Proost schreef :
Zou je kunnen denken dat een direct gekoelde motor beter af is vanwege de lagere draaitemperatuur. Maar uiteindelijk de indirect gekoelde motor geeft een lagere watertemperatuur na de warmtewisselaar. Beide systemen hebben met opwarming door de uitlaatgassen te maken. Welke de laagste temperatuur bereikt in de waterlock, ik verwacht degene met een warmtewisselaar. Gemeten is het niet.
Vrijwel alleen de hoeveelheid koelwater van buiten bepaalt , samen met de temperatuur daarvan, de temperatuur van de uitlaat.
Of dat nu via een warmtewisselaar gaat of niet.
Weliswaar zal een iets koudere motor wat minder warmte verliezen naar buiten ( in de motorruimte) maar dat is maar relatief weinig.
In zoverre zal een indirect gekoelde motor een iets minder warme uitlaat hebben maar dat zal nooit veel zijn dan een paar graden
Van onze simpele scheepsdiesels wordt ongeveer 65% van het vermogen afgevoerd naar de uitlaat.( bij een auto zou dat ongeveer 1:1 naar de lucht en de uitlaat gaan)
Als ik naar een 10kW motor kijk is dat dus ongeveer 65/35*10 = 18,5 kW!Het opgegeven motorvermogen is uiteraard het vermogen aan de krukas maar het thermisch vermogen is maar liefst 100/35*10= 28,5 kW.
Stel de motor heeft een totaal buitenoppervlak(met alle uitsteeksels) van 1 m2 dan zal bij een verschil van 30 graden motortemperatuur(55 of 85) dat ongeveer 600 Watt schelen van wat uiteindelijk in het koelwater terecht komt.
Dat is dus zegge en schrijve 3,24%.
Ad