Je hebt gelijk een dieseltje is waarschijnlijk een betere/duurzamere oplossing.
Grootste reden is kostprijs, dieseltje is een pak duurder dan een buitenboord.
ik vind het (mentaal) ook niet te verantwoorden om het dubbele van de aankoopprijs van de boot in een vervanging van de motor te steken.
Ik gebruik de motor toch enkel om buiten te varen en een sluisje mee te pakken, heb verleden keer (met de kapotte motor) gemerkt dat het NIET hebben van een motor eigenlijk een zegen is.
Zeilen met 1 knoop snelheid is eigenlijk heel rustgevend