Joop,
We doen allebeij hetzelfde zie ik,...ik ben je net wat meer voor (mijn motor heeft al getok toked...en loopt al prima)...jij post de vorderingen...(grappig).
Dat de motor nu nog zo "rookt" is natuurlijk ook de buitentemperatuur.
Van mijn motor had ik iedere keer een zwarte poepert,..nu na de revisie rook hij welliswaar ook, maar dat is condens. Al draaiende houd ik mijn hand achter bij de uitlaat en......geen zwarte handen meer (voorheen was ik net zwarte piet..)
Naast het reviseren van de cilinders (boren. honen, nieuwe zuigers)heb ik ook 1 verstuiver moeten vervangen. deze had last van druipers...wellicht dat mijn revisie actie niet nodig was en gewoon opgelost kon worden met eeen nieuwe verstuiver. hoewel de motor nu 25 bar compressie opleverd (voorheen 17). Bij controle van de verstuivers stonden deze op 250 bar ! (vorig jaar laten afstellen door VP Mu....) blijkt dat ze op 170 bar hadden moeten staan ;-(
Nu heb ik ze zelf op 175 bar afgesteld, motor start iets moeilijker maar...als het kenmerkende getok van een direct ingespoten diesel is nu waarneembaar en...motor komt nu aan 3500 rpm (vorig jaar amper 2300 rpm) Al met al heeft het weer veel geld gekost, maar...een hele verbeter slag.
Nu een ander vraagje aan jou of andere ZF leden met een MD11C (FER ?)
Nu mijn motor op het juiste moment diesel ingespoten krijgt doordat de inspuitdruk goed staat, mu start de motor met deze lage temperaturen wel heel erg moeilijk. Ik moet nu voor het eerst de koudstartknop gebruiken. Op zich niet erg want daar is hij immers voor. Wat mij wel opvalt is dat er op de MD11C geen voorziening zit om de koudstart vanuit de kuip te bedienen zoals de uitknop, KK en toerental.
Voor de koudstartknop heb je een vinger nodig van zeker een meter lang die door je dek moet prikken
Heeft een van de ZF leden hier een constructie voor bedacht of is dit kant en klaar te koop (consturctie met een trek / duw kabel..)
Ik heb wel een idee (zelfbouw) maar gezien de tijd is kopen sneller.