Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: MD11C nakijken zonder te lichten

MD11C nakijken zonder te lichten 12 jan 2015 15:33 #586650

Oeps ... durf het bijna niet te schrijven maar ehhhh Op mijn Vetusje zitten ook op op alle kleppen seals zie ik net in het onderdelenboek :blush:
Ad
ps. Trouwens wel fijn dat je die bij Vetus gewoon kunt downloaden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 08 feb 2015 11:24 #595283

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8034
Fer aanwezig? Help!

Volgens de manual moet de klepspeling warm gemeten worden. Motor is koud, hoe nu verder???

En bovendien: wat is warm? Daar kan maar zo 30C spreiding in zitten!
Laatst bewerkt: 08 feb 2015 11:25 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 08 feb 2015 11:54 #595286

Gewoon eerst koud afstellen en later als de motor een keer gedraaid heeft warm.
Sowieso moet je waarschijnlijk na enige tijd warm draaien ook de cilinderkop bouten natrekken ( zie workshop manual)
Dit staat er in de workshop manual over het kleppen stellen:
Ad

Bijlage www.motoren.ath.cx_Downlvolvo_penta_md11-17.pdf niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:MD11C nakijken zonder te lichten 08 feb 2015 12:09 #595290

  • Garfield
  • Garfield's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 383
Klepspeling warm afstellen ?
Komt dat vaker voor bij scheepsmotoren ? Dat is nieuw voor mij ...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 08 feb 2015 13:38 #595311

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Joop66 schreef :
Fer aanwezig? Help!

Volgens de manual moet de klepspeling warm gemeten worden. Motor is koud, hoe nu verder???

En bovendien: wat is warm? Daar kan maar zo 30C spreiding in zitten!


Joop

koud afstellen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:MD11C nakijken zonder te lichten 08 feb 2015 13:46 #595312

  • Garfield
  • Garfield's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 383
Ik dacht al ... Ik sleutel al bijna dertig jaar af en aan aan motorfietsen maar ik had nog nooit gehoord van het afstellen van de klepspeling bij een warme motor. Nou zijn scheepsmotoren niet helemaal hetzelfde als motorfietsmotoren maar toch ...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:MD11C nakijken zonder te lichten 08 feb 2015 13:47 #595313

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
warm gebeurt wel bij een aantal motoren maar dit is gelukkig zelden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 08 feb 2015 14:08 #595323

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Klepspeling stel ik bij koude motor af. Nog nooit bij warme motor enige afwijking van betekenis gevonden. Kan overigens echt geen kwaad om toch even na te meten.

Wat wel van belang is bij dit soort relatief zware gietstukken is het natrekken van de kopbouten. Na Warmdraaien trek ik de kopbouten na.
Kruiselings 2 bij 2 overhoeks losgooien, goed in de olie zetten en weer matig aanhalen, zodat vooral de kop niet verplaatst. Dan weer in de juiste volgorde op moment aanhalen. Wel eens aangetekend, en het blijkt dat je dan de moeren ca. 1/2 tot 3/4 zeskant verder aanzet. Omdat die ruimte echt uit de afname van de koppakkingdikte komt moet je nu wel de klepspeling opnieuw afstellen.

Dat natrekken weleens nagelaten en prompt een lekke koppakking na verloop van tijd. Lekkage naar de ruimte waar de klepstoters staan, dus carter, dus overdruk en wegblazen van de smeerolie door de carterontluchtdop. (Tenminste bij een 3-cil)

Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 08 feb 2015 14:11 door Petervdw. Reden: Aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 08 feb 2015 15:08 #595338

Zo raar is dat warm afstellen niet bij die oude Volvo's. Moest bijv. ook bij mijn oude MD5A maar toen ik zag dat het warm en koud niet meetbaar uitmaakte heb ik het maar bij koud gelate.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 08 feb 2015 15:15 #595340

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
je meet idd geen verschil dus koud stellen is prima
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 08 feb 2015 15:32 #595344

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8034
Uiteindelijk ook.warm gesteld. Maakt niet zo veel uit.

Ik zit nu met een ontzettende grijns op mijn bek naar het pokkepok te luisteren.

Fotos later.

Oh ja. Hij rookt nog immer flink.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 08 feb 2015 15:38 #595345

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Je stelt kleppen af om het uitzetten van de lengte van de kleppen tijdens draaien te compenseren zodat ze in ieder geval gesloten blijven wanneer dat moet.
Die zijn n.l het heetste onderdeel van een draaiende motor, zetten dus meer uit dan de rest van de motor.
Als de motor een uurtje gestopt is dus alles weer dezelfde temperatuur heeft kun je wel gaan stellen.
Bij een langdurig gestopte motor heeft alles ook dezelfde temperatuur, dus kun je dan ook stellen.
Joop grijnst trouwens altijd onder dat hoedje ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 08 feb 2015 15:42 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 08 feb 2015 19:51 #595428

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8034
Klepspeling kan warm en koud nogal verschillen. Ook lopend, of egaal na een uurtje.

Precies waarom Douwe inderdaad aangeeft. Vooral de uitlaatklep wordt alleen gekoeld als-ie dicht is. Maar ook verschillende materialen, met verschillende uitzettingscoefficienten. Normaal wordt dat door de fabrikant uitgedocterd, wat dat betekent voor de klepspeling koud. Die wordt dan ook gegeven. Feitelijk is koud en egaal dezelfde temperatuur de enige toestand die met enige redelijke zekerheid vast te stellen is.

Warm kan van alles betekenen. Daarom mijn vraag ook.

Maar enfin, Dit zijsprongetje daargelaten.

Hij zit in elkaar en loopt. Natrekken kopbouten doen we later.

Zuigerpen monteren ging simpel.

Bijlage IMAG06391.jpg niet gevonden



De enige echte instinker: Staat ook in de manual: het uitlaatspruitstuk is een stijf gietsstuk, en kopjes zijn niet voor rotatie geborgd. Die uitlijning moet uit het spruitstuk komen. Dus die eerst net iets meer dan handvast monteren en dan pas de kopbouten aanhalen.

Overigens: hij rookt nog wel flink. Net als tevoren.


Bijlage IMAG06411.jpg niet gevonden



Ik ruik er niks aan. Heb ook even gevoeld aan de temperatuur. Net niet lauw warm. Nou ja.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 08 feb 2015 22:38 #595519

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15759
Ondertussen zit ik hier met milde vorm van jalouzie je topic te lezen, Joop. Schitterend lege koelkanaaltjes heb je weer. Zou ik ook eens aan moeten beginnen. Gefeliciteerd met een weer lopende motor. Die kick ken ik wel van mijn motorfietsen (1960 en 1955).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 09 feb 2015 07:29 #595537

Joop,

We doen allebeij hetzelfde zie ik,...ik ben je net wat meer voor (mijn motor heeft al getok toked...en loopt al prima)...jij post de vorderingen...(grappig).
Dat de motor nu nog zo "rookt" is natuurlijk ook de buitentemperatuur.
Van mijn motor had ik iedere keer een zwarte poepert,..nu na de revisie rook hij welliswaar ook, maar dat is condens. Al draaiende houd ik mijn hand achter bij de uitlaat en......geen zwarte handen meer (voorheen was ik net zwarte piet..)

Naast het reviseren van de cilinders (boren. honen, nieuwe zuigers)heb ik ook 1 verstuiver moeten vervangen. deze had last van druipers...wellicht dat mijn revisie actie niet nodig was en gewoon opgelost kon worden met eeen nieuwe verstuiver. hoewel de motor nu 25 bar compressie opleverd (voorheen 17). Bij controle van de verstuivers stonden deze op 250 bar ! (vorig jaar laten afstellen door VP Mu....) blijkt dat ze op 170 bar hadden moeten staan ;-(

Nu heb ik ze zelf op 175 bar afgesteld, motor start iets moeilijker maar...als het kenmerkende getok van een direct ingespoten diesel is nu waarneembaar en...motor komt nu aan 3500 rpm (vorig jaar amper 2300 rpm) Al met al heeft het weer veel geld gekost, maar...een hele verbeter slag.

Nu een ander vraagje aan jou of andere ZF leden met een MD11C (FER ?)

Nu mijn motor op het juiste moment diesel ingespoten krijgt doordat de inspuitdruk goed staat, mu start de motor met deze lage temperaturen wel heel erg moeilijk. Ik moet nu voor het eerst de koudstartknop gebruiken. Op zich niet erg want daar is hij immers voor. Wat mij wel opvalt is dat er op de MD11C geen voorziening zit om de koudstart vanuit de kuip te bedienen zoals de uitknop, KK en toerental.
Voor de koudstartknop heb je een vinger nodig van zeker een meter lang die door je dek moet prikken ;-)

Heeft een van de ZF leden hier een constructie voor bedacht of is dit kant en klaar te koop (consturctie met een trek / duw kabel..)
Ik heb wel een idee (zelfbouw) maar gezien de tijd is kopen sneller.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 09 feb 2015 07:50 #595542

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8034
Op je laatste vraag: bij mij minder een issue: de motor staat onder een luik in de kuipvloer. Het is wel wat gehannes, maar het is te doen. En max 1x per dag nodig. Als ik dagen na elkaar vaar, zelfs dat niet. Niet genoeg om daar mijn hoofd over te gaan breken. Maar inderdaad, die koudstartknopbediening (scrabble?) kan eleganter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 09 feb 2015 08:13 #595547

bij mij staat de motor ook onder een luik in de kuip, maar boven de motor heb ik nog zoveel ruimte (motor / onderkant luik) dat ik er een extra plank ingemaakt heb zodat ik bovenop de motor onder het luik nog een heleboel troep kwijt kan. Ook voor 1x per dag alles onder het luik wegpakken,..extra vloer te verwijderen en op zijn kop in het motorruim te hangen zie ik niet zo zitten. Ook de positie van gashandle, startknop en koudstarknop.....mijn armen zijn te kort....
Wel is het zo dat ik met < 7 graden buiten temp de motor nog nooit eerder heb gestart....misschiend at ik er bij normale temp geen koudstart nodig heb..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 09 feb 2015 08:29 #595550

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8034
Ik zie net dat ons beider kuipvloeren er hetzelfde uitzien.

Inderdaad is dat wel een reden waarom ik daar niks heb liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 09 feb 2015 08:44 #595557

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
De Optimaal schreef :
Joop,

We doen allebeij hetzelfde zie ik,...ik ben je net wat meer voor (mijn motor heeft al getok toked...en loopt al prima)...jij post de vorderingen...(grappig).
Dat de motor nu nog zo "rookt" is natuurlijk ook de buitentemperatuur.
Van mijn motor had ik iedere keer een zwarte poepert,..nu na de revisie rook hij welliswaar ook, maar dat is condens. Al draaiende houd ik mijn hand achter bij de uitlaat en......geen zwarte handen meer (voorheen was ik net zwarte piet..)

Naast het reviseren van de cilinders (boren. honen, nieuwe zuigers)heb ik ook 1 verstuiver moeten vervangen. deze had last van druipers...wellicht dat mijn revisie actie niet nodig was en gewoon opgelost kon worden met eeen nieuwe verstuiver. hoewel de motor nu 25 bar compressie opleverd (voorheen 17). Bij controle van de verstuivers stonden deze op 250 bar ! (vorig jaar laten afstellen door VP Mu....) blijkt dat ze op 170 bar hadden moeten staan ;-(

Nu heb ik ze zelf op 175 bar afgesteld, motor start iets moeilijker maar...als het kenmerkende getok van een direct ingespoten diesel is nu waarneembaar en...motor komt nu aan 3500 rpm (vorig jaar amper 2300 rpm) Al met al heeft het weer veel geld gekost, maar...een hele verbeter slag.

Nu een ander vraagje aan jou of andere ZF leden met een MD11C (FER ?)

Nu mijn motor op het juiste moment diesel ingespoten krijgt doordat de inspuitdruk goed staat, mu start de motor met deze lage temperaturen wel heel erg moeilijk. Ik moet nu voor het eerst de koudstartknop gebruiken. Op zich niet erg want daar is hij immers voor. Wat mij wel opvalt is dat er op de MD11C geen voorziening zit om de koudstart vanuit de kuip te bedienen zoals de uitknop, KK en toerental.
Voor de koudstartknop heb je een vinger nodig van zeker een meter lang die door je dek moet prikken ;-)

Heeft een van de ZF leden hier een constructie voor bedacht of is dit kant en klaar te koop (consturctie met een trek / duw kabel..)
Ik heb wel een idee (zelfbouw) maar gezien de tijd is kopen sneller.

M.i. kan dat moeilijker starten toch aan de verstuivers liggen.
Bij 250 bar heb je een fijnere verstuiving waardoor de kleinere druppels gemakkelijker ontbranden.
Dit in combinatie met de veel betere compressie zou juist beter starten opleveren.
Had VP niet bewust verstuivers op 250 bar afgesteld, omdat zij wel weten wat ze doen?
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 09 feb 2015 08:46 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 09 feb 2015 08:48 #595558

bij 250 bar heb je ook een veel te late ontsteking en motoren waarvan de ontsteking te laat komt starten altijd makkelijker. 250 bar is niet voor de MD11C type met motornummer <5xxxx
vanaf typenr 5xxx is het 250 bar, eronder is 170 bar.
Motor is nu wel veel feller dan met 250 bar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 09 feb 2015 09:43 #595568

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
De Optimaal schreef :
bij 250 bar heb je ook een veel te late ontsteking en motoren waarvan de ontsteking te laat komt starten altijd makkelijker. 250 bar is niet voor de MD11C type met motornummer <5xxxx
vanaf typenr 5xxx is het 250 bar, eronder is 170 bar.
Motor is nu wel veel feller dan met 250 bar.

Ontsteking heb je bij benzinemotoren.
Verbranding bij dieselmotoren.
Het verbrandings uitstel verkort je door dat er een betere verstuiving plaats vind.
Omdat je inderdaad een hogere openingsdruk van de verstuivers instelt heb je kans(maar dat is niet een zekerheid) op een iets later opening van de verstuiver(inspuitvertraging).
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 09 feb 2015 09:44 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 09 feb 2015 09:46 #595569

  • H3arth
  • H3arth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 188
De Optimaal schreef :

Heeft een van de ZF leden hier een constructie voor bedacht of is dit kant en klaar te koop (consturctie met een trek / duw kabel..)
Ik heb wel een idee (zelfbouw) maar gezien de tijd is kopen sneller.

Ik heb een MD11D waar de remote bediening al opzat, zo te zien ook gewoon te koop voor de MD11C:

http://www.marinepartseurope.com/nl/volvo-penta-explosietekening-7742230-90-15216.aspx
Laatst bewerkt: 09 feb 2015 09:47 door H3arth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 09 feb 2015 11:08 #595585

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8034
Alleen zijn alle kritische onderdelen hiervan obsolete. Maar het is wel eeg goede inspiratie bron om vanuit te vertrekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 09 feb 2015 12:48 #595620

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Werkt gewoon een touwtje aan dat hendeltje binden niet? Evt met een elastiekje om na loslaten van het touwtje weer terug te trekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 09 feb 2015 13:05 #595624

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8034
Nu is t een drukknop. Dat hendeltje is om de drukknop te bedienen.

En het is best druk in die omgeving!

Bijlage ScreenHunter_172Feb.0914.04.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.196 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl