Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Dieseltje stuk, maar hoe erg ?

Dieseltje stuk, maar hoe erg ? 06 apr 2015 09:45 #613178

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1263
Verleden weekend wat motor problemen gehad, het gaat over een oude (1980) D7 Hurtz/BMW 1 cyl diesel.

Ik heb vroeger wel wat aan automotoren geklust dus ik heb wat basis kennis maar diesel en marine motoren heb ik weinig ervaring mee. Dus wil ik even mijn ideeën hier toetsen.

Het begon met slechter te starten en uitvallen bij het inschakelen van de koppeling, echter als de motor wat warm was ging dit wel. Ik dacht aan een klein lekje in de diesel toevoer, dus hier heb ik alles van vastgezet.

Verleden weekend werd het erger, de motor valt nu ook warm stil als ik hem in vrijloop zet.
Bij het starten komt er wat bruine olieachtige smurrie mee uit het koelwater maar als de motor eenmaal loopt enkel wat troebel water en redelijk veel zwarte rook.
Ik dacht dus te weinig lucht en inderdaad de luchtfilter zag heel zwart met ook wat olie resten in.
Het motor olie peil was ook gestegen en de olie begon er wat grijsachtig uit te zien.
Ondertussen weigert te motor om te starten.

Dus in het beste geval lijkt me dit een gescheurde koppakking waardoor er water bij de olie komt.
Slechter zou natuurlijk zijn als er ergens een scheurtje in de cilinderkop of in het blok zit.

Maar kan dat ook de oorzaak zijn dat er olie in de luchtfilter komt ? Misschien omdat het olie(met water) peil nu veel hoger is en er zo olie via de carter ontluchting naar boven geraakt ?

Andere, minder leuke, verklaring is natuurlijk dat de zuigerveren zo erg versleten zijn en er daardoor druk op de carter komt die dan olie naar de luchtfilter blaast.

Ik heb de motor nog niet open gevezen, lang verhaal kort maar zonder motor met weinig wind van het Veerse meer naar Herkingen was een heel avontuur en toen de boot uiteindelijk in zijn box lag had in enkel nog maar zin in een warme hap en rust .....


Het dilemma is nu : hoeveel moeite/geld is die oude motor het nog waard om erin te steken en wanneer wordt het interessanter om de inboard diesel eruit te slopen en te vervangen door een buitenboord in de bun die momenteel enkel gebruikt wordt om de vuilzak in op te bergen :)
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltje stuk, maar hoe erg ? 06 apr 2015 09:52 #613185

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12616
Neem even via PB contact op met Fer, of via zijn website www.dieseldokter.nl

Fer is de DieselGoeroe van dit forum en moderator van www.zeilersforum.nl/index.php/...25/handleidingenhoek
Stuurman aan wal ;-)
Laatst bewerkt: 06 apr 2015 09:53 door Anjo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltje stuk, maar hoe erg ? 06 apr 2015 10:00 #613192

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
IGrf,
Als ik jou was zou ik toch zeker even de moeite nemen om het kopje eraf te halen. Een lekke koppakking is zo verholpen en bovendien kun je de boel even wat beter inspecteren. Valt het tegen, kun je de hele motor er alsnog uithalen.
Succes!
Vr.groet, Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltje stuk, maar hoe erg ? 06 apr 2015 10:07 #613196

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Oeps, je hebt inderdaad een probleem of zelfs meerdere. Een kapotte koppakking zou een verklaring kunnen zijn voor een aantal feiten die je noemt. Echter olie in het luchtfilter duidt vaak op een hoge carterdruk die door een aantal zaken veroorzaakt kan worden. Ik ken de motor niet echt en zou het een keer zelf moeten zien.
Is moelijk om hier een diagnose te geven. Je vraagt ook of je z'n oude motor nog op wilt knappen en het geinvesteerde geld waard zal zijn. Wel dat is een afweging die je natuurlijk zelf moet nemen, maar als je vertrouwen in de motor hebt zou ik gewoon beginnen met sleutelen zolang je geen nieuwe zuigers oid hoeft te steken gewoon de boel open maken en kijken wat je tegenkomt. Kost volgens mij vrij weinig !
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltje stuk, maar hoe erg ? 06 apr 2015 10:10 #613199

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Als je handig bent, kost openschroeven je alleen wat tijd.
daarna kan je een wat meer gefundeerde conclusie trekken over wat er mis is.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltje stuk, maar hoe erg ? 06 apr 2015 10:23 #613204

Ik zou toch eerst nog even wat niet destructieve testjes doen zoals compressie testen
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltje stuk, maar hoe erg ? 06 apr 2015 10:31 #613210

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6605
svalk schreef :
Echter olie in het luchtfilter duidt vaak op een hoge carterdruk d

Kan ook achterstallig onderhoud zijn. Bij een verstopt lucht filter gaat hij vanzelf uit het carter zuigen. Je kunt eventueel bij draaiende motor de peilstok eruit halen om overdruk in het carter te zien. Extra check op zelfde euvel.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltje stuk, maar hoe erg ? 06 apr 2015 11:01 #613217

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1263
Reeds bedankt voor de snelle en goede tips.

Ik ga zeker eerst zelf wat knutselen voor ik de handdoek in de ring gooi maar gisteren had ik er gewoon geen zin meer in.
Na een goede nachtrust zie ik het terug wat rooskleuriger in :)

Compressie testen ga in inderdaad als eerste doen, met een draaiende motor de peilstok eruit zal niet meer lukken want starten doet die niet meer.
Maar de motor heeft wel nog gedraaid nadat ik de luchtfilter vervangen heb dus als die terug vol olie hangt dan ligt het in elk geval niet aan een verstopte filter.

Maar vermits er water in de olie zit en de motor niet meer start zal het toch minstens een nieuwe koppakking zijn.
Dus de kop zal er zeker af moeten.

De inhouse dieseldokter is inderdaad de volgende stap maar beter om eerst compressie en cilinderkop bekijken zodat ik wat meer gerichte vragen kan stellen....
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltje stuk, maar hoe erg ? 06 apr 2015 11:04 #613220

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6686
Anders even contact opnemen met: Link

Zij hebben alle pakkingen en ringetjes. Ik heb zelf een jaar of vier geleden de kop gelicht en alle pakkingen vervangen en dat is goed te doen...
Not all who wander are lost
Laatst bewerkt: 06 apr 2015 11:06 door Palomine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltje stuk, maar hoe erg ? 06 apr 2015 11:37 #613230

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2773
Ben wel benieuwd hoeveel uur de motor gelopen heeft.

Inderdaad denk ik eerst zo snel mogelijk en met zo weinig mogelijk kosten bepalen wat er aan de hand is, of het eventueel nog met niet te grote kosten kan worden verholpen.

Het hangt er ook vanaf of je bijvoorbeeld op zee of op stromend water vaart, met andere woorden je vaargebied.
Wat ook meespeelt is hoe de staat van de boot is, of je van plan bent om er vele jaren in te varen of niet.

Elders op deze site staat een verhaal van iemand die een complete revisie heeft gedaan van zijn motor, waarna er uiteindelijk toch een nieuwe moest worden aangescaft.

Ook is je tolerantie voor dingen die stuk gaan van belang, en je gevoel van veiligheid die je wilt. Afhankelijk van je vaargebied is een betrouwbare motor erg basaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltje stuk, maar hoe erg ? 06 apr 2015 11:39 #613232

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1263
Palomine schreef :
Anders even contact opnemen met: Link

Zij hebben alle pakkingen en ringetjes. Ik heb zelf een jaar of vier geleden de kop gelicht en alle pakkingen vervangen en dat is goed te doen...

Ah super iemand die de motor kent en er ervaring mee heeft, altijd handig :)
Heb je iets van speciaal gereedschap nodig om die klus te klaren of lukt alles met het standaard spul ?

Heb je trouwens nog een idee wat het toen ongeveer gekost heeft aan onderdelen ?

thanks,
Greg
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltje stuk, maar hoe erg ? 06 apr 2015 11:50 #613235

Je hebt het een paar keer over "misschien water in de olie".
Als dat zo is is dat altijd aan de olie te zien.
Het minste of geringste water geeft de olie een matte verkleuring die varieert van bruin bij weinig tot cremekleurig bij wat meer water.Bij veel water wordt de olie ook steeds visceuzer en lijkt dan een beetje op mayonaise .
Dat kun je in 1 minuut vaststellen of uitsluiten door naar de peilstok te kijken.Ook onder de olievuldop zie je zoiets meteen.
Google maar eens op afbeeldingen met "water in motorolie".
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltje stuk, maar hoe erg ? 06 apr 2015 11:51 #613236

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1263
Airgead schreef :
Ben wel benieuwd hoeveel uur de motor gelopen heeft.

Inderdaad denk ik eerst zo snel mogelijk en met zo weinig mogelijk kosten bepalen wat er aan de hand is, of het eventueel nog met niet te grote kosten kan worden verholpen.

Het hangt er ook vanaf of je bijvoorbeeld op zee of op stromend water vaart, met andere woorden je vaargebied.
Wat ook meespeelt is hoe de staat van de boot is, of je van plan bent om er vele jaren in te varen of niet.

Ik heb de boot een half jaar geleden gekocht, het is mijn eerste kajuitzeiler en ben wel van plan om er nog een paar jaar mee te oefenen voor ik mezelf een grotere/duurdere boot gun.
Dus ik wil zeker motor waar ik op kan rekenen, we liggen niet op stromend water maar de oosterschelde is vlakbij en wil zeker ook de kust kunnen verkennen.
Standaard werd de boot met een buitenboord in een bun verkocht, de inboard diesel was een optie. Het handige is dat de bun (dichtgemaakt) er wel nog is. Dus ik heb de keuze om de diesel te fixen of een buitenboord in de bun te monteren.
Ik wil er in elk geval geen fortuin aan uitgeven want 35 jaar oude 25 voet boten zijn dat jammer genoeg niet waard, hoewel ik zelf wel een super leuke boot vind.

Hoeveel uur de motor gelopen heeft daar heb ik geen idee van, maar hij is natuurlijk wel al 35 jaar oud.
De motor zag er goed onderhouden uit toen ik de boot kocht en heeft een onderhoud gehad voor we hem naar huis brachten en nu ook nog eens na de winter.
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltje stuk, maar hoe erg ? 06 apr 2015 11:54 #613237

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6686
iGrf schreef :
Ah super iemand die de motor kent en er ervaring mee heeft, altijd handig :)
Heb je iets van speciaal gereedschap nodig om die klus te klaren of lukt alles met het standaard spul ?

Heb je trouwens nog een idee wat het toen ongeveer gekost heeft aan onderdelen ?

thanks,
Greg

Met standaard gereedschap kom je een heel eind, om de kop weer vast te zetten heb je wel een momentsleutel nodig. En voor het afstellen van de kleppen uiteraard voeler maatjes. Weet niet of je dat 'standaard spul' vind maar ik wel. Ik heb de kop niet laten vlakken voor deze klus en de koppakking daarom licht met Locktight vloeibare seal ingesmeerd.

Een pakkingset kwam toen naar ik me herinner kompleet, geen losse koppaking, maar een volledige set. Dat kostte dacht ik iets van rond de EUR 100,00.

Mijn BMW/Hatz D7 is in 2003 volledig gereviseerd door de vorige eigenaar. Dat kan natuurlijk verschil uitmaken...
Not all who wander are lost
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltje stuk, maar hoe erg ? 06 apr 2015 11:56 #613238

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1263
Yellow Boat schreef :
Je hebt het een paar keer over "misschien water in de olie".
Als dat zo is is dat altijd aan de olie te zien.
Het minste of geringste water geeft de olie een matte verkleuring die varieert van bruin bij weinig tot cremekleurig bij wat meer water.Bij veel water wordt de olie ook steeds visceuzer en lijkt dan een beetje op mayonaise .
Dat kun je in 1 minuut vaststellen of uitsluiten door naar de peilstok te kijken.Ook onder de olievuldop zie je zoiets meteen.
Google maar eens op afbeeldingen met "water in motorolie".
Ad

ok zeker water in de olie dan, het peil was gestegen tot ruim boven het maximum op de peilstok en de olie heeft inderdaad een bruinige matte kleur. Mayonaise is het nog niet geworden dus ik heb er wel nog hoop op dat de lagers en zuiger nog voldoende smering heeft gekregen om schade te beperken.
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltje stuk, maar hoe erg ? 06 apr 2015 12:44 #613252

das heel flink...

Even hardop denken hoor. Hoe kan dat erin komen...?
Via:
koppakking
gescheurde kop
gescheurd blok
via uitlaat, uitlaatklep en dan langs zuigerveren??? maar dan verwacht je ook witte rook

(eea had je al gezegd. goed lezen en onthouden is ook een vak...)
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Laatst bewerkt: 06 apr 2015 18:12 door captain koek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltje stuk, maar hoe erg ? 06 apr 2015 13:22 #613267

keerring waterpomp?
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltje stuk, maar hoe erg ? 06 apr 2015 13:55 #613282

Als je water vind in je carter niet teveel nadenken en prutsen maar gewoon alles overhalen. Water in de olie kan funest zijn voor lagerschalen en kogellagers, zeker als het er al een poosje in zit.

Motortje weegt 70 kg, die pak je er zo uit. Overhaalset voor pak hem beet 150 euro en met een beetje pech nog wat nieuwe lagerschalen. Je maakt je een weekend even kwaad en alles zit er weer tip top in. Zoals je zei ben je wel handig met bezinemotoren dus ik zou er niet teveel mee gaan dubben.

Op het internet vind je mooie, zelfs nederlands talige, werkplaats handboeken dus er kan weinig verkeerd gaan. Zou alleen je verstuiver even door een professional laten afpersen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltje stuk, maar hoe erg ? 06 apr 2015 16:07 #613351

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1263
Palomine schreef :

Met standaard gereedschap kom je een heel eind, om de kop weer vast te zetten heb je wel een momentsleutel nodig. En voor het afstellen van de kleppen uiteraard voeler maatjes. Weet niet of je dat 'standaard spul' vind maar ik wel. Ik heb de kop niet laten vlakken voor deze klus en de koppakking daarom licht met Locktight vloeibare seal ingesmeerd.

Momentsleutel en voelermaatjes zijn inderdaad standaard gereedschap en heb ik liggen.
Ik dacht meer aan specifieke dingen van het merk of voor de motor, als die niet nodig zijn mag het niet zo'n probleem zijn.

happybuccaneer schreef :
Als je water vind in je carter niet teveel nadenken en prutsen maar gewoon alles overhalen. Water in de olie kan funest zijn voor lagerschalen en kogellagers, zeker als het er al een poosje in zit.

Motortje weegt 70 kg, die pak je er zo uit. Overhaalset voor pak hem beet 150 euro en met een beetje pech nog wat nieuwe lagerschalen. Je maakt je een weekend even kwaad en alles zit er weer tip top in. Zoals je zei ben je wel handig met bezinemotoren dus ik zou er niet teveel mee gaan dubben.

Op het internet vind je mooie, zelfs nederlands talige, werkplaats handboeken dus er kan weinig verkeerd gaan. Zou alleen je verstuiver even door een professional laten afpersen.

Yep zolang het kop of het blok niet gescheurd is zal het zoiets worden, eerst compressie meten en de kop eraf vijzen en dan kijken waar we uitkomen. ik zie het in elk geval al wat positiever in dan gisteren :)
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltje stuk, maar hoe erg ? 06 apr 2015 16:09 #613353

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1263
captain koek schreef :
keerring waterpomp?

hmm ja daar had ik eigenlijk nog niet aan gedacht, dus eerst compressie meten en dan de waterpomp eraf halen voor ik de culasse los maak.
bedankt voor de tip !
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltje stuk, maar hoe erg ? 06 apr 2015 16:30 #613367

iGrf schreef :
captain koek schreef :
keerring waterpomp?

hmm ja daar had ik eigenlijk nog niet aan gedacht, dus eerst compressie meten en dan de waterpomp eraf halen voor ik de culasse los maak.
bedankt voor de tip !

De waterpomp zou haast niet kunnen omdat tussen de twee keerringen (pompzijde en motorzijde) een open ruimte zit waar het water weg naar buiten kan lekken. Zie foto en tekening
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltje stuk, maar hoe erg ? 06 apr 2015 16:32 #613369

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Die zitten vaak dicht , kom her zoooooooo vaaaaaaal tegen dat die lekbakjes dicht zitten en dat het carter vol loopt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltje stuk, maar hoe erg ? 06 apr 2015 16:35 #613372

Fer schreef :
Die zitten vaak dicht , kom her zoooooooo vaaaaaaal tegen dat die lekbakjes dicht zitten en dat het carter vol loopt

Ja vandaar zou haast niet kunnen maar jij hebt het meer voorhanden gehad dus inderdaad even controleren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltje stuk, maar hoe erg ? 16 apr 2015 11:22 #616887

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1263
In de rust van de haven heb ik de olie uit het blok gehaald en een deel in een bakje gegeten.
De olie zag een beetje grijzig maar was zeker nog niet in mayonaise veranderd.
Ik heb er dan nieuwe olie opgedaan, blok een paar maal met de hand rondgedraaid en alles zag er goed uit.

Compressie meten was geen optie omdat de injector ergens achteraan op een onmogelijke plek zit om die te demonteren terwijl de motor op zijn plek zit.

Diesel aanvoer tot aan de injector is ook in orde.

Ik heb dan de motor nogmaals proberen te starten, de batterij had toen net een paar uur aan de lader gehangen dus voldoende startstroom was er zeker. De motor draait vlot rond maar slaat niet aan, ondertussen komt er wel een hoop witte rook uit de uitlaat.

Ondertussen heb ik de kop van het blok gehaald, de pakking is redelijk dik en uit koper maar kwam wel in 2 stukken van het blok. Ik zie ook zwarte sporen over pakking van de kleppen naar de buitenkant lopen.
Ik ga de kop nu binnen doen om te laten vlakken (zeker nodig als ik het oppervlak zo bekijk dat zit vol met putjes) en de kleppen te slijpen.

Op het onderblok zit nog een middelste 'los' stuk (
op onderstaande tekening nummer 23) waar de piston door gaat, hierop zit de kop gevezen. Dit is iets nieuws voor mij, ik heb enkel nog maar motorblokken in 2 delen gezien :)
Moet ik dit ook demonteren en die pakkingen vervangen of gewoon lekker laten zitten ?

Als het kan blijven zitten dan geloof ik dat ik stukken 14,15 en 22 nodig heb om de kop er terug op te monteren.

Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltje stuk, maar hoe erg ? 16 apr 2015 12:42 #616908

Het is maar wat je wilt. Als het er allemaal erg goed uitziet, dan kun je de gok nemen dat de compressie voldoende is en enkel koppakking vervangen + bovenstaande werkzaamheden.
Als je de zaak grondig wilt aanpakken (ik weet niet wat de kosten voor setje zuigerveren zijn), dan kan je t zaakje natuurlijk loshalen, cilinder laten honen en nieuwe zuigerveren erin. Je bent nu toch bezig :)
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl