Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: RVS Waterlock / Uitlaatdemper roest

RVS Waterlock / Uitlaatdemper roest 27 nov 2014 06:49 #575140

  • johnny66
  • johnny66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
In onze boot zit een Allpa RVS Waterlock / Uitlaatdemper. Het ding is ca. 14 jaar oud en aan de hete kant volledig doorgeroest! Ik maar denken dat RVS niet kan roesten, maar dus toch.

Die waterlocks zijn nogal kostbaar; heeft iemand ervaring met het lassen hiervan? Komt dat goed?

www.allpa.nl/nl/05241548.html
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS Waterlock / Uitlaatdemper roest 27 nov 2014 07:17 #575144

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Geen ervaring met de rvs waterlock. Maar hoeveel geld denk te uit te sparen? Je zult ergens tussen de 50 en de 100 euro uitkomen incl materialen. En hoe groot is de kans dat het een lokaal gat is. Hoever is het koude deel al aangetast? Als je moet kiezen voor 100 euro opgelapt of 230 nieuw. Ik zou hem eerst goed beoordelen voordat je zo meteen 330 kwijt bent omdat hij volgend jaar alsnog vervangen moet worden.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS Waterlock / Uitlaatdemper roest 27 nov 2014 08:45 #575161

Dat een rvs waterlock jan doorroesten is niet zo raar hoor.
Tenslotte bevat rvs nog steeds ruim 70% ijzer.
Maar het hangt ook sterk af van de rvs soort.Als die demper van rvs 304 is is deze roest zelfs heel gewoon onder deze omstandigheden.
Aangezien uitlaatgassen bovendien niet geheel schoon zijn en de CO2(verbrandingsproduct) het gas ook nog eens zwak zuur maakt is een normale rvs soort hier misschien niet eens zo'n goede keuze.
Zeewater maakt het nog een beetje erger omdat de normaal gebruikte rvs soorten al boven een graad of 50 niet meer tegen chloriden kunnen.

Wat dat betreft is (dikwandig) staal een betere keuze. Dat roest wel maar i.t.t. rvs gelijkmatig en niet o.a. door putvorming wat sneller gaat.
De stalen waterlock die op mijn vorige boot zat zag er na dik 20 jaar ook nog prima uit.

Overigens heet rvs eigenlijk "roestvast" maar vrijwel iedereen zegt "roestvrij" wat eigenlijk onjuist is.
nl.wikipedia.org/wiki/Roestvast_staal
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS Waterlock / Uitlaatdemper roest 27 nov 2014 09:20 #575169

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7635
Vreemd, bij mij zit nog de originele waterlock in, in een dufour2800 van 30+ jaar oud.
Voor zover ik kan beoordelen heeft deze nog geen lek.
Gebruikten ze vroeger een betere soort RVS ? Of dikker materiaal ?
Of is de temperatuur van de waterlock belangrijk, de afstand tussen de motor en de waterlock is redelijk groot, waardoor de temperatuur van de uitlaatgassen wel een stuk lager kan zijn dan wanneer de waterlock dicht bij de motor staat.

RVS is inderdaad roest vast staal.
( te lezen als: het roest vast, als je maar lang genoeg wacht. ) ;)
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 27 nov 2014 09:21 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS Waterlock / Uitlaatdemper roest 27 nov 2014 09:41 #575173

Beter rvs soort is mogelijk als die van jou 216 en die verroeste 304 is .
Maar ook temperatuur maakt erg veel uit.
Beneden 40 graden zal er weinig gebeuren maar boven 50 gaat het vrij plotseling mis.
Rvs kent scherpe overgangstemoperaturen v.w.b. corrosierisico. Dat is bij veel legeringen zo i.t.t. zuivere metalen. Bij staal gaat het gewoon ongeveer elke ca. 7 graden warmer 2 keer zo snel.
En dat hangt vooral af van de hoeveelheid koelwater die de koelwateromp levert.
Vandaar misschien dat bij een oudere boot ,dat roesten steeds sneller kan gaan als de koelwaterpomp te ver is versleten.
De leidinglengte zal weinig uitmaken want zoveel warmte geeft die niet af.Bovendien is dat eerste stuk rubberslang en dat isoleert zelfs.
Ad
Laatst bewerkt: 27 nov 2014 09:42 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS Waterlock / Uitlaatdemper roest 27 nov 2014 10:18 #575178

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Over dat lassen zou ik me niet druk maken. Niet aan beginnen, je kunt beter een ander kopen. Wij hebben een waterlock/demper van aluminium op de Proost. Al sinds meer dan 30 jaar. In zeer goede staat. In sommige gevallen gaat een rvs uitlaat echt lang mee. Op m'n auto bijvoorbeeld. De achterpot is van rvs. En zit daar al 12 jaar zonder problemen. Zo loont een hogere aanschafprijs echt.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS Waterlock / Uitlaatdemper roest 27 nov 2014 10:27 #575182

Proost schreef :
In sommige gevallen gaat een rvs uitlaat echt lang mee. Op m'n auto bijvoorbeeld. De achterpot is van rvs. En zit daar al 12 jaar zonder problemen. Zo loont een hogere aanschafprijs echt.

