
er zijn altijd wel duizend redenen om iets niet te doen
Laatst bewerkt: 08 nov 2014 22:08 door taan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierfilter openen.... met of zonder spec.sleutel? 08 nov 2014 21:28 #569055

Vipe6 schreef :
Is het rubber van die o-ring wel bestand tegen vaseline? Ik weet dat er veel o-ringen bestaan die niet tegen aardolieproducten bestand zijn. Ze zwellen en worden hard en daardoor nog moeilijker te verwijderen.

Ik pas deze methode al minstens 13 jaar toe. De ring is nog zo soepel als nieuw... :)
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierfilter openen.... met of zonder spec.sleutel? 09 nov 2014 09:33 #569142

Ik gebruik altijd voor dit soort vet toepassingen waar het niet om smeren in de zin van licht lopen gaat siliconenvet ( jaja daar istie weer :lol: ) , ook wel kranenvet genoemd.
Voordeel; tast niets aan en kan ook niet op den duur door water weggespoeld worden.
Hebben ze in elke bouwmarkt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierfilter openen.... met of zonder spec.sleutel? 09 nov 2014 09:59 #569155

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10167
taan schreef :
Met de oliefiltertang. Die heb ik toch al aan boord. Kan je heel beheerst kracht mee zetten zonder dat de boel stuk gaat.

Ik heb er een met een ketting. Die lijkt me minder geschikt dan jouw "zweepje".

Maar ik ga het net doen als bij mijn oliefilter. Gewoon handvast. Die eerste draaide ik er afgelopen keer gewoon met de hand af. B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl