Ik wil van mijn Bukh Dv20 het vliegwiel verwijderen; dan kan ik beter bij de ruimte rond de motor waar nog een waterinlaat en wierpot geplaatst moet worden en waar ik een extra coating aan wil brengen. En dan kan ik meteen het vliegwiel even netjes bijwerken.
Ik heb de dynastart en alternator los gezet zodat ik de snaren kon verwijderen.
Met goed (geleend) gereedschap was het lossen van de inbus bouten een fluitje van een cent (profi ratel + echt goed passende inbus dop).
Ik had verwacht dat ik hierna het vliegwiel er net als het wiel van auto af kon pakken. Echter hij zit nog vast, en als ik er aan trek dan voel ik een 'kloink' in de motor. In de service manual (
www.boatservicehaarlem.nl/bukh..._workshop_manual.pdf) zie ik niet dat ie nog een extra borging heeft (al lijkt de kopse kant van de as wel iets van een inkeping of dutje te hebben).
Is dit gewoon een kwestie van iets meer kracht zetten? Tikken of een stuk hout?
Ik wil uiteraard voorkomen dat deze actie schade toebrengt aan de motor. Maar er af maakt alles een stuk makkelijker...