Tja , maar daar gaat ook geen (zout) koelwater door.
En dat maakt een hoop verschil.
Voor alleen binnenwater lijkt me een rvs waterlock eerder geschikt.Vandaar ook dat ze überhaupt aangeboden worden.Voor brak en zou water eerder minder geschikt door het Chloride wat er in zit.
Bij een auto inderdaad ideaal.
Ad
Laatst bewerkt: 27 nov 2014 10:29 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS Waterlock / Uitlaatdemper roest 27 nov 2014 11:42 #575204

Inox is er in zeer vele varianten.

Voor ovenbouw wordt een heel andere soort gebruikt, Heel diep in m´n geheugen meen ik dat het 321 is.
Maar Yellow zal daar een meer gedetailleerd antwoord op kunnen geven.

Maar je zou bij een ovenbouwer eens kunnen vragen.
Ik ken iemand die ovens bouwde, in de buurt van Amersfoort.
Het gaat me te ver om hier z´n telefoon nummer te geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS Waterlock / Uitlaatdemper roest 27 nov 2014 12:02 #575217

Het gaat hier natuurlijk niet over oven temperaturen (hoop ik ) maar hooguit 60 graden als het goed is.
321 is inderdaad voor hoge temperaturen maar qua corrosie te vergelijken met rvs 304.
Wat hier belangrijk is is de bestendigheden tegen zwakke zuren en chloriden en dan is een soort met genoeg Molybdeen en Chroom beter zoals de duplex soort 1.4462.
Alleen zijn die voor DHZers niet makkelijk te krijgen en bovendien lastiger goed te lassen .
En er zijn ook nog betere soorten maar dan kom je bij nogal exotische soorten terecht.
Ik denk daarom dat 316L (1.4404 ) best geschikt is voor een waterlock maar dan moet je er wel voor zorgen dat de uitlaat genoeg koelwater krijgt en niet gedurende langere tijd boven een graad of 40-45 komt.
Ad
Laatst bewerkt: 27 nov 2014 12:12 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS Waterlock / Uitlaatdemper roest 27 nov 2014 13:10 #575230

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
Kijk even op Marktplaats. Daar staat iemand uit Heeg die ook van RVS 316 waterlocks maakt. Voor een aantrekkelijke prijs.

Ik heb geen ervaring noch aandelen in dit bedrijf. Kwam er bij uit nadat ik bij de reguliere aanbieders alleen maar waterlocks van RVS 304 aantrof.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS Waterlock / Uitlaatdemper roest 27 nov 2014 13:42 #575236

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Zou je kunnen denken dat een direct gekoelde motor beter af is vanwege de lagere draaitemperatuur. Maar uiteindelijk de indirect gekoelde motor geeft een lagere watertemperatuur na de warmtewisselaar. Beide systemen hebben met opwarming door de uitlaatgassen te maken. Welke de laagste temperatuur bereikt in de waterlock, ik verwacht degene met een warmtewisselaar. Gemeten is het niet.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS Waterlock / Uitlaatdemper roest 27 nov 2014 14:44 #575242

Proost schreef :
Zou je kunnen denken dat een direct gekoelde motor beter af is vanwege de lagere draaitemperatuur. Maar uiteindelijk de indirect gekoelde motor geeft een lagere watertemperatuur na de warmtewisselaar. Beide systemen hebben met opwarming door de uitlaatgassen te maken. Welke de laagste temperatuur bereikt in de waterlock, ik verwacht degene met een warmtewisselaar. Gemeten is het niet.

Vrijwel alleen de hoeveelheid koelwater van buiten bepaalt , samen met de temperatuur daarvan, de temperatuur van de uitlaat.
Of dat nu via een warmtewisselaar gaat of niet.
Weliswaar zal een iets koudere motor wat minder warmte verliezen naar buiten ( in de motorruimte) maar dat is maar relatief weinig.
In zoverre zal een indirect gekoelde motor een iets minder warme uitlaat hebben maar dat zal nooit veel zijn dan een paar graden
Van onze simpele scheepsdiesels wordt ongeveer 65% van het vermogen afgevoerd naar de uitlaat.( bij een auto zou dat ongeveer 1:1 naar de lucht en de uitlaat gaan)
Als ik naar een 10kW motor kijk is dat dus ongeveer 65/35*10 = 18,5 kW!Het opgegeven motorvermogen is uiteraard het vermogen aan de krukas maar het thermisch vermogen is maar liefst 100/35*10= 28,5 kW.
Stel de motor heeft een totaal buitenoppervlak(met alle uitsteeksels) van 1 m2 dan zal bij een verschil van 30 graden motortemperatuur(55 of 85) dat ongeveer 600 Watt schelen van wat uiteindelijk in het koelwater terecht komt.
Dat is dus zegge en schrijve 3,24%.
Ad
Laatst bewerkt: 27 nov 2014 14:45 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS Waterlock / Uitlaatdemper roest 27 nov 2014 15:49 #575252

  • johnny66
  • johnny66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Hallo allemaal,

bedankt voor de vele reacties. Ik ben er inmiddels achter dat dit type Allpa van RVS 304 is en inderdaad niet geschikt voor zout water. De man die ik sprak heeft er al 6 gerepareerd of vervangen dit najaar. Ik ga voor een nieuwe van RVS 316L, dat is betaalbaar en pas precies op de plek van de Allpa. Wordt op maat gemaakt en tegen een redelijke prijs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS Waterlock / Uitlaatdemper roest 27 nov 2014 16:10 #575263

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Mag je de prijs hier niet weergeven?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS Waterlock / Uitlaatdemper roest 27 nov 2014 20:19 #575334

Bij mijn indirect gekoelde motor, koelvloeistof temp 85º is het water dat uit de uitlaat komt niet voelbaar warmer dan het buitenboord water. Ergens rond de 25º a 30º schat ik.
Niet zo acuraat als met een precisie thermometer, maar je kunt dan toch niet van hoge temperatuur spreken.

Ik begreep dat de temperatuur zo rond de 70º kwam.
Dat zou dan kunnen betekenen dat mijn waterpompje zeer ruim bemeten is voor mijn motor.

In de jaren 80 heb ik een aantal van die dingen gemaakt, gewoon 304, nooit een probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS Waterlock / Uitlaatdemper roest 28 nov 2014 09:16 #575426

Uiteraard zal ook 304 bij een vrij lage temperstuur veel langer meegaan en dat kan , naar gelang de materiaaldikte, nest een flink aantal jaren zijn. Bovendien gebruiken de meeste zeilers hun motor maar heel weinig.
Bij roestvast staal kan een verschil van 10 graden al het verschil zijn tussen ernstige corrosie en einig corrosie.
Maar hoe je het wend of keert: 304 is in principe niet geschikt voor toepassing op zout water.
En gezien de niet al te hoge prijsverschillen van 304L en 316L ( ongeveer 30%) is daarop beknibbelen niet echt zinvol.
Overigens, als je normaal altijd op zoet water ligt en vaart en allen in de zomer een of twee weken op zout zal uiteraard 304 ook redelijk lang meegaan.
Ad
Laatst bewerkt: 28 nov 2014 09:18 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS Waterlock / Uitlaatdemper roest 18 aug 2024 10:14 #1579039

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
Hallo,

Heeft iemand goeie ervaringen met iemand die een RVS 316 waterlock kan maken volgens bestaand model aub? De inbouw mogelijkheden zijn nl beperkt, zodat maatwerk de voorkeur geniet.
Liefst omgeving Zeeland.

Bedankt!

Zeppos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS Waterlock / Uitlaatdemper roest 18 aug 2024 10:43 #1579043

watersportverhuurbedrijfdearne.nl/



Hele goede ervaring mee, groot vakmanschap van vader en zoon!
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 18 aug 2024 11:01 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS Waterlock / Uitlaatdemper roest 18 aug 2024 12:18 #1579054

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7516
Roestvrij staal blijft een probleem met uitlaatgassen.

Beter een polyester uitlaat demper nemen van Halyard.

Hebben min of meer dezelfde afmetingen dan de veel toegepaste Vetus rvs waterlocks.

Die RVS dingen gaan na verloop van tijd lekken.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS Waterlock / Uitlaatdemper roest 18 aug 2024 15:45 #1579078

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
brambo schreef :
Roestvrij staal blijft een probleem met uitlaatgassen.

Beter een polyester uitlaat demper nemen van Halyard.

Hebben min of meer dezelfde afmetingen dan de veel toegepaste Vetus rvs waterlocks.

Die RVS dingen gaan na verloop van tijd lekken.

Bram

Hallo Bram,

De afmetingen zijn zeer specifiek wegens de krappe ruimte onder de kajuitvloer. Het Halyard gamma brengt geen soelaas.

Niettemin dank!
Laatst bewerkt: 18 aug 2024 15:45 door Zeppos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS Waterlock / Uitlaatdemper roest 18 aug 2024 16:07 #1579079

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4105
Waterrimpels schreef :
watersportverhuurbedrijfdearne.nl/


Hele goede ervaring mee, groot vakmanschap van vader en zoon!

Zeer goed bedrijf, wordt gerund door een familie met een andersoortige
religie/gedachtengang en zijn dus op zaterdag dicht en zondag open.
Iets om rekening mee te houden.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Laatst bewerkt: 18 aug 2024 16:12 door AdB. Reden: stijl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl