Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Mogelijke wegen koelwater in motorolie

Mogelijke wegen koelwater in motorolie 07 mrt 2015 22:14 #603492

  • Bart88
  • Bart88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Beste medezeilers,

In mijn stalen opknappertje heb ik sinds vorig jaar een 16 pk 2 cilinder dieseltje staan van het type Renault RC16D. Gedurende het seizoen liep het oliepeil op. Er blijkt een lekkage te zijn.
In eerste instantie hoopte ik nog dat het slechts condens was door korte stukjes te varen. Maar na meerdere oliewisselingen en een winter stil liggen heb ik de conclusie moeten trekken dat er een verbinding is tussen het koelwater systeem en het carter. Deze conclusie trok ik omdat ik na de winter ongeveer een halve liter anti-vries in het carter tegen kwam die ik in het koelsysteem had gegoten bij het winterklaar maken.

Nu mijn vraag aan u, waar zou een dergelijk lek kunnen zitten en hoe kan ik dit testen? Enkele feitjes: Het is een direct gekoelde motor, er loopt slechts 1 koelwater kanaal door de koppakking en deze is vrij ver van de cilinders en klepstoter gaten. De motor loopt als een zonnetje (met verse olie) rookt lichtjes blauw/grijs, lekt geen olie en ik hoor ook geen ruizen of bruisen.

Ik heb een plaatje van een reserve koppakking bijgevoegd. Hier is duidelijk de grote afstand tussen het koelwater kanaal bovenin en de cilinders te zien. Hierdoor neem ik aan dat een lekke koppakking een kleine kans heeft. Maar wellicht denkt u hier anders over.

Ik hoor zeer graag uw gedachten over deze uitdaging.

Bart
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogelijke wegen koelwater in motorolie 07 mrt 2015 22:24 #603499

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
misschien antivries in je carter gekomen doordat de overmaat antivries via de uitlaat op je cylinderkoppen terecht is gekomen (net zoals kan gebeuren dat je waterslag krijgt als je blijft doorstarten zonder dat de motor aanslaat en feitelijk je waterlock overstroomt de motor in)?
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Laatst bewerkt: 07 mrt 2015 22:24 door MoonRiver.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogelijke wegen koelwater in motorolie 07 mrt 2015 22:31 #603504

  • Bart88
  • Bart88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Bedankt voor uw antwoord Moonriver,

dit kan helaas niet het geval zijn. Bij het toevoegen van de anti-vries heb ik de uitlaat losgekoppeld en een emmer er onder om de anti-vries te kunnen circuleren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogelijke wegen koelwater in motorolie 07 mrt 2015 22:33 #603505

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Ok - andere mogelijkheid (ook een keer zelf mee te maken gehad :( )
lekkage van koelvloeistof via de as van de waterpomp naar binnen toe?
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogelijke wegen koelwater in motorolie 07 mrt 2015 22:38 #603507

  • Bart88
  • Bart88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Kijk, daar heb ik nog niet aan gedacht. Morgen wordt het mooi weer en dan zal ik het waterpompje demonteren. Alvast bedankt en ik houdt jullie op de hoogte!

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogelijke wegen koelwater in motorolie 07 mrt 2015 23:03 #603509

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Bart,
In het verleden nogal eens te maken gehad met lekke uitlaatstukken. Overigens bij benzine Renaults.
De lekkage ontstaat recht tegenover de uitlaatkanalen door intering. Elke keer is er dan koelvloeistof weg, zonder dat je weet waar het naar toegaat. Het is onwaarschijnlijk dat de vloeistof via deze weg in het carter terecht komt, maar het is snel gecontroleerd, voor je verdere stappen onderneemt. Succes!
Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogelijke wegen koelwater in motorolie 07 mrt 2015 23:11 #603512

  • Henk17
  • Henk17's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 414
Wat is de kleur van de uitlaatgassen? Wit (stoom) kan duiden op een lekke koppakking.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogelijke wegen koelwater in motorolie 07 mrt 2015 23:18 #603513

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Welkom op het forum, Bart! We zijn benieuwd naar jouw bevindingen.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogelijke wegen koelwater in motorolie 08 mrt 2015 07:13 #603526

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
De impellerpomp kan lekker dot ka je zien door dat er water door de verklikkergatjes druppelt. Deze Gates zitten vak dicht doorvuil en valt het niet op
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogelijke wegen koelwater in motorolie 08 mrt 2015 08:34 #603531

Ik zou een lekke koppakking toch niet uitsluiten. Afstand zegt volgens mij niet zoveel. Er is veel drukverschil. Ik zou even compressie (laten) meten dan weet je het zeker...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogelijke wegen koelwater in motorolie 08 mrt 2015 08:42 #603534

Bas van Dijk schreef :
Ik zou een lekke koppakking toch niet uitsluiten. Afstand zegt volgens mij niet zoveel. Er is veel drukverschil. Ik zou even compressie (laten) meten dan weet je het zeker...

Er kan eigenlijk alleen koelwater in de olie komen als er een lek in de koppakking zit tussen een koelkanaal en een oliekanaal.
Lekkage naar de cilinder geeft normaliter geen water in de olie want dat zou langs de zuigerveren moeten gaan en dan heb je ook geen of slechte compressie.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogelijke wegen koelwater in motorolie 08 mrt 2015 08:59 #603535

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Bas van Dijk schreef :
Ik zou een lekke koppakking toch niet uitsluiten. Afstand zegt volgens mij niet zoveel. Er is veel drukverschil. Ik zou even compressie (laten) meten dan weet je het zeker...

Koppakking inderdaad zeker niet uitsluiten, echter een gescheurde kop kan ook nog het geval zijn. Echter een lekker koppakking of gescheurde kop geeft over het algemeen geen grote hoeveelheden koelmiddel in het carter. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogelijke wegen koelwater in motorolie 08 mrt 2015 10:10 #603559

Uiteraard ja.
Maar de compressie van de cylinder kan wel van alles wegpersen, en weer in openingen blazen waar het niet hoort. Als er een compressie lek is kan je er donder op zeggen dat oliekanalen en koelingskanalen ook gaan lekken.

Koelvloeistof staat ook onder druk, olie-retour leiding niet.

Yellow Boat schreef :
Bas van Dijk schreef :
Ik zou een lekke koppakking toch niet uitsluiten. Afstand zegt volgens mij niet zoveel. Er is veel drukverschil. Ik zou even compressie (laten) meten dan weet je het zeker...

Er kan eigenlijk alleen koelwater in de olie komen als er een lek in de koppakking zit tussen een koelkanaal en een oliekanaal.
Lekkage naar de cilinder geeft normaliter geen water in de olie want dat zou langs de zuigerveren moeten gaan en dan heb je ook geen of slechte compressie.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogelijke wegen koelwater in motorolie 08 mrt 2015 10:55 #603574

Bas van Dijk schreef :

Koelvloeistof staat ook onder druk,

Daar vergis je je . Bij automotoren is dat inderdaad het geval maar niet bij de meeste bootmotoren.
Bootmotoren hebben vrijwel altijd een koelvloeistof temperatuur van 80-85 graden en dan kookt water nog niet en is dus de druk nog atmosferisch.Bij directe koeling zelfs maar een graad of 50.
Weliswaar zit er uiteraard nog een circulatiepomp in de motor maar die heeft slechts een zeer bescheiden opvoerhoogte van hooguit enkele tienden bar ( bij mij iets van 0,1 Bar.
Ook bij directe koeling is het niet veel meer ( tenzij er koelkanalen dicht zitten).
Ad
Laatst bewerkt: 08 mrt 2015 10:56 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogelijke wegen koelwater in motorolie 08 mrt 2015 19:37 #603753

Ah, dat wist ik niet.
Waarom is dat anders dan bij een auto?
Yellow Boat schreef :
Bas van Dijk schreef :

Koelvloeistof staat ook onder druk,

Daar vergis je je . Bij automotoren is dat inderdaad het geval maar niet bij de meeste bootmotoren.
Bootmotoren hebben vrijwel altijd een koelvloeistof temperatuur van 80-85 graden en dan kookt water nog niet en is dus de druk nog atmosferisch.Bij directe koeling zelfs maar een graad of 50.
Weliswaar zit er uiteraard nog een circulatiepomp in de motor maar die heeft slechts een zeer bescheiden opvoerhoogte van hooguit enkele tienden bar ( bij mij iets van 0,1 Bar.
Ook bij directe koeling is het niet veel meer ( tenzij er koelkanalen dicht zitten).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogelijke wegen koelwater in motorolie 08 mrt 2015 23:44 #603836

  • Bart88
  • Bart88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Heren,

hartelijk dank voor alle adviezen en zienswijzen. Vandaag heb ik de waterpomp gedemonteerd en ik acht de kans reëel dat het euvel daar in zit. Bij het loshalen van de slang tussen de pomp en het blok kwam er nauwelijks water uit. Deze slang hoort naar mijns inszien helemaal vol water te zitten aangezien de motor gisteren nog gelopen heeft. Ten tweede vond ik een waterdruppel en een roestplekje op het nokje waar de as in valt. Zie foto's.

Ik denk dat het lekgaatje niet verstopt was, maar weet dat niet zeker. Er lag wat losse kit in het pompje dat gebruikt was voor afdichting van de verbinding pomp-motorblok. De O-ring en olie keer-ring waren niet echt versleten. Ik weet dus nog niet 100% zeker of de pomp gelekt heeft. De slang zou leeg gelopen kunnen zijn door het lekgaatje. Ik ben nu van plan om de ringen te vervangen en evt een tuinslang op het pompje te zetten als druktest. Misschien is dat een idee?

Als dit niet blijkt te werken vrees ik dat compressie meten of de koppakking vervangen de volgende stap is.
Om zeker te zijn dat het asje niet gaat lekken zit ik te denken of de as niet afgedraaid zou moeten worden. In de laatste foto zit links een groef in het asje die ik niet thuis kan brengen. De rechter groef komt van het raakvlak asje-pomphuis. Hij is niet gelagerd. Weet iemand een goed adresje in regio Delft om het asje te laten afdraaien en een nieuwe keerring te laten aanmeten?

Nogmaals dank voor alle support!

Bart
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogelijke wegen koelwater in motorolie 09 mrt 2015 07:36 #603856

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Bart,
Het asje is dermate ingelopen dat je het het beste kan vervangen. Afdraaien en een overmaat keerring is maar niet zomaar te realiseren. Resultaten daarmee vallen meestal tegen, als het al lukt.
De beste mogelijkheid is nog om of het asje een stukje in lengte te verstellen, of de keerring iets in lengterichting verplaatsen. Tja, vervanging is meestal kostbaar, maar wel vaak het beste. Succes!
Vr.groet, Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogelijke wegen koelwater in motorolie 09 mrt 2015 08:20 #603868

Bas van Dijk schreef :
Ah, dat wist ik niet.
Waarom is dat anders dan bij een auto?
Yellow Boat schreef :
Bas van Dijk schreef :

Koelvloeistof staat ook onder druk,

Daar vergis je je . Bij automotoren is dat inderdaad het geval maar niet bij de meeste bootmotoren.
Bootmotoren hebben vrijwel altijd een koelvloeistof temperatuur van 80-85 graden en dan kookt water nog niet en is dus de druk nog atmosferisch.Bij directe koeling zelfs maar een graad of 50.
Weliswaar zit er uiteraard nog een circulatiepomp in de motor maar die heeft slechts een zeer bescheiden opvoerhoogte van hooguit enkele tienden bar ( bij mij iets van 0,1 Bar.
Ook bij directe koeling is het niet veel meer ( tenzij er koelkanalen dicht zitten).
Ad

Omdat bij auto's de koelwatertemperatuur hoger is en boven de 100 graden kan komen . Vandaar dat die een volledig gesloten koelsysteem hebben.
Bij bootmotoren is dat i.h.a. niet zo vanwege de koeling met zeewater. Dat zou in de motor (diecte koeling) of in de warmtewisselaar bij die hogere temperatuur kalkafzetting en corrosie geven.
Vandaar dat de thermostaat van een direct gekoelde bootdiesel op ca.50 en die van een indirect gekoelde ca. 80 graden staat afgesteld.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogelijke wegen koelwater in motorolie 09 mrt 2015 08:33 #603874

Ik zie op de foto met nr 21 dat de keerring aan de motorkant volgens mij verkeerd om gemonteerd zit .
Ik zie nl het veertje niet wat aan de pliekant moet zitten.
Aan de impellerkant hoort het veertje aan de waterkant te zitten.

Overigens zal bij een versleten keerring aan de waterzijde bij een verstopt verklikkergaatje het water ook in de olie kunnen komen omdat de oliekeerring alleen tege de olie afdicht en niet andersom.
Wat dat betreft had die verkeerd om geplaatste oliekeerring een voordeel maar het hoort beslist niet.
Ad

Bijlage Naamloos_2015-03-09.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogelijke wegen koelwater in motorolie 09 mrt 2015 08:42 #603878

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Indien de motor losse cilindervoeringen heeft kan er water naar carter lekken via uitgedroogde niet goed afdichtende pezen tussen voering en motorblok.
De lekkage vind dan ook plaats wanneer de motor draait.
Lekkage water naar carter bij lekke koppakking of evt. gescheurde kop treedt alleen op wanneer de motor stil staat.
De gasdruk is n.l. veel hoger dan de koelwaterdruk. dit kan met interkoeling geobserveerd worden door gasontwikkeling in het expansie reservoir.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 09 mrt 2015 08:45 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogelijke wegen koelwater in motorolie 23 mei 2015 12:05 #627795

  • saxie
  • saxie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Bart,
ik heb dezelfde motor. mijn koelwaterpomp lekte water naar mijn motor.
pompje nagekeken nieuwe keerringen en klaar.
Ik wil er eigenlijk een nieuwe pomp opzetten maar weet het type nr niet....
Arie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl