Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: MD11C nakijken zonder te lichten

MD11C nakijken zonder te lichten 19 dec 2014 09:15 #580991

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1541
Joop66,
Geweldig. Als je begint heb je de neiging om met één tapeind te beginnen in het midden. Lukt niet, brugstuk buigt door. Twee tapeinden, goed invetten, pal langs de voering geeft betere kansen. In het ergste geval heb ik wel eens een voering open moeten ritsen ter plaatse van de pezen. Die was overigens toch al gescheurd, maar ja, je wilt alles zo heel mogelijk houden.
Prima dat het gelukt is bij jou.
Ik volg het op de voet. Bedankt voor de foto.
Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 19 dec 2014 10:06 #581004

De Optimaal schreef :

Verbaasde mij overigens wel dat de Alu shims van de cilindervoet sterk verschilden. nl 0.2mm cilinder 1 en 0.5mm cilinder 2 (FER is dit normaal zoveel verschil ?)

Ik ben Fer wel niet ( :lol: ) maar ik vrees dat je de dikte van die shims opnieuw moet bepalen met nieuwe zuigers en/of andere cilinders.
Staat daar niks over in de workshop manual?
Je kunt hier www.marinepartseurope.com/nl/v...742230-21-15101.aspx ook zien dat er twee maten zijn voor die shims.
Een van 0,2 en een van 0,3 mm.
Daar min je dus 0,2 , 0,3 , 0,4 en 0,5 mee opbouwen
Als de zuiger of cilinder ook maar een beetje afwijkt van de oude krijg je anders compressieproblemen , of erger.
Ad
Ps. Inderdaad , kijk maar eens in de workshop manual pagina 27,28 en 29 :
www.motoren.ath.cx/Download.ph...vo_penta_md11-17.pdf
Laatst bewerkt: 19 dec 2014 10:14 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 19 dec 2014 10:27 #581014

dikte van de shims moet ik zowieso opnieuw bepalen,..de bussen zijn opnieuw ingeperst. In de Manual staat idd een tekening hoe je dit kan meten (berekenen).
Het is wel een heel gepuzzel....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 19 dec 2014 12:37 #581049

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7910
Over de verschillen in die shims sta ik niet zo te kijken. De maten gaan door nogal wat onderdelen heen:
Zuiger,
Drijfstang,
Krukas,
Carter,
Cilindermantel,
Cilinderbus,
Cilinderkop.

Dat zijn 7 posten. Een aantal daarvan zullen heel nauwkeurig zijn (drijfstang en krukas), maar de rest (5 posten) kan ik me een tolerantie van 0,1 per post wel voorstellen. Dan is het niet meer zo raar, toch?

Overigens betwijfel ik of het zo nodig is om de shims opnieuw te bepalen als je geen onderdelen echt vervangen hebt. Aan het eind wordt alles dmv de kopbouten in elkaar geperst, en zullen allerlei montage verschillen erg meevallen.

Over het monteren van de zuigers: ik was het volgende van plan:

1: Zuigers thuis in de cilindersplaatsen. Waarom? Het gepruts met zuigerveren kan nog wel eens mis gaan. Thuis, waar ik er bij kan, is dat een stuk prettiger te doen dan ondersteboven door t motorluik.
2: De cilinderbus met een houtje ondersteunen terwijl ik de zuigerpen weer op zijn plek tik.
3: borgveer plaatsen,
4: etc.

Alles met veel olie natuurlijk.

Desnoods leg ik de zuigerpennen in de diepvries voor t monteren, maar heel vreselijk veel verwacht ik daar niet van. Overigens raadt VP aan, om de big-end lagers los te halen, en de zuiger van de bovenkant in de cilinder te laten zakken. Lijkt mij, zonder zuigerverentang, een heilloos pad. Nog afgezien van de bereikbaarheid in mijn motorruimte.
Laatst bewerkt: 19 dec 2014 12:40 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 19 dec 2014 13:11 #581069

VP gaat ervanuit dat je de drijfstang los hebt gehaald van de krukas, en ja dan kun je idd met een verenklem zuiger met drijfstang van bovenaf monteren.
gezien de ruimte die ik heb is en wordt het een hele toer om de big-ends in de boot vast te zetten zonder het onderblok van zijn plek te halen. Dit is alleen haalbaar als je onderblok lekker thuis in de garage staat waar je helemaal omheen kan lopen.
Om bovengenoemde redenen laat ik de big-ends voor wat het is (dus blijft de drijfstang aan de krukas) en zal de zuigers aan het blok monteren. De cilinder zal dan van bovenaf over de zuiger heen moeten incl de zuigerveren. Om het gehannes met zuigerveren te voorkomen heb ik een deelbare klembus gemaakt. Zodra de zuigerveren in de cilender zit kunnen de bouten uit de klembus en de klembus in 2 delen zijdelings van de zuiger. (Okay wel wat frotten ivm de cilinderbouten....)

vwbt de shims,...vlgs VP moet de ruimte boven de cilinder in BDP tot aan cilinderkop 0.6 tot 0.8mm zijn. Ze hebben het over een K en een T maat...als ik het goed lees is dit dikte koppakking minus 0.25mm en met die uitkomst terug uitrekenen naar de shimmaat. (0.25mm is lijkt wel de voorspanningsmaat voor de koppakking...) Inderdaad gezien de hoeveelheid aan tolerantie opbouw kan het aardig oplopen (of niet afhangkelijk naar welke kant de afwijkingen gaan) dus...meten = weten en toch alles maar even doorrekenen om binnen die 0.7 +/- 0.1mm compressie ruimte te komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 19 dec 2014 20:02 #581153

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Werkt beschrijving zuiger/ cilinder terug plaatsen


1 plaats de zuiger in de cilinder doormiddel van een zuigerverentang

2 druk de zuiger naar benden totdat de ogen waar de piston in moet voor bij de voering zijn

3 verdraai de krukas zo dat de drijfstang in het onderste dode punt staar

4 plaats 2 hoge blokjes op het blok en zet het cilinderblok er op

5 maak de ogen van de zuiger wat warm met een brander

6 verdraai de krukas totdat de drijfstang in lijn ligt met de ogen van de zuiger

7 plaats de piston terug en plaats de laatste zegrring let op dit ringetje schiet gemakkelijk van de tang zorg er dan ook voor dat je de gaten in het blok dicht maal met wat doeken.

8 verdraai de drijfstang naar odp en begeleid het cilinder blok in het motorblok

Let op ! Zuigerven verdraai van elkaar monteren
Zorg dat de rode o-ringen goed zitten bij de klepenstoters uitgangen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 19 dec 2014 20:34 #581159

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1541
De manier die de Optimaal beschrijft om de zuigerveren héél in de cilinder te krijgen met zo'n klembus werkt inderdaad het beste. Voor dat doel zijn er busjes in de handel, maar nogal aan de hoge kant en ééndelig. Gemakkelijker werkt een tweedelige klembus. Zelf te maken van 1 mm plaat en een paar boutjes. Draaien is uiteraard nog mooier. Uit eigen ervaring weet ik hoe kwetsbaar die veertjes zijn.
Vr.groet, Peter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 20 dec 2014 00:50 #581195

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7910
De Optimaal schreef :
0.7 +/- 0.1mm compressie ruimte te komen.

Mooi. Er is een tolerantieveld van +/-0,1mm. Dan maak ik me nergens zorgen over. Contact reproducerrbaarheid is ongeveer 0,005mm. Keereen stuk of 4 contacten.... past wel binnen 0,1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 03 jan 2015 12:59 #584091

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7910
Zo, maar weer eens een update:
Alles ligt uit elkaar. Klepjes zijn weer mooi ingeslepen, zittingen mooi schoon, speling op de klepgeleiders is nauwelijks voelbaar en dus klein.

Wat heb ik allemaal gevonden:
De zuigerveren waren behoorlijk versleten. De eindspeling in de cilinder viel ruim buiten de tolerantie.
Van 1 klepseal begon wat af te brokkelen. Combinatie van slechte montage en verharden door olie en tijd.
En dan het belangrijkste: alle kleine koelwater doorgangen waren deels of helemaal dicht met kalk! Dus in het uitlaat spruitstuk, de kopjes, en de cilindermantels. Alles met boortje in een losse boorkop weer opgeruimd. Dit was hier en daar zeer hard!

Zo, nu heb ik erweer vertrouwen in.

De cilinderbussen ingeleverd bij een revisiebedrijf, de verstuivers gereviseerd door Fer, en spullen besteld bij Haisma. Die, na een belletje, met betere prijzen kwam dan hun website. Wel zo fijn, ook omdat ze gewoon alles hebben.

Nu is dus het wachten op spullen (en fatsoenlijk weer) om de hele handel weer in elkaar te zetten. Erg fijn, want ik zou het zo suf vinden als de motor aan gort gaat op zo iets triviaals als kalk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 03 jan 2015 13:10 #584099

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
goed bezig Joop

ben benieuwd naar de fotos ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 03 jan 2015 16:25 #584127

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1541
Joop,
Bedankt voor je bericht. Ik volg het met interesse.
Begrijp ik nu goed uit je vorige post dat je de oude voeringen hebt laten uitboren/draaien/honen door het revisie bedrijf? Zorgen die dan ook voor overmaatzuigers? Binnen afzienbare tijd kom ik ook voor het blok (spreekwoordelijk), vandaar mijn vragen. Alvast dank.
Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 03 jan 2015 16:36 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 03 jan 2015 16:31 #584129

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Peter

De cilinder word gehoond en er word dan een overmaatse zuigerveer bij geleverd, dit is standaard.

de cilinder kunnen alleen worden gehoomd als de bussen in de mantel zijn gemonteerd en moet dus voor het honen eest uit elkaar worden gepers en schoongemaakt . Bij het terug monteren natuurlijk wel nieuwe pezen gebruiken
Laatst bewerkt: 03 jan 2015 16:32 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 03 jan 2015 16:43 #584130

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Op mijn site staat het een en ander beschreven over revisie van een MD11
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 03 jan 2015 18:20 #584156

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7910
Hallo Peter,

Nee, de bussen worden alleen gehoond. Dus: weer de juiste oppervlakte struktuur erin, om de nieuwe zuigerveren wat vlotter te laten inlopen. Dus geen overmaats zuigers.
Laatst bewerkt: 03 jan 2015 18:22 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 03 jan 2015 20:53 #584189

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1541
Joop,
OK. Dank voor de snelle reactie. De reden dat ik ernaar vroeg ligt in het verleden toen ik voor hobby een aantal Mercedes motoren (180, 190, 200D) heb gereviseerd voor derden en mezelf. Daar was het gebruikelijk om na uitboren/honen van het blok ook nieuwe overmaats zuigers te plaatsen. Daar waren zelfs 3 overmaten zuigers + veren voor leverbaar. Bij motoren met losse voeringen uiteraard nieuwe voeringen + nieuwe zuigers + veren. Zelfs in een 190 blok heb ik bij erge grote schade/slijtage weleens een busje geplaatst. Dit even om de reden voor mijn vragen te verklaren.

Nu mijn vraag: was de cilinderslijtage bij jou zo gering dat je met nieuwe veren kon volstaan?
Of is mijn gedachte aan overmaat zuigers hier compleet ernaast. Door het honen neemt de cilinderdiameter hoe dan ook enigszins toe, en de zuigerspeling wordt dus groter. Een overmaat zuigerveertje zal helpen, maar echt ideaal lijkt het me niet.
Overigens is het schoonmaken van de koelkanalen al een geweldige vooruitgang natuurlijk.

Fer,
Dank voor je hulp en goede raad. Nu even weinig tijd, maar one of these days zal ik je site uitgebreider bezoeken.
Die instructieboeken die je aanbiedt, zijn dat werkplaatshandboeken met montagebeschrijvingen of zijn dat de gebruikershandleidingen die bij een nieuwe VP motor worden geleverd?

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 03 jan 2015 21:41 #584198

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
De boeken op mijn site zijn werkplaats ploegen en laten door minder van foto's zien hoe je de hele motor uit elkaar kunt halen workshop manual is werkplaatsboek


Overmaat zuigers is niet altijd nodig bj de MD motoren en dit hangt natuurlijk ook ofaf hoeveel er uit de cilinder moet worden gehoond, uit ervaring kan ik vertellen dat het zelden nodig is om naar een overmaat zuiger te gaan
Laatst bewerkt: 03 jan 2015 21:42 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 03 jan 2015 23:05 #584212

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1541
Fer,
Bedankt voor je toelichting alvast.
Morgen verder.
Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 04 jan 2015 08:45 #584231

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7910
Hoi Peter,

Ik kom uit de motorfietsen wereld. Daar heb ik altijd nog een flinke stootrand kunnen voelen waar de bovenste zuigerveer nog komt. Dat was hier niet. Gewoon niets te voelen. Een randje van 0,01mm is met je nagel al prima te voelen. Niets.

Als de kool verwijderd was, kon je net zien dat boven de zuigerveren de oude hoonsporen iets dieper waren.

Maar ook dit nauwelijks. Er heeft dus geen echte slijtage van de cilinderbus opgetreden. Daarom durf ik met alleen honen verder. Sterker nog: Fer heeft me telefonisch moeten overtuigen van het nut daarvan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 04 jan 2015 11:53 #584300

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1541
Joop,
Dank voor je duidelijke beschrijving.
Van mijn motoren (3-cil) heb ik in 35 jaar 2 keer een lekke koppakking gehad en vervangen. Door eigen slordigheid. Vorig jaar of zo alle koppen heel serieus opnieuw nagetrokken en ik moet zeggen: geen klachten meer tot nu toe. Toen ik die koppakkingen verving wel aan de "stootranden" in die cilinders gevoeld, maar wat ik voorheen altijd deed bij de Mercedes motoren, de aanslag lekker laten zitten. Kreeg de indruk dat het met de slijtage nogal meeviel, maar niet gemeten. Daarbij: mijn motoren starten nog prima en door interkoeling heb ik geen koelingproblemen. De verstuivertjes komen wel om de paar jaar aan de beurt, maar het roken bij relatief koude motor heb ik nog nooit kunnen verhelpen.
Maar het kan geen kwaad vooruit te kijken en een beetje voorbereid te zijn.

Fer,
Bedankt voor goede raad.
Op je site zitten kijken en de werkplaatshandleiding voor de MD17C ook gevonden. Ik moet even studeren op het bestellen van de handleiding. Ben niet zo'n held met internetkopen en zo. Komt goed. Virus- en malwarebestrijding en muziek en video liggen meer in mijn lijn.

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 04 jan 2015 20:12 #584470

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Peter

Je kan gewoon op de link klikken dan word je email programma geopen en dan versturen , dan krijg ik je email en weet welke handleiding je wilt gratis

Moge je internet aankopen lastig vinden en je heb bv wel een service set voor je motor nodig die je op mijn site kunt vinden kan je ze ook via de mail bestellen.

Internet aankopen zijn meestal goedkoper dan de winkels en het is meestal veilig, ik zelf heb er tenminste nog nooit probleem mee gehad als ik iets bestelde en vooraf betaalde
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 04 jan 2015 20:14 #584473

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Je schrijf dan je verstuiver om de paar jaar aan de beurt, wat bedoel je daar mee ?


Zijn ze als eens gereviseerd of gecontroleerd ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 04 jan 2015 23:18 #584531

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1541
Fer,
Op de grote vaart vroeger zelf alle soorten verstuivers onderhouden en overhaald. Zelfs op een boot gevaren met 7 cilinders dubbelwerkend Stork met 4 verstuivers in bodem en 1 in top, dus 35 verstuivers per motor en dat dus voor 2 motoren. Maar goed, wat deed ik daaraan. Verwisselen, schoonmaken, testen op openingsdruk en verstuiverbeeld. Bij lekkage läppen van het element, zonodig vervangen en testen. Nou ja, wat je zoal aan een verstuiver doet. B&W verstuivers hadden een vlakke zitting waarvan ik de naald op een bolglas van een plafonière eerst een beetje hol läpte. Je moet wat perslot. Van de verstuivers in mijn boot test ik de openingsdruk, of ze net beneden de openingsdruk niet lekken, het verstuiverbeeld en de algehele toestand. Vastzetten met momentsleutel omdat VP motoren een ingewalste RK bus in de kop hebben die makkelijk vervormt. Bij lekkage een nieuw elementje erin. Testpompje aanwezig. Ik denk dat ik er wel meer aan doe als de doorsnee watersporter.
Weinig trammelant over het algemeen. Als ik volgende keer weer aan verstuivers toe ben, zal ik je mailen. Tegenwoordig niet zo wild meer van die dieselolielucht. :P
Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 06 jan 2015 12:29 #584904

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1541
Fer,
Bedankt voor het toesturen van de links. Kreeg ze niet leesbaar. Maar via de link van Yellow Boat en een mij totaal duistere sluiproute via Apple toch een afdruk op papier gefrituurd. In ieder geval bedankt voor de moeite, bijdrage is onderweg.

Yellow Boat,
Bedankt voor de link naar het werkplaatshandboek van de MD17C. Een geprinte versie leest nu eenmaal gemakkelijker.

Vr..groet, Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 06 jan 2015 12:53 #584912

Petervdw schreef :
Yellow Boat,
Bedankt voor de link naar het werkplaatshandboek van de MD17C. Een geprinte versie leest nu eenmaal gemakkelijker.

Vr..groet, Peter

Vindt je ?
In een PDF kun je makkelijk op woorden zoeken , bij een (dikke) papieren versie is dat een heel stuk lastiger en eigenlijk alleen mogelijk via de inhoudsopgave.
Zelfs bladeren gaat bij een PDF sneller.
Bovendien nemen PDF's een stuk minder ruimte in op een boot.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 06 jan 2015 18:09 #584990

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Peter

Mooi dat het toch goed is gekomen, had overigens de Manaul ook via de mailgestuurd als bijlage


Een geprinte versie is handig zeker aanboord .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl